Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's  (gelezen 811 keer)

FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Gepost op: 2014/09/02, 11:27:45 »
Enkele jaren geleden gebruikte ik weleens een FOSS suite waarmee je HOWTO's kon maken (kan niet meer op de naam komen "howto studio"??). Met die suite kon je werkelijk alles, van desktop recording, editing, inzoomen, highlights, ondertiteling, afbeeldingen en tekst(bestanden) in je video's stoppen tot tekst gebaseerde werken omzetten naar HTML, BB of *wiki code die je dan vervolgens zonder gedoe over het net kan versprijden.
Om de een of andere reden heeft dat project niet veel langer dan een jaar bestaan en kan ik de code ook nergens meer vinden (niet dat kde3 kommander code nog echt bruikbaar is.. maar goed...)

Nou ken ik wel een hoop soortgelijke programma's voor de Mac waarin iig de video functionaliteit terug is te vinden, natuurlijk draaien de meeste daarvan niet op mijn oude powermac en de enige app die het wel doet mist alle functionaliteit waarom het mij te doen was (werkt niet in de demo.... en ook niet op powermacs.... kom je ook lekker achter nadat je betaald hebt natuurlijk)
Dus nu ben ik maar weer eens op zoek naar iets nieuws en hoop dus dat er ondertussen weer een FOSS alternatief is maar toch heb ik nog niets gevonden wat er op lijkt.

Welke opties ik graag zou zien zijn de volgende:
  • Desktop/Video recorder met meerdere feeds
  • Highlights en zoom functie
  • Drag&drop support voor afbeeldingen zodat je deze gemakkelijk op hun plaats kan slepen
  • Simpele teken tools en tekstballonnetjes etc. om extra tekst en uitleg op de video te tekenen
  • QR support zou leuk zijn zodat cursisten sneller links kunnen openen op een tweede apparaat.

Weet iemand misschien iets wat hier bij in de buurt komt?

Alvast bedankt!
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/02, 13:35:27 »
Voor losse screenshots is Shutter het allermakkelijkst vind ik. Je kan makkelijk tekst, pijltjes en andere handigheidjes toevoegen.

Voor video heb je simplescreenrecorder of Kazam.

Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/02, 14:56:20 »
Voor het maken en bewerken van screenshots is Shutter idd wel een zeer uitgebreide oplossing al heb ik daar van tijd tot tijd weleens wat problemen mee. Het vreet om de een of andere reden behoorlijk wat cpu en ram weg en wil soms nog weleens het hele systeem laten vastlopen op wat oudere hardware.  Nadat ik dat weer eens mee heb gemaakt kies ik dan weer een tijdje liever iets anders in combinatie met Gimp ofzo.
Maar blijkbaar was ik niet de enige met dat probleem dus zijn er ook al wat andere apps met wat meer mogelijkheden dan de gemiddelde screenshot app die niet zo veel van je systeem eisen zoals bv HotShots, die is zelfs nog iets uitgebreider wat bewerken en annotaties betreft. Als HotShots nou ook nog video kon bewerken dan was het helemaal perfect geweest.

Op de Mac gebruik ik altijd Voila, de eerste software waar ik ooit voor heb betaald (met geld). Toen ik de demo had gedownload moest ik natuurlijk testen of ik er echt op vooruit zou gaan want voor een paar minuten tijdwinst gebruik ik liever FOSS. Ik heb toen op mijn Mac en op een Linux pc hetzelfde filmpje gemaakt, op de Mac had ik alleen Voila nodig en een simpele video editor Imovie geloof ik, zit standaard in osx) en op Linux gebruikte ik 5 verschillende programma's. In Voila was ik in 2 minuten klaar + 10 min plakken en knippen in de video editor. In Linux werd het vanaf stap 2 wat trager en 40 min later was ik pas klaar.

Die tijdwinst wil ik dus echt niet graag meer opgeven dus ik blijf hopen op een open source all in one oplossing  ;)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/02, 23:53:33 »
Ik ben bang dat die all-in-one-oplossing niet (meer) bestaat. Kan wel bevestigen dat voor het opnemen van je desktop (eventueel met geluid zoals microfoon) SimpleScreenRecorder (link van Johan) wel erg fijn werkt. Maar die doet alleen wat de naam suggereert, opnemen :P Het bewerken zul je dan helaas toch in een video-editor moeten doen. Als het puur gaat om wat tekst bijplaatsen vind ik Kdenlive daar nog best fijn voor werken.

Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/03, 00:40:37 »
SimpleScreenrecorder is inderdaad een zeer prettig programma maar inderdaad simpel. Nou heb ik me in kdenlive nog niet echt verdiept behalve toen het nog in zeer buggy staat verkeerde en je 2 dagen aan t compileren en debuggen was voordat een deel ervan werkte.
Zo te zien is dat tegenwoordig wel anders. 

Helaas is grafisch programmeren niet mijn ding maar als iemand dit wel ziet zitten dan zou je mij (en vast ook menig ander) daar erg blij mee maken.  Een beetje op de achtergrond  goochelen met Bash en  Perl kan ik nog wel bijdragen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/03, 01:30:06 »
Kazam is wel fijn voor het opnemen van je scherm :) Kdenlive is tegenwoordig een toppie product, 200% aan te raden :)

Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/03, 03:10:37 »
Kazam heb ik nooit echt geprobeerd dus die ga ik morgen ook even goed bekijken.   Zie op hun site dat alleen VP8/WebM als output format heeft, word dit door editors ook als input geaccepteerd?
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/03, 11:29:41 »
Weet niet welke editors precies WebM ondersteunen als input, maar Kdenlive en Openshot ondersteunen sowieso WebM als input.

Re: FOSS totaal oplossing voor het maken van HOWTO's
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/03, 20:21:37 »
Vandaag wat met Kazam zitten spelen maar die kan mij ook niet helemaal bijhouden. Ik werk veel met virtual machines en met creatieve programma's en die gebruiken vaak OpenGL of iets dergelijks en daar zijn de meeste screen recorders geen fans van.  Gimp enzo trok hij nog wel goed maar het beeld was niet echt zo duidelijk en toen ik het met LMMS probeerde ontbrak de audio en was het beeld helemaal blurry en schokkerig. Ook Kdenlive was niet zo blij met de video's, werd toen ik hem toevoegde en wilde er niet meer mee doen dan hem weergeven in de preview en timeline maar afspelen ho maar... Mplayer en VLC hadden er geen problemen mee. Kdenlive bevalt verder wel goed, eigenlijk wel beter dan openshot dus dat word een blijvertje.

Denk dat ik toch nog een keertje met WebcamStudio ga spelen maar die vind ik eigenlijk een beetje te uitgebreid voor wat ik er mee wil doen. Daar word ik vaak snel door afgeleid en dan voeg ik weer te veel onnodige bling toe. Is wel een erg vet programma met heel veel opties maar hoofdzakelijk bedoeld voor live uit te zenden. Heeft alles van meerdere sporen voor webcams en screen recorders tot tools voor je green screen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN