Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu back to his roots  (gelezen 1898 keer)

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Gepost op: 2007/10/03, 15:04:35 »
Hey,

Ik ga binnen kort naar Afrika rijden met een landrover om die daar te schenken maar waarom met een lege wagen rijden dus neem ik twee pc's van het werk mee. (ff in het kort ;)

Om ze daar een goede start te geven dacht ik meteen aan ubuntu te installeren. Ik gebruik het niet voor het werk. We zitten hier in een volledig windows oriented environment. Maar eens klijken kan nooit kwaad.

Ik heb gekozen voor xubuntu omdat de gewone ubuntu een beetje traag was vond ik zelf. (PIV1.5 256 mb)

Het installeren ging niet vanzelf aangezien er een buig zat met die removable drives (mount moest unchecked worden ). Maar bon het stond erop.

Ik was verbaasd hoe 'smooth' alles ging. Alle hardware werd herkend. (altans dat denk ik aangezien alles tot nu toe werkt)
Een heel verschil met toen ik de laatste keer met linux in contact kwam (5 jaar geleden).

Echter als ik ga kijken bij office programma's staat enkel de openoffice word processor erbij. (bij ubuntu stonden wel alle openoffice programma's erop) hoe krijg ik de andere programma's erop.

Ik heb eerste de site opgezocht van openoffice op internet, daar heb ik openoffice voor linux gedownload. Was met een setup file dus geunrart en de setup gestart. Toen gaf ie een foutmelding. (weet niet meer welke sorry)
Het andere pakket gedownload met .deb. was ook een rar file. Geunpacked maar toen stonden er veel .deb files. moet ik die allemaal met het commando sudo dpkg -i (naam file) uitpakken en installeren? dat zijn er een stuk of twintig.

ook heb ik gezocht in de synaptic package manager (met zoekwoord open office) maar daar stonden de andere files ook niet bij.

Nu ga ik eens op zoek naar een virusscanner (avast misschien ;)

wie geeft me een ze in de goede richting.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/03, 15:10:56 »
Virusscanner is overbodig:
http://www.ubuntu-forums.nl/kb.php?mode=article&k=61

Installeren extra OOo-onderdelen:
Niks handmatig downloaden, dat is Windowsgedoe. Gooi dat zelf binnengehaalde bestand maar weg. In Ubuntu installeer je alleen vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu. Wordt onder de motorkap helemaal voor je geregeld.

Synaptic:
zoekterm: open office.org
aanvinken:
- open office.org-calc  (rekenvellen)
- open office.org-math
- open office.org-impress
- open office.org-draw
- open office.org-base

Druk op knop Toepassen

Spannend trouwens, dat Afrika-avontuur!  :-)

Groet, Pjotr.

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 15:20:48 »
Citaat van: pjotr123
Installeren extra OOo-onderdelen:
Niks handmatig downloaden, dat is Windowsgedoe. Gooi dat zelf binnengehaalde bestand maar weg. In Ubuntu installeer je alleen vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu. Wordt onder de motorkap helemaal voor je geregeld.

Synaptic:
zoekterm: open office.org
aanvinken:
- open office.org-calc  (rekenvellen)
- open office.org-math
- open office.org-impress
- open office.org-draw
- open office.org-base

Druk op knop Toepassen

Spannend trouwens, dat Afrika-avontuur!  :-)

Groet, Pjotr.
Dank je Pjotr voor het snelle antwoord.

Dat eerste had ik al gelezen op het forum.

Ik heb het gevonden en geïnstalleerd.

Misschien nog goede proggies voor kids. Ik heb al veel educatie proggies gevonden voor kids. Is er een manier om de wikipedia offline te zetten bijvoorbeeld (heb hiervoor nog niet op het forum gekeken, doe ik meteen even)
niet te vinden op het forum maar hier kan je gewoon de bestandern downloaden

http://www.soschildrensvillages.org.uk/charity-news/wikipedia-for-schools.htm


PS Pjoter:

Het is voldoende om eenmalig de openoffice suite aan te vinken en hij pakt alle bestanden ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/03, 16:14:28 »
Pak anders Edubuntu, de speciale educatieve versie, gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd.
http://www.edubuntu.org/

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/03, 16:25:29 »
ziet er erg interessant uit. Maar ik snap het verschil tussen al die versies niet zo. Heb er al wat over gelezen maar het blijft erg vaag.

De twee pc's zijn nu geïnstalleerd en draaien lekker mede dankzij je tips.

Wat ik echt nog niet gevonden heb is waar ik een netwerk kan benaderen of hoe ik de computernaam kan veranderen. Ik heb het gevonden voor ubuntu maar niet voor xubuntu. Het zou system -> administration -> networking moeten zijn.

