Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?  (gelezen 59271 keer)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/03/28, 14:01:55 »
ik heb met plezier de postings van Gerrit gelezen net, echt een super avontuur en geweldig dat heea gelukt is.

petje af :)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #26 Gepost op: 2010/03/31, 12:43:12 »
Hallo allen,

Kleine update, een paar hete dagen gehad, 's avonds computers proberen te herstellen;
valt natuurlijk de generator op wat cruciale momenten uit, maar goed.
Erg heet geweest nu voor 2 dagen achter elkaar, ik moet zorgen dat er geen zweet op
de mobo's terecht komt. Met behulp van toiletpapier en remmen reiniger een laptop waar
een drankje in was gegaan, weer aan het lopen gekregen =D, heb ik een foto van
gelooft niemand natuurlijk.
Gisteren uitgenodigd bij iemand op de compound en direct iets van 3 traditionele gerechten
naar binnen gewerkt; erg lekker maar wel een beetje stikkie spul.
Nog overleg gehad om veel meer te gaan doen met de jongere kinderen en oa. gcompris
en ubuntu icm. solartechnologie, lijkt ons zeer nuttig nl., anders mis je de boot al gauw.
Goed ik wordt van hot naar her gesleept en heb vaker niet dan wel stroom/internet dus
updates volgen later wel, maak nog wel iets van een verslagje of ga in mei wat presenteren
oid.

Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2010/12/11, 14:15:33 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #27 Gepost op: 2010/03/31, 12:57:18 »
Ik verheug me al op het verslag en verdere foto's.......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #28 Gepost op: 2010/03/31, 13:05:34 »
Oja voor ik het vergeet; men heeft mij gevraagd leraar te worden voor Timloto,
lijkt me ook wel wat, soort van betaalde gast optredens in het kader van opensource

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/04/10, 23:57:32 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #29 Gepost op: 2010/03/31, 13:07:51 »
Oja voor ik het vergeet; men heeft mij gevraagd leeraar te worden voor Timloto,
lijkt me ook wel wat, soort van betaalde gast optredens in het kader van opensource

Groeten Gerrit

Dat is helemaal leuk, kun je ook volgend jaar op kosten van Timloto naar Gambia dan? Maar in ieder geval heb je dan, ook voor je bedrijf, een vaste baan....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #30 Gepost op: 2010/04/10, 13:12:26 »
Hallo allen

Laatste tussentijdse update, ik denk erover om maar een nette pagina te maken met
een wat betere chronologische structuur en wat foto's, maar ik ben dus ondanks alles
nu net een paar uurtjes thuis, 2 nachten nauwelijks/niet geslapen. Ik duik zo even mijn nest in
maar heb alweer een spoedklus achterin de middag. En ben vanmorgen al een paar uurtjes iets
aan het regelen geweest. Vanwege het feit dat ik of ergens onderweg was of op een plaats was
zonder internet niets kunnen posten vanuit Senegal.

