Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty  (gelezen 4010 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ik heb te kampen met een zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty.
(Ik heb n.b. wel enkel de 64bit versie geprobeerd van 9.04 en 9.10, misschien zou het verschil maken met een 32bit versie, dat heb ik nog niet getest)

Met Ubuntu 9.04 Jaunty (alsook Ubuntu 9.10 Karmic alpha) ervaar ik zeer regelmatig bestandssysteem corruptie. Dit met zowel ext3 als ext4 als bestandssysteem. Tijdens het werken met het OS wordt het bestandssysteem plots vanwege een "Journal has aborted"-fout. De reden van het stoppen van het journal verschilt soms. De exacte foutmeldingen heb ik wel niet opgeschreven. Ik dacht namelijk dat het aan een corrupte harde schijf lag, maar toen ik terugkeerde naar Ubuntu 8.04 Hardy LTS (32bit) waren alle problemen terug verdwenen (daar werk ik nu weer een paar weken mee). Ik heb ongeveer 10 nieuwe installaties van 9.04 geprobeerd, maar telkens kreeg ik na enkele uren gebruik last van bestandssysteem corruptie met deze versie van Ubuntu.

Als iemand hier een verklaring voor kan bedenken? Ik heb ook geen rechtstreeks gerelateerde bugs kunnen vinden op Launchpad. Meestal duidt dit soort problemen namelijk op corrupte HD controllers/schijven, maar onder Ubuntu 8.04 werkt alles perfect, dus ik vermoed toch dat het iets softwarematig moet zijn..

Verder kreeg ik ook de fglrx driver niet aan de praat op 9.04. Ik heb een ATI Mobility Radeon HD 2600. De driver doet het nochtans prima op 8.04 (32bit). Op 9.04 ervaar ik enkel beeldcorruptie en kernel freezes.

edit: geplaatst in hardware & drivers, omdat beide problemen wellicht toch vrij specifieke driverproblemen zijn, aangezien ik nooit eerder van de problemen heb gehoord...
« Laatst bewerkt op: 2009/07/18, 22:47:06 door profoX »
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/17, 01:08:20 »
Misschien is wat extra info over de specifieke IDE controller en schijf nuttig:

        *-ide:1
             description: IDE interface
             product: 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller
             vendor: Intel Corporation
             physical id: 1f.2
             bus info: pci@0000:00:1f.2
             logical name: scsi0
             logical name: scsi1
             version: 03
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: ide pm bus_master cap_list emulated
             configuration: driver=ata_piix latency=0 module=ata_piix
           *-disk
                description: ATA Disk
                product: Hitachi HTS72201
                vendor: Hitachi
                physical id: 0
                bus info: scsi@0:0.0.0
                logical name: /dev/sda
                version: DCDO
                serial: 080715DP1D71DGGJPSMT
                size: 149GiB (160GB)
                capabilities: partitioned partitioned:dos
                configuration: ansiversion=5 signature=ad4b670c
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/17, 10:12:20 »
Het zou misschien aan het BIOS van je moederbord kunnen liggen... Heb je al geprobeerd om het BIOS te flitsen naar de nieuwste versie? Dat flitsen kan heel makkelijk met Unetbootin: http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/17, 10:27:23 »
Voor wat ATI kaarten betreft, is het inderdaad zo dat heel wat oudere kaarten niet meer door de gesloten bron drivers ondersteund worden met de nieuwste kernels. De open source drivers worden nu gebruikt. Bij mij gaat dat gelukkig goed voor wat ik tot nu toe gedaan heb: ik heb eigenlijk nog geen veeleisende opengl  applicaties gedraaid sedert ik op Jaunty over ben.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/17, 16:38:11 »
Het zou misschien aan het BIOS van je moederbord kunnen liggen... Heb je al geprobeerd om het BIOS te flitsen naar de nieuwste versie? Dat flitsen kan heel makkelijk met Unetbootin: http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
BIOS update kan ik eens proberen, maar toch vreemd dat het enkel problemen zou geven op een bepaalde versie van Linux en niet op elke versie... Ik laat je iets weten na de flash

Voor wat ATI kaarten betreft, is het inderdaad zo dat heel wat oudere kaarten niet meer door de gesloten bron drivers ondersteund worden met de nieuwste kernels. De open source drivers worden nu gebruikt. Bij mij gaat dat gelukkig goed voor wat ik tot nu toe gedaan heb: ik heb eigenlijk nog geen veeleisende opengl  applicaties gedraaid sedert ik op Jaunty over ben.
Ik kan je verzekeren dat een ATI Mobility HD 2600 beslist niet te oud is. Het is een kaart van de R600-generatie. De allernieuwste fglrx drivers ondersteunen enkel de R500-generatie en ouder niet.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/17, 16:48:13 »
Interessant. Voor zover ik gelezen heb zou een BIOS update sowieso performance-verbeteringen geven wat betreft de GPU (minstens 150% betere 3D prestaties). Verder is er ook o.a. een firmware update voor de harde schijf, maar dat is een .exe ...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/17, 19:27:35 »
Verder is er ook o.a. een firmware update voor de harde schijf, maar dat is een .exe ...

Zo'n .exe kan misschien al werken in een DOS-omgeving. Zo ja, dan kun je met Unetbootin en Freedos ook die flits uitvoeren... En anders tijdelijk even W. installeren. Voor even kan dat geen kwaad. :-)

--ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd--
« Laatst bewerkt op: 2009/07/17, 19:37:02 door Pjotr »

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/17, 19:40:38 »
Het zijn idd Windows executables... ik zal binnen enkele maanden misschien wel eens een keertje Windows erbij gooien en dan al die firmware upgrades uitvoeren, alsook de BIOS update.. en daarna nog eens een Linux re-install proberen :) of misschien wacht ik op de volgende LTS... opzich werkt Hardy nu wel prima... al moet ik voor bepaalde zaken wel zelf software compileren omdat sommige software te verouderd is.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/17, 19:41:07 »
zou het ook niet met BartPE werken? dan hoef je niks te installeren
Is mogelijk. Ik denk dat ik hier ergens nog zo'n cd'tje heb liggen... of had ik hem nu in de vuilbak gekieperd... straks eens kijken..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/17, 20:04:06 »
Wat ik mis (of lees ik er over heen ?) is een test met 9.04 en 9.10, maar dan de 32 bits versie.
Op mijn PC's (7 stuks, ik verzamel......) heb ik één keer een probleem gehad, met de beta van 9.04.
Doordat de aan/uit mogelijkheid weg-ge-upgrade was en ik alvast met EXT4 wilde spelen, was mijn hele /home/ron leeg.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/21, 10:52:57 »
Als het duidelijk een regressie is dan is het eigenlijk toch een papercut?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/21, 10:57:32 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/21, 11:40:34 »
dat papercuts project gaat eigenlijk om usability problemen :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/21, 13:13:10 »
....... (!)

:P
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/01, 21:35:46 »
Ik heb op 8.04 nu een 2.6.30 kernel draaien (vanilla met custom .config) en daar heb ik geen enkel probleem met mijn bestandssysteem.

Dus mogelijke redenen zijn nog: het is een issue met een ander stuk software, of het ligt aan de combinatie van 64bit met een bepaald stuk software
(of het was wel een kernelprobleem maar is gefixt sinds 2.6.30)

Ook het andere probleem lijkt niet gerelateerd te zijn aan de 2.6.30 kernel, want die doet het nu ook goed!
hoewel het wel bloed, zweet en tranen heeft gekost om fglrx aan de praat te krijgen op zo'n nieuwe kernel
(vele patches van Gentoo moeten lenen en install script van ATI moeten aanpassen)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/02, 00:50:28 »
Dit lijkt me een serieus probleem!

Ik heb vandaag twee keer (bijna) hetzelfde gehad.
Eerste keer: Op mijn laptop de 2.6.30 kernel geinstalleerd vanaf de PPA.
Tweede keer: Op met PC reguliere updates geinstalleerd, dit waren er veel omdat ik de pc enige tijd niet heb gebruikt. Op deze PC heb ik kernel 2.6.28-11.

Eerst dacht ik dat het lag aan 2.6.30, maar dat betwijfel ik nu, omdat ik het ook op mijn pc heb.

In beide gevallen heb ik het met fsck kunnen herstellen, maar ik weet zeker dat er wel enkele (waarschijnlijk onbelangrijke) data verloren is gegaan. In ieder geval heb ik vandaag wel de schrik van mijn leven gehad, omdat ik bang was dat ik een hoop data kwijt was, dit is gelukkig niet het geval.

Ik vraag me af waar dit probleem aan ligt. Ik hoop ook dat dit in Karmic is opgelost. Overigens is vandaag de eerste keer geweest dat dit probleem is voorgekomen, voorheen had ik geen problemen. Bij profoX lees ik iets over een "Journal has aborted"-fout tijdens het werken met het OS. Hier heb ik tot dusver geen last van gehad overigens.

Heeft niemand buiten profoX en ik tot nu toe problemen gehad met Jaunty en ext3? (Ext4 heb ik niet getest overigens).
« Laatst bewerkt op: 2009/08/02, 01:07:19 door Koen Bokern »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/02, 00:55:31 »
@Koen Bokern: lijkt me een heel ander probleem dan profoX' probleem. Kernel uit PPA, allemachtig, jij durft.... Zeker ook proposed en/of backports ingeschakeld? Tja, dan kun je wachten op problemen, hè...  :-)

@profoX: als ik jou was, dan zou ik toch even die BIOS-flits doen... Altijd goed.

Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/02, 01:12:20 »
@Pjotr:  Ja ik durf een kernel uit de PPA te proberen, overnieuw installeren vind ik namelijk geen probleem zolang ik geen data verlies, en om dat te voorkomen maak ik backups (wat ik de laatste keer was vergeten).

Maar dat was op mijn laptop. Mijn PC heb ik de PPA repo niet eens toegevoegd, sterker nog, de sources.list heb ik niet aangepast.

Jij denk dat dit een ander probleem is, dan lijkt het me slimmer dat ik een nieuw topic aanmaak hiervoor?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/06, 22:15:31 »
Ziezo, net een 64bit install van Arch Linux achter de rug gehad.. daar had ik geen fglrx / bestandssysteem problemen. Heb daarna ook een 32bit install van Ubuntu Jaunty gedaan, en daar werkt alles nu *perfect* ... Misschien dan toch 64bit + Ubuntu specifiek, maar voorlopig blijf ik even op 32bit dus kan ik dat niet testen.. :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/06, 22:23:35 »
32-bits regeert!  :P

Kuch... vergeet de BIOS-flits niet....

Offline siegi

  • Lid
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/06, 22:28:49 »
@pjotr Tja blijf maar bij je 32 bit maar in 2038 zal je toch moeten omschakelen :P
@arie wacht jij maar op gnome 3 met gnome shell. Het is een compleet andere user ervaring. Waarschijnlijk zal er voor de klassieke ubuntu gebruikers niets anders opzitten dan te switchen naar xfce of kde.

Zelf draai ik nu al ongeveer 1.5 jaar 64 bit, en het draait echt prima.
ProfoX werkt archlinux misschien gewoon met een nieuwere kernel?

DarkEra

  • Gast
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/06, 22:55:45 »
ik zie me nog eerder overstappen op Snow Leopard  XD

Daar ben ik al geld voor aan de kant aan het leggen.  XD

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/06, 23:01:37 »
@pjotr Tja blijf maar bij je 32 bit maar in 2038 zal je toch moeten omschakelen :P
@arie wacht jij maar op gnome 3 met gnome shell. Het is een compleet andere user ervaring. Waarschijnlijk zal er voor de klassieke ubuntu gebruikers niets anders opzitten dan te switchen naar xfce of kde.

Zelf draai ik nu al ongeveer 1.5 jaar 64 bit, en het draait echt prima.
ProfoX werkt archlinux misschien gewoon met een nieuwere kernel?
Nieuwere kernel dan Ubuntu 9.04, ja. Je hebt daar al de nieuwste 2.6.30.4 kernel (rolling releases he). Misschien dat dat ook verschil geeft.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Zeer vreemd bestandssysteem corruptie probleem sinds Ubuntu 9.04 Jaunty
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/07, 09:52:47 »
@arie wacht jij maar op gnome 3 met gnome shell. Het is een compleet andere user ervaring. Waarschijnlijk zal er voor de klassieke ubuntu gebruikers niets anders opzitten dan te switchen naar xfce of kde.

Mwah, wat is er mis met "wennen" ??