Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu kan geen partities aanmaken  (gelezen 2703 keer)

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Gepost op: 2008/05/27, 09:49:08 »
sinds gisteren druk bezig om Windows-land te verlaten, na virus-ellende, om inwoner te worden van ubuntu-land

maar loopt niet lekker bij het aanmaken van de partities;
mijn c-schijf is 39Gb waarvan ongeveer 23Gb door Windows XP Home wordt gebruikt, dus ik hou 16Gb over voor Ubuntu, lijkt me redelijk;
ik kies voor een dual-boot installatie waarbij ik dus Ubunta naast Windows heb;
tijdens het installeren geef ik aan dat ik de partitie van 39 Gb wil bewerken. d.w.z. tot 24 wil terugbrengen;
nog even ontstaat er bij mij verwarring door het aanhechtpunt: overal in de documentatie staat dat dit moet zijn /media/windows maar tijdens de installatie met de 8.04 schijf ontbreekt het woordje media in het lijstje met aanhechtpunten waar je uit kunt kiezen; 1x heb ik media er zelf voor getypt, bij de tweede poging heb ik het woordje media maar weggelaten, zoals het installatieprogramma suggereert

maar geen van beide aanpakken leidt tot het aanmaken van een nieuwe aangepaste partitie, Ubuntu start het proces maar bereikt nog niet eens de 1% voltooid, en na heel lang wachten, waarbij er niks gebeurt, verschijnt de boodschap:

er is een fout opgetreden tijdens het wegschrijven naar de opslagapparaten, het wijzigen van de partitie wordt afgebroken

Einde verhaal :(
Heeft iemand een suggestie?
Kan 8.04 het probleem zijn, wat ik ergens hier op het forum dacht te lezen??
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline Bobbie

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 10:15:05 »
Je kan ook kiezen voor handmatig partitie maken, dan kom je ongeveer bij deze beschrijving terecht,   http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

hier door kan windows 24 gb toekennen en de rest zelf indelen.
Heb je wel een backup gemaakt van je belangrijkste bestanden, dat is altijd verstandig om dat te doen, voordat je iets gaat veranderen.

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/27, 10:35:37 »
Citaat van: Bobbie
Je kan ook kiezen voor handmatig partitie maken, dan kom je ongeveer bij deze beschrijving terecht,   http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

hier door kan windows 24 gb toekennen en de rest zelf indelen.
Heb je wel een backup gemaakt van je belangrijkste bestanden, dat is altijd verstandig om dat te doen, voordat je iets gaat veranderen.
tot nu toe koos ik voor dual boot omdat ik ook nog een keer windows xp wil kunnen starten, maar misschien is dual boot daarvoor niet nodig?

wat ik nu overweeg te doen:
a. met partition magic onder windows de c-schijf verdelen in een stuk van 24Gb voor windows en een nieuwe partitie, J of zo, van 15Gb
b. vervolgens met de 8.04 CD van ubuntu opnieuw installeren waarbij ik nu aangeef dat de hele J partitie naar eigen inzicht gebruikt mag worden

Vraag van deze ubuntu-leek: hoe stuur ik de laptop nu aan wanneer er met Ubuntu en wanneer er met Windows opgestart moet worden??
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/27, 11:03:22 »
Nooit met partition magic werken voor Linux partities.
Dit proggie kan daar niet mee overweg en geeft of maakt fouten.

Lees even dit postje en download Gparted. http://forum.ubuntu-nl.org/message/258314#p258314

Ook voor jouw geld die J partitie gewoon Unallocated maken met Gparted.
Indien je dan boot met de Ubuntu Live-cd ziet hij zelf die lege ruimte en zal voorstellen daar Ubuntu op te zetten.

Let er ook op dat je niet meer dan 4 primaire partitie hebt of aanmaakt anders krijg je wederom problemen.

Het maakt Ubuntu niet uit op wat voor soort partitie hij staat, windo wel, die moet op een primaire partitie staan.

