Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Hoe audio en video synchronizeren ?  (gelezen 688 keer)

Offline aartje

  • Lid
(Opgelost) Hoe audio en video synchronizeren ?
« Gepost op: 2014/01/31, 08:37:51 »
Weet iemand een manier hoe je achteraf audio en video kan synchronizeren in
een videobestand? Ik weet dat je bv met avidemux een een postieve of negatieve
audio-vertraging kan geven, als de fout vanaf het begin constant is. Als de
audio in de loop van het bestand uit de pas gaat lopen zou je de snelheid van
één van de twee streamen kunnen veranderen of er samples of frames uit kunnen halen
af en toe.
Het grootste probleem is om er achter te komen hoeveel de vertraging moet zijn.
Is daar misschien een handige toepassing voor met een +/- knopje of zo waarmee
je de synchronisatie op het gezicht en gehoor goed krijgt en waar je de getalletjes
uit af kan lijden ?
Het liefst natuurlijk onder Linux, maar desnoods onder Windows (Virtualbox/Wine).
« Laatst bewerkt op: 2014/02/01, 10:31:46 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe audio en video synchronizeren ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/31, 08:50:18 »
In KDEnLive kan je de geluidstrack en de video zelf scheiden en dan beiden ten opzichte van elkaar naar willekeur schuiven, opknippen of wat je dan ook wilt. Dan zal je natuurlijk nog moeten zien uit te vinden op welk moment je geluid bij de video past.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe audio en video synchronizeren ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/31, 09:37:54 »
Om de vertraging te bepalen, kan je VLC gebruiken. Speel je video af en gebruik j en k om het geluid 50 ms te verschuiven. Zo kan je zien welke aanpassing vereist is. Ook mplayer heeft een gelijkaardige mogelijkheid.
Aanpassen van snelheid van video (fps) of geluid (versnellen/vertragen) is al een stuk moeilijker. Dan zorg je eerst dat het geluid aan het begin goed staat en kijkt achteraan hoeveel de afwijking is. Dan moet je video of audio zeer nauwkeuring aanpassen op basis van een berekening van de nodige correctie.

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe audio en video synchronizeren ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/31, 12:10:10 »
@jvecht en @vanadium : Hartelijk dank voor jullie snelle antwoord, ik ga er mee experimenteren
en laat deze topic nog even geopend.

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe audio en video synchronizeren ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/01, 10:31:17 »
De tip van de j en k toets bij het gebruik van vlc bleek de gouden tip. Ik kan zo
uitzoeken hoeveel de delay moet zijn (bij beelden van pratende mensen) en deze invullen in het shiftveld onder
"Audio" in avidemux. Dat werkt prima.
Nogmaals, mijn dank !