Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Website maken met Ubuntu?  (gelezen 12932 keer)

(OPGELOST) Website maken met Ubuntu?
« Gepost op: 2011/01/12, 17:52:56 »
Welk programma heb ik nodig om op een pc met Ubuntu een website te maken?
Ik heb een parttime bedrijf en wil meer zichtbaar zijn.
Werkt 'Frontpage' ook op Ubuntu? Ik ken het programma nog niet, het werd me aangeraden, maar ik weet niet of het op Ubuntu draait.

Voordat ik van alles aanschaf, op een aanbod in ga of op cursus ga, vraag ik e.e.a. liever even na op dit forum, waar zoveel kennis aanwezig is.

Thanx alvast.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/07, 17:50:50 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 17:57:05 »
Een goedkope en goede oplossing is een gratis webstek bij Google Sites. Standaard zonder reclame. Inclusief ingebouwde paginabouwer, dus je hebt geen apart websiteprogramma nodig: http://sites.google.com

Desnoods, als het webadres je niet bevalt, koop je een eigen domeinnaam en laat je die simpelweg verwijzen naar je Google Site.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 18:05:20 »
Ik zou je niet echt aanraden zelf te leren websitebouwen alleen voor die ene site die je nodig hebt.

Kijk ook eens naar Wordpress. http://wordpress.com/
Dit is een willekeurige site die ik vond: http://mikestake.wordpress.com/
In principe hoef je hier zelf niets voor te bouwen (ong. zelfde idee dat Pjotr noemt). Verder kun je dan inloggen en pagina's, teksten en plaatjes toevoegen.

Je kunt templates installeren om je websites een eigen uiterlijk te geven. Deze templates kun je op het web gratis krijgen of kopen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ed

  • Lid
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 18:57:58 »
Probeer eens Kompozer, kun je gewoon in synaptic vinden.

Gr.Ed

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 19:55:34 »
Wordpress  +1   !!!!

Geen frontpage die is al zo verouderd, plz doe dat maar niet.
Lees de vijf stappen van Wordpress en voila, alles draait als een tierelier.
Ik zou tegenwoordig zelf niet meer met HTML gaan vogelen, omdat het allemaal zoveel meer ingewikkeld is geworden met php en andere extra codes. Maak het jezelf makkelijk, kies een mooi ontwerp en gebruik wordpress.
Het programma (wel windows) Aritsteer kan thema's oftewel website ontwerpen voor je wordpress
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 20:33:39 »
Geen frontpage die is al zo verouderd,
En het resultaat is een website met veel fouten volgens controle van het W3C.
Met Kompozer krijg je wel een goede website, maar dat moet je wel leren..........
Neus eens rond, zoals hierboven beschreven is, het kost niets.
Wil je het toch zelf doen, en simpel houden, kijk dan eens op mijn site(je) http://linux.lyp.nl die werkt met tekst files en maakt menu's online (PHP scriptje),
Eventueel kan ik de hele site naar je mailen, dan kan je kijken hoe e.e.a. is opgebouwd (ook dit kost niets !)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 22:54:34 »
Allen bedankt voor de reacties! Het is al laat, ik ga morgen op een rustig moment de links bekijken. Landfiets, ik ben benieuwd naar je site.
Ik heb mijn domeinnaam al laten registereren... ik heb dus een prachtige naam naar eigen keuze kunnen bedenken. Doorlinken is ook een optie.

Ik ben het met jullie eens; geen tijd besteden aan iets wat ik verder toch niet nodig heb. Het is bovendien allemaal heel lastig te begrijpen voor mij: tekst in FTP versturen naar de hoster. De homepage 'saven' op index, anders is die niet zichtbaar. Dit is allemaal geheimtaal voor mij en te technisch.
Ik wil doen waar ik goed in ben en dat is mijn beroep uitoefenen. Ik hoef geen website-bouwer te worden. Maar ik wil de kosten ook een beetje in de hand houden, 500 Euro voor een website vind ik best veel geld. Ik ben startende ondernemer.

Wat bedoel je, Landfiets met Wordpress +1? Heel goed of heel slecht? Ik kan al met Wordpress werken, een goede vriend heeft 7 jaar geleden een site van Wordpress gemaakt, waar ik steeds zelf nieuwe teksten aan toevoeg.  Helaas heeft hij geen tijd meer om nog webdesign te ontwerpen nu het actueel is voor mij met mijn bedrijfje.
Ook goed om te horen dat Frontpage dus al blijkbaar verouderd is. Het werd mij gepresenteerd als heel wat beter dan het peperdure Dreamweaver (wat ik ook niet ken, het zijn alleen maar kreten voor mij).

Ed, wat betekent: synaptic? Je schrijft dat ik daar Komposer kan vinden. Ik neem aan dat dit onder Ubuntu draait. Vergeef me dat ik nog zo onwetend ben :) Groetjes en bedankt weer!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/13, 00:05:59 »
Kompozer werkt inderdaad op Ubuntu. Deze kun je installeren als je gaat naar: Toepassingen -> Ubuntu Softwarecentrum
Daar kun je rechts in het zoekbalkje "kompozer" intikken en dan moet je er zelf denk ik wel uitkomen.

Met Kompozer zul je dus volledig je eigen ontwerp moeten maken (net als bij dreamweaver en frontpage). Ook voor het aanpassen van de website moet je dan elke keer dat programma gebruiken, daarna alle wijzigingen naar de server uploaden.

Mijn inziens is Wordpress of Drupal wat gemakkelijker. Deze installeer je op je server (is niet erg moeilijk als je de handleidingen doorleest en eventueel wat tips van het forum). Dan kies je een thema uit van de volgende websites en pas je eventueel wat kleuren aan. Voor de rest kun je dan alle aanpassingen doen in de webinterface.
http://wordpress.org/extend/themes/ (1300 ontwerpen)
http://drupal.org/project/Theme (800 ontwerpen)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline MitchD.

  • Lid
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/13, 02:09:49 »
Wordpress is inderdaad een aanraden voor als je niet te veel met het technische bezig wilt zijn :D
Bovendien is het heel gemakkelijk om themes en plugins te installeren, eigenlijk alles is eenvoudig
eenmaal het geïnstalleerd is (maar de installatie is ook een klusje van niks  :D)

Offline johande

  • Lid
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/13, 08:33:52 »
Zeer gebruiksvriendelijk is oo Joomla CMS Open Bron
http://www.joomlacommunity.eu/

Wat is Joomla?  Joomla!™ is een bekroond content management systeem (CMS), dat je de mogelijkheid biedt websites en krachtige online applicaties te bouwen. Door de vele mogelijkheden, waaronder het eenvoudige gebruik en uitbreidingsmogelijkheden, behoort Joomla! tot een van de meest populaire webbouw pakketten. Bovendien is Joomla! een open source pakket en is voor iedereen vrij beschikbaar.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/13, 10:10:40 »
Zowel Wordpress als Joomla laten zich bij een hoster eenvoudig installeren dmv Installatron: http://installatron.com/
Technische kennis is dan beperkt tot een paar keer next-next-next te drukken. Daarna kun je meteen aan de slag.

Helaas gebruiken niet alle hosters Installatron (of iets soortgelijks); bv webreus heeft het wel. In het selectieproces van de hoster zou dit een rol kunnen spelen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/13, 11:50:24 »
Hmmm..... zo bezien lijken Wordpress en Joomla me dan toch wat minder gebruiksvriendelijk dan Google Sites, want voor Google Sites hoef je niks te installeren..... Gewoon inloggen en je kunt meteen aan de slag.

Google Sites zal ongetwijfeld wat minder mogelijkheden bieden dan beide alternatieven, maar als je die meerdere mogelijkheden niet nodig hebt, dan zou ik toch voor Google Sites kiezen. Met doorkoppeling vanaf de eigen domeinnaam.  :)

Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/13, 12:23:52 »
Dank voor de adviezen in gelukkig begrijpelijke taal.
Ik heb mijn domeinnaam bij een goedkope hoster laten registeren.
Goedkoop is nog altijd een tientje per jaar, dus niet gratis.

Dat next-next-next-verhaal spreekt me wel aan. Zoveel power heb ik nog wel, dat ik op de knop 'volgende' stap kan drukken :)

Ik kijk vanavond weer op de aangeraden sites, die van Google o.a.
Nu geen tijd meer. Andere verplichtingen :) 
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Website maken met Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/06, 21:13:22 »
Probeer eens Kompozer, kun je gewoon in synaptic vinden.

Gr.Ed
Niet meer dus...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (OPGELOST) Website maken met Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/06, 23:00:41 »
Niet meer dus...
Dick, je reageert op een topic uit 2011, daarom nu maar een slotje.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.