Maar ik heb geen administration bij system.

waar kan je het netwerk benaderen. Zoals windows shares enzo?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/03, 17:19:48 »
doe het dan ff via de terminal:
Alt F2
tik in: gksu network-admin

Offline dude

  • Lid
Ubuntu back to his roots
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/03, 22:59:37 »
Leuk plan! Welk land?

Hebben jullie partners ervaring met computers? Mensen die qua computers een tipje van de sluier weten, kunnen zich gedesorienteerd voelen in een ander OS. Neem dan wat tijd om de simpele dingen uit te leggen.

Neem ook wat tijd om de voordelen van Ubuntu uit te leggen. Als je dit niet doet, wil het nogal eens gebeuren dat ze de prestaties van ubuntu identificeren met het de performance van de oude computers die ze krijgen. Ubuntu Linux is sneller dan Microsoft Windows. Het is bovendien niet afhankelijk van het Afrikaanse internet om grote updates te downloaden zoals nodig is bij Microsoft Windows omdat Linux is van nature virusvrij is. Ook kunnen ze meerdere vensters tegelijk open hebben, in tegenstelling tot de goedkope Microsoft Windows versies voor Afrika die slechts 3 (of vier of zo?) open windows tegelijk toestaan.

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/04, 10:26:47 »
Citaat van: dude
Leuk plan! Welk land?

Hebben jullie partners ervaring met computers? Mensen die qua computers een tipje van de sluier weten, kunnen zich gedesorienteerd voelen in een ander OS. Neem dan wat tijd om de simpele dingen uit te leggen.

Neem ook wat tijd om de voordelen van Ubuntu uit te leggen. Als je dit niet doet, wil het nogal eens gebeuren dat ze de prestaties van ubuntu identificeren met het de performance van de oude computers die ze krijgen. Ubuntu Linux is sneller dan Microsoft Windows. Het is bovendien niet afhankelijk van het Afrikaanse internet om grote updates te downloaden zoals nodig is bij Microsoft Windows omdat Linux is van nature virusvrij is. Ook kunnen ze meerdere vensters tegelijk open hebben, in tegenstelling tot de goedkope Microsoft Windows versies voor Afrika die slechts 3 (of vier of zo?) open windows tegelijk toestaan.
Hey dude,

We gaan naar Gambia. Als je meer info wil moet je even kijken op de website. Het is niet mijn bedoeling dit forum vol te spammen met onze plannen ;)

De partners hebben geen ervaring met computers. Ik ga ze zelf opzetten en inderdaad wat uitleg geven. Volgens mij hebben ze ook geen verstand van windows dus.
Ik hoop dat er vooral kinderen van gebruik gaan maken. Maar ik vrees zoals vaak in dat soort landen dat als ik weg ga ze verhuizen naar het bureau van de directuer. Gelukkig is er ook een nederlandse dame die het project opgezet heeft en die er vaak langskomt. Ik zal dan ook aan haar vragen dat dit niet gebeurd.

Pjotr, ik ga het even cheken. Toch jammer dat dit via de terminal moet. Ik moet daar nog een beetje aan wennen. :D


PS: ik heb nu 2 dezelfde pc's geinstalleerd en nu ik vanmorgen ze alle twee opstart zie ik dat van een van beiden de resolutie opeens op 8006x600 staat. Was gisteren niet het geval.
Als ik bij de instellingen ga kijken staat ie op default maar 1024x768 staat niet bij de opties. Bij de andere pc wel en  de pc's net als de videokaarten zijn identiek.

edit: Ik heb het nu bij beide desktops. Heel vervelend. enig idee hoe ik dit terug op 1024x768 krijg.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/04, 11:01:44 »
Citaat van: dread
PS: ik heb nu 2 dezelfde pc's geinstalleerd en nu ik vanmorgen ze alle twee opstart zie ik dat van een van beiden de resolutie opeens op 8006x600 staat. Was gisteren niet het geval.
Als ik bij de instellingen ga kijken staat ie op default maar 1024x768 staat niet bij de opties. Bij de andere pc wel en  de pc's net als de videokaarten zijn identiek.
Dat kun je als volgt oplossen:

1. Installeer het "vergeten" pakket xresprobe (helpt bij herkenning video-hardware):
Start Synaptic pakketbeheer
zoekterm: xresprobe
aanvinken en druk op knop Toepassen

2. Herconfigureer je grafische omgeving ( je X):
In de terminal (roep 'm op met Alt F2)
tik in: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

In de vragenriedel die dan volgt, steeds meteen akkoord gaan met elk voorgesteld antwoord. Geen enkele eigen keuze maken.
Bediening met Tabtoets, *binnenste* Entertoets, spatiebalk en pijltjestoetsen.

Daarna volledige herstart van je PC. Nu zou je de gewenste resolutie moeten kunnen instellen.

Groet, Pjotr.

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/04, 11:39:49 »
Dit heeft geen oplossing gebracht.

Ik kan de schermen niet meer naar 1024x768 krijgen

Het enige wat ik gedaan heb is de computer updaten. Ik veronderstel dat dit ook bij linux dient te gebeuren?

Nog een andere optie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/04, 11:42:56 »
Vreemd.

Probeer eens dit:
herhaal de vragenriedel van sudo dpkg enzovoorts, en vink daar met de spatiebalk de resolutie 1024x768 aan. (enige afwijkende keuze die je maakt)

Daarna herstart van je PC en probeer dan eens om alsnog 1024x768 in te stellen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu back to his roots
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/04, 11:43:59 »
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
is korter, minder vragen, enkel de resolutie en de driver wordt dan gevraagd.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/04, 11:53:54 »
werkt geen van beide heren.

Als ik het eerste commando doorloop zoals Pjotr aangaf doet hij een autodetect en heeft hij de monitor goed en en de resoluties goed. Ik kan blijkbaar tot 1280x1024 gaan. (normaal voor een 17"monitor)

Toen heb ik de opties 800x600 en de resoluties daaronder verwijdert maar als ik herstart zie ik alleen maar die resoluties staan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/04, 11:55:55 »
Doe eens in de terminal:
sudo ddcprobe

en post de uitkomst hier eens, als code: zo dus!

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/04, 12:06:44 »
vbe: VESA 3.0 detected.
oem: NVidia
vendor: NVidia Corporation
product: Riva TNT Chip Rev B1
memory: 16384kb
mode: 640x400x256
mode: 640x480x256
mode: 800x600x16
mode: 800x600x256
mode: 1024x768x16
mode: 1024x768x256
mode: 1280x1024x16
mode: 1280x1024x256
mode: 80x60 (text)
mode: 132x25 (text)
mode: 132x43 (text)
mode: 132x50 (text)
mode: 132x60 (text)
mode: 320x200x64k
mode: 320x200x16m
mode: 640x480x64k
mode: 640x480x16m
mode: 800x600x64k
mode: 800x600x16m
mode: 1024x768x64k
mode: 1024x768x16m
mode: 1280x1024x64k
edid:
edid: 1 3
id: a014
eisa: DELa014
serial: 31353154
manufacture: 16 2006
input: sync on green, analog signal.
screensize: 34 27
gamma: 2.200000
dpms: RGB, active off, suspend, standby
timing: 720x400@70 Hz (VGA 640x400, IBM)
timing: 640x480@60 Hz (VGA)
timing: 640x480@75 Hz (VESA)
timing: 800x600@60 Hz (VESA)
timing: 800x600@72 Hz (VESA)
timing: 800x600@75 Hz (VESA)
timing: 1024x768@87 Hz Interlaced (8514A)
timing: 1024x768@75 Hz (VESA)
ctiming: 1152x864@75
ctiming: 1280x1024@60
dtiming: 1280x1024@70
monitorrange: 31-80, 56-75
monitorserial: FC52964K151T
monitorname: DELL E176FP

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/04, 12:19:09 »
Ik zie het al, denk ik. De kleurendiepte staat waarschijnlijk een tandje te hoog voor die oude videokaart.

Herhaal de *uitgebreide* vragenriedel, vink 1024x768 aan met de spatiebalk, en kies op het einde van de vragenriedel 16 bits kleurendiepte in plaats van de voorgeselecteerde 24 bits.

Daarna volledige herstart. Lukt het nu wel, om de goede resolutie in te stellen?

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/04, 13:17:23 »
JAA Pjotr.

dat is inderdaad de oplossing.

de kleurdiepte moest idd op 16 staan.

dread

  • Gast
Ubuntu back to his roots
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/04, 14:21:22 »
even een ander probeelm: ik ga hier maar even door omdat ik dit als een project beschouw. Idd dit niet gewenst is, hoor ik het wel.

2 vraagjes nog.

Hoe kan ik op het netwerk komen. eventueel windowsshares zien.

Maar belangrijker nog.

Heb een zip file gevonden van een offline wikipedia versie.
die is 700 mb

ik heb hem op de desktop gezet en uitgezapt naar de home map op de desktop.

Nu deze uitgepakt is duurt het ongeveer 45 sec voor deze map opent. Dus erg traag. Als ik de wikipedia map wil openen gaat het ook enorm traag. ongeveer 5 minuten en soms crasht hij gewoon. map verdwijnt dan.

Heeft linux problemen met folders van die grootte? Het zijn dus enorm veel gegevens.

Als ik de zipfile in windows uitpak zie ik ongeveer 6 folders en 5 bestaden staan. In linux gaat het over honderden bestanden in dezelfde uitgepakte folder.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu back to his roots
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/04, 15:13:50 »
Citaat van: dread
JAA Pjotr.

dat is inderdaad de oplossing.

de kleurdiepte moest idd op 16 staan.
Mooi zo! Graag gedaan.   :-)

Die andere vragen: maak daar even aparte onderwerpen van, op de juiste plek? Zo help je mee om het forum overzichtelijk te houden.