NOTE:
Je mag windo niet afsluiten in "slaapmode"
Je MOET windo normaal afsluiten anders word er geen stopbit gezet op de HD en kan je verder niets doen op die HD.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Roel1963

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/27, 11:05:12 »
Citaat van: cezanne
Vraag van deze ubuntu-leek: hoe stuur ik de laptop nu aan wanneer er met Ubuntu en wanneer er met Windows opgestart moet worden??
Heel simpel: je krijgt bij de opstart meteen de vraag welk besturingssysteem je wil kiezen. De bovenste 3 zijn voor Ubuntu (normaal, recovery en memtest), daaronder staan de niet-Ubuntu systemen.

Offline rja

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/27, 11:09:03 »
Dit heb ik weleens meegemaakt.

Is je NTFS partitie goed ? Controleer die schijf op fouten via schijfbeheer in Windows. Linux kan nog niet NTFS parities reprareren, omdat Microsoft deze informatie niet vrijgeeft.

Heb je Windows partitie defragmenteert ?

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/27, 11:59:53 »
dank voor de reacties!
ga er vanmiddag mee aan de slag,
en ja, ik heb al gedefragmenteerd, braaf de instructies volgend,
misschien dat een aparte partitie mijn probleem gaat oplossen,
maar dan dus niet met het prog van Windows...
ik laat het jullie weten...
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/28, 10:10:28 »
Als beginner volg je best de strategie die je zelf al aangegeven hebt: Windows partitie verkleinen, de rest blanko laten (géén partities!) (best met gparted, maar met Partition Magic zou dat ook wel lukken). Dan Ubuntu installatie starten en aangeven dat Ubuntu het grootste vrije stuk op de schijf mag gebruiken. Dan doet Ubuntu de verdere partitionering en koppeling automatisch.

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/28, 11:08:46 »
langzamerhand begin ik de moed een beetje te verliezen, zowel partition magic als Gparted blijven foutmeldingen geven.

Zet het toch even in het kort op een rijtje, misschien krijg ik wel een gouden tip...

Uitgangspunt: C-schijf van 36,82 Gb die zich in Windows niet helemaal laat defragmenteren, maar goed. 20,99 Gb is gebruikt, dus 15,84 vrij.
D-schijf van 19,07 Gb waarvan 9,23 gebruikt, 2,49 Vrij en 5,35 ongebruikt

Vanmorgen bedacht dat ik C en D schijf misschien maar moest samenvoegen via Partition Magic maar ook dat proces loopt stuk in PM met een rare, technische kreet.

Dan maar aan de slag met het aangeprezen Gparted. Start mooi op, ziet er inderdaad betrouwbaar uit...
Aangegeven dat de C-schijf moet worden ingekrompen tot 21,5 Gb wat volgens Gparted moet kunnen.
Bij de executie gaat het fout. De log nalezend stuit ik op:
ERROR: extended record needed (1296>1024); not yet supported, try to free up less space

Naar aanleiding van deze foutboodschap nog een paar keer het getal waarnaar de C-schijf ingekrompen moet worden aangepast, omhoog en omlaag, maar de foutmelding blijft terugkomen, alleen in plaats van 1296>1024 steeds een ander getal voor de 1296

Gisteren ook nog even geprobeerd: de eerste installatieoptie van Ubuntu: neem schijf A en plaats Ubuntu naast Windows. Ook dat kan Ubuntu niet aan en stopt met een foutmelding.

Weet nu ff niet hoe ik verder moet. :(
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/28, 11:25:23 »
Zo te lezen is je HD gewoon een tot een puinhoop omgevormd door windo of Partition Magic.

Ga in windo met de verkenner naar de schijven kijken.
Klik met de rechtmuistoets op bijv. de C: schijf.
Kies nu de onderste optie "Eigenschappen"
Klik op het 2e tabblad "Extra"

Nu de bovenste optie "Het volume op fouten laten kontroleren"
Klik op "Nu kontroleren"

Je moet de pc nu rebooten, omdat dit soort bewerkingen niet gedaan kunnen worden wanneer een volume is aangekoppeld.
Indien hij klaar is doe je ditzelfde grapje met alle partitie's die er op de HD staan.

