Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart  (gelezen 2206 keer)

nj182

  • Gast
Hallo,
Daar ik veel goede dingen heb gehoord over ubuntu wou ik dit installeren op mijn laptop (toshiba satellite pro a60)
De installatie van ubuntu 7.04 verloopt vlot. Wanneer ik de live cd verwijder en normaal opstart, krijg ik een login scherm te zien. Ik geef vervolgens mijn username in en paswoord. De login wordt doorgevoerd en plots kom ik terecht op een soort van wit scherm en gebeurd er helemaal niets mee. Toen ik de live cd probeerde , kon ik perfect werken met ubuntu, maar na de installatie zie ik dus alleen maar een soort van wit scherm. Mijn muiscursor kan ik nog bewegen en ctrl alt F1 lukt ook.

Ik heb een tijdje zitten google en ik vermoed dat mijn probleem bij de grafische kaart ligt van mijn laptop = ati mobility radeon 7000 IGP grafische kaart. Blijkbaar is ati niet de beste keuze om onder linux te werken. Ik heb wat liggen prutsen met driver instellingen (ati, vesa , ...) maar niets lukt. Daar ik een newbie ben inzake linux/ubuntu, had ik graag wat advies willen vragen om mijn probleem op te lossen.  Heeft iemand dit probleem ook gehad? Weet er iemand een oplossing? Ik vertel er ook bij dat ik Kubuntu eveneens heb geinstalleerd  en hierbij heb ik dit probleem niet. Vind ik wel vreemd daar beide "versie" gebasseerd zijn op dezelfde basis. Alvast bedankt

ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/12, 22:07:24 »
Heb vroeger ubuntu (6.06) eens geinstalleerd op een PC met ATI SE9200 (of iets in die aard) grafische kaart
En Dat verliep vlekkenloos.

Je kan misschien eens proberen om Dapper Drake (6.06) of Gutsy Gibbon (7.10) te installeren
Ik denk dat je met Gutsy Gibbon het meeste kans hebt op slagen. (Maar houd er rekening mee dat dit nog maar een alfa versie is)

DickTosh

  • Gast
ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/16, 12:20:20 »
Late reactie want ik kom hier bijna nooit meer, maar misschien heb je er toch nog wat aan.

Het probleem is niet je grafische kaart, maar je geluidschip.

Je Toshiba (welke eigenlijk helemaal geen Toshiba is) maakt gebruik van een atiixp geluidschip welke niet voldoende door ALSA ondersteund wordt, het systeem blijft hangen op de timer welke niet reageert (Ubuntu kan er niet mee overweg).

De enige oplossing in dit geval is je geluidschipmodule te blacklisten en als alternatief USB Audio te gebruiken.

Groet,
Dick.

nj182

  • Gast
ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/16, 20:52:59 »
Ok dit is een nieuw gegeven. Kan je iemand mij misschien ook een commando geven hoe ik die  atiixp  "blacklist" aub (remember i'm a linux newbie)?  Ik probeer  gksudo gedit /etc/modprobe.conf (gegoogled)  en krijg de melding

(gksudo:5501): gtk-WARNING ** cannot open display:

thx

nj182

  • Gast
ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/16, 21:31:32 »
OK ik kan in de terminal (ctrl - alt -F2) modprobe.conf 'openen ( sudo nano /etc/modprobe.conf) , maar ik heb de indruk dat hier niets instaat. Ik zie

een header met daarin : GNU nano 2.0.0  File : /Etc/modprobe.conf      Modified
Vervolgens een zwart scherm met een cursor die 'pinkt'
Vervolgens beneden staat er een lijst van acties die kunnen gedaan worden  ^g get help , ^e exit, enz

Is dit normaal?

nj182

  • Gast
ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/16, 21:43:11 »
Heb  atiixp "geblacklist" via nano :

 # atiixp blacklist
 blacklist snd-atiixp-modem

Dit lost mijn probleem echter niet op. Ik denk dat ik bij Kubuntu blijf. Daarmee draait het toch min of meer stabiel.
thx voor de moeite

DickTosh

  • Gast
ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/17, 02:23:04 »
Citaat van: nj182
Heb  atiixp "geblacklist" via nano :

 # atiixp blacklist
 blacklist snd-atiixp-modem

Dit lost mijn probleem echter niet op. Ik denk dat ik bij Kubuntu blijf. Daarmee draait het toch min of meer stabiel.
thx voor de moeite
Heel goed, echter, je hebt nu alleen het modem uitgeschakeld, dat kan door # weg te halen voor:
blacklist snd-atiixp-modem  in /etc/modprobe.d/blacklist-modem (zoals je ziet heeft men er al rekening mee gehouden).

Vervolgens voorkom je dat de module snd-atiixp geladen wordt door het volgende op te nemen in etc/modprobe.d/blacklist:

# atiixp geluidschip
blacklist snd-atiixp

Als je USB audio wilt gebruiken moet je nog even een # zetten voor:
options snd-usb-audio index=-2
in etc/modprobe.d/alsa-base

succes,
Dick.

nj182

  • Gast
ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/17, 22:07:53 »
Dit werkt idd perfect. Dick, je bent vriendelijk bedankt voor de hulp

ubuntu installeren met ati Mobility Radeon 7000 IGP grafische kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/18, 11:57:05 »
Citaat van: nj182
Hallo,
Daar ik veel goede dingen heb gehoord over ubuntu wou ik dit installeren op mijn laptop (toshiba satellite pro a60)
De installatie van ubuntu 7.04 verloopt vlot. Wanneer ik de live cd verwijder en normaal opstart, krijg ik een login scherm te zien. Ik geef vervolgens mijn username in en paswoord. De login wordt doorgevoerd en plots kom ik terecht op een soort van wit scherm en gebeurd er helemaal niets mee. Toen ik de live cd probeerde , kon ik perfect werken met ubuntu, maar na de installatie zie ik dus alleen maar een soort van wit scherm. Mijn muiscursor kan ik nog bewegen en ctrl alt F1 lukt ook.

Ik heb een tijdje zitten google en ik vermoed dat mijn probleem bij de grafische kaart ligt van mijn laptop = ati mobility radeon 7000 IGP grafische kaart. Blijkbaar is ati niet de beste keuze om onder linux te werken. Ik heb wat liggen prutsen met driver instellingen (ati, vesa , ...) maar niets lukt. Daar ik een newbie ben inzake linux/ubuntu, had ik graag wat advies willen vragen om mijn probleem op te lossen.  Heeft iemand dit probleem ook gehad? Weet er iemand een oplossing? Ik vertel er ook bij dat ik Kubuntu eveneens heb geinstalleerd  en hierbij heb ik dit probleem niet. Vind ik wel vreemd daar beide "versie" gebasseerd zijn op dezelfde basis. Alvast bedankt
Beste nj182,
Heb hetzelfde probleem gehad met ATI kaart. Van Bartek kreeg ik de volgende oplossing:

Opstarten in herstelmodus en dan dit commando ingeven:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Met alles akkoord gaan en daarna terug opstarten.

Bij mij werkt alles weer normaal (allen de videokaart doet het nog niet optimaal).