Laatste dagen voornamelijk in de Casamance (Senegal) geweest, was erg warm, voorlaatste dag waarin
onze auto het ook begaf (koppakking eruit en koelsysteem slangen gescheurd) was het 41 graden in de
schaduw. Uiteindelijk weggesleept daar en ergens tegen twee uur 's nachts weer te eten gehad, was wel vreemd;
gezellig in het donker te zitten luisteren naar Youssou ndour (helaas dezelfde cd, iets van 20 keer gehoord, ik denk
dat ik nu ook in het Wuluf/olof kan zingen  =D) daarna ging de accu ook leeg. En we waren allemaal erg relaxed ondanks
de situatie, zelfs de lifter die op vriendelijk verzoek van een agent in onze auto werd geplant, schoot niet in de
stress.
Ook heel bijzonder was de 50 jarige onafhankelijkheidsviering in Senegal in Sindian, waarbij een deel van ons, als speciale
gasten in een tentje naar de parade zat te kijken, en de studenten met een aantal auto's en de demo auto daadwerkelijk
aan mee deden. Nadien traditioneel wezen eten uit grote schalen, waarbij een dame de aanwezige vleeshompen met
haar handen uit elkaar trok en netjes verdeelde. Mezelf meteen maar onsterfelijk belachelijk beroemd gemaakt door
aan één van de traditionele dansjes mee te doen. =D Aan dit soort dingen kom je normaal als blanke niet gauw aan te
pas en je ziet daar dan ook geen enkele toerist.
Mijn verjaardag in het kampement in Baila gevierd, originele gewaden gekregen , happy birthday in het frans en engels
gezongen door mensen, die weten dat een verjaardag voor westerlingen een speciale plaats inneemt, zelf hebben ze
er niet zoveel mee. Dus dat maakt het extra bijzonder. Men zou trouwens kijken als ik volgend jaar terug kom, of het toch
niet in het Wuluf/olof  kan.
Meteen het schooltje alle 3 lokalen voorzien van ubuntu computers met edusoftware ed. erop. Ook maar eens één van die
belachelijk slechte/gevaarlijke chinese verdeel dozen losgehaald omdat die intussen was uitgefikt. Besloten hem maar niet te
herstellen, foto's van gemaakt, vanwege de in mijn ogen criminele mentaliteit, om dit soort kema afkeur troep hier te dumpen.
Draadjes onafgeschermd, hangen tegen aarde aan, wordt tot 16 ampere doorheen gejast, branden veelvuldig ook uit en of delen
schokken uit. Moest niet mogen, heb je al niet veel geld wordt je gedwongen om het aan dit soort crap uit te geven.
Deze week het aantal succesvolle inzetten van mijn arsenaal paperclip reparaties, al dan niet geflankeerd door een
kaars (heb ik ook foto's van ) uit weten te breiden tot 8, men waardeert het dat je met basic middelen van alles weer
klaar krijgt; van brillen, tot computers, headphones en een oscilloscoop om maar eens iets te noemen.
Elektriciteitsnet is trouwens ook erg onbetrouwbaar, fluctueert van iets van 180 volt (of lager) naar iets er ver boven;
een aantal ubuntu machines vind dit niet zo jofel en resetten maar zo om de 10 minuten. Trouwens ook gemerkt dat
met de remastering het gnome aanlog scherm weer terugfloept naar engels, gnome desktop gelukkig niet. En een aantal
mapjes ook de desktop map wordt extra aangemaakt in de 2e taal, dat kan koppelings probleempjes veroorzaken naar
de lesstoffen.
Sommige gebeurtenissen waren erg leuk getimed; om maar eens wat te noemen, ik was in eerste instantie van plan
om ergens een fiets te lenen/huren/kopen maar daar was geen tijd voor, maar ik had nog wel een zakje met banden herstelmateriaal.
Ik vraag aan Jan Huizinga waar dat op zijn plaats zou zijn, die zegt; op die en die compound. Dus breng ik het daar de volgende dag
heen, maar heb nog niets aangeboden of gezegd alleen maar koffie zitten drinken. Komt Petra naar buiten met een rolstoel
die uitgeleend ging worden aan iemand met een gebroken been, eerst de zitting maar hersteld. Daarna zegt ze , die man is erg
groot en daarom ook zwaar, de banden zijn bijna leeg, heeft iemand een pomp? Heb ik net op deze dag meegenomen, erg goed
getimed vind ik.
We hebben los van het goforafrica gebeuren nog wel wat interessante dingen gezien/gedaan, waaraan ubuntu computers zeker
ook bij kunnen dragen, maar als je ze zo geeft, zonder een educatie of zonder dat je iemand opleidt, dan verstoffen ze binnen een jaar,
dus, simpelweg spullen leveren; computers/autos/motoren/whatever, is bijna gedoemd te mislukken. Een opleiding tot een propere
bediening en maintenance is zeker zo belangrijk.
Van alle machines is er slechts eentje qua mobo helemaal overleden, de  rest (zeker wel de helft was stuk vanwege het slechte
wegennet) heb ik weer kunnen herstellen. Plus uit een oudere levering in een container en wat shopwerk (14 winkels en pas in
de laatste winkel vga kabels) ook nog wat samen kunnen stellen.

