Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ruimte toekennen aan rootfs (/)  (gelezen 1693 keer)

Offline Falcon22

  • Lid
Ruimte toekennen aan rootfs (/)
« Gepost op: 2010/07/01, 22:01:54 »
Hi all,

Ik zit met het volgende probleem. Probeer Backtrack te installere op mijn HD via een Live-USB. Dit lukt echter niet omdat X niet wil draaien, wat weer veroorzaakt wordt door afwezige drivers. Mijn plan is om de laatste updates en drivers binnen te halen. Echter als ik dit doe dan geeft die op een gegeven moment een foutmelding dat er te weinig ruimte is.

df -h laat het volgende zien:



Weet iemand hoe je ruimte kan toekennen aan rootfs?

EDIT: gui die je ziet is van een andere PC, dit betreft dus niet de PC waar het om gaat. Op de PC waar het om gaat, werkt X niet. (ATI grafische kaart :S)

Re: Ruimte toekennen aan rootfs (/)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/01, 23:52:15 »
Heb je gparted of een soort gelijk programma op de USB stick staan? Of maak er een stick ermee.
En heb je de stck gemaakt volgens deze site http://www.infosecramblings.com/backtrack/backtrack-4-usbpersistent-changesnessus/#partition of een andere? Heb je een link?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Falcon22

  • Lid
Re: Ruimte toekennen aan rootfs (/)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/19, 22:49:43 »
Heb je gparted of een soort gelijk programma op de USB stick staan? Of maak er een stick ermee.
En heb je de stck gemaakt volgens deze site http://www.infosecramblings.com/backtrack/backtrack-4-usbpersistent-changesnessus/#partition of een andere? Heb je een link?

Hoi,

Wellicht een wat late reactie maar ik had even geen tijd voor dit probleem. Het gaat er dus niet om dat er bepaalde partities moeten worden gemaakt of resized. Het gaat erom dat bepaalde folders, (in dit geval rootfs) meer ruimte krijgt. Dit zal er dus bij andere directory's afgesnoept moeten worden.

De stick is 8 GB groot, wat genoeg is voor deze distro en eventuele updates. De ruimte wordt echter gelijkmatig over de directory's (locaties) verdeeld zoals hieronder te zien is. Daardoor is rootfs maar 1 GB groot en loopt deze te snel vol.

Ik wil dus de ruimte die directory's krijgen resizen binnen één en dezelfde partitie (sdb1)

Re: Ruimte toekennen aan rootfs (/)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/30, 02:00:49 »
kan je dit eens even uitvoeren en het resultaat posten? Dit geeft informatie weer over je partities:

sudo lshw -C volume

Ik zou het vreemd vinden dat iedere map zijn eigen partitie heeft gekregen.
Als dat commando niet werkt en je kan lshw niet installeren kan je ook dit gebruiken:

sudo fdisk -l /dev/sdb
Maar dat geeft veel minder informatie.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Ruimte toekennen aan rootfs (/)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/31, 20:38:55 »
Heb je gparted of een soort gelijk programma op de USB stick staan? Of maak er een stick ermee.
En heb je de stck gemaakt volgens deze site http://www.infosecramblings.com/backtrack/backtrack-4-usbpersistent-changesnessus/#partition of een andere? Heb je een link?

Hoi,

Wellicht een wat late reactie maar ik had even geen tijd voor dit probleem. Het gaat er dus niet om dat er bepaalde partities moeten worden gemaakt of resized. Het gaat erom dat bepaalde folders, (in dit geval rootfs) meer ruimte krijgt. Dit zal er dus bij andere directory's afgesnoept moeten worden.

De stick is 8 GB groot, wat genoeg is voor deze distro en eventuele updates. De ruimte wordt echter gelijkmatig over de directory's (locaties) verdeeld zoals hieronder te zien is. Daardoor is rootfs maar 1 GB groot en loopt deze te snel vol.

Ik wil dus de ruimte die directory's krijgen resizen binnen één en dezelfde partitie (sdb1)
[/b] ??? Als je een partitie hebt met mappen, wordt de ruimte gewoon verdeelt over de mappen, ze "groeien" als het ware, tot de partitie vol is. Bijv je home map is 3GB en de andere mappen op de partitie zijn bij elkaar 2 GB dan kan je root maximaal 3 GB groot worden. Je kan alleen mappen een maximale grootte geven als ze een apparte partitie hebben. Of ik begrijp je probleem niet goed.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.