Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Photoshop via wine  (gelezen 850 keer)

Offline Bobbie

  • Lid
Photoshop via wine
« Gepost op: 2013/03/03, 16:16:57 »
Een collega heeft photoshop via wine onder Xubuntu 12.04, nu kwam ze met een vraag aan mij, zij moet via Adobe Gamma een monitorprofiel maken ( is een cursus die zij volgt), ik ben er zelf helemaal niet bekent mee met photoshoppen, ik neem aan dat zoiets is om je monitor te kalibreren, ben op zoek geweest in de bestanden en adobe gamma staat wel in de files, maar dat werk dus niet.
Heeft ze daar een ander programma voor nodig zoiets als "DispcalGui" (roep maar wat), wie kan mij wijzer maken, hoe ze dat kan doen of wat is er nodig..

Re: Photoshop via wine
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/03, 16:47:00 »
Je hebt daarvoor een kalibrator voor het beeldscherm nodig. Deze werken doorgaans via USB. GNOME (Ubuntu) heeft hiervoor een mooi hulpmiddel aan boord, Kleuren in Systeeminstellingen.

Offline joop905

  • Lid
Re: Photoshop via wine
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/03, 17:25:47 »
Adobe geeft een oude versie van Photoshop  CS2 gratis weg !! Downloaden en de serienummer staat er naast en installeren maar.

http://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Photoshop via wine
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/03, 17:30:46 »
Je hebt daarvoor een kalibrator voor het beeldscherm nodig. Deze werken doorgaans via USB. GNOME (Ubuntu) heeft hiervoor een mooi hulpmiddel aan boord, Kleuren in Systeeminstellingen.

Ik begrijp hem niet helemaal, je hebt Gnome coler manager en Gnome control center, die voor Gnome desktop is, zij heeft Xubuntu en hoe werkt het of moet je een distro met Gnome desktop op een USB stick installeren.
Kom er niet zo goed uit.

@Joop ze heeft al Adobe Photoshop via wine geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/03, 17:32:49 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Re: Photoshop via wine
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/03, 17:39:47 »
Je hebt daarvoor een kalibrator voor het beeldscherm nodig. Deze werken doorgaans via USB. GNOME (Ubuntu) heeft hiervoor een mooi hulpmiddel aan boord, Kleuren in Systeeminstellingen.

Ik begrijp hem niet helemaal, je hebt Gnome coler manager en Gnome control center, die voor Gnome desktop is, zij heeft Xubuntu en hoe werkt het of moet je een distro met Gnome desktop op een USB stick installeren.
Kom er niet zo goed uit.

@Joop ze heeft al Adobe Photoshop via wine geïnstalleerd.
Xfce kent geen ingebouwd kleurbeheer voor zover ik weet. Je kunt inderdaad dispcalgui gebruiken, maar ik vind GNOME's implementatie gebruikersvriendelijker. Je zou dan ubuntu-desktop moeten installeren, want vanaf een live-cd gaat het niet goed werken, verwacht ik.

Je hebt in ieder geval een kalibratie-apparaat nodig. Zie http://www.ronmartblog.com/2012/01/choosing-right-display-calibration.html

Als de fabrikant van het beeldscherm een kleurprofiel aangeleverd heeft, dan kun je dat simpelweg gebruiken en hoef je niet meer zelf te kalibreren. Het is zelfs zo dat zo'n kleurprofiel al standaard geladen wordt (uit een ROM, denk ik).