Ik heb voor mezelf besloten, in ieder geval volgend jaar weer te gaan, liefst langer. Mocht je ook willen, dan kan ik wel wat laten
zien waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld slapen op een soort van plank, of geen water, of geen stroom, of een combinatie van
alledrie ;) Of roodbruin van het stof weerkomen na een tochtje over een onverharde piste. Of 'gezellige' gesprekken met politiepostjes, of
de soms erbarmelijk staat van goederen/gereedschap /onderkomens. Of de door de soms door toeristen verpeste mensen die je bijna je
hemd van je lijf vragen als kado. Of de typische rokerige lucht, vermengt met gistende vis op sommige plaatsen (mis ik nu al)

Maar als je je goed weet aan te passen en door bovengenoemde dingen heen weet te kijken en een beetje denkt, in het kader van
het maximale weten te halen, met minimale middelen, dan ben je in ieder geval een fijne ervaring rijker imho.

In ieder geval flink wat mensen leren kennen en dankzij dat ik mee mocht rijden met Jan Huizinga, naar bijna alle projecten ook
veel extra gezien/meegemaakt.

Groeten Gerrit
en truste
 
« Laatst bewerkt op: 2010/04/30, 15:55:30 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

jesse2314

  • Gast
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #31 Gepost op: 2010/04/10, 13:16:30 »
Het is een leuk project joop13 maar ik kan helaas niet komen sorry :-[
anders had ik het echt gedaan. ;)

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #32 Gepost op: 2010/04/10, 13:48:53 »
Het is een leuk project joop13 maar ik kan helaas niet komen sorry :-[
anders had ik het echt gedaan. ;)
Misschien volgend jaar met Gerrit mee?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #33 Gepost op: 2010/04/10, 13:49:51 »
@ MrGee: Wat weer een geweldig verhaal!!! Ik zie graag het totaal inclusief foto's tegemoet....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline MinsH

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #34 Gepost op: 2010/12/29, 14:03:01 »
Hoi Gerrit, ik lees nou pas jouw verhaal in de Softwarebus. En ik vroeg me meteen af of ik wat voor jullie zou kunnen betekenen. Ik ben 66, gepensioneerd docent wiskunde en ICT en ik heb ook wel eens met Ubuntu gespeeld. In vroegere tijden was ik MS-Dos-expert (en Dbase) en heb ik ook educatieve programma's gemaakt.
Verder ben ik ook behoorlijk knutselaar,en kan ik met de soldeerbout overweg, ik repareer oude computers en maak daar mensen blij mee. Daarbovenop heb ik ooit nog eens MO-B pedagogiek gehaald, naar daar verder nooit meer iets mee gedaan. Of ik meteen mee naar Afrika wil voor twee maanden weet ik nog niet, maar misschien zijn er ook andere dingen?
Groet, Jef.

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #35 Gepost op: 2010/12/29, 14:12:49 »
Jef,

Fijn dat je mee wilt denken/werken met de projecten in Africa. We hebben altijd mensen nodig zowel hier als in Africa. Het project begint zo langzamerhand wat uit te breiden. Ook buiten Gambia/Senegal zijn er belangstellen voor zowel computers als hulp bij het werken met computers. Gerrit gaat ook al naar Angola en zo zijn er nog meer mogelijkheden.

De technische zaken kunnen ook makkelijk naar twee mensen toe want Gerrit heeft er bijna een dagtaak aan naast zijn gewone werk.

