Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc gebruiken als nas/externe hdd ?  (gelezen 4971 keer)

pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Gepost op: 2020/02/05, 10:31:02 »
Geachte Allen,

Ik werk op een Acer veriton. Klein pc kastje met gpu, geluid, processor etc alles onboard. Past een enkele harde schijf in.
Is het mogelijk om een tweede pc kastje op de eerste aan te sluiten en deze dan gebruiken als Nas, externe opslag oid.?
(Ik heb dat ding toch liggen dus stel dat er zoiets mogelijk is.)
Gaat dit dan uitsluitend met een netwerkkabel of is er bv middels usb iets mogelijk? Of kent men hier mogelijkheden die ik nog niet ken.
En zodra de beste optie helder is. Hoe te installeren, etc? Op de werkpc staat Linux Mint 19.?

Gaarne uw inzichten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/05, 11:34:11 »
je kan een externe usb-schijf eraan koppelen . Wel prettig als je dan een usb3 poort hebt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/05, 13:18:28 »
Twee decenia zo gedaan, en nog. =D
Ik ga geen dure nas kopen als ik nog een desktop heb staan en nog wat ongebruikte HDD's heb liggen om er bij te pluggen.  :rolleyes:
Betreffende PC heeft hier naast bestandsserver meteen ook nog jarenlang gedraaid als printerserver, mail-server voor diverse gebruikers (beheerde 10+ verschillende externe accounts), met agendafunctie, uitgebreide fax-server, uitgebreid telefoon-antwoordapparaat met keuzemenu (je weet wel, kies 1 voor...), en nog wat meer.
Gewoon op een niet eens zo snelle desktop. Als semi-netwerkservertje dus. Eigen intranet. Stond hier 24/7/365 aan, en met scherm uit verbruikt dat niet veel. Ik meen een tientje of 5 per jaar.

Aangesloten met netwerkkabel zodat iedereen er mee kon werken. En ooit zelfs nog een tijd webbased.

Nu is het voor ons minder rendabel, en dus fungeert de huiskamer PC die toch de hele dag overdag aan staat als NAS/printerserver/etc. En alle andere PC's in huis hebben ook gedeelde mappen dus maken er ook onderdeel van uit zodra ze aan staan. Uiteindelijk heeft alles verbinding met elkaar daar waar we het willen (want individueel zijn de PC's gewoon nog afgeschermd).
Wij kunnen over het hele netwerk van alles doen. En dat werkt hendig. :D

En ons netwerk hangt op een apart beveiligde router achter een beveiligde modem-router, dus prima afgeschermd van de buitenwereld. Op de router waar alleen gezinsleden gebruik van maken want vrienden en visite gebruiken de ingeperkte eerste router.

Dat is hoe het hier al twee decenia gaat. En dat is niet voor niets nog steeds. Ik hoop dat je er iets voor jezelf uit kunt halen.

Gaat dit dan uitsluitend met een netwerkkabel of is er bv middels usb iets mogelijk? Of kent men hier mogelijkheden die ik nog niet ken.

Er bestaan cross-link-kabels en die heb ik ook in gebruik gehad. Maar bij mij gaf dat altijd gedonder zoals haperingen en slechte werking, wat netwerk zelden tot nooit heeft. Als het puur om af en toe wat bestanden backuppen gaat over usb zou ik ook sneller voor een grote stick of externe HDD gaan.
Persoonlijk ben ik toch niet zo'n voorstander van USB voor dit soort doeleinden. Dat is leuk voor kleinere snellere dingen, maar mijn ervaring is dat met grotere datastromen USB toch snel minder lekker gaat werken (warm loopt?).
Netwerk-bekabeld is m.i. nog altijd het handigste. Nassen hangen ook vaak op het netwerk.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/05, 13:39:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/06, 09:11:28 »
Ok, kern van de boodschap: e.e.a dient te geschieden via netwerkkabel. Ik heb niet de intentie om een heel netwerk aan te leggen, het gaat gewoon om een geimproviseerde extra opslagmogelijkheid op een doordeweekse werkplek met de middelen die voorhanden zijn. Dat wordt dus een crosslink verbinding, zal best goed komen. Hier was ik al mee bekend bij nader inzien. Heb ook nog ergens een kvm switch liggen, dan wordt het gewoon een tweede computer met de eerste verbonden.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/06, 12:24:24 »
Ik heb niet de intentie om een heel netwerk aan te leggen, het gaat gewoon om een geimproviseerde extra opslagmogelijkheid op een doordeweekse werkplek met de middelen die voorhanden zijn.

Heb je een router? Dan heb je al een semi netwerk en hoef je het alleen nog maar toe te gaan passen.
Persoonlijke mening. Ik blijf er bij dat routers daar ideaal voor zijn. Zeker als je zo iets langduriger toe wilt passen.

Mooi dat je met cross links bekend bent. Daar zou het ook mee moeten lukken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/06, 13:36:17 »
Ik heb niet de intentie om een heel netwerk aan te leggen, het gaat gewoon om een geimproviseerde extra opslagmogelijkheid op een doordeweekse werkplek met de middelen die voorhanden zijn.

Heb je een router? Dan heb je al een semi netwerk en hoef je het alleen nog maar toe te gaan passen.
Persoonlijke mening. Ik blijf er bij dat routers daar ideaal voor zijn. Zeker als je zo iets langduriger toe wilt passen.

Mooi dat je met cross links bekend bent. Daar zou het ook mee moeten lukken.

geen router beschikbaar daaro. Het wordt crosslink
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/06, 22:26:13 »
Helemaal prima. Mooi dat je er uit bent.

Gebruikt routertje hoeft overigens geen kapitalen te kosten. En tegenwoordig vaak al aanwezig in de modem van de ISP, dus als ik jou was zou ik even in de meterkast daar kijken. Maar als dat niet de bedoeling is, of niet wenselijk, dan inderdaad lekker crosslink.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/16, 16:54:34 »
Geachte Allen,

In navolging: wie kan mij even de weg wijzen naar hoe ik een crosslink verbinding maak tussen twee pc's? Ik heb in dit topic laten weten dat ik dit ging doen, nu wil ik het gaan uitvoeren maar ik weet niet (meer) hoe. Laatste keer was met windows 2000 :P  Een klein pc kastje via een internetkabel verbonden aan de andere pc. Ik wil van het kleine kastje een partitie delen zodat de andere pc er bij kan. Hoe moet dat?

PS; aub even geen suggesties voor andere wellicht betere manieren. Dit is hier en nu het beschikbare middel en daar wil ik van weten hoe ik het doe :)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/16, 16:58:03 »
https://askubuntu.com/questions/22835/how-to-network-two-ubuntu-computers-using-ethernet-without-a-router

Op het einde staat dat het voor nieuwere computers blijkbaar vaak ook met gewone netwerk kabels kan in plaats dan een crossover.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/16, 17:16:11 »
https://askubuntu.com/questions/22835/how-to-network-two-ubuntu-computers-using-ethernet-without-a-router

Op het einde staat dat het voor nieuwere computers blijkbaar vaak ook met gewone netwerk kabels kan in plaats dan een crossover.

Daar heb ik zelfs niet eens bij stilgestaan. De verbinding die ik jaren geleden eens heb gemaakt, ging ook al met een gewone netwerkkabel. Mijn dank, ik ga puzzelen
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

swake

  • Gast
Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/16, 18:57:26 »
Citaat
Daar heb ik zelfs niet eens bij stilgestaan. De verbinding die ik jaren geleden eens heb gemaakt, ging ook al met een gewone netwerkkabel. Mijn dank, ik ga puzzelen
Toch niets te puzellen aan . Dat is gewoon twee computers via de ethernetpoort rechtstreeks met elkaar verbinden .
Zo kun je ook twee computers rechtstreeks met elkaar verbinden via USB
Beiden zonder tussenkomst van router .
https://techpulse.be/nieuws/111887/computers-rechtstreeks-koppelen/
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/vraag/95153/mogelijk-2-computers-kabel-verbinden/
« Laatst bewerkt op: 2020/03/16, 19:00:15 door swake »

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/17, 07:59:19 »
Citaat
Daar heb ik zelfs niet eens bij stilgestaan. De verbinding die ik jaren geleden eens heb gemaakt, ging ook al met een gewone netwerkkabel. Mijn dank, ik ga puzzelen
Toch niets te puzellen aan . Dat is gewoon twee computers via de ethernetpoort rechtstreeks met elkaar verbinden .
Zo kun je ook twee computers rechtstreeks met elkaar verbinden via USB
Beiden zonder tussenkomst van router .
https://techpulse.be/nieuws/111887/computers-rechtstreeks-koppelen/
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/vraag/95153/mogelijk-2-computers-kabel-verbinden/

Voor mij is dat puzzelen want ik heb naast Linux/Ubuntu ook nog een leven :P Mijn dank overigens ook voor deze link. Een geschikte usb kabel heb ik wellicht ook nog ergens liggen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/20, 09:40:53 »
Geachte allen,

Het "project" in dit topic heeft enige tijd stilgelegen want andere zaken in het leven hadden mijn aandacht nodig.
Nog eens het geheugen opfrissen van de meedenkers: ik wil aan een "hoofdmachine" een tweede machine hangen die als extra opslag/backup gaat dienen. Geen routers, geen grootsche fancy oplossingen etc, gewoon sec dit.

