Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vpn komt niet door ubuntu heen  (gelezen 1351 keer)

etiennemo

  • Gast
vpn komt niet door ubuntu heen
« Gepost op: 2007/11/22, 19:35:46 »
Hoi hoi,

ik ben pas sinds kort met ubuntu (gutsy) (lees geheel linux) aan het klungelen.
ik heb poptop vpn geinstalleerd, en dit werkt tot nu toe.
Ik kan vanaf bijv mijn werk verbinding krijgen met mijn ubuntu pc-tje.
ik kan netjes de mappen zien op de server, maar ik heb nog wat andere dingen op mijn netwerk, oa een nlsu en een dreamboxje.

Die kan ik dus geheel niet pingen en/of benaderen.
Nou las ik al dat er standaard geen firewall is ingesteld na een installatie en die heb ik ook niet eens ingesteld.
Waar kan ik aangeven dat alles in mijn netwerk gedeeld is zeg maar.

JimZ

  • Gast
vpn komt niet door ubuntu heen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/23, 00:40:55 »
In Nautilus rechtsklikken op een map en "Delen" kiezen.

Het lijkt wel Windows ! ;) .

Maar alles (je hele systeem dus) delen zal lastig worden, in alle linux-achtigen kun je als gebruiker nou eenmaal niet zomaar bij je systeembestanden en remote gaat dat dus ook niet lukken.

En verstandig lijkt het me trouwens ook niet.

Gr,
Jim

Offline joop905

  • Lid
vpn komt niet door ubuntu heen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/23, 08:36:00 »
waarom doe je het niet met VNC
Toepassingen/Internet/Terminal Server Client hier kan je verbinding  maken
thuis PC instellen:Systeem/Voorkeuren /Bureaublad op afstand
deze vul je in en geeft jezelf een goed wacht word
Tv kijken op je dreambox kan niet over VNC je kan je box wel benardere  
maar de dreambox kan je zelf benardere verander wel je wachtwoord (onder telnet)
ieder die een dreambox heeft weet de code  
 
geluk er mee.

etiennemo

  • Gast
vpn komt niet door ubuntu heen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/23, 10:05:16 »
Oke duidelijk, maar als ik toch vanaf mijn werk (via raampjes xp) een vpn opzet naar mij thuis (ubuntu) dan moet ik toch gewoon in raampjes het ip of computernaam kunnen ingeven van een machine/apparaat wat bij thuis op het netwerk geinstalleerd is.
Dus ik heb hier een nlsu en heeft als netwerknaam db dan moet ik (met een werkende vpn verbinding) op mijn werk toch gewoon \\db\disk1 kunnen ingeven.

Kijk dat ik geen tv kan kijken snap ik wel daar gaat het niet om ik wil de schijf/flash kunnen benaderen.

Werkt realvnc niet via een server van vnc zelf? Ik wil het liefst point to point zonder tussenkomst van een server.

Offline ruujan

  • Lid
vpn komt niet door ubuntu heen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/24, 11:48:11 »
Ja, da's wel een aardige. Wat je wilt is een client to lan verbinding.

Ik weet niet zoveel van poptop, want ik gebruik tegenwoordig veel Openvpn. Maar dit terzijde.

Waar het omgaat is het volgende:

Als je een verbinding maakt vanaf je externe machine krijgt deze een eigen IP-nummer. Dat nummer is in principe alleen bekend bij je PPTP-server. Als je daarvandaan een ping commando doet dan krijg je een respons.
Als je nu vanaf je externe machine een ping zou doen naar bijvoorbeeld je NSLU dan zijn er twee dingen waarop het mis kan gaan.

Ten eerste kan het zijn dat je server niets routeert. De ping komt niet aan bij de NSLU in dit geval. Je zou dit kunnen testen door een packet-sniffer (Wireshark) te laten lopen en die te laten kijken wat er op je server uitgaat aan ICMP verkeer. Beter is het om een tweede pc met Ubuntu te gebruiken als doel zodat je wat beter kunt zien wat er gebeurt, maar die moet je maar net hebben, natuurlijk.
Hoe je dit in poptop oplost, zou ik niet weten, in ubuntu zelf moet je volgens mij nog het volgende toevoegen aan je /etc/networks/options:

ip_forward=yes

Daarmee gaat het ding als router werken.



Het tweede waar je tegen aan kunt lopen, is dat je NSLU inderdaad een pakketje binnenkrijgt, maar vanaf een ip-nummer dat hij niet kent. Hij zal dan een reply sturen via z'n default gateway, meestal je ADSL router. Dit kun je oplossen door in je ADSL-router een extra route aan te maken die het pakketje alsnog naar je PPTP-server stuurt. Een route redirect message aan je NSLU zal er voor zorgen dat slechts een maal nodig is. Daarna kent de Unslung de juiste route.

etiennemo

  • Gast
vpn komt niet door ubuntu heen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/25, 23:29:48 »
Met de functie ip_forward=yes werkt het niet :-(

Ik kan nog ff kijken in de wrt54gl of ik iets van routes kan zien en instellen.