Dus Jef: hartelijk welkom bij de Ubuntu-installatieclub.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline MinsH

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #36 Gepost op: 2010/12/30, 01:11:12 »
Hoi Joop13,
Ok, ik ben bij de Ubuntu-installatieclub. Maar jullie zitten waarschijnlijk ergens in Nederland centraal. Ik heb één handicap wat dat betreft: Ik woon in het uiterste zuiden, zeg maar Maastricht. (Al een beetje richting Afrika) Dan moet ik al werk-op-afstand kunnen doen, want gaan forenzen zie ik toch niet zo zitten. Of ik zou hier een eigen computer-inzamelpunt moeten opzetten.
Maar vertel me eerst eens duidelijk, wie jullie zijn, hoe jullie te werk gaan, etc. want ik heb alleen maar dat verslag van Gerrit in Softwarebus gelezen, en de dingen hier op de website. Want ik wil wel graag meewerken. Jef.

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #37 Gepost op: 2010/12/30, 10:49:44 »
Jef,

Elk jaar gaat de stichting http://www.goforafrica.nl/index/ met ongeveer 27 teams naar Gambia/Senegal om daar scholen te voorzien van materiaal en cursussen op het gebied van auto en motortechniek. Eén van mijn zonen heeft die reis ook gemaakt en bij het verslag daarover werd gemeld dat ze een paar computers hadden voorzien van 'één of ander gratis besturingssysteem' om aan scholen te geven. Daar heb ik op gereageerd door de 'baas' van GoforAfrica te vragen hoe dat zat. Toen bleek dat hij (oude) computers verzamelde om daarheen te brengen. Hij had wel een dertig stuks die nog ingericht zouden moeten worden. Ik heb toen aangeboden om mensen op dit forum te vragen deze computers te voorzien van Ubuntu en software van Timloto(http://www.timloto.org/). Dat is toen de Ubuntu-installatieclub geworden en hebben we, in Boekel waar de computers stonden, met 6 mensen twee zaterdagen besteed aan het inrichten van deze computers. Toen ontstond, bijna automatisch, ook de vraag naar mensen die in staat en bereid waren om in februari/maart naar Gambia/Senegal te gaan om de mensen daar te leren/begeleiden hoe deze computers in te zetten in het onderwijs. En dat heeft, uiteindelijk, alleen MrGee gedaan. Daarvan heb je het verhaal gelezen.
Inmiddels verzamelen we redelijk veel computers en gaan er dit jaar 80 naar Gambia/Senegal. Ook heeft MrGee inmiddels, via GoforAfrica, contacten in een aantal andere Afrikaanse landen en gaat hij een tijdje naar Angola.

Het inzamelpunt voor deze computers is Boekel waar een loods is waar ze opgeslagen worden tot ze verscheept worden naar Afrika. En dat is niet erg ver van jouw woonplaats.  :D Daar is ook ruimte om ze te voorzien van de gewenste software. Dit jaar heeft MrGee voor het grootste deel de 80 computers voorzien van de gewenste software (Ubuntu en Timloto-software). De leden van de installatieclub wonen verspreid over het land, van Voorburg via Wapenveld, Nijkerk, Ede naar de omgeving van Boekel.

Kortom: We zijn nog op zoek naar de beste werkwijze om de scholen in Afrika te voorzien van goede software en naar mensen die daar de 'leerlingen' op te leiden in het gebruik van de computers.

Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #38 Gepost op: 2010/12/31, 11:53:05 »
Hallo

Ik zie nu net pas dit draadje weer opduiken en zal ook nog even wat toelichten cq. verduidelijken.

Voor komende inzet in Maart/April 2011 jaar is eigenlijk alles al wel geregeld, (behalve mijn vliegtickets,
dat spant nog een beetje). De spullen zitten in ieder geval in de container en zullen al wel onderweg zijn.
Angola; dat is nog steeds niet bevestigd, wachten we wel af, Afrika heeft nou eenmaal een andere omgang
met tijd, we zien wel.

