Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: writer, letters met accenten  (gelezen 461 keer)

Offline tyrosfan

  • Lid
writer, letters met accenten
« Gepost op: 2017/02/09, 19:04:49 »
ik gebruik een azerty belgisch keyboard. Hoe kan ik letters met accenten intoetsen. Met de TAB + xxxx werkt het niet.

Offline Nero

  • Lid
Re: writer, letters met accenten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/09, 19:14:17 »
Eerst het accent tikken (zie je niet op het scherm) en dan de letter.

Re: writer, letters met accenten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/09, 19:34:22 »
Dat is afhankelijk van of je bij de instellingen voor 'dode toetsen' hebt gekozen.

Re: writer, letters met accenten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/09, 20:01:43 »
shift   +   ..   en dan de    e  typen    =   ë (zó doe ik dit, omdat ik dit zo geleerd heb)

spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/09, 20:06:10 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline dickieb

  • Lid
Re: writer, letters met accenten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/10, 09:36:08 »
Ik kies, om letters met accenten, maar ook om symbolen zoals voor paragraaf, het euroteken en dergelijke in te voegen altijd voor deze aanpak. In een geopend LO writer document ga ik naar INVOEGEN (in het rijtje BESTAND, BEWERKEN, BEELD enzovoorts). In INVOEGEN kies ik voor SPECIALE TEKENS,  ik klik op het speciale teken dat ik wil hebben, klik op INVOEGEN (naast ANNULEREN) en het teken staat in het document.

Offline ajjp

  • Lid
Re: writer, letters met accenten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/10, 09:51:57 »
Citaat
Ik kies, om letters met accenten, maar ook om symbolen zoals voor paragraaf, het euroteken en dergelijke in te voegen altijd voor deze aanpak. In een geopend LO writer document ga ik naar INVOEGEN (in het rijtje BESTAND, BEWERKEN, BEELD enzovoorts). In INVOEGEN kies ik voor SPECIALE TEKENS,  ik klik op het speciale teken dat ik wil hebben, klik op INVOEGEN (naast ANNULEREN) en het teken staat in het document.
Dit werkt ongetwijfeld prima. Maar het is wel heel omslachtig vergeleken bij wat je moet doen als je bij toetsenbord gekozen hebt voor een instelling met dode toetsen (reactie #1 van Nero).

Offline Nero

  • Lid
Re: writer, letters met accenten
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/10, 10:29:57 »
Voor onze noorderburen: bij het kiezen van de BE layout van het toetsenbord heb je automatisch de dode toetsen van ¨ ^ zonder Alt-Gr en ´ ` ~ met. Wil je deze tekens zonder letter dan druk je ze 2x of met spatie als 2de.

Offline tyrosfan

  • Lid
Re: writer, letters met accenten
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/10, 11:39:51 »
Sorry,Nero  maar het werkt niet. Het accent en de letter verschijnen achter elkaar. Hoe moet ik die dode keys instellen?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: writer, letters met accenten
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/10, 12:21:11 »
Sorry,Nero  maar het werkt niet. Het accent en de letter verschijnen achter elkaar. Hoe moet ik die dode keys instellen?

Welk toetsenbord heb je ingesteld? Bij installatie zou dat Amerikaans internationaal met dode toetsen moeten zijn. Na installatie heet dat Algemeen 105-toetsen (internationaal) PC. Dan werken de accenten zoals hier gemeld.

Of is dat strijdig met de keuze voor azerty?

Het gekke is, vooraf lees je dat die keuze later nog te veranderen is, maar ikzie bij mijn toetsenbordinstellingen een enorme keuze, maar niet voor een azerty-toetsenbord. Of zou die keuze afhankelijk zijn van de taal die je gekozen hebt? Hmm, ik zie bij taalinstellingen geen keuze voor diverse smaken Nederlands. Die je volgens mij bij installatie nog wel hebt.

Heb je hier wat aan? https://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord#TOC-De-indeling-van-mijn-toetsenbord-klopt-niet

Of dit: http://www.visualsteps.nl/azerty.php

Zelf vrees ik dat alleen een herinstallatie het toetsenbord weer goed krijgt. Dat is althans mijn ervaring; geen instelling na installatie hielp mij het toetsenbord goed te krijgen toen een keer de dode toetsen niet werkten.

Ik begrijp het trouwens niet: in het Wiki-artikel staat over azerty:

Azertytoetsenborden zijn speciaal geschikt voor het Frans: de accentletters die in die taal het vaakst worden gebruikt, namelijk à, ç, é, è en ù, hebben elk een eigen toets.

Is dat bij jou dan niet zo?

Hmm, ik probeer te helpen maar dit is geloof ik niet erg behulpzaam :-X
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Nero

  • Lid
Re: writer, letters met accenten
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/10, 12:56:02 »
Heb je wel het standaard Belgische toetsenbord ingesteld? Of het Franse? Daar zit wel verschil op.

Re: writer, letters met accenten
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/10, 14:50:54 »
Bij de installatie van Ubuntu heb je de keuze om een toetsenbordlayout aan te duiden: kies  Belgisch - Belgisch.
En met mijn tip ( reactie # 3 )lukt dit wonderwel.

spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.