Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vernieuwd logo Ubuntu-NL  (gelezen 84458 keer)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/08, 22:27:11 »
@akjssdk De "nl" in het rondje lijkt niet mooi uitgelijnd. Staat 'ie wat naar onderen of lijkt dat maar?

Ik vind de 'nl' in het rondje goed uitgelijnd. Even voor de duidelijkheid, `goed` betekend niet automatisch `in het midden`.

@akjssdk Het is hier weer duidelijk te zien dat je gevoel voor design hebt en dit ook goed uit kunt werken. Ik vind het logo er echt super uit zien!

Op launchpad kunnen we volgens mij alleen maar vierkante iconen uploaden. Van jou icoon kunnen we wel een vierkant maken, maar dan wordt het zo klein. Zo je ook eens naar een vierkant icoon willen kijken?

Het andere icoon kan zeker voor een aantal andere doeleinden gebruikt worden. Simpel, maar erg mooi!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/09, 14:41:01 »
Voor een vierkant logo zou ik voor die van Ronnie gaan omdat die meer Ubuntu uitstraald.

Die van akjssdk is ook mooi maar om nou "NL" in een oranje rondje te gebruiken als logo lijkt me niet juist

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/09, 19:43:43 »
@akjssdk, prachtig logo.
Maak er een vierkant van voor op Launchpad zoals Ronnie zei, en gebruik dan enkel die "nl". Men weet dat het over Ubuntu gaat en men ziet direct dat het het Nederlandse team is.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/10, 12:38:26 »
Voor de gemeenschapsraad, gemeenschapsleiding en stemgerechtigden kun je een variant op het logo van Ubuntu NL maken. Dus 1 pictogram voor Ubuntu NL, en de andere kun je hier van afleiden.

Ik vind dat alleen maar oranje + wit niet zo mooi. Het is erg eentonig en precies dezelfde kleuren als de nieuwe thema's( loco dir, internationale wiki, forum). Kunnen we voor Ubuntu NL niet de originele behouden? Deze:


Er zijn genoeg LoCo's en Launchpad-pagina's die ook niet voldoen aan de standaard richtlijnen. Zelf vind ik juist mooi dat elke LoCo iets vanzichzelf erin verwerkt. En dat wordt lastig met alleen maar oranje.


« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 12:42:18 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/10, 13:01:11 »
De standaardrichtlijnen zijn ervoor bedoelt dat het geheel er goed uitziet, alle grafische ontwerpen zoals posters, websites, folders e.d. Dus wanneer je een logo ontwerpt volgens de standaard richtlijnen, en vervolgens een website volgens de standaard richtlijnen, dan ziet de combinatie van beide, dus het logo op de website, er ook goed uit, ook als beiden door verschillende mensen onafhankelijk worden gemaakt. Wanneer je bepaalde elementen afwijken van de richtlijnen kan het geheel er wel eens niet zo goed uitzien.

Eigenlijk zouden we dus de logo-ontwerpen moeten beoordelen in een context. Bijvoorbeel op een folder oid. Dan zie je snel hoe goed het werkt of niet.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een rood-wit-blauw logo op een oranje-paars-witte folder misschien niet zo mooi is bijvoorbeeld. Op zich is dat ook weer niet erg, je kan een folder natuurlijk ook weer meer lokale kleuren geven, maar dan gaat de zin van standaard richtlijnen wel weer wat verloren.

(De standaardrichtlijnen zijn denk ik er ook voor bedoelt om ervoor te zorgen dat verschillende loco's er toch als een geheel uitzien. We zijn als loco deel van een grotere gemeenschap, en dat wordt op die manier visueel duidelijk.)

Offline akjssdk

  • Lid
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/10, 22:20:59 »
Hier is de svg file, heb het nogal druk deze week dus daar zullen jullie het mee moeten doen  :P

Ik heb geprobeerd het zo dicht mogelijk bij de ubuntu kleuren te blijven, voornamelijk omdat ik zo van dat oranje houd  O0

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/14, 00:25:45 »
in het logo staat alleen Nederland, moeten we België er ook niet in betrekken?

Volgens mij gaat het ook om het taalgebied NL en niet perce het grondgebied NL.
Dan zit Belgie gewoon qua taal bij de NL in.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/14, 01:04:31 »
Het gaat dus wel om Nederland, want Ubuntu-NL is het Nederlandse Locoteam.
Er is ook een aparte Ubuntu-BE: http://ubuntu-be.org/

We werken wel veel samen als het gaat om support, vertalingen en dat soort dingen, maar dat is niet hetzelfde als 1 locoteam zijn.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/09, 08:49:22 »
Nu ik de Belgische site heb bekeken verbaast het mij dat zij hun redesign al lang klaar hebben, alles draait en hier is het nog bezig.
Het kan dus wel snel. Is het een idee om te kijken hoe zij werken? Daar zit schijnbaar meer vaart achter
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/09, 10:03:09 »
Zij hebben genoeg mankracht, wij niet.

Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #35 Gepost op: 2011/06/09, 12:11:17 »
We hebben een beheerteam gehad die niet de noodzaak zagen om de website up-to-date te houden. Dit team heeft in ieder geval nooit enige activiteit ondernomen om de website om te zetten naar de nieuwe stijl van Ubuntu. Inmiddels is er een nieuw beheer team, die voorlopig druk zijn met het overzetten van de website naar nieuwe hosting, maar als dat geregeld is, zullen ze zich kunnen richten op het vernieuwen van de website. Ik verwacht dat het nieuwe team zich wat proactiever zal opstellen zodat de website wat minder statisch wordt, en er meer ondersteuning is voor veranderingen.

Daarnaast is er een nieuwe gemeenschapsraad die tot nu toe voortvarend problemen die op de weg komen lijkt aan te pakken. Ook de gemeenschapsraad zal zijn aandacht op het vernieuwen van de website gericht houden.

Al met al zijn er enige recente organisatorische wijzigingen die goede hoop geven dat de website binnen afzienbare tijd ook daadwerkelijk aangepakt gaat worden.

Inhoudelijk is er trouwens ook een verschil tussen de website van Ubuntu-NL en die van Ubuntu-BE.

Ubuntu-BE gebruikt volgens mij Drupal voor de website. Daarvoor is al enige tijd een kant en klaar thema  voor beschikbaar in de nieuwe Ubuntu stijl. Het lijkt me goed als Ubuntu-NL dit ook gaat gebruiken. Dat is denk ik vrij snel te regelen.

Maar met een nieuwe website zijn we er bij Ubuntu-NL nog niet. Wij draaien ook zelf een wiki en een forum. En het forum is gewoon nog niet omgezet naar een nieuw thema, dat zullen we dus zelf moeten maken. Dat is denk ik ook een stuk lastiger te realiseren dan voor Drupal, waar je vrij eenvoudig thema's voor kan maken omdat het thema niet verweven is in de code, maar in een apart bestand staat. De SMF forum code is volgens mij niet zo modulair opgezet, en dat maakt het lastiger om een nieuw thema te maken.  Maar er is al veel werk gedaan aan een nieuw thema voor het forum. Het nieuwe thema is alleen geschikt voor SMF 2.0 waarvan binnenkort een stabiele versie uitkomt zodat er ook daadwerkelijk naar overgestapt kan worden. Op dit moment wordt er nog SMF 1 gebruikt op de website.

We willen ook een nieuwe structuur van de website waarbij de integratie van website, forum, wiki e.d. een stuk duidelijker is dan nu. Ik gebruik op dit moment nog steeds vaak google om bepaalde wiki pagina's te vinden omdat deze via de website van Ubuntu-NL gewoonweg te lastig te vinden zijn. Dat moet veranderen. Deze gewenste integratie maakt het ook lastiger om even de website te veranderen zonder daarbij rekening te houden met bijvoorbeeld forum en wiki.

We hebben nu eerst wat problemen op te lossen met de hosting. Tevens liggen er plannen voor een community server zodat er makkelijk geëxperimenteerd kan worden met nieuwe thema's, software e.d. Als dit geregeld is, dan wordt het allemaal wat makkelijker om aan een nieuwe website te werken.

Al met al zit er recent enige beweging in, en dat geeft goede hoop voor de toekomst. :)


Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #36 Gepost op: 2011/06/24, 13:55:05 »
Ik weet niet of ik wat te laat ben, maarja niet geschoten is ook mis, mijn excuses als het wel zo is.

Ik heb net ook een ubuntu nl, brandlogo gemaakt. Misschien niet de meest creatieve, maar wel simpel en duidelijk (tenminste dat vind ik dan).

Ronnie, ik vind jouw creaties ook erg leuk, maar misschien net iets te onduidelijk of te druk. (4.2 vind ik dan wel erg leuk).

Hier kan je hem vinden als het goed is.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #37 Gepost op: 2011/06/24, 14:20:15 »
Lekker simpel Idroy!

Ronnie, gaat er binnenkort een keuze gemaakt worden?
De logo's van Dooitze en akjssdk voldoen niet aan de eisen voor een Launchpad-logo als ik het goed begrijp (dat moet een vierkantje zijn). Ze zijn uiteraard nuttig voor andere dingen, maar niet voor LP.

Volgens mij blijven dan de logo's van Ronnie en Idroy over. Ik vind het idee van Ronnie met Nederland in het logo leuk, maar niet zo heel duidelijk. Ik denk dat de tekst "NL" veel meer zegt voor niet-Nederlanders dan de vorm van ons land op de kaart.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #38 Gepost op: 2011/06/24, 22:51:53 »
Ik vind die van Idroy mooi gemaakt :) Maar vind hem niet passen bij onze stijl. Die van Ronnie vind ik daar wel bij passen :)

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #39 Gepost op: 2011/06/24, 23:27:30 »
Als ik vragen mag, wat bedoel je eigenlijk met "onze stijl"? Niet om bot te doen, maar als ik een beetje een idee heb wat je ermee bedoelt dan kan ik er voor de volgende dingen rekening mee houden. Aangezien ik van plan was om nog wel meer artwork te maken :).
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #40 Gepost op: 2011/06/25, 00:50:39 »
De Ubuntu-NL-stijl.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #41 Gepost op: 2011/06/25, 00:52:45 »
De Ubuntu-NL-stijl.

Kun je dit eens nader omschrijven want hier kan niemand iets mee  ???
Ik vind Idroy zijn logo helemaal Ubuntu-NL-stijl.

- Roc
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 00:55:49 door Roc.am »

Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #42 Gepost op: 2011/06/25, 10:18:52 »
Nadere uitleg? Goed, hier is ie: kijk eens goed rond hier op Ubuntu-NL. We hebben een afwijkende stijl van de rest van de LoCo-teams. Daar hoort dan ook een wat eigener logo bij. Daarom dat ik die van Ronnie veel beter vind passen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #43 Gepost op: 2011/06/25, 12:06:00 »
Hij past wel mooi binnen de nieuwe stijl van Ubuntu :)

Offline akjssdk

  • Lid
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #44 Gepost op: 2011/06/25, 19:55:36 »
Ik vind het een leuk logo, maar zo geclutterd, zo dicht bij mekaar. White (of oranje  O0 ) space is ook een design element!  En mss moet je eens kijken naar de plaatsing van de letters nl: ik heb ze niet precies in het midden geplaatst omdat ze dan veel beter uitkomen.

Ik blijf echter van mening dat er gewoon zo weinig te doen is met een rondje met de circle of friends erin, en eigenlijk zou iemand het daarbuiten moeten zoeken, mij ontbreekt de creativiteit xD

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #45 Gepost op: 2011/06/25, 20:51:11 »
Volgens mij willen ze wel dat je binnen bepaalde guidelines te werk gaat, en het lijkt me ook verstandig om of de naam Ubuntu erin te verwerken (maarja dat wil niet omdat het vierkant moet zijn, sowieso lijkt me dat niet handig, aangezien je het in 1 oog opslag moet zien waar het over gaat, en dat je het niet op moet lezen), of de circle of friends erin, zodat je in ieder geval nog wel kan zien dat het over ubuntu gaat en niet over iets anders.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline siegi

  • Lid
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #46 Gepost op: 2011/06/25, 20:57:21 »
Zij hebben genoeg mankracht, wij niet.
Ik kan u er van verzekeren dat het Belgische team ook niet veel mankracht heeft.
Het beheerteam heeft wel minder zaken om mee bezig te houden.
oa geen forum, geen wiki,

Daarnaast gebruikt de site drupal waarvoor al ubuntu thema's bestaan.

Offline akjssdk

  • Lid
Re: Vernieuwd logo Ubuntu-NL
« Reactie #47 Gepost op: 2011/06/25, 21:42:01 »
Volgens mij willen ze wel dat je binnen bepaalde guidelines te werk gaat, en het lijkt me ook verstandig om of de naam Ubuntu erin te verwerken (maarja dat wil niet omdat het vierkant moet zijn, sowieso lijkt me dat niet handig, aangezien je het in 1 oog opslag moet zien waar het over gaat, en dat je het niet op moet lezen), of de circle of friends erin, zodat je in ieder geval nog wel kan zien dat het over ubuntu gaat en niet over iets anders.

Ik dacht juist dat we wel zeer de vrije hand hierin hebben, had ronnie dacht ik gevraagd. Het gaat uiteindelijk wel om een logo voor ubuntu-nl, dus enige link met ubuntu is wel handig ja ;)