Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Partitie  (gelezen 6479 keer)

Offline Remcoo

  • Lid
Re: Partitie
« Reactie #25 Gepost op: 2010/08/11, 20:29:17 »
Onder /media staat /data. Maar ik kan zo nog niet bij de vrije ruimte.

Ennn hoe kan het dat ik 35 GB kwijt ben?

Ik doe alles nog maar weer eens overnieuw. Tot over een uur.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/11, 20:43:33 door Remcoo »

Re: Partitie
« Reactie #26 Gepost op: 2010/08/11, 20:47:45 »
6+20+100+374=500
Al is die 100 niet goed leesbaar omdat je muisaanwijzer daar net staat...
En wat bedoel je met: "ik kan niet bij de vrije ruimte" ?
Als je in Nautilus onder /media de directory /data ziet staan (sleep die inderdaad even naar links, bij je "favorieten", dan kan je er steeds komen met één klik, da's wel zo handig), dan BEN je in die vrije ruimte. Als je de rechten eerst nog even goed zet: sudo chown jouwnaam:jouwnaam /media/data dan ben jij eigenaar van die map en niet meer root...


@heir4c
Het zijn wel vijgen na Pasen, want er is nu een herinstallatie gebeurd, maar hier ging je wel even de mist in:
Ter aanvulling:
Die regel die Prosper als laatste meegeeft:
/dev/sda6 /media/DATA ext4 rw 0 0
staat reeds in je fstab. ...
Als je aandachtiger leest, zaou je zien dat er eerst fstab wordt gegeven en vervolgens mtab.
De hele bedoeling was dat NA het handmatig aankoppelen van die partitie op het nieuwe koppelpunt (wat zichtbaar wordt in mtab) we deze "voorgekauwde" regel kopiëren in de plaats van de foutieve keuze voor /usr/local die nog in fstab stond, waardoor na een reboot de koppeling zou behouden worden ipv te verdwijnen. Omdat ik zelf gisteren niet meer op het forum ben geweest, heeft de TS daarna besloten te herinstalleren, wat eigenlijk helemaal niet nodig was geweest...
« Laatst bewerkt op: 2010/08/11, 20:54:27 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline heir4c

  • Lid
Re: Partitie
« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/11, 21:38:05 »
Juist Prosper, gelijk heb je om me terecht te wijzen. En intussen heb ik ook weer wat geleerd en begrijp ik ook beter wat er moest gebeuren en hoe het ineen zit. En waar ik fout zat. Ben nog niet met alles mee wat die aankoppel procedure betreft. Zal het nog eens aandachtig overlezen en overlezen om er zeker van te zijn dat ik het begrijp. Tenslotte wil ik verder met linux en meer doen ermee. (Ik ga ook een basiscursus linux gaan volgen vanaf september met evt. vervolgcursus in febr. en later evt. meer, om zo beter mezelf en anderen te kunnen helpen op een correcte manier.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Remcoo

  • Lid
Re: Partitie
« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/11, 22:27:30 »
Ja bij schijfgereedschap wordt 500 GB aangegeven maar in GParted niet. En als ik in bestandsbeheer op de schijf klik heb ik maar 325 GB vrije ruimte. Klopt dat?
Ik bedoel met vrije ruimte dat ik die wil kunnen benaderen, er bv een map in aan wil maken, dat wil nu niet.

Ik ben een beginnende Ubuntu-gebruiker.  fstab en mtab is allemaal nieuw voor mij, evenals de meeste commando's. Voor jullie is het allemaal 'geneden koek' maar mij wordt het te ingewikkeld. Morgen ga ik eerst met mijn pc naar iemand die al enkele jaren ervaring heeft met Ubuntu. Hoop dat hij eea voor elkaar krijgt, kan ik me daarna op mijn gemak verder verdiepen in linux. Heb tot nu toe al een hoop geleerd.

Offline Remcoo

  • Lid
Re: Partitie
« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/13, 13:12:18 »
Nou, het is opgelost. Hij heeft ergens een groep aangemaakt met alle gebruikers van mijn pc en die groep lees en schrijfrechten gegeven voor de vrije ruimte. Eerst wel andere dingen geprobeerd zoals eerder beschreven, maar dat werkte niet, zoals bv de code: 'sudo chmod 777 /media/DATA'.
Hoewel ik nog steeds zo'n 35 GB kwijt ben, ben ik eerst tevreden (heb nog voldoende ruimte op andere schijven). Ik moet me daar later maar eens in verdiepen.
Iedereen bedankt voor de reacties.