Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?  (gelezen 59317 keer)

Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #200 Gepost op: 2012/02/14, 21:12:03 »
Ik zou best willen helpen, maar heb helaas 0,0 tijd.  ???

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline joop13

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #201 Gepost op: 2012/02/14, 21:42:10 »
Ik zou best willen helpen, maar heb helaas 0,0 tijd.  ???



Wat niet kan, Gandyman, kan niet. Maar misschien zijn er anderen op het forum die dit wel kunnen. :P
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #202 Gepost op: 2012/02/15, 00:18:34 »
Hallo

Goed bijna alles nu bij elkaar en helaas flink wat achter moeten laten,
ik kan nu maar 30 en 7 kilo meenemen en zit nu bij elkaar op 37 kilo. Ik heb mijn
jasje maar eens volgehangen met 4 kilo aan diskjes etc. Kan nu nl. niet via Brussel
ivm. open ticket systeem. Begint het nu al met improviseren en ik moet nog een
hele ruk, maar goed vorige keer flink wat kleren al achter gelaten en de rest dat
gaan we zien. Morgenochtend 7.00 uur vliegen en 13u30 lokale tijd hoop ik daar
aan te komen (als ze tenminste niet weer bommeldingen gaan doen op Schiphol ;))

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #203 Gepost op: 2012/02/15, 00:26:24 »
Bommel-dingen ???  ;) Een goede reis Gerrit, als je tenminste nog niet slaapt en succes met de "kilo's" en ook in het Afrikaanse. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #204 Gepost op: 2012/02/15, 17:33:36 »
suc6

Laat je gouw van je zien op het forum

groetjes reekje

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #205 Gepost op: 2012/02/22, 10:47:24 »
Hallo Peeps,

eerste blogje staat nu op gerritmarskamp.waarbenjij.nu ik houd het kort, spanning weer weg;
geleende stick etc.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #206 Gepost op: 2012/02/22, 18:33:26 »
Zo doorlinken? http://www.gerritmarskamp.waarbenjij.nu/  Weer een mooi verhaal Gerrit, ben je nu geheel telefoonloos? Heb je wat aan een prepaid sim? Die is eventueel nog op te sturen? Laat maar weten of je daar iets mee kan. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #207 Gepost op: 2012/03/01, 08:41:32 »
Hallo

Dank je Gijs maar er is al een simmetje afgestuurd naar mijn ouders, ik red het wel denk ik.
Ik heb er trouwens weer wat bij geplempt en op erikvdh.waarbenjij.nu kun je ook een
deel van onze belevenissen vinden, ik ga nl. geen dubbelwerk doen ;)

Groeten Gerrit Xam Xam

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #208 Gepost op: 2012/04/07, 11:36:53 »
Hallo

Maar eens dit draadje weer omhoog schoppen  ;), er zijn weer wat blogjes en ik moet er deze week weer
eentje maken. Voor wat betreft Ubuntu inzetten ipv. Windows; op het Gambia College gaan een groot
machines cold turkey over op Ubuntu.
Het virus probleem is gewoon weg niet te handelen en het internet zo traag dat ik alle bytes bijna per
stuk kan afklokken. Office 2007 is daar gewoon in wine te draaien en is voor hun een noodzakelijkheid.
(Openoffice vernielt teveel aan het opmaak van de doc bestanden en is daarom alleen maar als backup
aanwezig.)
Een paar mensen is daar nu erg enthousisast mee bezig en ik kan merken aan bepaalde vragen dat ze er
echt mee bezig zijn. Ik heb een stickje weten te herstellen door een kristal weer aan te solderen, zodat men
weer bij wat belangrijke bestanden kan.
Misschien is dit op termijn wel eens leuk om wat forumleden naar alhier uit te nodigen om eens gastlessen te
geven aan dit college of om ons breiwerk aan mogelijkheden positief te bekritiseren/aan te passen.

Groeten Gerrit Xam Xam

« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 11:41:00 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #209 Gepost op: 2012/04/08, 17:32:11 »
Jullie hebben soms nog onderdelen nodig, toch? Kunnen jullie wat met een speakersetje? Het is een wat ouder setje van 2 (zonder subwoofer), maar doet het nog prima. En ik heb ook nog een paar toetsenborden die nog in prima staat zijn. Ik wil die dus best aan jullie doneren als jullie die nodig hebben :)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/08, 17:33:54 door Vistaus »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #210 Gepost op: 2012/04/18, 10:15:14 »
Hallo

@ Vistaus, op zich is alles welkom, maar de laatste tijd komt het één en ander voornamelijk uit grotere
donaties vanuit scholen of via forumleden die een hele partij hebben. Het halen en brengen van slechts
enkele dingen is al snel niet meer lonend.

Op het moment ben ik nu volledig bezig met het project op het Gambia College, Go for Africa is groten deels
weer terug en er hoeven alleen nog wat eindjes aan elkaar geknoopt. Erik is inmiddels ook weer terug en
is een hele grote hulp gebleken met ook een paar brilliante oplossingen.

Op het College kan ik merken dat er een paar mensen zeer betrokken zijn bij dit geheel. Nu wordt men deels
tegengewerkt vanuit een andere hoek, zo heeft men bijv. maar zo de deur verwijderd uit "mijn" leskokaal dat
in de library was geplaatst. Want er was kennelijk niet voldoende overleg gepleegd en iedereen moest ervan
mee kunnen genieten; open deur software dus, ipv open source. Stom natuurlijk, dat je in de library niet hardop
mag spreken en ik daar net sta les te geven  ???

Op het Gambia College zijn veel zaken defect, niet aanwezig of wordt geblokkeerd door hogere machten, deze nieuwe
impuls wordt een beetje onder de tafel gemoffeld. Ik hoop gewoon mijn stempeltje achter te kunnen laten en iets
de andere kant om te laten buigen. Mijn blogjes zullen wel iets minder in aantal worden want dit lijkt verdacht veel op
gewoon werken, maar dan op een iets warmere lokatie. Foto's moet ik allemaal nog bewerken en uploaden maar dat
doe ik mondjes maat want ik ben tegenwoordig erg op de Dalassi, het spul rolt veel sneller van mij vandaan dan gewenst.

Groeten Gerrit   
« Laatst bewerkt op: 2012/06/17, 13:07:11 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #211 Gepost op: 2012/04/18, 19:34:18 »
Goed verhaal weer Gerrit, ik volg de site (blog) ook. Ben je wel weer op tijd terug voor de release party, om hier ondersteuning te bieden bij zeer onwillige laptops? ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #212 Gepost op: 2012/06/17, 13:01:18 »
Goedemorgen (tenminste hier nog wel)

Even een klein bericht uit Gambia, het is al weer een hele tijd geleden dat ik hier wat gemeld heb en ook op
gerritmarskamp.waarbenjij.nu is er niet veel aan blogjes bij gekomen.
 Intussen ben ik op de Gambia College weer een heel eind in de tijd terug geworpen; vanwege blikseminslag. Diverse
switchen, wat printers en computers zijn vertrokken en aangezien er geen/weinig geld is voor nieuw, heb ik flink
moeten improviseren om nog iets van een netwerk in de lucht te krijgen. Ook is er niets gedocumenteerd;
loop je dus de hele campus af en aan om alle verborgen switches en kastjes die ontploft zijn te traceren.
Documentatie wordt dan en passant er bij aan gemaakt.
Simpel weg netwerkstekkertjes uittrekken of het  geheel van  de grid afgooien, om dit soort van bliksem inslagen
 te vermijden, is onbegonnen werk en er is geen geld voor enige vorm van beveiliging, indien al mogelijk. Diverse
netwerkdraden hangen als waslijnen een beetje de antenne uit te hangen en bij een directe inslag, zoals nu, helpen
die beveiligingen ook maar deels.
Eind juli vlieg ik weer terug naar Nederland (Insjallah  ;)) Erik is alweer weer bezig om zich te verdiepen in een andere
vorm van remastering voor het komende jaar.
Behalve voor het Gambia College, heb ik nu ook wat andere grotere scholen en organisaties, die hier mee aan de slag
willen. Ben benieuwd of ik volgend jaar voldoende tijd/geld heb om weer 6 maanden te gaan. Ik hoop het wel, want
ik wil mijn vriendin natuurlijk ook weer terug zien.
Ik heb wat van mijn kosten hier kunnen dekken, met zogenaamde 'rabba rabba' jobs, voornamelijk voor de expats alhier;
computers/loodgieterswerk/heftruckje/pomp aansturingen; kortom u vraagt wij draaien. Maar dat geld gaat eigenlijk
voornamelijk op, aan ziekenhuis bezoeken/medicijnen voor derden aan mijn nu toch wel uitgebreide extended familie/kennissen/etc.

Dus verderop in het jaar maar weer eens een Ubuntu treffen meemaken, en nee ik ben nog steeds niet erg bruin en op verzoek van
mijn vriendin is mijn Avatar aanzienlijk kaler dan waar ik nu mee rondloop; binnenkort maar een rasta  O0 aan laten meten.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 13:18:57 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #213 Gepost op: 2012/06/17, 20:06:18 »
Je doet erg goed werk, ik denk niet, dat ik het zo zou kunnen ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #214 Gepost op: 2012/06/17, 20:26:11 »
Nog echt missionariswerk... :P

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #215 Gepost op: 2012/07/30, 14:01:37 »
Hallo,

Inmiddels is mijn laatste blogje op gerritmarskamp.waarbenjij.nu geplaatst. Men heeft sinds een paar dagen de opmaak van die waarbenjij.nu site  verstierd ahum verbeterd.
Ik zit dus weer thuis dit uit te typen en probeer te acclimatiseren richting pokkeweer alhier.

Gambia College heeft( zover als mogelijk is in Gambia) het Linux/Ubuntu gebeuren omarmt en men is intussen bang dat met mijn vertrek de hele zaak weer instort. Ondanks dat er wel capabele mensen rondlopen die een soort van training van mij hebben gekregen, zijn er geen it-ers in de school ( job-interviews met degenen die nog gaan komen zijn nog steeds niet begonnen/afgerond) De anderen zijn meer technisch ingestelde leraren, maar die hebben hun handen vol aan hun normale leraarschap. Twee mensen hebben nu een sleutel van het serverhok en hebben een aantal keren zelfstandig de zaak weer weten op te starten na de zoveelste power failure , aangezien de it-er die dit normaal zou moeten doen, zich iets van 7 weken al niet heeft vertoond.

Komende donderdag een overleg met Erik over hoe nu verder inzake Gambia en Ubuntu. We willen ons over de volgende remastering gaan buigen. Met dien verstande, dat hij het hoofdzakelijk voor Go for Africa gaat doen en ik voor het Gambia College en andere scholen en projecten. De remastering voor nu, was gebaseerd op 10.04 en heeft uitstekende diensten geleverd. Maar het is nu tijd voor de volgende 12.04 versie (of afgeleiden, te denken valt aan Mint) vanwege meer mogelijkheden. Eén ding is al wel duidelijk, de gnome desktop zoals die in 10.04 zat; die moet blijven, unity en andersoortig blingbling geweld, gaat absoluut niet aansluiten bij de manier van denken daar in Gambia. De gnome desktop zoals die in 10.04 zat is al een hele omschakeling. (meeste mensen werken hier met windows XP en hebben daar al veel mee te stellen) Daarbij zijn de gedoneerde machines over het algemeen nogal zwakjes.

Ik (we want Gambianen/Senegalezen denken hierin ook mee) vroeg(en) ons af in hoeverre dit forum als ondersteuning dienst kan doen. Kan bijv. een geselecteerd aantal mensen in het Gambia College (of andere projecten/scholen) een beroep doen op de technische kennis in dit forum? Kortom; is het een idee een (engelstalig) Gambia/Senegal hoekje in te richten waar een aantal mensen zich kunnen bemoeien met hun sores aldaar.

Ik weet echt niet waar dit op uit kan/gaat lopen, heel veel dingen in Afrikaanse landen gaan zo traag als dikke stroop, of de omgang met vragen/antwoorden is veel anders. Veel moet worden afgetast in de trant van, er wordt dit gevraagd, maar er wordt waarschijnlijk iets geheel anders bedoeld.
En ik denk ook dat een forum als dit, niet een vragen verzoek van donaties inzake hardware moet worden vanuit daar  (ook als is er daar gebrek aan van alles) Ik heb intussen gemerkt dat men echt niet bang is om plompverloren, ook mijn gereedschap te vragen als donatie. ("Jij hebt toch 2 schroevendraaiers? kan je er best één van aan mij geven". Maar het zijn 2 verschillende, die heb ik toch echt zelf nodig. "Maar de handvatten zien er hetzelfde uit, dus je hebt er eentje over, mag ik die?")

Het is hier denk ik vakantietijd/komkommertijd dus geef ik dit draadje later nog wel een schop om te laten weten welke kant Erik en ik opgaan voor het vervolg.

Groeten Gerrit

moderator-edit: een aantal vervelende carriage-returns gewist, dat maakt de zaak vlotter leesbaar
« Laatst bewerkt op: 2012/07/30, 16:13:04 door Prosper »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #216 Gepost op: 2012/07/30, 16:14:18 »
Eerst effe bekomen, dus.  Ik lees je graag later nog verder.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #217 Gepost op: 2012/10/02, 13:43:01 »
Hallo

Long time no see (geh nala gis)  :)

Ik zal maar eens een soort van tussenstand doorgeven met wat kleine punten/updates.

Onlangs heb ik 30 laptops geremastered, nog steeds naar 10.04, maar dan wel met alle verbeteringen updates en via omweggetjes heb ik ervoor gezorgd
dat alle browsers/java/flash, Gcompris en Phet op de laatste stand van zaken zijn gebracht. De laptops waren een donatie van Hogeschool Windesheim,
ze waren wat nieuwer, maar ook de webcams en wireless werkten meteen uit doos. Ze zitten in een container naar Gambia.

Extra aangevuld met een echte Gambia map, die ik heb gemaakt en in Gcompris heb weten te prutsen. Ik hoor binnenkort of dat politiek/aardrijkskundig verantwoord
is en ga dat dan terug koppelen naar Bruno de maintainer van Gcompris . Mapje Senegal volgt binnenkort en voor Kenia heb ik ook al een aparte remaster gemaakt,
met dat land er al in.

Waarom nog niet gekozen voor 12.04 van welk pluimage dan ook? Ik zie deze levering als een tussendoortje en aangezien ik er niet bij ben om het één en ander toe te
lichten, ga ik nog niet definitief naar bijv. Xfce of Mint met Mate/Cinnamon of wat dan ook (gebaseerd op 12.04). De Gome2 desktop werd met open armen ontvangen
en (heel belangrijk) sluit perfect aan bij hun stijl van werken/denken. En daar is al veel moeite voor gedaan om dat uit te leggen.

Apropos Kenia; Ep, van Timloto en ik gaan zoals het er nu uitziet naar Kisumu in Kenia jan/feb 2013, als tenminste de sponsoring verder zonder hobbels verloopt
(op dit moment zijn er nog hobbels ;-) ) We gaan daar proberen wat leraren en waarschijnlijk ook de leerlingen (straatkinderen) op te leiden in Linux en automotive,
nadruk ligt op het laatste.
(Jabou was al erg blij; he hij zit in Afrika, mooi dat is dus naast de deur 8-).Helaas; lijnrecht is Kenia ook iets van minimaal 4000 km. verwijderd van Gambia, dus van daaruit
even gaan buurten is er niet bij. (daarbij kost het dan 3 a 4 keer meer, maak je heel wat meer douane ellende mee en neemt het meerdere dagen reizen)).

Ik ben heel benieuwd naar de voortgang van Openteacher http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/openteacher-overhoorprogramma-voor-linux/in de nieuwe versie, ik
denk en verwacht dat dit veelbelovend wordt voor een vorm van e-learning waarbij zelf alle content door de leraren kan worden toegevoegd.

Met Mamut (dat jongetje dat nogal leed onder zijn astma) gaat het goed. De verkregen medicijnen doen goed hun werk, hij is nu per aanval, die elke maand/anderhalve maand
optreedt, na 4 pufjes weer de oude, dus hij is dan een dagje ziek, maar hoeft niet hals over kop naar het ziekenhuis. Gelukkig heeft de stichting die als label onderneming aan
hem gekoppeld is, via een sympathieke actie van een bedrijf (kerstactie) in ieder geval voldoende geld binnen, om hem 1 jaar naar een goede school te kunnen sturen.
(Hint; voor het daaropvolgende jaar is er dan nog niets, alleen de medicijnen lijken voldoende voorradig)
Hij is afgelopen week voor het eerst naar die school geweest. Er is voor gekozen (samen met de stichting beheerster die in een 3-jarig project zit in Gambia )om hem naar
een wat duurdere school te sturen, niet alleen vanwege de kwaliteit van het onderwijs, maar ook omdat hij zelf van kleine afkomst is (familie technisch) en op die manier
vrienden maakt, die van nut kunnen zijn later in zijn leven. Daar in Afrika is het niet alleen wat je kunt, maar meer nog wie je kent.

Voor wat mezelf betreft, ik wil op den duur in Gambia (of Senegal) de grootste tijd van het jaar zijn. Alleen de regentijd wil ik een beetje vermijden, alles gaat dan ontsteken,
omdat je vanwege de benauwde toestand blijft zweten; je droogt gewoon niet meer op. Nu heb ik allerlei toezeggingen en mogelijkheden zowel vanuit Europa als uit Gambia,
maar tot op heden is er helemaal niets concreet( crisis overal, dus nergens geld voor helaas). Dat betekent, dat ik hier nu wat geld probeer te genereren met de gekste baantjes,
maar zoals iedereen wel ervaart, dat valt op dit moment  helemaal niet mee, maar zien waar we op uitkomen.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2012/10/02, 13:51:54 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #218 Gepost op: 2012/10/02, 14:40:43 »
Die Gerrit,
hij gaat erheen om Ubuntu op een paar PC's te zetten en is nu ontwikkelings-werker !
Gerrit, je doet goed werk, leuk weer het e.e.a. van je te vernemen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Helpdesk Gambia: Wie wil leerlingen daar helpen om met Ubuntu te werken?
« Reactie #219 Gepost op: 2013/02/23, 11:11:31 »
Hallo

Nog een krappe week en dan hoop ik die kant weer op aan te gaan, het zou tijd worden; ik ben er intussen iets van 7 maanden  niet geweest  :'(.
Ik moet nog veel dingetjes regelen, maar als alles goed gaat, dan ga ik weer als leraar op The Gambia College aan de slag.
Met als iso remasteringen een "opgeboorde" 10.04, Xubuntu 12.04, Xubuntu 12.10, Ubuntu12.04  (just in case) UbuntuStudio en Mint. Daar is mijn machine nog mee aan het stampen.
Ik moet mijn eigen laptops nog optuigen en ook wat andere, die gaan  via mijn moeder en mijn broer het land binnenkomen daar moet nog wat hardware voor bij elkaar gesprokkeld.

Afgelopen tijd is er daarginder van alles gebeurt, zo zijn we intussen al 3 keer verhuisd (was ik zelf niet bij) vanwege problemen en smoesjes van de respectievelijk huisbazen. Gelukkig heb ik Dawda van team Kham Kham als tussen persoon en is mijn coach  ter plaatsje Metsje ook in staat om dingen in goede banen te leiden. Op die manier is er ook geen geld verloren gegaan bij alle verhuis perikelen. De laatste huisbaas bijv. vertikte het om de watervoorziening te herstellen; maand zonder water gezeten en de deursloten werkten niet. Het moest via de politie weer worden recht gebreid, waarbij wij in het gelijk zijn gesteld. Enfin, we schijnen weer een huis te hebben en dit keer een mooi huis.
(voor insiders in Sanchaba)

Oja over  "we" gesproken; ik ben dus stiekem getrouwd  8-) Ik had het zo niet in mijn blog gezet ( gerritmarskamp.waarbenjij.nu ) en mijn pa en ma wisten het ook pas toen ik net weer terug was. Het ging voor mij ook allemaal nogal snel, maar mijn schoonvader vond, dat ik wel netjes getrouwd moest zijn met Jabou, alvorens ik ging vertrekken. Ik zou net over een weekje gaan en ik was net bij hem om te praten over onze toekomst plannen en trouwen het jaar daarop. 

Nou, dat kon niet; om haar reputatie te beschermen moest dat voor vertrek. Nu kan dat daar allemaal best wel snel (en gelukkig ook goedkoop) en je kunt daar op traditionele manier trouwen. Dat heeft wat voor en nadelen, het huwelijk is hier in Nederland niet geldig (ik kan mijn vrouw dus niet hier na toe halen (iets anders dat is ook niet mijn intentie; ik hoop daar grotendeels te gaan wonen)
Een ander ding is de bruidsschat; die is niet mals, zo moet je vooraf flink wat geld en spullen schuiven, tenminste als je dat hebt (had ik niet)
Maar mijn schoonpa zag af van de aanschaf van alle potten en pannen (hadden we al wel ) en de aanschaf van 12 jurken (hadden we  eigenlijk niet) en nam alleen genoegen met het vadersdeel en het moedersdeel dat kon ik nog betalen.

's Avonds een telefoontje; morgen 6 uur ben je getrouwd, hmm dat is inderdaad lekker snel. En ik hoefde daar zelf ook niet bij te zijn, ik kon 2 afgevaardigden sturen, dat heb ik dan ook gedaan, zo hoefde ik mezelf ook niet in allerlei rare bochten te wringen en was ik ook niet zoveel tijd kwijt (want ik zat ook daar al weer in tijd nood) Als er een keer geld is voor een groter feest, dan doen we dat nog eens
dunnetjes over. Oja een evt. voordeel/nadeel ik heb nu ook vergunning voor nog eens 3 vrouwen erbij  :evil:, lijkt me verstandiger dat maar niet te doen.

In ons huis wonen we nu met zijn zevenen, Jabou, haar zoontje (mijn stiefzoontje) Mamut, pleegzoontje Ibufar (eigenlijk neefje, haar broer kan er niet voor zorgen) Mijn schoonzusje van 17 met haar 2 kleine kinderen. Dus best wel veel in één keer en nogal een verandering in mijn levensstijl. Schoonzusje niet in huis nemen, betekent eigenlijk haar in problemen brengen; ze maakte gebruik van het kamertje waar Jabou de huur voor betaalde, zijzelf heeft geen inkomen. Met dat ik Jabou van haar compound haal heeft zij dan eigenlijk ook geen onderdak meer, vandaar.

Intussen is gebleken dat Jabou de zaakjes daar leuk kan runnen, ze blijkt heel zuinig met de centen om te gaan (ze heeft iets van 6 maanden haar toenmaals verdiende centen weten te bewaren; een unicum daar) Ze heeft allerlei initiatieven, zo is ze eigenlijk kokkin van beroep, maar handelt ze af en toe en heeft ze gevraagd om een naaimachine (die heb ik via Metsje ook daar gekregen) en gaat mijn moeder haar leren hoe die te gebruiken.) En ze gaat/ging (wat ziektes etc.) naar avondschool om toch maar te leren lezen en schrijven.

Met Dawda hoop ik een internet cafe (annex trainingscentrum annex werkplaatsje) op te zetten, waarbij ik me alleen maar op de achtergrond vertoon, om wat geld voor onze beide gezinnen te  genereren. Dawda's vrouw gaat daar waarschijnlijk het beheer voeren. Helaas zijn ze pas overvallen en is er van alles
gestolen uit hun eigen compound; geld, goederen waaronder de laptop die ik via Maarten123 (forumlid) had gekregen/gerepareerd en daar naartoe gestuurd.
Nu ziet deze laatse er nogal uniek uit en ik weet exact te beschrijven wat ik heb hersteld in het lcd display, ik hoop hem nog tegen het lijf te lopen, wie weet, Gambia is niet zo heel erg groot.

Ik denk weer meer meerdere maanden daar te zijn; tot het geld op is. Om te zorgen dat er nog wel terug kan worden gevlogen, een retour ticket geregeld. Voor je het weet ben je bezig je laatste centen aan medicijnen oid. uit te geven en kun je niet meer terug.
De spullen zet ik wel weer op gerritmarskamp.waarbenjij.nu , maar niet meer zo fanatiek als daarvoor denk ik.

Groeten Gerrit






« Laatst bewerkt op: 2013/04/04, 18:56:29 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >