Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie lijkt te lukken, maar dan...  (gelezen 3819 keer)

Roebie

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Gepost op: 2006/11/01, 23:06:32 »
Hi allemaal,
Ik heb zonet voor de 4de maal geprobeerd Ubuntu te installeren. Alles lijkt redelijk goed te lopen (al is wellicht mijn netwerk setup niet correct). Het loopt echter mis op het moment dat de server herstart wordt. De laatste melding die ik op het scherm te zien krijg is "Running local boot scripts [OK]" en dan niets meer. Geen idee wat er dan zou moeten komen, maar op zijn minst toch een prompt of command line of hoe het ook heet in Ubuntu terminologie. Bij mij komt er echter niets meer. Er zit dan ook niets anders op dan op de aan/uit knop van de machine te drukken. Wanneer ik dat doe komen er heel snel nog een aantal meldingen voorbij die ik niet echt gelezen krijg en dan schakelt de machine volledig uit.
Heeft er iemand enig idee hoe ik dit opgelost kan krijgen ?
Ik veronderstel dat  jullie graag wat technische info krijgen.
Moederbord: Tyan Tomcat i7221A S5151
LAN: 2 integrated Broadcom BCM5721 PCI Express Gbe LAN controllers
HD: Integrated Serial ATA (ICH6R) - 1x160Gb + 2x300Gb (deze laatste twee staan in RAID1)
De bedoeling is deze machine als LAMP server op de DMZ nic van een Smoothwall server te gebruiken.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/02, 08:53:25 »
Probleem met het vinden van het root filesystem?

Kun je vanuit de LiveCD van de HD starten?

Kun je je partitie indeling (sudo fdisk -l) en de Grub configuratie file (grub.conf of menu.lst) hier posten?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Roebie

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/02, 12:29:36 »
Citaat van: tukcedo
Probleem met het vinden van het root filesystem?
Geen idee. Ik moet bekennen dat ik bitter weinig van *nix ken.

Citaat van: tukcedo
Kun je vanuit de LiveCD van de HD starten?
Hoe zou ik dat moeten doen? Als ik opstart vanaf de CD krijg ik een menuutje voorgeschoteld. Tot nu toe heb ik daar steeds de optie "LAMP server" gekozen omdat dat is wat ik wil installeren. Welke optie moet ik kiezen om te doen wat jij me wil laten proberen ?

Citaat van: tukcedo
Kun je je partitie indeling (sudo fdisk -l) en de Grub configuratie file (grub.conf of menu.lst) hier posten?
Aangezien ik op dit moment er niet in slaag een command prompt te krijgen, kan ik ook geen commando's ingeven.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/02, 12:41:03 »
OK, als je de LiveCD gewoon laat booten, dan krijg je een opstart-menu waarbij een van de opties is: starten vanaf de harde schijf. We hebben het toch wel over een standaard Ubuntu LiveCD hier he, niet de Server installatie? Daarvan ken ik uit m'n hoofd de opties niet, maar ik vermoed dat daar GEEN "opstarten vanaf hd" bij zit.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/02, 12:44:41 »
Ik veronderstel dat je de server versie van Ubuntu hebt gebruikt.
Kijk eens op deze pagina of alles gaat zoals je verwacht en waar loopt 't fout:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Roebie

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/02, 17:51:03 »
Ik heb inderdaad de server-versie gebruikt. Pagina 1 en 2 van het document "The Perfect Setup" waarnaar je verwees, heb ik helemaal doorlopen. Aangezien ik bitter weinig van Linux ken, heb ik wel de menu optie "Install LAMP server" gekozen. Op het einde van pagina 2 wordt herboot. Verder dan dat geraak ik niet, want het is tijdens deze heropstart dat het machien blijft hangen. Op het scherm worden allerlei status meldingen gedaan over de evolutie van het booten. De laatste die er bij mij opkomt is "Running local boot scripts" met de status "[OK]". Daarna gebeurt er niets meer. Met andere woorden, aan punt 3 (Enable The root Account) op pagina 3 kom ik niet toe aangezien ik geen command prompt krijg.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/02, 18:02:47 »
Waarom de serverversie i.p.v. de normale versie? Normale versie is natuurlijk veel makkelijker voor Linux-beginnelingen!

Groet, Pjotr.

Roebie

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/02, 18:06:01 »
Tja, omdat ik een LAMP server wil, en de server-versie die mogelijkheid geeft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/02, 18:59:16 »
OK! Maarreh... ff wennen aan Linux met behulp van de gewone LiveCD is niet alleen handig, maar nog leuk ook....

Groet, Pjotr.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/02, 19:17:59 »
Bovendien kun je met de LiveCD mooi nu even dit probleem aanpakken (zie boven).
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Roebie

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/03, 01:48:27 »
Citaat van: tukcedo
Bovendien kun je met de LiveCD mooi nu even dit probleem aanpakken (zie boven).
Ik neem aan dat je met LiveCD de "gewone" versie van Ubuntu bedoelt. Als jullie suggereren deze te gebruiken, veronderstel ik ook dat ik daarmee ook de server versie kan starten ? Ik zal het in ieder geval eens proberen tijdens het weekend.

Ik denk trouwens dat "opstarten vanaf hd" ook bij de server versie een optie was (al kan ik het nu niet nakijken wegens niet thuis). Is het dan beter deze te gebruiken dan de LiveCD ? Ik veronderstel van wel.

Citaat van: pjotr123
OK! Maarreh... ff wennen aan Linux met behulp van de gewone LiveCD is niet alleen handig, maar nog leuk ook....
Ongetwijfeld een waarheid als een koe. Alleen heeft niet iedereen de tijd en/of de zin om zich daarin te verdiepen. Op dit moment heb ik eigenlijk gewoon zo snel mogelijk een (liefst veilige) LAMP server nodig voor enkele maanden. Ik had gehoopt dat ik dat kon verwezelijken met Ubuntu, maar helaas is het blijkbaar niet zo eenvoudig als het werd voorgesteld op de website en in enkele commentaren en persberichten. Dus zal ik mij er nu toch moeten in verdiepen. Aangezien ik bijna vanaf nul moet vertrekken qua kennis, apprecieer ik dan ook heel erg elke tip die mij in de juiste richting stuurt.

Jullie horen nog van mij. Alvast bedankt voor jullie tips.

Firebird

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/03, 01:59:42 »
Hai Roebie,

je hebt er nog wat configuratiewerk aan, maar niet zo heel veel - als je eerst gewoon Ubuntu erop zet en daarna de benodigde software. In bartek z'n sig vind je alvast de belangrijkste zaken terug, zoals Synaptec en bronnen toevoegen. Eenmaal in Synaptic ga je op zoek naar de verschillende componenten: apache2, mysql, php5... die zal je wel snel vinden. De laatste stap is de configuratie maar ook dat deel is in heel wat tutorials terug te vinden. Voor apache ga je weinig moeten veranderen, misschien nog op welke interface & poort hij moet luisteren. Voor php moet je normaal niets doen, voor mysql je rootpw instellen, gebruiker toevoegen, db aanmaken, enzovoort.

Ik zou zeggen, succes en post gerust als er iets niet lukt ;).

Greets,
Birdy.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/03, 08:40:04 »
Roebie, onze gevederde vriend heeft gelijk: post gerust als je hulp nodig hebt!

Als je snel en betrekkelijk eenvoudig een server wilt opzetten, dan is de LiveCD ook een goede start. Er is namelijk geen wezenlijk verschil tussen deze versie en de server, behalve de zaken die standaard meegeinstalleerd worden. Maar diezelfde zaken kun je via het hele goede Synaptic ook installeren (en nog es volledig grafisch ook).

Dus zeker wanneer je nog weinig Linux ervaring hebt, is de LiveCD (en dan natuurlijk de geinstalleerde versie op je HD) een prima basis!

