Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld  (gelezen 1603 keer)

Offline livino

  • Lid
Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Gepost op: 2014/08/03, 11:09:55 »
Ik draai al ongeveer anderhalf jaar op Ubuntu 12.04.

Ik herinner me uit vorige edities dat, als er ene nieuwe versie kwam, dat ik daar via de software-updates automatisch van op de hoogte werd gebracht, maar nu is dat blijkbaar niet gebeurd.

Aangezien mijn laptop nog maar anderhalf jaar oud is, gok ik dat Ubuntu 14.04 er probleemloos op zal draaien.

Heeft er iemand een idee van waarom ik niet automatisch via het systeem op de hoogte gebracht ben? Is dat eigen aan de nieuwe versies? Of zou het toch kunnen zijn omdat mij laptop die versies niet aan kan?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2014/08/21, 14:55:03 door livino »

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/03, 11:21:30 »
Staat je instelling goed? Toepassingen-systeemgereedschap- systeeminstellingen- software en updates. Zie bijlage.
Maar een schone installatie is altijd beter en sneller. In beide gevallen een goede back-up maken, vergeet ook je mail niet
« Laatst bewerkt op: 2014/08/03, 11:32:55 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/03, 11:26:01 »
Bij mij staat dat in updatebeheer...Dus niet in systeeminstellingen.Unity desktop.En bij mij is ook nog geen melding van een upgrade binnen gekomen.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/03, 11:32:18 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/03, 11:32:27 »
Bij mij staat dat in updatebeheer...Dus niet in systeeminstellingen.Unity desktop.

Als je mijn stappen volgt kom je dus ook in updatebeheer....  Kan per systeem verschillen.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline livino

  • Lid
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/03, 12:12:43 »
@ Lowlands,

Mijn instellingen (ook via Updatebeheer) staan dezelfde als de jouwe, dus ook met melding wanneer er een nieuwe LTS-versie is. De 14.04 is ook LTS, dus daar mangelt het ergens...

Zal idd eens tijd maken voor een clean update die, voor zover ik me herinner, vanaf cd of usb-stick gebeurt.

Lieven

Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/03, 12:54:51 »
Je krijgt sowieso pas een melding zodra de eerste puntversie uit is van een LTS als je gaat upgraden vanaf een andere LTS. De eerste puntuitgave is dit weekend verschenen, dus zou je in de loop van deze week een melding moeten krijgen (niet iedereen krijgt de melding te gelijk om te voorkomen dat de servers van Canonical gaan roken).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/03, 13:44:37 »
Je krijgt sowieso pas een melding zodra de eerste puntversie uit is van een LTS als je gaat upgraden vanaf een andere LTS. De eerste puntuitgave is dit weekend verschenen, dus zou je in de loop van deze week een melding moeten krijgen (niet iedereen krijgt de melding te gelijk om te voorkomen dat de servers van Canonical gaan roken).

Volgens mij loop je een beetje achter. Eerste puntuitgave van 14.04.1 was niet dit weekend maar rond 25 juli... we zitten dus al meer dan een week verder...

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/03, 14:05:38 »
Eh...ik zie toch op beide plaatjes dat jullie hebben aangewezen dat je een melding krijgt van alleen een LTS versie?

Daarom krijg je geen meldingen van tussenversies en zo.

Is 14.04 geemn LTS dan?
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/03, 14:47:45 »
Maar een schone installatie is altijd beter en sneller. In beide gevallen een goede back-up maken, vergeet ook je mail niet
Altijd? Staan er geen bijzondere gegevens op de computer misschien wel maar persoonlijk verwacht ik op mijn computer niet sneller klaar te zijn (ik ben dus enthousiast over de upgrade mogelijkheden van Ubuntu).

Een “schone” installatie is op zichzelf geen probleem (en snel) en zet het systeem perfect terug naar “fabrieksinstellingen”. Maar daarna vindt ik het knap lastig de back-up(s) terug te zetten.:

Extra schijven moeten opnieuw worden gedefinieerd in /etc/fstab (back-up van /etc). Aanpassingen van grub moeten opnieuw in /etc/default/grub worden gedaan. Gebruikers (gezinsleden) opnieuw aanmaken (met behoud van UID en wachtwoord). Persoonlijke bestanden van alle gebruikers terug plaatsen (inclusief rechten). Verborgen bestanden niet te vergeten voor behoud van persoonlijke programma-instellingen, e-mail, browser-instellingen en -addons, ssh en e-mail (pgp) sleutels. Aanvullende bronnen weer opnemen in /etc/apt/ en voorheen geïnstalleerde programma's toevoegen. Programma's opnieuw configureren (al dan niet vanuit de back-up van /etc). Groepsrechten instellen in /etc/group. Netwerkverbindingen (ssh meldt dat er een ander systeem word gebruikt) en online-accounts herstellen. Bestanden opnieuw synchroniseren (ownCloud). Niets vergeten?

Voor de volledigheid: sommige herstel-acties (zoals aanvullende bronnen toevoegen aan /etc/apt ) zijn ook nodig na een upgrade.

Mogelijk ben ik te voorzichtig niets kwijt te raken en wat onzeker over de herstelprocedure(s) na een “schone” installatie. Mogelijk verschilt het per persoon/computer. Het is wel een goede oefening: als je schijf het begeeft kan je vaak niet anders dan het systeem herstellen vanuit back-up(s). :evil:

Ontopic: krijg je geen melding kan je een upgrade proberen door te starten vanaf een 14.04 installatiemedium (DVD/USB)? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HerInstalleren#Opwaarderen
Klik links bovenin op Documentatie

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/03, 16:14:45 »
Maar een schone installatie is altijd beter en sneller. In beide gevallen een goede back-up maken, vergeet ook je mail niet
Altijd? Staan er geen bijzondere gegevens op de computer misschien wel maar persoonlijk verwacht ik op mijn computer niet sneller klaar te zijn (ik ben dus enthousiast over de upgrade mogelijkheden van Ubuntu).

Een “schone” installatie is op zichzelf geen probleem (en snel) en zet het systeem perfect terug naar “fabrieksinstellingen”. Maar daarna vindt ik het knap lastig de back-up(s) terug te zetten.:

Extra schijven moeten opnieuw worden gedefinieerd in /etc/fstab (back-up van /etc). Aanpassingen van grub moeten opnieuw in /etc/default/grub worden gedaan. Gebruikers (gezinsleden) opnieuw aanmaken (met behoud van UID en wachtwoord). Persoonlijke bestanden van alle gebruikers terug plaatsen (inclusief rechten). Verborgen bestanden niet te vergeten voor behoud van persoonlijke programma-instellingen, e-mail, browser-instellingen en -addons, ssh en e-mail (pgp) sleutels. Aanvullende bronnen weer opnemen in /etc/apt/ en voorheen geïnstalleerde programma's toevoegen. Programma's opnieuw configureren (al dan niet vanuit de back-up van /etc). Groepsrechten instellen in /etc/group. Netwerkverbindingen (ssh meldt dat er een ander systeem word gebruikt) en online-accounts herstellen. Bestanden opnieuw synchroniseren (ownCloud). Niets vergeten?

Voor de volledigheid: sommige herstel-acties (zoals aanvullende bronnen toevoegen aan /etc/apt ) zijn ook nodig na een upgrade.

Mogelijk ben ik te voorzichtig niets kwijt te raken en wat onzeker over de herstelprocedure(s) na een “schone” installatie. Mogelijk verschilt het per persoon/computer. Het is wel een goede oefening: als je schijf het begeeft kan je vaak niet anders dan het systeem herstellen vanuit back-up(s). :evil:

Ontopic: krijg je geen melding kan je een upgrade proberen door te starten vanaf een 14.04 installatiemedium (DVD/USB)? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HerInstalleren#Opwaarderen

Ja ja ja, je weet het wel heel spannend te maken zeg, mijn complimenten!
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/03, 17:16:24 »
Bij mij staat dat in updatebeheer...Dus niet in systeeminstellingen.Unity desktop.

Als je mijn stappen volgt kom je dus ook in updatebeheer....  Kan per systeem verschillen.
Nee,want in Unity heb je geen toepassingen.Dan zou je via de Dash moeten gaan,maar als je updatebeheer eenmaal hebt gebruikt staat het in de starter,en das heel wat makkelijker.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline livino

  • Lid
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/04, 09:39:51 »
Volgens mij loop je een beetje achter. Eerste puntuitgave van 14.04.1 was niet dit weekend maar rond 25 juli... we zitten dus al meer dan een week verder...

Maar dat verklaar toch nog niet waarom ik nog steeds op 12.01 zit en geen melding heb gekregen van versie 13? Of zie ik dat verkeerd?

Lieven

Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/04, 11:26:58 »
@Lieven: En als je

sudo update-manager -d

uitvoert in de terminal, stelt ie dan wel de upgrade voor?

Offline livino

  • Lid
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/19, 10:13:45 »
Waar een vakantie al niet goed voor is...

De eerste keer dat ik 'm, na twee weken vakantie, weer opstart, krijg ik de melding dat er een nieuwe LTS-versie beschikbaar is (14.04) en of ik hem wil upgraden.

De instellingen (zie eerder screenshot) stonden nochtans correct, maar misschien heb ik door ze te bekijken ze geactiveerd? Of misschien heeft 13.04 mij overgeslagen?

Hoe dan ook, tijd voor een upgrade en bedankt voor de reacties ;-)

Lieven

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/19, 19:18:50 »
..... misschien heb ik door ze te bekijken ze geactiveerd?

Nee hoor, die Upgrade-knop is vorige week pas verschenen. ;)

Offline livino

  • Lid
Re: [OPGELOST] Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/21, 14:55:42 »
Opgelost gaat al hele lange tijd anders.

Klik op Markeer de topic als opgelost, wat je ziet staan linksonder op deze pagina.
Je krijgt dan een mooi groen vinkje voor je titel.

LOL.

Dat betekent dat ik anderhalf jaar lang geen assistentie van het forum heb nodig gehad :D

Lieven

Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/21, 17:36:30 »
..... misschien heb ik door ze te bekijken ze geactiveerd?

Nee hoor, die Upgrade-knop is vorige week pas verschenen. ;)
Ja,maar pas vandaag kreeg ik een venster met de vraag of ik echt niet wilde upgraden..ja/nee
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/21, 17:40:12 »
Ja,maar pas vandaag kreeg ik een venster met de vraag of ik echt niet wilde upgraden..ja/nee

Heb nét gecontroleerd op updates en zo'n venster/vraag kreeg ik niet te zien.

Re: Geen automatische upgrade naar latere versies voorgesteld
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/22, 23:06:01 »
Misschien zit je verder in de pijplijn dan ik..Geduld dus.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.