Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus  (gelezen 59523 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Gepost op: 2015/02/15, 20:00:44 »
Wil je geen advertenties zien op het net, maar wil je eigenlijk ook af van de vertragingen en de geheugenvreter die Adblock Plus is? Dan kan je nu overstappen op uBlock.

Downloads en handleidingen vind je hier. Geschikt voor de meeste moderne browsers.

Ik gebruik het nu enkele dagen en ik merk een duidelijke verbetering in snelheid en geheugengebruik. En gelukkig nog steeds geen vervelende advertenties :)

Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/15, 20:18:05 »
Ziet er goed uit, maar ik gebruik zelf dan liever AdGuard daarvoor. AdGuard is ook net als uBlock een bekende advertentieblokkeerder die veel minder geheugen vreet en ook duidelijk sneller is. Mijn ouders zijn inmiddels ook over naar AdGuard :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/15, 20:21:01 »
Ik ga beide eens proberen.... Dank voor de tip.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/15, 20:30:27 »
Ziet er goed uit, maar ik gebruik zelf dan liever AdGuard daarvoor. AdGuard is ook net als uBlock een bekende advertentieblokkeerder die veel minder geheugen vreet en ook duidelijk sneller is. Mijn ouders zijn inmiddels ook over naar AdGuard :)

Wat zijn dan jouw argumenten om daar de voorkeur aan te geven, Vistaus? Beiden zijn trouwens nog niet door Mozilla beoordeeld. Dat maakt me wat huiverig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/15, 20:34:46 »
Zie ook https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=72859.msg803324

Een voorbeeld van een script dat je manueel kunt starten:

1. Begin met het aanmaken van hosts.0
sudo cp /etc/hosts /etc/hosts.0
2. Maak een bestand newhosts.sh aan in ~/bin met de volgende inhoud:
#!/bin/bash
# get MVPS hosts file to block ad sites and merge it with our hosts file
wget -O - http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.txt | sed 's/[[:space:]]*#.*$//g;' |
grep -v localhost | tr ' ' '\t' | tr -s '\t' | tr -d '\015' | sort -u >/tmp/hosts0
cat /etc/hosts.0 /tmp/hosts0|sudo dd of=/etc/hosts
rm -f /tmp/hosts0
en maak dat uitvoerbaar:
chmod +x bin/newhostsJe kunt het ook inplanten in /etc/network/if-up.d/ zoals aangegeven in mijn oorspronkelijke tekst. Vervang dan '|sudo dd of='  in de code hierboven door '>'.

Dit zorgt voor een blokkering van alle advertenties (behalve die van Google zelf) via inschrijvingen in het hosts bestand en vermijdt dus geheugen- of systeemtijdvretende browserplugins.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/15, 20:41:24 »
Beide zijn trouwens nog niet door Mozilla beoordeeld. Dat maakt me wat huiverig.
Dat is inderdaad wel een nadeel, ja.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/15, 20:53:32 »
Duidelijke stelling,
it's important to note that using a blocker is NOT theft. Don't fall for this creepy idea. The ultimate logical consequence of blocking = theft is the criminalisation of the inalienable right to privacy.
@Bloom?
Hosts files are also supported.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/15, 21:03:30 »
...MVPS hosts lijst...
Dit kan uBlock ook zelf, helemaal automatisch. (kwestie van een vinkje zetten)

Adguard heb ik niet zo heel veel vertrouwen in. Het is een Russisch bedrijf en op de site zie ik een "koop"-linkje, logo's van credit cards, paypal etc. dus ik neem aan dat je voor uitgebreide bescherming moet gaan betalen...

Het nadeel van uBlock is dat het nog een jong project is. De vensters voelen nog wat Spartaans aan en zien er niet opgepoetst uit. Voor de wat meer ervaren gebruiker geen probleem, maar voor digibeten is het misschien wat lastiger. Het voordeel is dat het helemaal open en vrije software is.

Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/15, 21:08:23 »
@Johan: AdGuard is gratis voor webbrowsers; alleen de Windows-versie die standalone draait is betaald.

Leuk als jij ze niet vertrouwt, maar wie zegt dat ik uBlock moet vertrouwen? Altijd die rare aversie als een product uit een bepaald land komt... Overigens is WOT een partner van AdGuard, diezelfde WOT die jij nota bene in het forum installeerde als plugin.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/15, 21:10:28 door Vistaus »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/15, 21:27:25 »
@Johan: AdGuard is gratis voor webbrowsers; alleen de Windows-versie die standalone draait is betaald.

Leuk als jij ze niet vertrouwt, maar wie zegt dat ik uBlock moet vertrouwen? Altijd die rare aversie als een product uit een bepaald land komt... Overigens is WOT een partner van AdGuard, diezelfde WOT die jij nota bene in het forum installeerde als plugin.

