Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.  (gelezen 3394 keer)

Offline zdkdick

  • Lid
Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Gepost op: 2020/04/24, 20:28:41 »
Netwerk probleem tussen mijn twee dubbele systemen.
Heb openbaar op alle 4 de systemen gedeeld. Samba werd geïnstalleerd en bij de systeeminstellingen bij delen dit aangezet.
Het lukte en gaf soms problemen. Soms leek het of het in orde was, omdat bij Andere locaties, bij Netwerken: de locaties verschenen, maar een fout gaven als je ze benaderd. Vreemd genoeg in 1 richting.
Van de laatste 20.04 naar de eerste van de twee 18.04 systemen geen verbinding.
Ik kan de logica hierin niet vinden, hoe pak ik het verder aan? Inmiddels al veel keren opgestard.

Ik heb de computernaam aangevuld, zodat duidelijk is waar ik ben.

HP-xw4600-Werkstation
3.9Bib
intel core 2 quad CPU Q9550 2.83ghz x 4
NV84
46.6GB deel van de 1 tb schijf nog een 500 een 630 en 200 GB schijf.

Hier heb ik ubuntu 16.04 LTS op gezet en is 18.4 LTS geworden.
Om te leren om te gaan met versleuteld 16.04 LTS nogmaals er bij gezet, ik kon alleen versleutelde home kiezen.
500-110ed
3.9Bib
intel core I5-4440 CPU 3.10GHz x 4
Intel Haswell Desktop
250GB en delen van een 1 TB schijf
Hier draai ik al lang 18.04 LTS op en vandaag heb ik 20.04 LTS er bij gezet.
Ik denkt omdat ik: iets anders koos, kon ik niet voor versleutelt kiezen, als ik het goed heb gezien.

Wie helpt mij dit probleem aan te pakken?

Bij voorbaat dank,
Dick
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 12:31:54 door zdkdick »

Offline zdkdick

  • Lid
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/25, 15:02:01 »
Op de bijlage het voorbeeld waarop het lijkt dat er toegang is, maar als je op het andere systeem klikt komt de klacht dat toegang is geweigerd.
De andere kant op geen probleem.
Ik concentreer mij op het geen toegang krijgen,.
Ik meende dat dat het dit systeem was met ook de aanvulling b1 (systeem op de tweede schijf eerste partitie) Ik heb daar een openbaar en een openbaar b1 en de printmap als ik op het systeem klik, maar dat is juist op mijn hoofd systeem. 64bit
Ik ga het nieuwste systeem opnieuw bekijken, met dit systeem kom ik op het zelfde probleem.
Nu verdwijnt het gedeeld vinkje steeds. Na opnieuw opstarten controleren, dan is hij weer verdwnen. Zit hier warm, maar weet het niet op te lossen.


Dit ter aanvulling, wie helpt?
Bij voorbaat dank,
Dick
« Laatst bewerkt op: 2020/04/25, 19:27:57 door zdkdick »

Offline zdkdick

  • Lid
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/25, 20:39:22 »
Samenvattend: De twee dunnele systemen heb ik allen een verschillende hostname gegeven en ze zien elkaar , dat is goed te zien met het aan en af sluiten van de systemen.

Hoewel ik eerder via openbaar daadwerkelijk via openbaar heb gedeeld, lukt dat niet meer bij het eerst 32 bit systeem.
Nu verdwijnt het gedeeld vinkje steeds. Na opnieuw opstarten controleren, dan is hij weer verdwenen.

Zit hier warm, maar weet het niet op te lossen.

wie helpt?

Bij voorbaat dank,
Dick

Offline zdkdick

  • Lid
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/01, 14:29:59 »
Ben met mijn studie van ubuntu en samba doorgegaan, maar had niet door dat er tussen 16.04 en 18.04 mogelijk veranderingen zijn.
Heb nu dit gevonden, maar dat helpt mij niet goed.
https://linuxconfig.org/how-to-configure-samba-server-share-on-ubuntu-20-04-focal-fossa-linux
Samba is geinstalleerd bij instellen delen van openbaar.
Mijn draagbase PC had ik eerst met de 18.04 usb in mijn netwerk proberen te krijgen maar de installatie van samba liep vast, omdat bestanden inmiddels verplaats zijn.
Nu met de 20.04 USB lukte het uiteindelijk wel, maar kreeg ik ook een melding. Dacht een bijlage toe te kunnen voegen, maar het had te maken met fsdav meen ik (file systeem dav)
Ook heb ik de melding van geen toegang kunnen krijgen als bijlage bijgevoegd.
Misschien overbodig omdat het gedeeld krijgen van openbaar niet meer lukt.

Wie helpt mij verder met storing zoeken?

Bij voorbaat dank,

Dick

Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/01, 14:38:14 »
Ik krijg niet direct mijn vinger op je probleem. Maar toch even deze attentiepuntjes.

Hier draaien diverse pc's met verschillende linux systemen op het netwerk. En daarnaast ook nog androids die gebruik maken van het netwerk (ook bestandsdeling). En daarbij ook nog een netwerkprinter. Alles werkt prima. Ideaal.
Wat jij wilt moet dus haalbaar voor je zijn. Succes met het bereiken ervan.

Waar ik wel vaker tegenaan liep maar weer niet bij elke pc, en waarom is mij een raadsel. Als je met pc A toenadering zoekt bij pc B dan werkt dat soms ineens, en soms niet. Dit kreeg ik verholpen door ook pc B contact te laten maken met pc A (dus andersom). Het lijkt wel of er dan een soort van wederzijdse herkenning optreed waardoor het 'goedgekeurd' wordt. Dat benodigde machtigingen hierdoor toegekend worden.

En ook moet je even goed kijken of je op de te benaderen pc een firewall actief hebt. Zo ja, dan dien je hierin wel toegangsbevoegdheden te regelen voor de benaderende pc.

En om verschillende systemen waaronder ook anders dan linux met elkaar te werken is een WORKGROUP instellen ook handig. Bij linux only is dat geloof ik niet noodzakelijk.

Dit waren twee punten die ik vaker tegen kwam, in eerste instantie als hindering met soortgelijke foutmeldingen en later als oplossing. Ik hoop dat je er wat mee kunt.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/01, 15:32:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/01, 15:08:50 »
Als ik dit goed begrijp gaat niet over de installatie van een *buntu, maar over problemen met een netwerkconfiguratie. Daarom een zachte duw die kant op.

Offline zdkdick

  • Lid
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/02, 10:55:08 »
partyrabbit bedankt voor je reactie.
Fijn te lezen dat ik niet alleen ben in waarom het niet altijd lukt.

TopGear bedankt voor het verhuizen, hopelijk krijg ik hier beter support.

Groet,
Dick

nahjo

  • Gast
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/02, 11:12:54 »
De snelle check :)
is overal dezelfde workgroup aangegeven in /etc/samba/smb.conf
zijn op de systemen samba gebruikers aangemaakt sudo smbpasswd -a <naam>
firewall staat samba toe?  sudo ufw allow samba

installeer eventueel smbclient om te kijken of de shares werken sudo apt install smbclient
smbclient -L <ip adres>
PS
gebruik voor hostnamen de toevoeging .local dus computer1.local computerzolder.local hpdesktop.local etc.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/02, 11:33:53 door nahjo »

Offline zdkdick

  • Lid
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/02, 13:48:37 »
nahjo bedankt voor de reactie, ga ik mee aan de slag.

Het geen toegang heb ik gevonden ik meende dat ik de brand muur weer had uitgezet, nadat ik het getest had. info site Pjotr.

Groet,
 Dick

Offline zdkdick

  • Lid
Re: Netwerk probleem tussen mijn twee (dubbele) systemen.
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/02, 19:06:09 »
Ik heb de brand muur weer aangezet en geopend voor samba.
Ik kom op een vervolg vraag:

Als ik op de computernaam klik kan ik openbaar verbinden.
Als ik op public files klik krijg ik geen toegang
En een HTTP-fout
Zie bijlage
Wie helpt, legt uit?

Bij voorbaat dank.
Dick