Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.  (gelezen 4913 keer)

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #25 Gepost op: 2009/07/12, 17:53:54 »
Hehe...ja ik weet het, ze kosten niks. Maar deze computer is ZELFS dat niet meer waard. Het is de oude pc van mn moeder, en ik wilde gewoon uit nieuwsgierigheid ubuntu weleens proberen. Dit is inderdaad gewoon pech.
Neemt niet weg dat ik het installeren van dit soort dingen nog steeds teveel gedoe vind. En als je iets voor elkaar wilt krijgen moet je teveel in de terminal commando's invoeren waarvan je geen benul hebt wat het is. Dit is leuk voor de fanatici onder ons, maar ubuntu wordt aangeprezen als "linux for human beings"...en "the most user friendly linux distribution"...Ik ben bang dat dat mooier klinkt, dan het uiteindelijk is.

Helaas helaas. Ik zit nu oudwerts naar "windows xp professional setup"-te kijken. En daar had ik eigenlijk helemaal geen zin in :P Ik zal ubuntu zeker nog eens een kans geven als ik een andere configuratie tot mijn beschikking heb om mee te rommelen.




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #26 Gepost op: 2009/07/12, 18:02:51 »
Het is niet terecht om gelijk zulke verstrekkende algemene oordelen te vellen over de gebruikersvriendelijkheid van Ubuntu. Wegens die ene draadloze kaart....

De hardware van al mijn computers (drie bureaucomputers, grote flaptop en drie kleine netboekjes) werkt namelijk uit-de-doos in Ubuntu. Inclusief de draadloze kaarten in de vier flaptops. Niks terminalcommando's intikken, allemaal overbodig: het werkt gewoon meteen. Bij verreweg de meeste hardware is dat zo.

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #27 Gepost op: 2009/07/12, 19:00:29 »
Het is niet terecht om gelijk zulke verstrekkende algemene oordelen te vellen over de gebruikersvriendelijkheid van Ubuntu. Wegens die ene draadloze kaart....

De hardware van al mijn computers (drie bureaucomputers, grote flaptop en drie kleine netboekjes) werkt namelijk uit-de-doos in Ubuntu. Inclusief de draadloze kaarten in de vier flaptops. Niks terminalcommando's intikken, allemaal overbodig: het werkt gewoon meteen. Bij verreweg de meeste hardware is dat zo.

Zo heel verstrekkend zijn mijn conclusies niet hoor...Ik zeg ook dat ik het heel graag later met een andere configuratie nog eens een kans geef. Ik heb daarnaast wat ik wel heb kunnen zien van ubuntu als netjes, best wel snel, maar niet extreem gebruiksvriendelijk ervaren. 'Gewoon gebruiksvriendelijk' zeg maar, en niet "WOW DIT IS Slim, of knap, of extreem goed", snap je?

Maar ik als iets-meer-gevorderd-dan-doorsnee computergebruiker schrik al bij dependencies en sudo-commando's en noem het allemaal maar op. Ik wil niet weten hoe de wel echt doorsnee gebruiker dat soort dingen ervaart...

Anyway, ik ben hier niet gekomen om Ubuntu af te kraken, en dat ga ik ook niet doen, want volgens mij is het zoals ik al zei gewoon zeeer netjes. Dit was gewoon een tegenvaller. (en daarnaast ben ik er na 2 dagen al achter dat de linux-community, om het zo maar even te noemen, zeer hulpvaardig is. Dat is me ook opgevallen bij apple gebruikers toen ik mijn macbook pro kocht, en dat viel me nu weer op. Een probleem en je merkt dat mensen WILLEN dat je het systeem kunt gebruiken omdat je dan ook een blije gebruiker wordt...respect :) )
« Laatst bewerkt op: 2009/07/12, 19:10:49 door prullenbak »

Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #28 Gepost op: 2009/07/12, 19:44:31 »
Dat is ook gelijk het gevaar van goedkope hardware aanschaffen... Je hebt vaak de kans dat het alleen fatsoenlijk werkt op Windows.

Hetzelfde geldt trouwens voor mijn ervaringen: alle WiFi-adapters die ik aansluit, werken gewoon na een paar seconden. Op Windows moet ik nare tooltjes installeren en rebooten. Zelfs een USB-modem werkt gelijk, PIN invoeren en klaar. Prachtig :)

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #29 Gepost op: 2009/07/12, 20:24:20 »
Dat is ook gelijk het gevaar van goedkope hardware aanschaffen... Je hebt vaak de kans dat het alleen fatsoenlijk werkt op Windows.

