Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xandros desktop 4....  (gelezen 718 keer)

Adjudant1951

  • Gast
Xandros desktop 4....
« Gepost op: 2008/06/25, 15:59:47 »
Nu de EEE-PC van Asus op de markt is, komt Xandros ook in grote mate in gebruik; daarom is dit van belang voor een ieder: wanneer je uit nieuwsgierigheid en in de vaart der volkeren Xandros installeert naast b.v. Ubuntu, dan is het van belang te weten dat Xandros - eveneens een Debian variant - nog altijd LILO gebruikt als bootmanager en dus niet GRUB!

Het is goed dit te weten omdat Xandros "de zaak overneemt" en zich als heer en meester op je pc manifesteert (het lijken wel Microsoft trekjes....). Verwijder je op enig moment de partitie met Xandros, dan zit je nog steeds 'opgescheept' met LILO. Op zich geeft dit niet zo veel, maar mijn ervaring is dat Xandros heel erg mooi is, maar ook heel gemakkelijk Ubuntu onbereikbaar maakt! :(  (Alweer zo'n Windows trekje?)

Gevolg is dat je GRUB opnieuw moet installeren en configureren (http://computertip.googlepages.com/grub).

Ik ga nu verder met Xandros in een virtuele box: eens kijken of ik nog meer Microsoft Windows trekjes in die Linux distributie kan ontdekken..... :cool:

Xandros desktop 4....
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/25, 16:08:03 »
dat zou zo met elke distro zijn, het is gewoon dat de meesten grub gebruiken, dus hebt ge geen of weinig last als ge meerdere linux distros op uw pc zet. maar ook zij zetten hun eigen grub over de grub die er al opstond. eigenlijk net hetzelfde dus.

kunt ge niet bij de installatie kiezen om geen bootloader te installeren? dan is het gewoon een kwestie van even uw menu.lst in ubuntu aan te passen om xandros te kunnen booten.


Citaat van: Adjudant1951
Het is goed dit te weten omdat Xandros "de zaak overneemt" en zich als heer en meester op je pc manifesteert (het lijken wel Microsoft trekjes....). Verwijder je op enig moment de partitie met Xandros, dan zit je nog steeds 'opgescheept' met LILO. Op zich geeft dit niet zo veel, maar mijn ervaring is dat Xandros heel erg mooi is, maar ook heel gemakkelijk Ubuntu onbereikbaar maakt! :(  (Alweer zo'n Windows trekje?)
vervang hier eens ubuntu door windows en xandros door ubuntu, dan hebt ge toch net hetzelfde scenario. dus ik zie er eigenlijk niets verkeerds in.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Xandros desktop 4....
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/25, 16:31:37 »
Citaat van: Nunslaughter
vervang hier eens ubuntu door windows en xandros door ubuntu, dan hebt ge toch net hetzelfde scenario. dus ik zie er eigenlijk niets verkeerds in.
Mee eens, maar het is wel toevallig dat Xandros 'iets' met MS heeft:

"Microsoft sluit overeenkomst met Linux-distributeur Xandros"
http://webwereld.nl/articles/46677/microsoft-sluit-overeenkomst-met-linux-distributeur-xandros.html

;-)

Maar goed, het is altijd goed of beter of zo'n OS virtueel te testen (was de draadstarter ook al achter gekomen), dan kun je dergelijke problemen a priori vermijden.

Adjudant1951

  • Gast
Xandros desktop 4....
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/25, 16:40:00 »
Ik bedoelde met "overnemen" dat Xandros naarmate je het vaker hebt gebruikt ervoor zorgt dat Ubuntu vanaf de bootloader niet meer opstart. Je krijgt na het maken van je keuze in het Xandros welkomstscherm de melding dat de kernel van Ubuntu wordt geladen maar daar blijft het dan bij: Ubuntu start niet (meer) op.

Ik heb dit nu drie keer meegemaakt (drie nieuwe installaties van Xandros); vandaar nu de keus voor Xandros in een vb.