Twee adviezen gekregen: crosslink door een netwerkkabel en verbinden middels usb. Die laatste wordt hem niet. Ik heb wel een usb A/A kabel maar dat zou een speciale bridge kabel moeten zijn. Die heb ik niet en ga ik ook niet kopen. De netwerkkabel zou ook een speciale crosslink kabel moeten zijn, net even anders dan een standaard kabel echter daar lopen de berichten over uiteen. Een gewone netwerkkabel zou het ook mee moeten kunnen.

Probleem: jaren geleden heb ik eens twee machines aan elkaar gekoppeld. Toen had ik via de ene machine toegang tot een schijf op de andere. Dat was alleen wel nog in Windows 2000 en ik ben bij het handje genomen door een expert (het kwam onlangs allemaal weer boven ;) ).

Hoe dit nu in  ubuntu / linux moet, kom ik echt even niet meer uit en kan het ook nergens vinden. De machines detecteren de koppeling maar ik heb verder geen idee wat ik moet doen. Welke instellingen zijn nodig etc? Wie kan mij op het juiste pad zetten  ?

Alvast bedankt,

PS: Deze link heb ik wel edoch daar begrijp ik niet heel veel van. https://askubuntu.com/questions/22835/how-to-network-two-ubuntu-computers-using-ethernet-without-a-router
« Laatst bewerkt op: 2020/12/20, 09:47:32 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/04, 16:09:45 »
Waarom tik je niet een wifi-loze router op de kop? Als je geluk hebt heeft iemand die nog wel liggen voor de weggeef.
Je hebt pech dat ik er pas toevallig een weg gegooid heb want anders had je die mogen hebben. Weggegooid geloof ik, want mocht ik hem alsnog tegen komen dan krijg je hem alsnog.

Dan ben je klaar met de aanschaf van twee utp-kabeltjes, en zelfs die wil ik er nog wel bij doen want die heb ik nog liggen (van 1 m dan).

Maar heb je niet al een router liggen? Dan koppel je de netwerk-pc daar toch gewoon in en heb je al voor elkaar wat je wilt.
De meeste provider modems hebben al een ingebouwde router.

(schiet me ook nog te binnen. Er bestaan ook netwerk-usb kabels. Heb ik misschien nog wel liggen, alleen was daarvoor geloof ik wel specifieke drivers nodig dus ik weet niet of dat gaat werken onder linux)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/05, 11:22:05 »
Waarom tik je niet een wifi-loze router op de kop? Als je geluk hebt heeft iemand die nog wel liggen voor de weggeef.
Je hebt pech dat ik er pas toevallig een weg gegooid heb want anders had je die mogen hebben. Weggegooid geloof ik, want mocht ik hem alsnog tegen komen dan krijg je hem alsnog.

Dan ben je klaar met de aanschaf van twee utp-kabeltjes, en zelfs die wil ik er nog wel bij doen want die heb ik nog liggen (van 1 m dan).

Maar heb je niet al een router liggen? Dan koppel je de netwerk-pc daar toch gewoon in en heb je al voor elkaar wat je wilt.
De meeste provider modems hebben al een ingebouwde router.

(schiet me ook nog te binnen. Er bestaan ook netwerk-usb kabels. Heb ik misschien nog wel liggen, alleen was daarvoor geloof ik wel specifieke drivers nodig dus ik weet niet of dat gaat werken onder linux)

Sinds mijn ontdekking van KDE connect, hoef ik geen fratsen of capriolen meer uit te halen ;) UIteraard wel mijn dank voor het aanbod!
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/05, 16:17:59 »
Sinds mijn ontdekking van KDE connect, hoef ik geen fratsen of capriolen meer uit te halen ;) UIteraard wel mijn dank voor het aanbod!

Mooi! :thumbsup:

Maar KDE connect werkt toch ook over je netwerk? Dan is het principe van werking ook gewoon hetzelfde. =D
Zo werken wij hier ook. Eigen netwerktje met div pc's en printers er op waaronder 1 als netwerk-pc, waarbij we met de juiste apps ook met telefoon over wifi van dan netwerk gebruik kunnen maken. Alleen doen wij dat vooral met gewone bestandbeheerders (met netwerkfuncties).
Dat legde trouwens ook al uit in mijn allereerste reactie in reactie #2.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #16 Gepost op: 2021/01/06, 12:59:26 »
Waarom toch maar een NAS, het ligt er n.l. helemaal aan hoe belangrijk voor jou de bewaarde bestanden zijn.

Btrfs-bestandssysteem zelfherstel
Traditionele opslagsystemen kunnen fouten bevatten die volledig onopgemerkt blijven, wat tot beschadigde gegevens leidt die zonder waarschuwingen of foutmeldingen aan applicaties worden verstrekt. Om dit soort fouten te voorkomen, genereert Btrfs controlesommen voor gegevens en metadata, en twee kopieën van metadata en controleert vervolgens tijdens elk leesproces de controlesom. Btrfs-bestandssysteem detecteert automatisch beschadigde bestanden (onopvallende gegevenscorruptie) met gespiegelde metagegevens en herstelt beschadigde gegevens met behulp van de ondersteunde RAID-volumes zoals die van RAID 1, RAID 5, RAID 6, RAID 10, F1 en SHR.

