Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DOS emulator met ondersteuning voor COM-poort  (gelezen 1483 keer)

Offline muksie

  • Lid
DOS emulator met ondersteuning voor COM-poort
« Gepost op: 2008/05/30, 09:50:45 »
Op het bedrijf van mijn ouders wordt voor de aansturing van bepaalde machines gebruik gemaakt van een speciale procescomputer, welke vervolgens via een COM-aansluiting op een PC aangesloten kan worden, en daarna kunnen met een speciaal DOS-programma de instellingen etc. gewijzigd worden. Tot nu toe werd hiervoor een extra, oude Windows 98 PC gebruikt, maar omdat die stuk gegaan is, ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Omdat ik heel weinig af weet van de verschillende dos emulators die er bestaan, vraag ik hier maar even om hulp. Ik ben dus op zoek naar het volgende:
- Een DOS-emulator voor Linux (Ubuntu 8.04).
- Met ondersteuning voor de COM-poort.

Ik heb zelf ook al wel wat gezocht, en kwam op de volgende mogelijkheden:
- Wine: Heb ik al wat ervaring mee, maar kan nog niet echt vinden op internet of deze ook COM-poorten ondersteund.
- Dosbox: Schijnt meer voor DOS-games bedoelt te zijn. Ondersteuning voor de COM-poort lijkt me daarom niet erg waarschijnlijk.
- Dosemu: Schijnt een wat algemenere dos emulator te zijn.

Ik weet nu alleen niet precies welke ik moet nemen / proberen, misschien dat iemand van jullie meer van dit soort zaken af weet dan ik?


Een leuke bijkomstigheid zou zijn als het mogelijk zou zijn om een soort van 'virtuele' dos printer in de emulatie te hebben, zodat vanuit het programma ook afgedrukt kan worden naar een gewone printer, of eventueel naar een bestand in het een of andere formaat. Misschien dat iemand hier iets van af weet?

Offline rja

  • Lid
DOS emulator met ondersteuning voor COM-poort
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/30, 14:32:12 »
Je kunt virtualisatie gebruiken en daarin dos installeren, ik weet dat Vmware com poorten ondersteund en lpt poorten kunt je ook mappen.

VMware server is gratis, zie http://www.vmware.com/products/server/

Offline muksie

  • Lid
DOS emulator met ondersteuning voor COM-poort
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/30, 16:46:28 »
Citaat van: rja
Je kunt virtualisatie gebruiken en daarin dos installeren, ik weet dat Vmware com poorten ondersteund en lpt poorten kunt je ook mappen.

VMware server is gratis, zie http://www.vmware.com/products/server/
Dat zou eventueel ook een oplossing zijn.

Iemand op #winehq raadde me het gebruik van wine af, en zei dat dosbox of dosemu beter geschikt waren voor het uitvoeren van dos-programma's, en dat deze ook com-poorten ondersteunen. Ik heb nu dosbox geïnstalleerd, echter blijkt de diskette van het programma niet helemaal de juiste te zijn, maar enkel een paar configuratie-tools voor het programma bevatten. Ik moet dus eerst die diskette terug zien te vinden of een kopie zien te krijgen.

Offline merijn

  • Lid
Re: DOS emulator met ondersteuning voor COM-poort
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/17, 17:31:48 »
probeer de dosbox emulator,die zit in de repo.
Misschien kan je dan je dingen aan de praat krijgen,die je wil.