Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.  (gelezen 6586 keer)

Offline bart85

  • Lid
Is hier een oplossing voor?

Bios updaten kan alleen onder windows:
Volg deze stappen om de bios update uit te voeren:

1. Dubbelklik op het bestand wat u gedownload heeft, wijzig de folder naar E:\ en klik op Extract.

2. Start uw PC op met de “Medion Application & Support CD/DVD” in een van beide DVD/CD spelers.

3. Kies “start van CD-ROM” in het Windows CD-Rom Opstartmenu, druk op Enter en meteen (binnen 1 seconde) op de F5 toets.

4. Type nu: C: en druk op de Enter toets.

5. Type: AUTOEXEC.BAT en druk op de Enter toets. De bios update wordt nu uitgevoerd.

6. Als de update klaar is dient U de PC opnieuw op te starten.

7. Bij het opnieuw opstarten van de PC druk op de DEL toets om in het bios te komen. Selecteer hier “Load Optimized Defaults”, druk op Enter en dan de Y toets om te bevestigen.

8. Druk nu op F10 en op de Y toets om het bios te verlaten.

Thuis heb ik geen windows meer. De computer heb ik 2de hands, dus geen herstel CD. Ook geen herstel partitie.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/31, 18:59:33 »
Afblijven en niet gekke dingen doen; een Bios updaten houdt veel risico's in, en je mag je afvragen waarom als alles goed werkt.

Toch gekke dingen doen ? Je sou kunnen proberen deze update uit te voeren m.b.v. Wine op Ubuntu; maar nogmaals BLIJF ERAF !!!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/31, 19:06:05 »
Toch gekke dingen doen ? Je sou kunnen proberen deze update uit te voeren m.b.v. Wine op Ubuntu; maar nogmaals BLIJF ERAF !!!
Gekke dingen doen? Computerzelfmoord noem ik zulke acties.

Maar inderdaad, zolang alles werkt geen BIOS updates doen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/31, 19:19:33 »
Als je pc gewoon werkt zou ik dit niet doen.

Offline joop905

  • Lid
Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/31, 19:30:55 »
 BIOS flitsen naar nieuwere versie

Bron: https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Let op: BIOS flitsen brengt risico's met zich mee, ook al gaat het bijna altijd goed: als het mis gaat, bestaat de kans dat u uw moederbord kunt weggooien!

helemaal mee eens  @ Joris Donders @Cheap Applications @ jan11000 zolang alles werkt geen BIOS updates doen.

Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/31, 20:05:56 »
Afblijven en niet gekke dingen doen; een Bios updaten houdt veel risico's in, en je mag je afvragen waarom als alles goed werkt.

Hangt ervanaf of alles goed werkt. Deze laptop heeft een paar probleempjes die alleen verholpen kunnen worden met een BIOS-update. Heb het wel even geprobeerd vanochtend maar het programma werkt niet (is nota bene de BIOS update utility van Lenovo zelf). Dus afraden vind ik een goed idee maar er zijn gevallen waarin het wel beter is om het te doen.

Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/31, 20:15:23 »
Afblijven en niet gekke dingen doen; een Bios updaten houdt veel risico's in, en je mag je afvragen waarom als alles goed werkt.

Hangt ervanaf of alles goed werkt. Deze laptop heeft een paar probleempjes die alleen verholpen kunnen worden met een BIOS-update. Heb het wel even geprobeerd vanochtend maar het programma werkt niet (is nota bene de BIOS update utility van Lenovo zelf). Dus afraden vind ik een goed idee maar er zijn gevallen waarin het wel beter is om het te doen.

Helemaal akkoord Vistaus; maar vanuit Ubuntu zou ik het beslist NIET doen. Een optie zou zijn even een illegale Windows te pakken en deze in een Virtuele machine steken en vandaar uit dit huzarenstukje aanpakken. Maar nogmaals: ondervind je geen problemen, LAAT HET DAN ZO
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/31, 20:18:13 »
(ik heb het vanuit Windows geprobeerd en daar werkte hun eigen utility niet... even gegoogled en ik bleek niet de enige te zijn :rolleyes:)

Maar inderdaad, doe het niet vanuit Ubuntu en ook niet als het niet nodig is.

Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/31, 20:21:14 »
(ik heb het vanuit Windows geprobeerd en daar werkte hun eigen utility niet... even gegoogled en ik bleek niet de enige te zijn :rolleyes:)

Maar inderdaad, doe het niet vanuit Ubuntu en ook niet als het niet nodig is.

Dat is brak; als die utility al niet werkt ....  :o ik dacht dat alleen Acer zo'n troep maakt (Aspire 1355LC) maar als Medion dat ook al niet kan ....
het geeft me kippenvel om eraan te beginnen lol
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/31, 20:35:19 »
@Joris: Ehm, ik had het over Lenovo, niet Medion ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/31, 22:30:02 »
in een Virtuele machine steken en vandaar uit dit huzarenstukje aanpakken.
Met een virtuele machine kan je de bios van de hostcomputer niet updaten.

Zelf geen ervaring met bios updates van pc's (eigen risico!) maar Freedos lijkt een alternatief voor de herstel CD.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/31, 23:22:42 »
Zelf doe ik altijd BIOS-updates zodra die beschikbaar zijn. Ook al is er geen direct nut. Geeft me een gevoel alsof ik nieuwe apparatuur heb. =D

10 jaar geleden deed ik pas echt riskant, met niet-officiële BIOS'sen die prestatieverbeteringen beloofden (die ze niet waarmaakten, trouwens).... Ach ja, dat was niet bepaald slim, maar wel spannend.

Vermoedelijk heb ik in totaal wel honderden BIOS-updates uitgevoerd, in de loop der jaren. Slechts één keer is het misgegaan, en toen kon ik het moederbord wegkieperen.

Met FreeDOS kun je vaak wel een BIOS-update uitvoeren als je machine niet tweevoudig opstartbaar is en je dus geen Windows meer hebt:
https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
Dat heb ik al tientallen keren zo gedaan....

Offline jolo

  • Lid
Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/01, 09:10:36 »
Zelf doe ik altijd BIOS-updates zodra die beschikbaar zijn.
Ook ik heb dat zo gedaan. De veiligste manier is inderdaad de eerste methode, die je noemt op jouw website. Alleen hebben niet alle moederborden de mogelijkheid om in het BIOS zelf, deze te updaten. De twee bovenste pc's (Asus P8Z68-V Pro en Asus P5B) heb ik op die manier elke keer met succes het BIOS kunnen updaten. Mijn Lenovo R61i notebook heb ik met succes kunnen updaten, via een bootable ISO met BIOS update  (waarvan ik een CD-RW brandde), van de Lenovo website.

Omdat de TS het heeft over een 2de hands Medion pc, dus mogelijk meer dan vijf jaar oud, lijkt het updaten van het BIOS minder nuttig. Want dan is de te downloaden BIOS update waarschijnlijk ook jaren oud. Als de TS meldt om welke Medion pc/notebook het gaat, en welke BIOS versie die nu draait, kunnen we er wellicht iets over zeggen.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios Updaten. Medion levert een .exe die niet geschikt is voor Linux.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/01, 10:00:52 »
Omdat de TS het heeft over een 2de hands Medion pc, dus mogelijk meer dan vijf jaar oud, lijkt het updaten van het BIOS minder nuttig. Want dan is de te downloaden BIOS update waarschijnlijk ook jaren oud.
Ook al is het nieuwere BIOS jaren oud, dan nog kunnen er welkome verbeteringen in zitten t.o.v. het oorspronkelijke BIOS.....  :)