Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's  (gelezen 2969 keer)

Offline elspierre

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Gepost op: 2008/04/25, 16:59:40 »
Weet iemand of Linux PS's (Ubuntu 8.04) thans door internetprovider @home zonder meer worden ondersteund of zijn hiervoor eerst "kunstgrepen" nodig ?

Op de site van @home kan ik hierover niets vinden. Ik heb deze vraag ook aan de helpdesk van @home voorgelegd maar nog geen antwoord gekregen.

Als ik van de  Ubuntu desktop CD opstart kan ik gewoon internetten. Zou dat ook gelden waneer ik Ubuntu Installeer ?
Ik ben nog maar een Linux beginneling.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Offline 3rwin

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 17:51:41 »
Zo te zien werkt uw netwerkkaart onder Ubuntu omdat hij ook op de LiveCD werkt. Dan kunt u er van uit gaan dat u gewoon kunt internetten welke provider u ook heeft.

Offline elspierre

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 18:01:30 »
Dank je wel 3rwin.

Ik stelde zeze vraag omdat _waarschijnlijk in het verleden_ @home een Linux pc niet
ondersteunde. Hiervoor zou in Ubuntu iets veranderd moeten worden.
Ik heb het volgende gevonden maar dat zal dan wel niet meer nodig zijn.
Het is bovendien voor mij als beginneling koeterwaals. Ik ga er van uit dat jouw antwoord juist is.


Debian GNU/Linux operationeel maken voor @home.



Netwerkverbinding configureren via de command line

    Om DHCP te kunnen gebruiken zal er een DHCP client geinstalleerd moeten zijn. Je kunt dit vanaf de command line controleren met de volgende commando's:

        * dpkg -l dhcp3-client
        * dpkg -l dhcp-client
        * dpkg -l dhcpcd
        * dpkg -l pump

    Als aan het begin van de laatste regel uitvoer, die elk van deze commando's geeft, de code ii staat dan is de DHCP client geïnstalleerd. Het is voldoende als één van deze vier programma's is geïnstalleerd. Je kunt deze software vinden op de Debian CD

    Log in als root gebruiker en open met een teksteditor het bestand /etc/network/interfaces
    Hierin moet het volgende komen te staan:

        # Loopback interface
        auto lo
        iface lo inet loopback

        # Netwerkkaart waarop het @Home modem is aangesloten
        auto eth0
        iface eth0 inet dhcp
        hostname cp123456-a

    Als je dhclient gebruikt (dhcp3-client of dhcp-client), zorg er dan voor dat dit in /etc/dhclient.conf komt te staan:

        interface "eth0" {
            send host-name "cp123456-a";
        }

    Bij het opnieuw starten van de computer zal automatisch de netwerkverbinding tot stand komen. Je kunt dit natuurlijk ook doen zonder opnieuw de computer te starten:

       1. ifdown eth0
       2. ifup eth0

Offline 3rwin

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/25, 18:43:36 »
Oké ik weet dat er een host-name moet worden ingesteld maar ik heb dat in de router ingesteld waardoor er geen extra installatie in Ubuntu nodig was.

Heeft u uw computer direct aan het modem hangen?

Offline elspierre

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/25, 18:46:43 »
Nee 3rwin via een router.

Offline Jan E.

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/25, 18:46:51 »
Klopt. Heb ik hier ook gedaan, de hostnaam in de router ingesteld. Werkt feilloos.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline 3rwin

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/25, 18:48:55 »
Citaat van: elspierre
Nee 3rwin via een router.
Dan kunt u daarop de hostnaam invoeren en heeft Ubuntu geen extra installatie nodig.

Offline elspierre

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/25, 19:02:51 »
Bedankt asterix 4123 en 3rwin.

Ik heb even in mijn router ingelogd en zie dat daar mijn hostnaam is ingevuld. Mag ik daaruit dus en uit het feit dat ik vanaf de live CD kan internetten opmaken dat  de internetverbinding na de installatie van Ubuntu ook zonder meer zal werken ?

Groetjes,
Pierre

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/25, 19:03:32 »
Citaat van: elspierre
Bedankt asterix 4123 en 3rwin.

Ik heb even in mijn router ingelogd en zie dat daar mijn hostnaam is ingevuld. Mag ik daaruit dus en uit het feit dat ik vanaf de live CD kan internetten opmaken dat  de internetverbinding na de installatie van Ubuntu ook zonder meer zal werken ?

Groetjes,
Pierre
ja.  :-)

Offline elspierre

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/25, 19:11:59 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: elspierre
Bedankt asterix 4123 en 3rwin.

Ik heb even in mijn router ingelogd en zie dat daar mijn hostnaam is ingevuld. Mag ik daaruit dus en uit het feit dat ik vanaf de live CD kan internetten opmaken dat  de internetverbinding na de installatie van Ubuntu ook zonder meer zal werken ?

Groetjes,
Pierre
ja.  :-)
Nogmaals bedankt. Ik ben een beginneling met Ubuntu en daarom nogal twijfelachtig.
Ik ga Ubuntu nu met een gerust hart installeren.
De groeten en een fijn weekend.
Pierre

Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/27, 20:42:16 »
Citaat van: elspierre
Citaat van: pjotr123
Citaat van: elspierre
Bedankt asterix 4123 en 3rwin.

Ik heb even in mijn router ingelogd en zie dat daar mijn hostnaam is ingevuld. Mag ik daaruit dus en uit het feit dat ik vanaf de live CD kan internetten opmaken dat  de internetverbinding na de installatie van Ubuntu ook zonder meer zal werken ?

Groetjes,
Pierre
ja.  :-)
Nogmaals bedankt. Ik ben een beginneling met Ubuntu en daarom nogal twijfelachtig.
Ik ga Ubuntu nu met een gerust hart installeren.
De groeten en een fijn weekend.
Pierre
Tegenwoordig hoef je geen hostname meer in te vullen bij @home. Althans dat is mijn ervaring. Ik heb vorige week nog iemand met internet van @home geholpen en ik zou inloggen om de computernaam in de router te zettn en toen was ik al online. Soms moet je het modem even een keer van de stroom halen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline 3rwin

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/27, 20:47:21 »
Dat komt doordat de (meeste) moderne routers deze automatisch ophalen.

Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/27, 21:54:09 »
Citaat van: 3rwin
Dat komt doordat de (meeste) moderne routers deze automatisch ophalen.
Nou, zou kunnen, maar ik kon de naam nergens vinden. Ook niet in het modem van @home. Ik denk dat het via het mac adres gaat.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline lizardman

  • Lid
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/27, 22:07:27 »
Hoe dan ook, via Systeem->Beheer->Netwerk is de computernaam is ook snel aangepast mocht het toch nodig zijn.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Runemaster

  • Gast
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/13, 00:03:35 »
Elspierre je kunt gewoon installeren @home ondersteund linux (werk zelf ook via @home) je zult wel de computernaam en de werkgroep moeten invoeren (net als bij windows) Hierna heb je een perfecte verbinding

Knippenberg

  • Gast
Internetprovider @home en Ubuntu Linux PC's
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/13, 12:43:52 »
Citaat van: Runemaster
Elspierre je kunt gewoon installeren @home ondersteund linux (werk zelf ook via @home) je zult wel de computernaam en de werkgroep moeten invoeren (net als bij windows) Hierna heb je een perfecte verbinding
Na de installatie kun je zonder problemen op het netwerk van @home.
Je hoeft de werkgroep of PC naam niet te veranderen!

(Heb de afgelopen week aardig wat installaties gedaan bij een @home netwerk, allen zonder problemen en nooit @home gegevens nodig gehad.)