Maar voor vervolg inzetten en inzameling hardware is alle hulp altijd welkom. En eventueel meegaan om
lessen/workshops te geven graag zelfs, maar dat vergt wel wat voorbereiding. Afgelopen jaar is er veel
materiaal via mijn huis uiteindelijk naar Brabant gegaan, dat moet in de toekomst anders; ik heb al een
embargo van het thuisfront aan mijn broek inzake inzamelen en opslaan. ;)
Nu staat al wel een oproep in het redactionele deel van de SoftwareBus voor de inzameling van hardware,
die zij ergens centraal denken op te gaan slaan. (bijbehorend email adres; goforafrica-at-compusers.nl)
Voor vervoer vanaf een centraal punt kan altijd wel contact met goforafrica zelf worden opgenomen, zodat
er niet voor een gammele computer en anderhalve muis door heel Nederland gereden gaat worden.

Via Timloto heb ik een contact met een leraar ICT in Emmen, die op hun college spullen gaan inzamelen en
opslaan en ook wel goede ideeën hebben over de inzet van de hardware en welke nuttige software erop kan.

Wat eigenlijk belangrijker is; hoe hou je continuïteit, train je mensen in Afrika , welke software pakketten en
leer methode (bijv. mbv. moodle netwerk) is geschikt om les mee te geven. Rekening houdende
met de omstandigheden ter plaatse; stroomuitval/geen-of traag internet/weinig-geen kennis van Linux.
Want die computer is niet het streefdoel, het is slechts een instrument om kennis mee te verspreiden. Ikzelf
leen zoveel mogelijk van die kennis bij organisaties die op een dergelijke manier al bezig zijn. Omdat ik dus
geen leraar ben en ook niet voldoende pedagogisch inzicht heb. Gelukkig heeft Ep Gernaat van Timloto dat dan
wel weer, dus wat lesbrieven in elkaar steken voor de teacherstraining in Gambia gaat we lukken denk ik.
Maar om ergens plompverloren alleen maar Gcompris op te zetten en daar het beste van te hopen lijkt me
weliswaar een begin, maar zeker geen doel. Dat moet nog wel meer uit de verf komen.
Daarbij is er ook sprake van verschil in niveau, in Gambia en Senegal(Casamance) kan ik vrij snel wat vuistregels
en losse tips aan de man brengen, omdat er weinig bekend is. Voor Angola was één van de vragen, "als we Linux
gebruiken, kan dat dan via moodle samenwerken met de active directory structuren die al op de Windows machines
draaien"?; een hoger instap niveau dus. Waarbij ik mezelf wel eens af vraag of mijn kennis niveau wel op peil is  ;)

En Jef, als je ik je Cv. zo zie, lijkt me dat je in ieder geval een fijne aanwinst zou zijn inzake dit  =D. Zo heb ik
al wel een aardige verzameling wiskunde en algebra progjes, maar demonstreer dat aan de hand van wat youtube
tutorials, omdat ik er nou niet echt handig in ben en het me aan tijd ontbreekt om er handig in te worden.

Groeten Gerrit    
 
[Mod edit: e-mailadres syntax aangepast ter voorkoming van spam  ;)]
« Laatst bewerkt op: 2011/01/08, 01:48:42 door asphyxia »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #39 Gepost op: 2010/12/31, 12:49:35 »
Gerrit,

Hartelijk dank voor je aanvulling!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #40 Gepost op: 2010/12/31, 14:27:36 »
Al lezend drong pas tot mij door hoe gedreven je moet zijn om een tijdje naar Afrika te gaan. Het is moeilijk om het thuisfront en werk te missen. Gerrit, mijn complimenten. ;)

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #41 Gepost op: 2010/12/31, 15:53:29 »
Hallo

@Thijs, dankjewel  =D maar;

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat het qua gedrevenheid eigenlijk nog wel mee/tegen valt in
mijn geval. Ik ken mensen en organisaties die daar veel meer gedrevenheid en motivatie in tonen.
Ik doe mijn best, maar ik heb wel het vermoeden dat het ergens beter zou moeten kunnen.

Ik ben vrijgezel, dus kan ik me gewoon bepaalde dingen veroorloven. Ik heb een bepaalde interesse in
andere culturen en houd ook wel van het wat warmere weer. Tja werk, mijn reguliere baan was ik o.m.
door wegsnoeien/kredietcrisis net kwijt en ben maar eens gaan pionieren met zzp om te zien hoe ver ik
daar mee kom. Dit geeft een bepaalde mate van vrijheid qua tijd, alleen financieel technisch is het allemaal
nog maar zo zo, als ik straks terug kom in April, moet ik daar eens ernstig over na gaan denken.

En in Afrika zie je genoeg dingen die je de lust kunnen benemen, om ooit nog een voet daar te zetten. Je ziet
wel mensen een 'eens maar nooit meer' besluit nemen. Of, je wordt er door 'gepakt' en gaat zeker nog een
keer, ik meen dat het laatste van toepassing is op mij. Als je door alle corruptie, klimaat, muggen, armoede
eenvoudig eten, cultuur tegenstellingen etc. heen kijkt en je ziet dat je met echt weinig kennis van jezelf,
iemands leven daar een flinke positieve boost kunt geven, is dat zeker wel motiverend.
Als je met thuis netjes uitgewerkte plannen in Afrika meent dat het 100% goed gaat komen, kun je best
weleens psychisch niet helemaal meer in orde worden terug gevlogen naar Europa (is iemand al gebeurd)
Het is net als met hagel schieten op een doel; een paar kogels zijn altijd wel raak en daar moet je het voor doen ;)

Je moet er vrij blanco naar toe en je ziet wel wel hoever je komt en probeert tussendoor voor jezelf, te genieten
van alles wat aan je voorbij trekt.

enfin mijn 2 centen

Groeten Gerrit

 



-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline MinsH

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/01/08, 00:48:10 »
Hoi, ik heb nog wat vragen.
Hebben jullie een agenda?  Ik bedoel plannen om dan en dan dit of dat te doen.
Welke Ubuntu - versie gebruiken jullie voor de Gambia computers?
Wat voor een eisen stellen jullie aan de tweedehands computers?
Groet, Jef.

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #43 Gepost op: 2011/01/08, 01:30:16 »
Hoi, ik heb nog wat vragen.
Hebben jullie een agenda?  Ik bedoel plannen om dan en dan dit of dat te doen.
Welke Ubuntu - versie gebruiken jullie voor de Gambia computers?
Wat voor een eisen stellen jullie aan de tweedehands computers?
Groet, Jef.
We hebben in zoverre een agenda dat de computers die verstuurd gaan worden ergens in de eerste maanden na de zomervakantie (tot december) worden klaargemaakt voor 'verscheping' naar Africa. We gebruiken de laatste LTS-versie om te voorkomen dat voortdurend moet worden geupgrade en om de boel zo stabiel mogelijk af te leveren.

Op dit moment zijn de eisen aan computers: Een P4 of beter als processor, een grafische kaart, netwerkkaart en een HD. Ook een monitor erbij zou handig zijn. Vlakke schermen zijn bij het vervoer het handigst maar dit jaar hebben we weer een groot aantal beeldbuizen gekregen dus die hebben we ook laten vervoeren.

Aanvulling kan gebeuren door MrGee!!!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #44 Gepost op: 2011/01/09, 00:19:48 »
Hallo

Meteen maar aanvullen dan, inderdaad het liefst tft schermen, dat scheelt in gewicht en een glasbak monitor
levert ook veel meer afval op in Afrika en vreet ook meer stroom. Pentium4 is de ondergrens, en hoe meer
harddiskruimte des te beter; liefst vanaf 40 Gb. We verzamelen nl. steeds meer aan pdf's en offline info.

Een echte agenda is er niet, maar wordt vaak afgestemd op de loodsdagen, dus wanneer mensen aanwezig
zijn in de loods. De meeste remasteringen en hardware controle heb ik dit keer thuis gedaan, ivm. het nogal
snel moeten opleveren van de container. Als de complete Ubuntu install. ploeg aan het werk gaat, dan wordt
dit forum daar o.m. voor gebruikt. In dat geval wordt er liefst ergens een zaterdag geprikt. Het inpakken, de
douanelijsten regelen en verzending van de container bepaalt hoe snel zaken dienen te gaan.
De vorige versie Ubuntu was 8.04 Lts, nu is er gekozen voor 10.04 Lts. En omdat er een serie intel 845/855
desktops meegingen, kregen die een eigen remaster voor hun kiezen. Het maakt de zaak wat minder
uniform, maar de leuke kleine witte sff doosjes wilden we wel graag erbij hebben.

Ikzelf ga nu 27 februari naar Gambia/Senegal en reis 10 april weer terug. Daarna wordt de afgelopen inzet
en samenwerking bekeken en wordt er een nieuwe planning gemaakt. Wel zijn we op voorhand al bezig om
weer voorraad te kweken, op dit moment, is op 3 computers na de loods leeg. Afwachten is ook een beetje
of er wel voldoende geldstromen op gang komen, om een volgende inzet mogelijk te maken.
Ook gaan we eens kijken of bepaalde medische software (oa. gnumed (opensource in Linux en Windows)
http://wiki.gnumed.de/bin/view/Gnumed ) gebruikt kan
gaan worden.
De karavaan met auto's vertrekt 6 februari, de laatste infodag/meeting (barreldag) was nu net vandaag.

Tikkie offtopic, maar nog wel in Afrika;

Afgelopen dinsdag een gesprek gehad, met iemand die oorspronkelijk uit Zuid Afrika komt en een boek
aan het schrijven is o.a. over Ubuntu; let wel in de Zulu betekenis (de man is van oorsprong Zulu) Maar
hij kende nog niet het besturingssysteem met diezelfde naam. Dat kwam meer per ongeluk ter sprake,
toen ik wat andere dingen liet zien op mijn Angola netboekje. Hij was onder de indruk, hij zag wat mogelijkheden
en nodigde mij meteen maar uit,om iets in Zuid-Afrika te doen samen met zijn stichting, aankomende
september. Dat wordt binnenkort eerst maar eens overlegd. Er zijn namelijk nogal wat variabelen, die roet
in het eten kunnen gooien, maar in principe heb ik al ja gezegd.

Groeten Gerrit  


« Laatst bewerkt op: 2011/01/10, 10:38:32 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #45 Gepost op: 2011/01/09, 00:26:20 »
En dat was dan weer een uitstekende aanvulling Gerrit!!!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline MinsH

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #46 Gepost op: 2011/01/10, 00:52:15 »
Ok, is me duidelijk. Dus echte activiteit is pas na 10 april te verwachten. Zal intussen proberen wat computers te verzamelen, en me een beetje in Ubuntu te verdiepen. Ik heb versie 9.10 op een ouwe laptop (P3, 512Mb) gezet (want 10.04 functioneerde niet) en dat werkt wel maar traaaaaaag.Wat moet ik van Ubuntu weten? En van de andere software?
Groet, Jef.

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #47 Gepost op: 2011/01/10, 08:57:19 »
Ga vooral spelen met Ubuntu: Hoe werkt het installeren van programma's via Synaptic, Wat zijn de voordelen van de terminal, Hoe kun je het bureaublad voorzien van makkelijke links. Dit zijn maar een paar voorbeelden om te leren zien hoe het systeem in elkaar zit (niet veel anders maar wel vaak makkelijker dan de software van MS).

Maar hoe zit het met de traagheid: Is dat ook bij 9.10?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #48 Gepost op: 2011/01/10, 11:24:55 »
Hallo

Weten van de software is meer het algemene Linux gebruik, eigenlijk nog niet zozeer van de
losse in te zetten programma's. Om alvast meer te gaan weten is het toch uitproberen
en documentatie doorlezen. Die is vrij uitgebreid hier al op ons forum in de documentatie
hoek te vinden. Of je haalt de pdf genaamd "getting started with ubuntu 10.4 second edition"
op (ik heb even geen link daarnaartoe) Als je me een PM doet wil ik hem ook wel naar je
email sturen (4.4 Mb) (Hij is er intussen ook in een Nederlandse vertaling;
http://ubuntu-manual.org/?lang=nl

Of neem een 'echt' boek;
http://www.janstedehouder.nl/mijn-boeken/basiscursus-ubuntu-vanaf-versie-10-04/
of meer engelstalige open source info hier;
https://help.ubuntu.com/10.04/

We werken voornamelijk met een geremasterde versie, gemaakt met het programma remastersys,
dat heeft zo zijn voor en nadelen. Ik maak die dingen in een VirtualBox omgeving. Er is wel nawerk;
gezien de grootte die op een dvd gaat passen en de grens die remastersys zelf al aangeeft.
Als je een computer hebt die iets krachtiger is wil ik hem wel toesturen; dan weet je waar we
nu mee aan het werk gaan in Gambia.
Voor in Gambia/Senegal neem ik een harddiskje mee met de complete repository, zodat ik bijv.
in de ziekenhuizen de andere software erop kan zetten.

Ik had zaterdag(barreldag in Handel) iets laten zien over dat medische open source gebeuren
(complete lijst hier;http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_open_source_healthcare_software )
en daar is nogal flink op gereageerd (mijn emailbus barst zowat uit elkaar), ergo dat moet bij de
volgende inzet een eigen remastering gaan krijgen en er moet gekeken worden welke software
werkt en wat de kwaliteit daarvan is. Want daar weet ik op dit moment nog niet zoveel vanaf en
de tijd begint nu al wel te dringen. Ik neem alles al wel mee om daar in ieder geval van start te gaan.

Veelbelovende kandidaten nu zijn; Gnumed, Openmolar OpenEmr en Aeskulap viewer, sommige zijn
multiplatform (is ook belangrijk; we proberen ook open source op andere platformen aan te bieden)
Dus daar is ook al wat voorwerk te verrichten en je kunt het ook uittesten op een voor je vertrouwd
platform (waarschijnlijk Windows) om eventuele verschillen of misschien ook wel bugs te zien. Ik denk
dat een beetje patiëntenkaart systeem toch wel robuust moet zijn.

Voor de hardware; we zetten er altijd een nieuwe cmos batterij (cr2032 bij de Action; 8 stuks voor iets
van 80 cent) in, geheugen wordt met memtest aan de tand gevoeld (minimale grootte liefst 521Mb) en
de harddisk wordt mbv. dban gewist en daarna gecontroleerd met de diagnostische tools uit ubcd 4.11 of 5.02.
Alles wordt ontstoft en dan gaat de remastering erop, waarna wordt getest of alle hardware netjes
wordt herkend en wat kleine zaken die de remastering achterlaat opgeruimd. Plus de schoolwikipedia en de
timloto site worden los na-geïnstalleerd.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 16:20:23 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline MinsH

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #49 Gepost op: 2011/01/19, 10:29:18 »
HELP!
Ik kreeg gister een aanbod om 120 (!) flatscreen monitors te komen ophalen voor GoforAfrica. En dat moest op zeer korte termijn! Waar moet ik daarmee naartoe en hoe? Hebben jullie een vrachtwagen o.i.d.?
Graag snel antwoord. Jef.