Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nederlandstalige Qt 4.5 gids: hulp gezocht  (gelezen 1577 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nederlandstalige Qt 4.5 gids: hulp gezocht
« Gepost op: 2009/04/04, 21:49:37 »
Ik ben begonnen aan een Nederlandstalige startgids/tutorial voor Qt 4.5/C++. Deze gids sluit aan bij het gloednieuwe Qt SDK pakket en is dus gebaseerd op Qt Creator.
Het zou echter wel mooi zijn indien er mensen zijn die willen meeschrijven aan deze gids.

In de eerste hoofdstukken wil ik enkele basisconcepten van Qt (en objectgeörienteerd programmeren in het algemeen) aanleren op een praktische wijze met vooral veel verduidelijkende screenshots. Daarna wil ik dieper ingaan op enkele specifieke Qt technologieën zoals het Graphics View framework. Om de zoveel hoofdstukken bekom je een klein programma (zoals een rekenmachine) of spelletje (zoals een damspelletje) door de gids te volgen zodat je effectief ook iets creëert en niet zomaar een "theoretische cursus" volgt.

Momenteel heb ik de hoofdstukken "Inleiding" en "Installatie" af. Het hoofdstuk waar ik nu aan bezig ben is "Eerste programma". Opmerkingen en vragen zijn nu al welkom. Mensen die willen meeschrijven kunnen gewoon hier in dit topic reageren (of een mailtje sturen naar wesley<at>ubuntu.com)

De gids bevindt zich momenteel op http://vidiqatch.org/qt4gids/ en wordt rechtstreeks op die locatie regelmatig aangepast
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline charclo

  • Lid
Re: Nederlandstalige Qt 4.5 gids: hulp gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/04, 22:39:52 »
Interessant dit ga ik eens lezen. Ik heb al langer qt willen leren, vooral omdat het echt cross-platform is en er ook native uitziet op alle platformen. Alleen vind ik de combinatie python + qt iets minder geslaagt. qt + c++ lijkt me wel heel goed.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline charclo

  • Lid
Re: Nederlandstalige Qt 4.5 gids: hulp gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/04, 22:56:27 »
Ik heb het eens vlug doorlezen en het ziet er al goed uit. Ik kijk al uit naar het vervolg.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Nederlandstalige Qt 4.5 gids: hulp gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/04, 23:55:55 »
Bedankt voor je compliment.

Qt vind ik trouwens ook heel erg geschikt in combinatie met Python hoor. PyQt wordt zeer actief ontwikkeld door een derde partij: Riverbank Computing. De enige reden dat de gids die ik aan het schrijven ben voor C++ is bedoeld is omdat ik daar het meeste ervaring mee heb en omdat het Qt SDK pakket op dit moment enkel C++ ondersteunt (PyQt zou nog apart geïnstalleerd moeten worden en Qt Creator ondersteunt op dit moment geen Python).
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline charclo

  • Lid
Re: Nederlandstalige Qt 4.5 gids: hulp gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/05, 22:52:47 »
Mij lijkt het gewoon dat als je python in combinatie met Qt gebruikt je veel dubbele dingen hebt (en je moet dan zelf kiezen wat de beste manier is), bv. xml, stringhandling, enzovoort.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP