Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet wil wel met Windows niet met Ubuntu  (gelezen 5981 keer)

Offline woteb

  • Lid
Internet wil wel met Windows niet met Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2007/08/02, 09:05:14 »
Het probleem is dit:

Je hebt een internetverbiding  en een computer(netwerk) en daartussen zit een modem met een router. Die router zorgt voor de verbinding tussen je computer(netwerk) en het modem. Daarvoor heb je een internetadres nodig.
Normaal zorgt die router of een ander apparaat hiervoor (in een wat groter netwerk is dat meestal een server die deze taak op zich neemt). Dit heet dhcp (ik bespaar je maar even de betekenis hiervan).

In jouw bestandje /etc/network/interfaces stond dus dat jouw netwerkkaart een adres zou krijgen (of liever gezegd: lenen voor een bepaalde tijd). Normaal gesproken levert dit geen problemen op.
Maar af en toe kan het wel eens gebeuren dat je geen ip-adres van je router/modem (in ieder geval het apparaat wat voor dhcp server speelt) krijgt.

Vandaar dat jij een 169.254.7.232 adres krijgt. 169.254.xxx.xxx behoort tot het zogenaamde prive netwerkbereik, een nummer wat de netwerkkaart zichzelf toewijst. En daarmee kan het niet communiceren met het internet.

Wat we nu hebben gedaan is achterhalen wat jouw werkelijke adres is (daarvoor moesten we even op vijandelijk ;) grondgebied wezen). En dat hebben we ingevoerd en op static gezet. Hiermee zet je de dhcp server buiten spel.

Dergelijke dhcp conflicten of gebreken komen meestal door een aantal netwerkkaarten in je computer die gaan conflicteren. Zie mijn situatie wat ik eerder heb geschreven. Ik heb dus mijn eigen vaste netwerkkaart uitgezet, zodat die niet als spelbreker gaat fungeren.

Misschien heb jij ook meer dan één netwerkkaart in je computer zitten, maar jouw ifconfig geeft daar geen aanleiding voor om dat te denken. Misschien een usbnetwerkkaart die het niet doet, maar wel is aangesloten? Alles kan.

Maar je systeem draait nu. En lintjes heb ik niet nodig hoor, een blij gezicht en een tevreden Ubuntu gebruiker is voldoende.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Internet wil wel met Windows niet met Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2007/08/02, 10:24:11 »
Citaat van: Marc Duval
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, maar toen had ik een aansluiting bij Telenet. Het probleem was dat XP het ip-adres niet released en dat linux daarom geen internet krijgt na een reboot. Als ik een uurtje wachtte kon ik met linux wel online.

Ik heb toen ergens een afsluitscriptje in xp aangemaakt, dat het ip-adres released bij het afsluiten, zodat linux het weer kan oppikken.

Ik weet niet of dit bij jou ook het probleem is, en ik weet ook lang niet meer hoe je dat commando voor het afsluiten moet invoeren, maar dat weten andere meer begaafde forumbezoekers misschien.
Voor onze vrouwlijke collega in gebruikelijke termen:

XP zou dan de lijn bezet houden en voor zichzelf reserveren. Marc heeft een scriptje gemaakt waardoor XP het ip-adres vrij moet geven bij het afsluiten.
Vandaar dat Ubuntu niet bij dat adres kan komen. Je moet het zien als de volgende situatie:

Je hebt drie telefoons in huis die op dezelfde lijn zitten. Beller A (XP) neemt op en belt. Gesprek afgelopen, ik leg de hoorn ernaast. Beller B (Ubuntu) wil gaan bellen, maar krijgt geen kiestoon. Logisch, want beller A heeft de hoorn ernaast liggen. Beller A komt weer thuis en gaat bellen. Logisch want zijn lijn staat nog open. Nu komt Beller C (Marc met scriptje) in beeld. Die zorgt ervoor dat de lijn na het gesprek altijd wordt verbroken, zodat beller B (Ubuntu) er ook bij kan komen.

Intussen heeft beller X (WOteB) voor beller B (Ubuntu) een eigen lijn aangelegd, zodat beller B (Ubuntu) ook kan bellen, ook al heeft beller A (XP) de lijn voor zichzelf gereserveerd.

Maar beller B (Ubuntu met gebruiker laacque) kan via de eigen lijn ongestoord bellen.

Een simpel voorbeeld, maar misschien is het nu een klein beetje duidelijk hoe een en ander zich voordoet en wat er aan kan worden gedaan.

Ja, ik zit in het onderwijs..... ;)

Maar Marc, heb jij dat scriptje nog en kun je dat posten? Dan kan ik dat een analyseren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Internet wil wel met Windows niet met Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2007/08/02, 10:33:33 »
Citaat van: woteb
[
Ja, ik zit in het onderwijs..... ;)

.
Nou, dat neem ik je niet kwalijk, daar zijn er wel meer van....
Toch leuk dat je het nog ff uitgebreid hebt uitgelegd, al doende wordt een mens zo wijzer.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline woteb

  • Lid
Internet wil wel met Windows niet met Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2007/08/02, 10:56:48 »
Even gezocht op Google:

Wanneer je op Windows XP hebt gewerkt ;) en je wilt het IP adres vrijgeven, dan kun je het volgende doen:

Start ==> uitvoeren ==> cmd (commando) ==> ipconfig /release (commando). Windows XP verbreekt nu de lijn en geeft het IP adres vrij.

Kan worden geautomatiseerd:

Binnen het DOS venster:

echo ipconfig /release > c:\verbreek.bat

Je hebt het commando nu in een klein programmaatje opgeslagen.

Zoek dat programmaatje met 'Deze computer' op en met Kopiëren naar ==> Bureaublad als snelkoppeling.

Op het bureaublad staat nu een snelkoppeling naar dit programmaatje. Kun je natuurlijk aanpassen door een er ander icoon aan toe te kennen en de bestandsnaam te veranderen in: IP-adres vrijgeven.

Klik hierop, en XP gaat het IP-adres vrijgeven.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)