Ik gebruik mijn NAS uitsluitend voor backup doeleinden.
Ieder kwartaal laat ik de data door de NAS verifiëren en zo nodig repareren.
Daar is mijn NAS ca 36 uur mee bezig.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #17 Gepost op: 2021/02/03, 19:05:16 »
Waarom ruk je niet simpelweg de harde schijf uit die backup pc en stop je die niet in zo'n doosje met een USB-aansluiting? Kost 15 euro ofzo. Ik heb er trouwens eentje liggen die ik niet meer gebruik (3,5 inch, wel usb 2.0), kan je tegen verzendkosten van me krijgen. Of misschien woon je in de buurt.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #18 Gepost op: 2021/02/04, 10:06:27 »
Houdt er dan wel rekening mee dat zo'n usb-HDD geen koeling heeft.
Deze zijn voor "even" gebruik. Inpluggen, gebruiken, en weer heel lang er af. Niet om hele dagen aan je pc actief te hebben. Dan haalt de levensduur nog geen jaar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #19 Gepost op: 2021/02/05, 08:02:47 »
Waarom ruk je niet simpelweg de harde schijf uit die backup pc en stop je die niet in zo'n doosje met een USB-aansluiting? Kost 15 euro ofzo. Ik heb er trouwens eentje liggen die ik niet meer gebruik (3,5 inch, wel usb 2.0), kan je tegen verzendkosten van me krijgen. Of misschien woon je in de buurt.

Omdat ik budgetneutraal wilde kijken wat er hier mogelijk was met de middelen die ik had. Zoals je kunt lezen, is mijn kwestie reeds opgelost want KDE connect doet wat ik wil (zij het soms met kuren maar dat is een andere kwestie en zonodig ander topic). En inderdaad, een mobiele harde schijf, of gedockte schijf moet je na kortstondig gebruik gewoon weer loskoppelen want geen koeling.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #20 Gepost op: 2021/02/05, 18:48:45 »
Ik heb geen idee hoeveel stroom een NAS gebruikt, maar ik denk een pak minder dan een PC. Wat nu budget neutraal lijkt kan uit eindelijk toch duurder zijn ivm stroom kosten.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #21 Gepost op: 2021/02/06, 10:04:08 »
Ik heb geen idee hoeveel stroom een NAS gebruikt, maar ik denk een pak minder dan een PC. Wat nu budget neutraal lijkt kan uit eindelijk toch duurder zijn ivm stroom kosten.

De pc's werken dan ook als een soort externe HDD. Als ik data over wil zetten, gebruik ik KDE connect en zet de pc weer uit zodra e.e.a niet nodig is.
Volgens mij is dat best spaarzaam omgaan met energie. Een uitvoerige berekening kost ook tijd ;)  Het werkt allemaal prima.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #22 Gepost op: 2021/02/11, 12:03:20 »
Ik heb geen idee hoeveel stroom een NAS gebruikt, maar ik denk een pak minder dan een PC. Wat nu budget neutraal lijkt kan uit eindelijk toch duurder zijn ivm stroom kosten.

Geen idee of een NAS minder gebruikt.
Maar ik heb jarenlang een PC als servers 24/7/365 (nooit slaapstand) draaiend gehad. Als server voor bestanden, printer, emails x15 of zo. En dat kost in verhouding ook geen drol aan stroom. Ik meen €50 per jaar (veelvuldig en doorlopend gebruik).
Belangrijk is dat je je beeldscherm uit zet want dat verbruikt het meeste (al is dat ook voortaan stukken minder met de platte schermen).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #23 Gepost op: 2021/02/14, 10:00:16 »
Nu ben ik hier al een tijdje klaar en ik lees dat het nu over energiegebruik gaat. Een idee om: "het grote energietopic" op te starten ?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: pc gebruiken als nas/externe hdd ?
« Reactie #24 Gepost op: 2021/02/14, 13:50:36 »
Vroeg jij daar niet zelf enigzins naar met budgetneutraal, waar rico70 op reageerde? (en ik op rico70)
Als er oplossingen komen waarvoor je eind van het jaar onverwachts honderden euros moet afrekenen ben je ook niet blij denk ik zo.

Naja, in elk geval ben IK blij dat je het opgelost hebt. Veel plezier :thumbsup:

Een idee om: "het grote energietopic" op te starten ?

"Het grote zeur- en klaagtopic" zou hier ook niet misstaan en is dringender nodig dan "het grote energietopic".  =D
#hetisooknooitgoed
« Laatst bewerkt op: 2021/02/14, 13:52:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore