Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN PPTP voldoende?  (gelezen 2144 keer)

Offline MKe

  • Lid
VPN PPTP voldoende?
« Gepost op: 2016/03/11, 21:21:48 »
Hoi,

Ik wil mijn NAS gaan gebruiken als VPN server voor mijn Android. Ik kan dan met een iets geruster hart openbare netwerken gebruiken. Maar het opzetten van openVPN mislukt steeds. PPTP werkt echter direkt. Ik zie dat dit wel iets minder veilig is, met 128 bits encryptie. Is het verstandig om toch nog te proberen om openvpn aan de praat te krijgen? Of zou PPTP voor mij in dit geval voldoende zijn?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/11, 22:55:04 »
zou PPTP voor mij in dit geval voldoende zijn?
Dat bepaal je zelf. Het is beter als niets. :)
PPTP is eenvoudig te implementeren, en er bestaan servers en clients voor verschillende OS-en (Windows, Mac OS, Linux, IOS, ...). De beveiliging van PPTP, en dan vooral de MPPE-encryptie laat echter te wensen over.

Zelf gebruik ik OpenVPN op een Raspberry Pi (in de meterkast). Misschien (eenmalig!) iets lastiger te implementeren maar daarna eenvoudig op verschillende apparaten (ook Android en Windows) te configureren met een .ovpn bestand.

Mijn ervaring was dat PPTP bij sommige wifi aanbieders (zoals Ziggo hotspot) niet werkte maar OpenVPN werkt altijd, snel en stabiel. OpenVPN schakelt ook naadloos tussen 3/4G en Wifi.

Waarom lukt het je niet om OpenVPN op te zetten?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/12, 13:09:07 »
Ik heb problemen met het certificaat op Android. Nu heb ik ook weinig ervaring meer Android, dus daar kan het zeker aan liggen.
Goed om te weten dat je meer problemen hebt met PPTP
Misschien nog iets meer tijd aan besteden om Android met openvpn aan de praat te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/12, 13:11:03 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/12, 14:44:45 »
Het is al weer een tijdje geleden maar volgens mij heb ik deze (Engelstalige) handleidingen gevolgd:
http://readwrite.com/2014/04/10/raspberry-pi-vpn-tutorial-server-secure-web-browsing
http://readwrite.com/2014/04/11/building-a-raspberry-pi-vpn-part-two-creating-an-encrypted-client-side

Uiteindelijk heb ik nu een aantal configuratie bestanden, Client1.ovpn, Client2.ovpn en Client3.ovpn
Ik heb problemen met het certificaat op Android. Nu heb ik ook weinig ervaring meer Android, dus daar kan het zeker aan liggen.
Op Android is het niet meer dan een .ovpn bestand op het apparaat plaatsen, uit de Playstore de OpenVPN Connect client installeren en het .ovpn bestand importeren. Daar is geen bijzonder Android ervaring voor nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/12, 15:32:24 »
Hij vraagt bij mij om een .cert bestand als ik dat doe.
Edit,ik heb nu het certificaat in de ovpn file geplaatst. nu krijg ik wel connectie.
Er zijn echter wel wat problemen. Ik kan niet meer internetten zodra ik de connectie heb gelegd. Geen pagina wordt meer gevonden :(
« Laatst bewerkt op: 2016/03/12, 16:43:35 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/12, 17:11:48 »
Er zijn echter wel wat problemen. Ik kan niet meer internetten zodra ik de connectie heb gelegd. Geen pagina wordt meer gevonden :(
DNS?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/12, 19:40:45 »
Goed punt! Ik heb de dns in de server nu handmatig ingesteld op 0.0.0.0. Lijkt te werken!

Offline MKe

  • Lid
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/14, 21:48:39 »
Open vpn blijft gewoon niet lekker werken.
Ik krijg wel een sleutel in de balk bij Android, wat aangeeft dat vpn werkt, maar kan vervolgens geen interne IP adressen vinden. Ook gaat internet dan erg traag, dit in tegenstelling met pptp. Vervelend is dat openvpn tandarts niet wordt ondersteund door Android. Ik heb eerst geprobeerd met het programma openvpn fout Android. Daarmee kreeg ik bovenstaande resultaten. Nu probeert ik open vpn connecties, maar die accepteert het certificaat niet. Erg irritant allemaal.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN PPTP voldoende?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/15, 19:33:49 »
Ik heb de dns in de server nu handmatig ingesteld op 0.0.0.0.
0.0.0.0 wordt wel gebruikt als de DNS door de interne DHCP wordt ingesteld, niet voor VPN clients. Om te testen kan je eens de Google DNS proberen 8.8.8.8

Zelf gebruik ik op Android OpenVPN Connect.
Klik links bovenin op Documentatie