Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8  (gelezen 22551 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Inmiddels heb ik op de drie netboekjes die we inmiddels thuis hebben, de definitieve versie gezet van Ubuntu Netbook Remix (UNR) 9.04. Ik ben erg tevreden.

Qua degelijkheid doet 9.04 denken aan 7.10: een goede tussenversie. Geen spectaculaire veranderingen, maar evolutionaire vooruitgang. Het geheel voelt stabiel en betrouwbaar aan. De korte opstarttijd is een flinke verbetering.

Verder is de UNR-variant helemaal toegespitst op de netboekjes met hun kleine schermpjes en Atom-processor. Slim en goed doordacht gebruik van het kleine scherm. Zo hoort het!

Ook wat minpuntjes:
- bij een Acer Aspire One 150 moest ik ook in de definitieve versie nog een kernelmodule op de zwarte lijst zetten (uitschakelen), om de draadloze kaart te kunnen aanzetten. Vervelend. Vreemd genoeg was dit niet nodig bij een AAO 110 en ook niet bij een Packard Bell Dot.NL, die technisch bijna identiek zijn aan de AAO 150.
- Sun Java JRE lijkt te zijn verdwenen uit ubuntu-restricted-extras. Waarom?
- Ctrl-alt-backspace is uitgeschakeld; dontzap is nodig om het weer te activeren. Alweer: waarom?

Al met al: een goede prestatie van Canonical. Een dikke 7, misschien zelfs een 8. Hiermee kunnen we voor de dag komen!  :-)

Ik heb een instructiepagina gemaakt over Ubuntu Netbook Remix 9.04 op de Acer Aspire One (zowel de 110 als de 150): http://sites.google.com/site/computertip/aa1
Ook bruikbaar voor de Packard Bell Dot.NL, die technisch gelijk is aan de Acer Aspire One (alleen het BIOS en de vormgeving zijn iets anders). Packard Bell is namelijk al jaren een merk van Acer.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 12:41:20 door Pjotr »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/23, 04:40:43 »
Mooi dat het zo goed loopt :)
Ik heb zelf geen netbook, maar wil wel wat nuttigs toevoegen:
- Ctrl-alt-backspace is uitgeschakeld; dontzap is nodig om het weer te activeren. Alweer: waarom?
Dat is in alle nieuwe distro's uitgeschakeld. Blijkbaar schijnt het regelmatig te gebeuren dat nieuwe gebruikers per ongeluk op die toetscombinatie drukken.
Sommige distro's hebben die combinatie vervangen: je moet nu 2x drukken of langer ingedrukt houden. Andere distro's nemen de standaard van X.org over en zetten het uit.

Omweg: DontZap. of Alt-printscreen-k
De laatste is niet gelijk aan control-alt-backspace. Hiermee kill je alles op de huidige virtuele terminal: VT-7 (control-alt-F7), dus ook de X server, GDM, etc.
Hierna kan je met sudo reboot de boel weer opnieuw opstarten.

Offline edwinv

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/23, 08:03:19 »
Pjotr,

moet je nog steeds acer_wmi blacklisten op de AAO 150 ?  -

ik heb nu de jaunty unr rc er op staan - bekom ik dan via de updates ook de finale versie ? of moet ik een nieuwe install doen 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/23, 11:34:26 »
Pjotr,

moet je nog steeds acer_wmi blacklisten op de AAO 150 ?  -

ik heb nu de jaunty unr rc er op staan - bekom ik dan via de updates ook de finale versie ? of moet ik een nieuwe install doen 

Bij de UNR moet je een schone herinstallatie doen om de definitieve versie te krijgen:

Een waarschuwing voor diegenen die een eerdere proefversie van Ubuntu Netbook Remix 9.04 (UNR) op hun netboekje hebben gezet: opwaarderen van die proefversie levert NIET de finale versie op. Bij gewone Ubuntuversies altijd wel, maar bij UNR niet.

Reden: pas bij de laatste daily build bevat het UNR-image *alle* pakketten. Nu is-ie 947 MB, dat was bij de RC nog ruim 100 MB minder! Pakketten die je niet al hebt, worden ook niet opgewaardeerd naar nieuwere versies. Voorbeelden van later toegevoegde pakketten zijn IPtables en UFW.

Ik heb dit zelf gecontroleerd doordat ik een opgewaardeerde RC heb vergeleken met een schone installatie van de laatste daily build.

Wat je dus beslist wil doen als je UNR 9.04 draait op je netboekje, is een volledige schone herinstallatie van de definitieve versie (de laatste daily build is hoogstwaarschijnlijk de definitieve versie).

Tot slot: zoals gezegd geldt deze waarschuwing *alleen* voor UNR 9.04, *niet* voor de normale Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu 9.04. Die laatste hoef je dus niet schoon te herinstalleren met de definitieve versie.

De zwarte lijst moest ik bij de definitieve versie (laatste daily build) inderdaad weer van stal halen voor de AAO 150.

Vreemd genoeg was dat niet nodig bij een AAO 110 en ook niet bij een Packard Bell Dot.NL (die allebei technisch bijna identiek zijn aan de AAO 150). Daarbij was de zwarte lijst dus overbodig: draadloos was direct ingeschakeld, uit-de-doos dus. Raar verschil met de AAO 150: ik dacht eerst aan een BIOS-kwestie, maar de AAO 110 loopt op dezelfde BIOS als de AAO 150 (laatste versie, de 3309).

« Laatst bewerkt op: 2009/04/23, 11:38:23 door Pjotr »

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/23, 13:34:48 »
Sun Java JRE lijkt te zijn verdwenen uit ubuntu-restricted-extras. Waarom?

Inderdaad, ook in de "gewone" Ubuntu versie 9.04 komt ineens openjdk weer naar boven in plaats van Sun. Dat was volgens mij bij 8.04 in het begin ook zo, maar is later weer teruggedraaid door Canonical.

Typisch...

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/23, 20:26:09 »
@Roel: Dat stukje wat je schrijft over 8.04 klopt.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/25, 09:56:51 »
Als ik UNR (Ubuntu Netbook Remix) 9.04 vergelijk met de originele Linpus software die op m'n Acer Aspire One 150 stond, en die veel last had van instabiliteit, dan durf ik zelfs wel meer te geven dan een 8.... misschien zelfs wel een 9 ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/25, 11:41:54 »
is deze ook in het nederlands?

Ik vind deze nergen op de site

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/25, 11:43:19 »
Lijkt me van wel, gewoon voor Nederlands kiezen tijdens de installatie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/25, 11:44:59 »
Lijkt me van wel, gewoon voor Nederlands kiezen tijdens de installatie?

Juist. Wordt dan (bijna) 100 % Nederlands.

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/25, 11:45:48 »
zou kunnen weet ik niet ik vind wel een download op .com maar niet op .nl vandaar de vraag.

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/25, 11:49:17 »
je hebt dus enkel een USB stick nodig van 1 GB?

Ik ga het eens proberen op mijn acer one 110. Ik ben wel een complete Noob met ubuntu. maar ben die linpus beu.

Zijn er tips waar ik rekening moet mee houden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/25, 12:02:46 »
je hebt dus enkel een USB stick nodig van 1 GB?

Ik ga het eens proberen op mijn acer one 110. Ik ben wel een complete Noob met ubuntu. maar ben die linpus beu.

Zijn er tips waar ik rekening moet mee houden?

Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/aa1

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/25, 12:20:50 »
zou kunnen weet ik niet ik vind wel een download op .com maar niet op .nl vandaar de vraag.
Ubuntu komt als één installatiemedium, waarmee talloze talen te installeren zijn. Er zijn dus geen aparte versies per taal.

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/25, 14:03:42 »
zozo hij staat erop en wat ziet het er gelikt uit!

prachtig! wat anders dan linpus en alles zonder problemen geïnstalleerd!

enkel heb ik niet de indruk dat hij sneller werkt?

Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/25, 14:28:20 »
bij mij ook alles er op.............alleen werkt mijn touchpad niet??? voor de rest een dikke 9

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/25, 14:44:24 »
zozo hij staat erop en wat ziet het er gelikt uit!

prachtig! wat anders dan linpus en alles zonder problemen geïnstalleerd!

enkel heb ik niet de indruk dat hij sneller werkt?

Linpus is ook behoorlijk snel; Ubuntu Netbook Remix (UNR) is niet sneller. Waarschijnlijk zelfs iets langzamer.

Wel is UNR veel completer en heeft het veel meer uitbreidingsmogelijkheden. En snelle veiligheidsupdates (belangrijk!). Plus natuurlijk de nieuwste versies van programma's als Firefox en Open Office.

De traagheid van de SSD blijft een probleem, welk besturingssysteem je ook gebruikt. Met een gewone harde schijf is de Acer Aspire One vliegensvlug, wanneer er UNR op staat.

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/25, 14:55:05 »
Ok is ook weer duidelijk!

echt wel prachtig hoor voor iedereen met een acer one een echte aanrader!

Offline Marc0

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/25, 15:54:01 »
Ik had UNR 9.04 op mijn Asus 900 netbookje (met intel processor) gezet met het OS op de 4 GB harde schijf en de /home op de 16 GB SSD-schijf. Zag er inderdaad erg gelikt uit. Met het bureaublad in de netbook-modus reageerde hij alleen erg traag op de muis. In de standaard bureaublad-modus liep alles als een trein. Al snel werd alleen mijn netbookje veel warmer dan met de oude Xandros erop en bovendien gaf de CPU steeds 100% aan. Uit angst de boel te beschadigen door overbelasting heb ik Xandros maar weer terug gezet. Jammer want UNR is wel veel uitgebreider...

Groeten, Marco

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/25, 16:29:41 »
Ik heb nog een vraagje, bij het opstarten vraagt hij naar een pasw voor de sleutelring, voor de netwerkverbinding (niet het pasw voor draadloos internet)

kan men dit uitschakelen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/25, 16:46:27 »
@Marc0: UNR is alleen bedoeld voor Intel Atom-processors. Niet voor Intel Celeron of andere Intel-processoren. Daar ligt het aan, denk ik.

@boxerke: kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(nummer 31)

Offline vds

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/25, 16:52:00 »
Ik heb nog een vraagje, bij het opstarten vraagt hij naar een pasw voor de sleutelring, voor de netwerkverbinding (niet het pasw voor draadloos internet)

kan men dit uitschakelen?


bij mij vraagt hij dat ook
gewoon t paswoord ingeven en klaar.al schakel ik t ook liever uit
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline vds

  • Lid
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/25, 16:54:49 »
@Marc0: UNR is alleen bedoeld voor Intel Atom-processors. Niet voor Intel Celeron of andere Intel-processoren. Daar ligt het aan, denk ik.

@boxerke: kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(nummer 31)


ga ik ook eens bekijken

merci
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

boxerke

  • Gast
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/29, 11:32:05 »
je hebt dus enkel een USB stick nodig van 1 GB?

Ik ga het eens proberen op mijn acer one 110. Ik ben wel een complete Noob met ubuntu. maar ben die linpus beu.

Zijn er tips waar ik rekening moet mee houden?

Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/aa1

Je zegt op je site dat het beter is EXT2 te gebruiken IPV EXT3, hier draait hij nu op EXT3 hoe kan je dat veranderen bij de installatie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Netbook Remix 9.04: een dikke 7, misschien zelfs een 8
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/29, 11:48:00 »
Je zegt op je site dat het beter is EXT2 te gebruiken IPV EXT3, hier draait hij nu op EXT3 hoe kan je dat veranderen bij de installatie?

Dan moet je even opnieuw installeren, en tijdens de installatie kiezen voor *handmatige* schijfindeling. Vervolgens kun je allerlei dingen instellen, die je normaal niet te zien krijgt bij de "automatische" installatie.

Let op de volgende zaken:
- geef de Ubuntupartitie het koppelpunt (mount point) "/" (zonder de aanhalingstekens).
- kies als formatteringstype voor EXT2.
- de bestaande swap-partitie: daar hoef je niks mee te doen, die wordt automatisch herkend en automatisch goed ingesteld.

Dat is alles.

Voor alle duidelijkheid (eventuele meelezers): dit geldt alleen voor een SSD. Als je een gewone harde schijf hebt, dan wil je beslist de standaardkeuze EXT3.