Hetzelfde geldt trouwens voor mijn ervaringen: alle WiFi-adapters die ik aansluit, werken gewoon na een paar seconden. Op Windows moet ik nare tooltjes installeren en rebooten. Zelfs een USB-modem werkt gelijk, PIN invoeren en klaar. Prachtig :)

Tja, dit usb stickje werkt al een hele lange tijd zonder problemen onder windows...zo is er altijd wel wat :P

Nou goed. Ik krijg windows ook niet meer geinstalleerd (seriecode schijnt ineens ongeldig te zijn..legale versie)...dus misschien wordt het toch een paar centen voor een nieuwe netwerkkaart...of ik gooi heel dat ding het raam uit ;)


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #30 Gepost op: 2009/07/12, 20:50:39 »
Ik krijg windows ook niet meer geinstalleerd (seriecode schijnt ineens ongeldig te zijn..legale versie)...dus misschien wordt het toch een paar centen voor een nieuwe netwerkkaart...of ik gooi heel dat ding het raam uit ;)

Niet doen, geef 'm dan maar aan mij....  :-)

Als je een USB-draadloze kaart koopt, dan is het ding wat ik je eerder aanried, waarschijnlijk een goede keuze. Het gaat namelijk om de draadloze chipset die erin zit, niet om het merk dat op het plastic omhulsel is afgedrukt. Het zou jammer zijn, als je een nieuwe draadloze kaart zou kopen die het vervolgens weer niet doet in Linux.

prullenbak

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #31 Gepost op: 2009/07/13, 09:49:12 »
Ik hoorde dat mn broer nog een oude computer had staan met werkende netwerkkaart, die neit meer gebruikt wordt. Denk dat ik even bij hem langs ga met een schroevendraaiertje ;)

I'll keep you posted, en bedankt!


edit: Netwerkkaart erin geschroefd, computer opgestart vanaf cd, en BAM! Connected. Goed spul...Hij is nu aan het installeren, en ik denk dat ie ubuntu gaat draaien tot ie het begeeft :)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 20:44:26 door prullenbak »

Agavus

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #32 Gepost op: 2009/07/16, 12:00:44 »
Ok, hier hetzelfde probleem.

Gisteren 9.04 geinstalleerd en via ndiswrapper de windows driver voor de linksys wpc54g geinstalleerd. Alle draadloze netwerken werden zichtbaar dus ik dacht verbinden, WAP2 sleutel invoeren en het net op.

Niet dus want ik kan met geen mogelijkheid verbinding maken met mijn airport express. Ik heb de verbinding handmatig toegevoegd/opgezet via netwerkbeheer en hierna gaf die wel aan dat die verbonden was. Ik krijg echter geen internet en als ik deze verbinding wil bewerken geeft hij aan dat het een ad-hoc? verbinding is met een andere computer. Het ip adres dat hierbij gebruikt wordt is ook een ander ipadres dan de range die ingesteld staat op de Airport express.

Ik heb alles al tig keer ge-reboot maar het mocht niet baten.

Iemand nog een suggestie?

Bvd
Ronald

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #33 Gepost op: 2009/07/16, 16:57:24 »
Ok, hier hetzelfde probleem.

Gisteren 9.04 geinstalleerd en via ndiswrapper de windows driver voor de linksys wpc54g geinstalleerd.

Heb je daar ndiswrapper + Windowsstuurprogje wel voor nodig? Wat voor chipset zit er in die Linksys?

Agavus

  • Gast
Re: Half draadloos internet. Hulp gevraagd.
« Reactie #34 Gepost op: 2009/07/17, 10:06:52 »
Ik weet niet zeker of ik NDIS nodig had maar ik kon geen andere manier vinden om de driver te installeren. Ik heb de stappen in http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1 gevolgt maar Hardwarestuurprogramma's gaf geen driver of firmware dus toen heb ik het maar met NDIS opgezet.

Tevens heb ik WICD geinstaleerd maar zonder het gewenste resultaat.

Ik ben er trouwens gisteren wel achter gekomen dat verbinden met een onbeveiligd netwerk wel lukt en met WEP ook. Het probleem schijnt dus te maken te hebben met de WPA/WPA2 versleuteling.

Ik las nog iets over wpa_supplicant en zal dat nog even proberen.

http://www.cyberciti.biz/faq/linux-ndiswrapper-wpa_supplicant-howto/

Mvg