Nu probeer je wederom in windo de boel te defragmenteren.

Gebruik Nu Niet meer Partition Magic, want ik vermoed dat jouw proggie niet goed werkt.

Nu je helemaal klaar bent wederom opstarten met Gparted en kijken of je een partitie kan verkleinen.

In het ergste geval zal je de gehele HD moeten formateren en eerst eens met een schone lei beginnen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/28, 11:38:06 »
Gandyman,
had dat controleren van de C-schijf al een aantal keren gedaan, braaf de instructies van Ubuntu-installatie volgend,
maar ga dit verhaal nogmaals doen voor alle schijven,
puntje dat mij blijft bezig houden is de opmerking van Windows dat niet alles gedefragmenteerd kon worden.
Zou dat ertoe geleid kunnen hebben dat er overloop-data van de C-schijf op een onhandige plaats blijft staan waardoor er geen voldoende groot stuk C-schijf gevonden kan worden? (ik verzin het ter plekke!)

Gelukkig heb ik mijn iMac nog om met jullie te communiceren, terwijl de laptop staat te kraken in zijn voegen...:)
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/28, 16:57:53 »
doffe ellende!
na alle schijven onder windows geontroleerd te hebben, opnieuw gedefragmenteerd en opnieuw gecontroleerd, naar Gparted gegaan om de C-schijf te verkleinen. Zelfde resultaat als gisteren: ERROR! Nu weet ik het niet meer hoor!

Heb het foutrapportje even overgenomen:

ntfsresize v1.1.3.1 (librntfs 9:0:0)
Device name : /dev/hda1
NTFS volume version: 3.1
Cluster size: 4096 bytes
Current volume sie: 39539 MB
Current device size: 39539 MB
New volume size: 23072 MB
Checking filsesystem consistency...
Accounting clusters...
Space in use: 22552 MB (57,0%)
Collecting resizing constraints...
Needed reallocations: 1130015 (4629 MB)
Schedule chkdsk for NTFS sonsistency check at Windows boot time
Resetting $LogFile... (this might take a while)
Relocating needed data
ERROR: Extended record needed (1272>1024), not yet supported
Please try to free less space
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/28, 17:14:21 »
nog 1x geprobeerd te resizen onder Gparted, maar nu 3Gb minder vrije ruimte makend, dus Windows meer ruimte geven:

zelfde ERROR
dit keer: Extended record needed (1256>1024), not yet supported

Dit heeft geen zin meer, ik kan kan partitie wel met 100 MB proberen te verkleinen, maar dat gaat dan ook fout!

Rest mij dan niets anders dan die verdomde laptop helemaal te erasen?
Waar ik nog niet zo'n zin in heb omdat ik niet weet of Ubunta mij echt gaat bevallen...

Nog 1 alternatief schiet mij te binnen. Op de D-schijf staan veel programma's. Als ik die D-schijf eerst opkrik naar 20Gb, door 10 Gb van de C-schijf af te nemen, en daarna de D-schijf te formatteren? Dan ben ik onder Windows veel progs kwijt maar ik heb wel een heel schone D-schijf waar ubuntu dan op gezet kan worden.
Als de fout waar ik nu tegenaan loop zich niet herhaal tenminste... :(
Anders heb ik een sterk geamputeerd Windows (misschien wel onbruikbaar) en geen Ubunto :(

Waar ik in elk geval geen zin in heb is een back-up maken van die D-schijf, dan maar alles kwijt!

Ben benieuwd of iemand nog een beter idee heeft maar na 2 dagen zwoegen gaat de lol er een beetje af :)
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/28, 19:09:25 »
Ik weet niet of de collega's op het forum me dat graag horen zeggen (ik hoor het wel, tot op heden nog geen reacties gehad), maar in situaties zoals die van jou, waar je wil kennismaken en nog niet zeker bent dat je blijft, ben ik voorstander (geworden) van een wubi installatie. Dit geldt des te meer voor jou, aangezien je problemen hebt met het herpartitioneren.

De "wubi" manier van installeren is nu standaard in Hardy. Het is een installatieprogramma onder Windows. Je start het gewoon vanuit Windows op vanaf de Ubuntu installatieCD.

Een wubi-installatie is derhalve gemakkelijk en vereist niet dat je herpartitioneert. Je Linuxsysteem wordt namelijk geïnstalleerd in een virtueel bestandssysteem dat in wezen niets anders is dan een (groot) bestand op je Windows partitie.

Na de installatie heb je effectief een dual boot: je krijgt een keuzemenu, waarmee je hetzij Windows start, hetzij Ubuntu.

Staat Ubuntu je niet (meer) aan? Verwijder het dan eenvoudig via "Add/remove programs" in Windows.

Los daarvan lijkt je tweede idee me ook plausibel. Het gemakkelijkste is evenwel die tweede partitie ronduit te wissen. Dan zeg je gewoon aan het Ubuntu installatieprogramma om de "grootste vrije ruimte" op de schijf te gebruiken. Ubuntu doet dan automatisch de partitionering (in de hoop dat dát goed gaat .... nee, je probeert wellicht best eerst wubi).

ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/28, 19:51:55 »
Cezanne is na deze worsteling Windows nog in orde? En is de schijf helemaal gedfragmenteerd?En klopt je partitie tabel nog wel? Kan je controleren met een programma van de fabrikant van de disk. Je kan natuurlijk een wubi installatie doen zoals Vanadium beschrijft al lopen de meningen daarover uit een. Heb je niet de beschikking over een tweede harddisk of kan je deze niet aanschaffen? Maakt het PCleven wel wat simpler.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/28, 21:49:02 »
Citaat van: Gijsbert
Cezanne is na deze worsteling Windows nog in orde? En is de schijf helemaal gedfragmenteerd?En klopt je partitie tabel nog wel? Kan je controleren met een programma van de fabrikant van de disk. Je kan natuurlijk een wubi installatie doen zoals Vanadium beschrijft al lopen de meningen daarover uit een. Heb je niet de beschikking over een tweede harddisk of kan je deze niet aanschaffen? Maakt het PCleven wel wat simpler.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Mijn hoofdcomputer is een iMac, daar doe ik al mijn belangrijke dingen mee. De laptop met het bagger-Windows is voor als ik niet achter mijn thuisburo zit. Daarop wil ik kunnen surfen, mailen, Officeprogs gebruiken en zo. Daar lijkt me Ubuntu veel geschikter voor dan dat Windows. Extra harde schijven voor die laptop heb ik niet. Volgens mij draait Windows nog steeds, ondanks al dat gedoe tot nu toe. Maar ik begin hoe langer hoe meer aan het idee te wennen dat het leven zonder Windows geen verarming is, dus morgen formatteer ik de D-schijf nadat ik hem eerst heb vergroot ten koste van de C-schijf. De suggestie om Ubuntu  binnen Windows te installeren hou ik nog even in mijn achterhoofd, dat geeft me toch te veel het gevoel dat ik in een Windows omgeving bezig ben. Ben de afgelopen dagen al 20 keer opgestart met Windows, daar kan je hele dagen mee vullen, dat eindeloze wachten van dat opstarten. Alleen daarom al verwacht ik dat Ubuntu een verademing is.

Enige puntje dat aan me blijft knagen is dat kennelijk niemand weet wat er nu precies aan de hand is, ook niet met de foutmeldingen van Ubuntu die ik hier heb gepost. Met andere woorden, de ellende kan zo diep zitten dat zelfs een schone lege D-partitie geen oplossing gaat bieden. :(
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/28, 21:52:35 »
Citaat van: Gijsbert
Cezanne is na deze worsteling Windows nog in orde? En is de schijf helemaal gedfragmenteerd?
Gijs
Vergat nog hierop te reageren: ondanks alle defrag-acties blijft de C-schijf nog voor een deel gefragmenteerd, omdat Windows na afloop zeurt dat het niet in staat is het helemaal te defragmenteren, en dan gaat het niet om enkele procenten maar om enkele tientallen procenten. AAARRRRRRGGGGGGHHHHHHH!!!!!!
Gaat er nog wel eens iets WEL goed met dat k-systeem?
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/28, 22:00:06 »
Ik zit nog heel even te kijken naar de tabel in Gparted. Daar staat dus dat mijn D-schijf, totaal 19 Gb extended, waarvan 11,7 Gb ntfs met Windows programma's en 5,3 Gb ongebruikt is.
Ik zou toch ook via de Delete functie van Gparted in 1x die D-schijf kunnen schoonmaken, en daarna in dat gebied Ubundo installeren? Hoef ik zelfs niks meer met de C-schijf te doen. Ik snap wel dat er dan onder Windows dingen mis gaan met de programma's die ik zomaar heb weggepoetst maar, zoals gezegd, jammer dan!

Of zie ik iets over het hoofd waardoor dit weer fout gaat?
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/28, 23:45:47 »
Die 5,3 zou je heel goed kunnen gebruiken hoor.
Zou die partitie dus kleiner maken zodat je 5 Gig overhoud , unallocated laten en dan Ubuntu daarop zetten.

Nog even over het feit dat windo je schijf niet kan defragmenten ??
Dit zit me een beetje dwars namelijk.
Want wat is er nu aan de hand op die schijf ??
Is die niet stervende ??

Laten we eerst windo eens aan de tand voelen en de boel op orde proberen te brengen...
Voor we verder gaan.

In windo hetvolgende.

Ga naar Deze computer, klik er met rechts op en kies eigenschappen.
Zet nu Systeemherstel uit.
voila alles gewist en HD ruimte komt vrij.

Goed volgende actie, de prullenbak.
Zet die op de D: schijf uit, en op de C: schijf minimaliseren naar 50Mb of zo klein mogelijk.

Volgende actie.
Open verkenner en klik met de rechtermuistoets op de C: schijf en kies eigenschappen.
1e tabblad = Algemeen en klik op Schijfopruimen.
Nadat hij klaar is met doorzoeken ook een vinkje zetten bij "catalogiseren"
OK klikken en wachten.

Volgende actie
Ga naar Deze computer, klik er met rechts op en kies eigenschappen.
Klik op tabblad "Geavanceerd" en kies de bovenste optie "Prestatie"
visuele geheugen blablabla.
 Klik op de knop Instellingen.

Kies nu 2e tabblad "Geavanceerd"
Onderaan bij Visueel Geheugen klik je op wijzigen.

Voor je C: schijf vink je aan "Geen wisselbestand"
klik op de knop "Instellen"

Klik nu op de D: schijf en stel hier handmatig een 100MB in .

klik op de knop "Instellen"

Reboot nu de computer.

We hebben nu een schone harddisk die feilloos gedefragmenteerd zou moeten kunnen worden.
Zeker de C: schijf zou geen problemen moeten kunnen geven..

Ik denk namelijk dat alles gefragmenteerd is, incl het virtuele geheugen en dus is de puinhoop zo groot geworden dat er niets meer mee valt aan te vangen.

Goed eenmaal klaar stel je het visuele geheugen op de C: schijf weer in voor zeg maar 500MB.

Zet nu wederom systeem herstel aan en maak een echt herstelpunt.

eenmaal klaar met deze klus zou alles in windo als een zonnetje moeten werken.

Waarschijnlijk zal zelfs Gparted nu gewoon zijn werk moeten kunnen doen en de HD moeten kunnen verkleinen.

In het allerlaatste geval kan je altijd nog kiezen voor die 5,3 Gig ruimte,
of voor een Wubi install.

Houd met deze laatste rekening dat Ubuntu wel werkt maar het nooit zo zal werken als wanneer je hem echt op je pc hebt staan.

SCCS
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/29, 09:07:52 »
Citaat van: Gandyman
of voor een Wubi install.
Houd met deze laatste rekening dat Ubuntu wel werkt maar het nooit zo zal werken als wanneer je hem echt op je pc hebt staan.
SCCS
deze laatste opmerking is voor mij genoeg reden daar niet aan te beginnen.