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Roebie

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/14, 22:28:02 »
Ok (of ook niet). Ik heb jullie advies gebruikt en volgende stappen uitgevoerd :
- de desktop versie op CD gebrand. Ik ga ervan uit dat jullie daarmee de LiveCD bedoelen
- in CDROM speler gestoken en opgestart
- in het menu gekozen voor installeren
- na enkele minuten kreeg ik KDE te zien
- afgesloten
- na enkele minuten kreeg ik het bericht dat ik de CD uit de speler moest halen en op enter drukken
- de pc ging uit
- pc terug opgestart
- er werden weer een hele reeks stapjes getoond op het scherm (wat voor zover ik weet normaal is op *nix)
- een ervan is "Running local boot scripts [OK]"
- daar stopt hij ermee
- ik heb vervolgens de cd er weer ingestoken
- nogmaals heropgestart
- in het menu gekozen voor "starten van de eerste harde schijf"
- ik krijg vervolgens weer de hele reeks stapjes
- weer stopt hij bij "Running local boot scripts [OK]"

Hoe graag ik ook zou willen, ik kan dus nog steeds niet de partitie indeling en de Grub configuratie file waar Tukcedo om vroeg hier posten.

Iemand nog een idee hoe ik Ubuntu aan de praat kan krijgen ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/15, 10:28:40 »
Als je versie 6.10 (Edgy Eft) hebt gebruikt, probeer het dan ook eens met 6.06 (Dapper Drake). Dapper is de dieselversie, Edgy is toptechnologie, maar deels experimenteel.

Groet, Pjotr.

Roebie

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/15, 20:09:11 »
Ik heb 6.10 niet geprobeerd, wel 6.06.1. Misschien moet ik het juist eens met 6.10 proberen ;-)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/15, 20:21:22 »
Het zou kunnen dat jouw hardware (deels) niet ondersteund wordt. Aangezien elke nieuwere versie van Ubuntu weer betere hardware-ondersteuning krijgt, kun je idd misschien 6.10 (Edgy Eft) eens proberen ;). Deze kun je downloaden van http://nl.releases.ubuntu.com/releases/edgy/
Pak idd eerst maar eens de Desktop CD.

seppe

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/25, 19:46:48 »
hoy, Ben newby in linux webdesign. Ik heb na lang prutsen en diverse progjes gedownloaded en weer weggegooid mijn pc zover gekregen dat hij bij het command   php -v het volgende antwoord geeft:

john@john:~$ php -v

PHP 5.1.2 (cli) (built: Nov  2 2006 12:29:42) Copyright (c) 1997-2006 The PHP Group
Zend Engine v2.1.0, Copyright (c) 1998-2006 Zend Technologies
john@john:~$

wanneer ik nu in NVU php code probeer in te voeren en dat bestandje dan opsla als "Hallo, world.php" (niet lachen!!)  dan toont de normale weergave in nvu enkel een gele php tag.

Wat moet ik nu aanvangen om dit werkend te krijgen?

Firebird

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/26, 02:33:32 »
Tja, moeilijk te zeggen zonder de ingetikte code te zien :). Ik weet eigenlijk niet of Nvu echt geschikt is om met php te werken (heel even getest, ooit) - probeer anders bluefish editor even? (te vinden via synaptic)

Je ziet dan meteen precies wat er gebeurt :). Maak een bestandje dat je bijvoorbeeld test.php noemt en zet er het volgende in:


Het zou je bij het opvragen van test.php informatie over de installatie moeten tonen.

seppe

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #19 Gepost op: 2006/11/26, 12:01:43 »
Het nvu programma is wel degelijk geschikt om php code in te voeren. Het opent een eigen venster voor de php code via  "invoegen".
Hier volg te ingegeven code (uit basiscursus php 4.2)



  hallo.php


echo ("font size=" . $i .">Hello world
");
}
?>





Ondertussen heb ik eens nagedacht: moet dit bestandje niet ergens opgeslagen worden waar ik het via localhost of zo kan activeren?
De cursus die ik heb daar heeft de schrijver zijn ziel verkocht aan microsoft en schrijft eigenlijk linux de trashbin in. Dat nemen we als linux gebruiker natuurlijk niet!
Nog idee's??

seppe

  • Gast
Installatie lijkt te lukken, maar dan...
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/26, 21:35:51 »
Heb het gevonden! Ik moest de testfile invoeren in /var/www en daarna in de browser gewoon localhost tikken.
Alleszins hartelijk bedankt voor de moeite.
seppe