OK. Ik heb dezelfde reserves. Maar nou terug naar mijn vraag:

Citaat
Wat zijn dan jouw argumenten om daar de voorkeur aan te geven, Vistaus?

Aan voorkeuren zonder argumenten hebben we niet zoveel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/15, 22:07:46 »
@Johan: AdGuard is gratis voor webbrowsers; alleen de Windows-versie die standalone draait is betaald.

Leuk als jij ze niet vertrouwt, maar wie zegt dat ik uBlock moet vertrouwen? Altijd die rare aversie als een product uit een bepaald land komt... Overigens is WOT een partner van AdGuard, diezelfde WOT die jij nota bene in het forum installeerde als plugin.
Ze zijn ook partner van cnet/download.com, een site die adware en andere rommel in open source downloads stopt.
software.informer.com (ook een partner) doet precies hetzelfde, bovendien spammen ze de overzichten van zoekmachines met rommel.

Dus wat die partners betreft heb ik alleen maar minder vertrouwen gekregen.

Nog een edit: partner brothersoft installeert toolbars en andere rommel die je browser kapen met beruchte malware als Conduit.
WOT rating (haha): https://www.mywot.com/en/scorecard/brothersoft.com

Geen zin meer om de rest van de "aanraders" af te gaan, maar die zullen vast wel net zo kuch betrouwbaar zijn.

Ze worden dus aangeraden door een stel boeven die de computer van argeloze gebruikers kapen. Hier zou ik dus met een hele grote boog omheen lopen...
« Laatst bewerkt op: 2015/02/15, 22:18:50 door Johan van Dijk »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/15, 22:12:59 »
Leuk als jij ze niet vertrouwt, maar wie zegt dat ik uBlock moet vertrouwen? Altijd die rare aversie als een product uit een bepaald land komt...
Niemand zegt dat je open en vrije software moet vertrouwen (eigen risico).

Er zullen vast en zeker goede gesloten alternatieve producten (uit allerlei landen) zijn maar desondanks een interessante tip. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bloom

  • Lid
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/15, 23:32:24 »
Als jullie die add-ons niet vertrouwen, stel ik voor dat je het script gebruikt dat ik hier gaf. Volledig openbare broncode en géén geintjes!

Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/15, 23:44:31 »
Als jullie die add-ons niet vertrouwen, stel ik voor dat je het script gebruikt dat ik hier gaf. Volledig openbare broncode en géén geintjes!

Ik vertrouw AdGuard. Jou methode is op zich een goede om de door jou genoemde reden, maar ik ga me niet aan een script wagen; een simpele add-on is voor mij voldoende :)

Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/15, 23:45:02 »
Ik gebruik µBlock ook in FF en Opera, en het werkt prima.

- werkt direkt; standaard settings zijn prima
- open source
- krijgt veel goede reviews
- nog niet officieel beoordeeld door FF, maar zit wel in de officiele addons, net als bij Opera en aangeraden door Prism Break:
https://prism-break.org/en/categories/gnu-linux/#web-browser-addons
- minimalistische GUI is even wennen, maar werkt dan prima

Wil je de settings aka Dashboard?
µBlock Icon -> zwart µBlock balkje bovenin...


Performance vergelijking met ABP:
http://thetrendythings.com/read/18923
(uiteraard een beetje "Wij van WC-eend..."  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/02/16, 00:06:47 door VuurVosje »

Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/16, 00:04:16 »
Die MVPS hostslist kun je trouwens ook in µBlock instellen.


Als jullie die add-ons niet vertrouwen, stel ik voor dat je het script gebruikt dat ik hier gaf. Volledig openbare broncode en géén geintjes!
« Laatst bewerkt op: 2015/02/16, 00:09:18 door VuurVosje »

Offline Nero

  • Lid
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/16, 11:26:53 »
Ben nu µBlock aan 't proberen, ziet er goed uit.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/16, 11:31:29 »
Ik heb op aanraden van iemand hier in een andere topic ablock Edge 2.1.8 geinstalleerd. Deze voldoet voor mij uitstekend, beter dan Adblock Plus.

Het verschil is alleen geen whitelist, begrijp ik op hun website? Voor de rest gelijk aan ABP, een fork zonder die whitelist. Blijven de voordelen van uBlock toch zwaar wegen. Mijn Firefox is een stuk levendiger met uBlock.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/16, 12:36:25 »
Ik heb op aanraden van iemand hier in een andere topic ablock Edge 2.1.8 geinstalleerd. Deze voldoet voor mij uitstekend, beter dan Adblock Plus.

Het verschil is alleen geen whitelist, begrijp ik op hun website? Voor de rest gelijk aan ABP, een fork zonder die whitelist. Blijven de voordelen van uBlock toch zwaar wegen. Mijn Firefox is een stuk levendiger met uBlock.

Neen. AdBlock Plus heeft standard een vinkje staan bij "Enkele niet-opdringerige advertenties tonen", een kleine standaardwhitelist dus. Zelfde geldt voor AdGuard. Dat vinkje kun je echter gemakkelijk weghalen in de instellingen van beide add-ons. AdBlock Edge heeft die optie helemaal niet en laat de whitelist dus geheel aan de gebruiker over.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/16, 13:00:26 »
Hoe bedoel je dat Just?
Mijn FF is niet slomer dan normaal, helemaal niet traag of wat dan ook met deze addon.

Ik vond FF op mijn PC met ABP ook beslist niet sloom. Maar met uBlock is hij echt een stuk vlotter, zoals Johan dat in zijn eerste bericht meldde en zoals de uitgebreide website ook met tal van argumenten laat zien. Nou ben ik tegenwoordig niet zo heel goedgelovig meer, maar met de ervaringen van Johan er bij dan toch maar eens geprobeerd.

Citaat
Citaat
Ublock (Beta) is now available for Firefox

January 16, 2015

sinds vandaag pas de beta ?

Correct, en daar heb ik ook commentaar op gepost:
Citaat
Beide zijn trouwens nog niet door Mozilla beoordeeld. Dat maakt me wat huiverig.

Het is al een lang en wat onoverzichtelijk draadje geworden helaas.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/16, 13:08:21 »
AdBlock Edge heeft die optie helemaal niet en laat de whitelist dus geheel aan de gebruiker over.

Moet ik nu uit jouw reactie begrijpen dat deze fork WEL een whitelist heeft, in tegenstelling tot wat de website beweert en dan daarbij als zijnde hét argument om te forken?

Dan nog, die whitelist boeit me niet zo als ik hem netjes kan uitvinken. Ik heb wel in het nieuws gelezen dat het bij het whitelisten om forse bedragen gaat. En waarom zit ik hier nou juist alles zoveel mogelijk met Open Source te doen? Juist, om al die nare commerciële bijkomstigheden uit mijn PC te weren. Voor mij zijn de voordelen daarvan onbetwistbaar en erg groot.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/16, 13:33:30 »
AdBlock Edge heeft die optie helemaal niet en laat de whitelist dus geheel aan de gebruiker over.
Moet ik nu uit jouw reactie begrijpen dat deze fork WEL een whitelist heeft, in tegenstelling tot wat de website beweert en dan daarbij als zijnde hét argument om te forken?
Nee.


Ik heb op aanraden van iemand hier in een andere topic ablock Edge 2.1.8 geinstalleerd. Deze voldoet voor mij uitstekend, beter dan Adblock Plus.
Het verschil is alleen geen whitelist, begrijp ik op hun website? Voor de rest gelijk aan ABP, een fork zonder die whitelist. Blijven de voordelen van uBlock toch zwaar wegen. Mijn Firefox is een stuk levendiger met uBlock.
Ja.

ABE=ABP-standard whitelist aka 'niet opdringerige ads' aka 'zij die ABP betaald hebben om ads door te laten'
Behalve die whitelist is ABE gelijk aan ABP, de (mem&cpu) performance is dan ook vergelijkbaar:
https://github.com/gorhill/uBlock#performance

µBlock maakt voor een groot gedeelte gebruik v dezelfde ad-lijsten als ABP/ABE/AdGuard, plus een aantal extra ad- en ook hostlijsten.
https://github.com/gorhill/uBlock/wiki/Filter-lists:-gorhill
https://github.com/gorhill/uBlock/wiki/%C2%B5Block-and-others:-Blocking-ads,-trackers,-malwares


Om eindeloze 'wellus-niettus-fanboy' discussies te voorkomen: gebruik de adblocker waar je je goed bij voelt.
Ik heb al de boven genoemde adblockers gebruikt en in mijn ervaring houden ze allemaal al veel tegen. Als je zelf tevreden bent met het aantal geblockte ads en de performance, dan is er ook geen probleem en blijf lekker je huidige adblocker gebruiken.
(vgl: LO vs OO....  ;))




Offline Henkp

  • Lid
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/16, 14:37:46 »
@VuurVosje, zo denk ik er ook over. Het is allemaal een pot nat. En ze moeten allemaal er aan verdienen. Waar nog verschil in kan zitten is dat de een wat meer wil verdienen dan de andere, dus ze er wat meer instoppen zodat hij wat trager wordt.

Zelf gebruik ik Adblock Plus en die bevalt mij prima. Mogelijk dat ik die Ublock nog eens uit ga testen. Maar nu lijkt mij dat nog te vroeg, en wacht ik even de ervaringen van anderen af.  =D

Frederik

  • Gast
Re: Tip: Gebruik uBlock in plaats van Adblock Plus
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/16, 17:48:54 »
....wil je eigenlijk ook af van de vertragingen en de geheugenvreter die Adblock Plus is......

Eerlijk gezegd heb ik daar met ABP nog nooit iets van gemerkt, waar zou ik dat aan moeten merken ?

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.