Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intel houdt op met moederborden voor bureaucomputers  (gelezen 677 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Intel houdt op met moederborden voor bureaucomputers
« Gepost op: 2013/01/24, 11:36:59 »
Intel houdt op met het vervaardigen van moederborden voor bureaucomputers:
http://www.computeridee.nl/nieuws/intel-stopt-met-moederborden-voor-desktop-pcs

Jammer. In mijn ervaring zijn Intel-moederborden van hoge kwaliteit. Ook al zijn ze dan iets duurder dan die van andere fabrikanten. Doorgaans goede componenten en, ook heel belangrijk, een lange ondersteuningsperiode voor BIOS-updates. Kortom: professioneel spul....

--Bewerking: verduidelijkt n.a.v. reactie Vistaus.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/24, 11:48:35 door Pjotr »

Re: Intel houdt op met moederborden
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/24, 11:44:09 »
Inderdaad, maar gelukkig is het alleen voor desktop PC's en niet voor laptops.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Intel houdt op met moederborden
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/24, 11:46:10 »
Inderdaad, maar gelukkig is het alleen voor desktop PC's en niet voor laptops.
Klopt.... Ik zal m'n beginbericht even aanpassen.  :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Intel houdt op met moederborden voor bureaucomputers
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/24, 11:50:51 »
Ach, gelukkig zijn de moederborden uit het hogere segment van bijvoorbeeld Asus of AsRock ook helemaal niet slecht. Het waren inderdaad wel goede moederborden moet ik zeggen, ze hielden het eeuwig vol, die dingen :P

Re: Intel houdt op met moederborden voor bureaucomputers
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/24, 19:19:45 »
De BIOS'en waren wel prima, ja.

Re: Intel houdt op met moederborden voor bureaucomputers
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/24, 21:19:36 »
mijn eerste PC (Pentium II, iets van Packard Bell, ooit uitelkaar gehaalt en zo stom geweest de kast weg te gooien voor een mooiere, zal je zien dat ik nu eigenlijk die kast terug wil...) zat een Intel desktopboard in.
een Intel Desktopboard SE440BX-2 om precies te zijn, die doet het nog altijd, kan echter niet veel meer, maar heeft ooit PCLinuxOS 2007 gedraaid vanaf LiveCD (mijn eerste ervaring met linux).

ik heb ook nog een Intel Preformance/AU codenaam "Aurora", dat is een werkstation moederbord van Intel, voor de Pentium Pro.

die Preformance/AU is wel een raar board echter, werkt op zich wel maar hoewel de onboard IDE poorten wel drives vinden, kunnen ze verder geen I/O opdrachten uitvoeren, maar merk en type kan ik wel uitlezen...
werkt in theorie wel met een PCI IDE adapter, ik zeg in theorie want het board is voor Windows NT 4, waar die controller geen drivers voor heeft, en Windows Me en nieuwer werken dan weer niet op het board, en die PCI IDE controller negeert tot nu toe elke Linux CD die ik probeer, wat dan wel weer goed op dat board zou moeten werken, dus of het werkt met de controller, of het board, maar beide wil nog niet erg.

enige wat ik kan bedenken is dat gezien het board al ouder is hij enkel PIO modes 1 en 2 kent en alle drives minimaal mode 3 moeten hebben o.i.d.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Intel houdt op met moederborden voor bureaucomputers
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/25, 09:53:36 »
De mini ITX bordjes blijven wel bestaan, dus dan pak je die toch voor een desktop PC ?
Je houd alleen wat meer ruimte over in de kast  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D