Overigens bedankt voor je uitvoerige antwoord, ga het zo proberen. Een soort laatste kans die ik Windows geef. Gaat het weer mis, dan wordt het: goodbye d-schijf want ik wil eigenlijk niks meer te maken hebben met dat Windows op deze laptop!

Ik hoop jullie straks goed nieuws te kunnen melden...
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline vanadium

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/29, 10:06:22 »
Citaat
Een soort laatste kans die ik Windows geef. Gaat het weer mis, dan wordt het: goodbye d-schijf want ik wil eigenlijk niks meer te maken hebben met dat Windows op deze laptop!
Dan zal het veruit het gemakkelijkst zijn alle partities op de schijf te verwijderen en Ubuntu de ganse schijf te laten gebruiken. Zowiezo zal je je als primair Apple gebruiker heel wat meer thuis voelen in Ubuntu Gnome dan in Windows.

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/29, 10:14:33 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Een soort laatste kans die ik Windows geef. Gaat het weer mis, dan wordt het: goodbye d-schijf want ik wil eigenlijk niks meer te maken hebben met dat Windows op deze laptop!
Dan zal het veruit het gemakkelijkst zijn alle partities op de schijf te verwijderen en Ubuntu de ganse schijf te laten gebruiken. Zowiezo zal je je als primair Apple gebruiker heel wat meer thuis voelen in Ubuntu Gnome dan in Windows.
Dat laatste, daar kijk ik zeker naar uit! Ik ben mac gebruiker sinds 1986 dus in die zin een beetje verwend. Toch zou ik het leuk vinden ook op een ander platform wat thuis te raken en wat ik tot nu toe las en zag van Ubuntu vond ik indrukwekkend!
Ik volg nu braaf het boodschappenlijstje en ofschoon het ding eerst de C-schijf weigerde te defragmenteren (runtime eror 203 at 636aE3EFD) is hij daar na enig aandringen toch nu mee begonnen. Maar met een teller op 14% ga ik ff lekker koffie drinken :)
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/29, 11:29:27 »
Vanadium,
Valt me nu op dat je zegt Gnome. Dacht begrepen te hebben dat je met Kubuntu (KDE?) veel meer naar je hand kunt zetten. Gebruik jij de basisversie Gnome?
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home

ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/29, 11:37:06 »
In Gnome gaat een deel meer op automatische piloot en is het instellen wat vriendelijk (zo vriendelijk mogelijk) gemaakt.

In KDE je zelf een boel of meer handmatig instellen en is daar ook de ruimte voor in de gui.
Geeft nix als je hier zin in hebt natuurlijk en als je meer bekend bent in Linux land.

Voor beginners is Gnome makkelijker en wat duidelijker
Wil je toch nog KDE hebben kan je dit gewoon achteraf ernaast installeren en dan via sessie inloggen kiezen voor Gnome of KDE.

Je zit bij de installatie van Ubuntu dus niet vast aan een flavour waar je uit kiezen.
Je hebt gewoon alles indien je dit wilt.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline cezanne

  • Lid
ubuntu kan geen partities aanmaken
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/29, 12:18:41 »
windows blijft mij tergen...

alle stappen uitgevoerd uit het voorgaande lijstje met acties,
defragmentatie  duurde maar liefst ruim 2 uur,
resulterend in een totale defragmentatie van 1% en een bestands defragmentatie van 2%,
aanzienlijk beter dus dan het vertrekpunt waar sprake was van forse defragmentatie

daarna Gparted gestart,
die leek langer te lopen met de herpartioneringsactie van C,
maar uiteindelijk hetzelfde resultaat:

ERROR (zie boven in deze draad) dit keer met 4584>1024

Wat ik nog het meest frustrerend vind is dat geen mens kennelijk weet wat deze ERROR eigenlijk betekent,
bestaat er dan in Ubuntu-land geen lijstje waar deze foutmelding kan worden teruggevonden zodat we in elk geval weten waarmee Gparted problemen heeft?
iMac desktop 3.06 Intel Core 2 Duo
Medion laptop met Ubuntu en geknevelde Windows XP Home