Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van dual boot naar alleen Ubuntu  (gelezen 5070 keer)

Elise_

  • Gast
Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Gepost op: 2009/09/10, 11:38:31 »
Hallo,
Ik heb een tijdje een dual boot computer gehad met windows en ubuntu.
Ook nog een keer een nieuwe ubuntu geinstalleerd, waardoor ik een grub window heb met nogal wat mogelijkheden.
Eergister is mn windows gecrashed (stop error), dus heb ik besloten om van deze oude laptop alleen een linux computer te maken. De oude cd waarmee ik ubuntu heb geinstalleerd heb ik niet meer.

Hoe kan ik windows er helemaal afgooien en de partitie van ubuntu uitbreiden tot de totale schijfruimte en ook
de oude versies van ubuntu eraf gooien?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/10, 11:41:43 »
Het makkelijkste is, om de Windowspartitie gewoon te formatteren in EXT3, en er een opslagpartitie van te maken. Vervolgens even de Windowsregels wissen in de menulijst van Grub, en klaar ben je.

Offline Dave

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/10, 11:44:33 »
met enkel Ubuntu krijg je de menulijst ook niet in beeld of je moet het opvragen.
Denk dat dat niet vanzelf veranderd?


Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/10, 13:03:24 »
Het makkelijkste is, om de Windowspartitie gewoon te formatteren in EXT3, en er een opslagpartitie van te maken. Vervolgens even de Windowsregels wissen in de menulijst van Grub, en klaar ben je.

uhm.. oke, is er een manier om dat te doen in de grafische interface in ubuntu of moet dat met codes in een shell en zo ja welke? (formatteren)
En hoe kan ik die windowsregels wissen in de menulijst van de grub?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/10, 13:19:30 »
Formatteren doe je het beste met de Gparted LiveCD, dan heb je geen last van "aankoppelgedrag":
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

De menulijst van Grub bewerken doe je zo:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak): gksudo gedit /boot/grub/menu.lstdruk op Enter

En wis de Windowsregels, die er ongeveer zo uitzien:
title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/10, 17:21:09 »
Nog even toevoegen: om ervoor te zorgen dat je het grub menu niet meer ziet en rechtstreeks doorstart, moet je "hiddenmenu" aanzetten:

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
hiddenmenu

Bij jou staat hier ook voor de laatste regel een commentaarteken "#". Verwijder dit.

Persoonlijk verkies ik gebruikers te laten formatteren vanuit hun echte Ubuntu systeem: met rechts-klik wordt een partitie indien nodig gemakkelijk ontkoppeld. Maar vooral: je kan niet per ongeluk je Ubuntu partitie wissen/herformatteren. Tenslotte: het blijft gemakkelijker dan weer een live CD te moeten downloaden, branden en opstarten. Maar het is ieder zijn meug ;)

Hiervoor moet je wel eerst gparted installeren (via Synaptic of "sudo apt-get install gparted")

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/10, 18:02:05 »
Persoonlijk verkies ik gebruikers te laten formatteren vanuit hun echte Ubuntu systeem: met rechts-klik wordt een partitie indien nodig gemakkelijk ontkoppeld. Maar vooral: je kan niet per ongeluk je Ubuntu partitie wissen/herformatteren. Tenslotte: het blijft gemakkelijker dan weer een live CD te moeten downloaden, branden en opstarten. Maar het is ieder zijn meug ;)

Hiervoor moet je wel eerst gparted installeren (via Synaptic of "sudo apt-get install gparted")

Het probleem daarmee is, dat Ubuntu een partitie die vers is aangemaakt door Gparted, meteen automatisch wil aankoppelen. Soms net voordat Gparted er helemaal klaar mee is, met tot gevolg een onbruikbare partitie.... Heel irritant.

Dat probleem heb je niet met de Gparted LiveCD.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/10, 18:40:55 »
Dat lijkt mij dan iets wat je zou kunnen voorhebben met een verwijderbare USB schijf, maar niet met een partitie op een interne harde schijf. Die worden namelijk nooit automatisch gemount.

Zelf heb ik het nog nooit voorgehad (ook niet met USB schijven), maar als dat kan gebeuren, dan is de gparted CD inderdaad de enige veilige oplossing.

Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/24, 20:03:50 »
Oke, het duurde even..
Ik heb alles gebackuped, en ik heb de live cd van gparted geboot.

Er komt de volgende tabel als ik boot met gparted
dev/hda1 ntfs label boot
dev/hda 2 extended lba
     dev/hda5 ext3
     dev/hda6 linux swap

Dus dan moet ik de ntfs partititie veranderen in ext3
en dan moet ik de boot vlag plaatsen bij dev/hda 2? Maar kan er geboot worden vanaf extended?
wat betekend de vlag lba dan, moet die dan weg?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/24, 20:32:31 »
Een bootflag voor sda2 is volgens mij niet nodig (alleen voor Windows-boots).

Van een extendend partitie kan Ubuntu met Grub zonder problemen gestart worden.
Het enige wat moest plaatsvinden was dus het formatteren van sda1 en het aanpassen van de /boot/grub/menu.lst.
btw: waarom heet het bij jou nog hda1?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/24, 22:17:55 »
Uhm.. weet niet,
T is een laptop van 4.5 jaar oud. Met partition magic heb ik er wel eens een partitie bij gemaakt,
windows ook wel vaker geheel opnieuw geinstalleerd en erna weer dual boot gemaakt voor Linux.
Hoe zou het dan eigenlijk moeten heten?

Offline HarzG

  • Lid
Re: installatie Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/24, 23:10:06 »
Bij Ubuntu 8.04 heette dat nog hda, vanaf Ubuntu 8.10 worden partities met sda aangeduid.
Heb je een 8.04 installatie?

btw: ik lees dat je vaker Windows/Ubuntu installeert. Waarom eigenlijk? Ik doe een nieuwe installatie van Linux ca. 1 keer in 3 jaar. Zelfs bij de overstap naar een andere pc heb ik een harde schijf overgeplaatst en kon dan met het reeds geïnstalleerde Debian-systeem verder. Er waren slechts 2 aanpassingen van de configuratie nodig (andere videokaart en andere netwerkkaart). In totaal (incl. kast dichtschroeven en driver-installatie) kon  ik na een half uur weer mijn e-mails ophalen met de nieuwe pc.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/25, 09:55:11 »
Het is veiliger om vers te installeren: minder kans dat je het met nogal technische ingrepen moet rechttrekken. Zelf doe ik voor iedere upgrade een verse installatie, dus eventueel om het half jaar (8.10 heb ik evenwel overgeslagen). Alleen voor mijn oude desktop heb ik een upgrade via synaptic gedaan.

* Wat betreft gparted is het enige wat moet gebeuren, de hda1 herformatteren naar ext3. Bootvlaggen en al de rest kan je laten voor wat ze zijn. Herformatteren kan je met gparted. Dit kan ook vanuit een reguliere Ubuntu sessie (gparted vooraf installeren): dan riskeer je niet per ongeluk je systeempartitie te formatteren  :evil: Ook met de commandolijn is het eenvoudig: "sudo mkfs -t ext3 /dev/hda1"

* Je koppelt die interne partitie best automatisch bij opstart aan door de schijf op te nemen in het bestand /etc/fstab. Dan is die zonder enige verdere poespas beschikbaar.

* Voor wat je grub betreft: het gemakkelijkst is eenvoudig grub automatisch te laten doorstarten: dan zie je het menu van grub niet. Open hiervoor menu.lst (gksudo gedit /boot/grub/menu.lst), zoek de sectie
## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
#hiddenmenu
en verwijder het commentaartekentje voor de laatste "hiddenmenu. Opslaan en klaar. De computer start nu automatisch door naar Ubuntu.

Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/28, 17:11:15 »
Oke, dus eigenlijk kan ik dus beter die partitie ext3 maken (dat is inmiddels gelukt :)) en de grub aanpassen (hm.. ik kan het bestand niet veranderen omdat ik niet als root ben ingelogd, en hij herkent mn root wachtwoord niet als het goede)

en dan gewoon vanaf een live cd de laatste linux versie (ik heb laatst 9.0 gedownload) er opnieuw op te zetten (verse installatie)?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 17:32:49 door Elise_ »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/28, 21:23:28 »
Als je linux systeem nog goed werkt, zou ik het gewoon laten staan. Later kan je dan wel eens een nieuwere versie installeren.

Ubuntu werkt niet met een root account, maar wel met gewone gebruikers met rootbevoegdheden. Als na een "gksudo" of "sudo" ("do as root") een paswoord gevraagd wordt, dan is dat je gewone login paswoord.

Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/30, 11:57:36 »
Oke, ik heb het commando kunnen gebruiken en mezelf ingelogd als root, maar als ik dan
het menu.lst bestand wil aanpassen en wil opslaan wordt er toch nog gezegt dat ik niet de juiste
permissies heb. Is er iets fout gegaan met het inloggen van mezelf als root? Hoe kan ik dit controleren?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/30, 19:04:11 »
Waarom zou je inloggen als root? Je kan ook inloggen als gebruiker. Die gebruiker moet wel rootrechten hebben. Als je dan in de terminal het volgende intypt, word je tijdelijk root:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
mvg
Thijs

Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/30, 19:13:02 »
Of je gebruikt gewoon het venster alt+f2, waarin je een enkel commando kunt uitvoeren. Bijvoorbeeld:

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Offline John K

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/30, 19:45:56 »
Het makkelijkste is, om de Windowspartitie gewoon te formatteren in EXT3, en er een opslagpartitie van te maken. Vervolgens even de Windowsregels wissen in de menulijst van Grub, en klaar ben je.

Ik heb dezelfde vraag;

Kan ik i.p.v een opslagpartitie ervan te maken de partitie verwijderen en de vrijgekomen ruimte bij Ubuntu betrekken? Sda1 (primair) is de ruimte die verwijdert en erbij getrokken moet worden, Sda5 de extended ubuntu root partitie en /home sda 12, ook extended. De nummering is in de tijd zo ontstaan, heb geen idee hoe dit weer in volgorde te zetten!

roeten John K

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/30, 19:55:56 »
Kan ik i.p.v een opslagpartitie ervan te maken de partitie verwijderen en de vrijgekomen ruimte bij Ubuntu betrekken?
Natuurlijk kan dat.
Sda1 (primair) is de ruimte die verwijdert en erbij getrokken moet worden.
Start de computer op met de Ubuntucd erin.
System>Administration>Partition Editor
Sda1 verwijderen en Sda5 en de omliggende extended vergroten

Offline John K

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/30, 20:12:00 »
Maar at gebeurt er als ik primair verwijder? Blijft dan alleen extended bestaan?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/30, 20:16:31 »
Er mogen maximaal vier primaire partities zijn. Maximaal een mag extended zijn. Voor zover ik weet is er niets mis mee als er maar een primaire partitie is, een extended.

mvg
Thijs

Offline John K

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/01, 10:03:04 »
Ik ga het proberen, bedankt.

Groeten John K

Offline track

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/01, 13:20:12 »
John:  nog even iets uitleg over partities:
Een partitietabel kan telkens maar vier partities bevatte, dan zit ie vol.
Dus kun je een sub-partitietabel aanmaken (= extended), die weer vier sub-partitties bevat, enz..
Kijk hier:  http://doc.nl.linux.org/HOWTO/Large-Disk-NL-13.html

track

Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/01, 19:06:04 »
Citaat
Waarom zou je inloggen als root? Je kan ook inloggen als gebruiker. Die gebruiker moet wel rootrechten hebben. Als je dan in de terminal het volgende intypt, word je tijdelijk root:
Code:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Thanx, het aanpassen van het bestand is gelukt. Echter voor de extensie die ik heb aangemaakt heb ik ook root rechten nodig. Wat zou ik moeten intypen om die map te openen met terminal om er gelijk met root rechten in te komen? Want als ik gewoon sudo intyp en dan mn wachtwoord dan werkt het niet om root rechten te krijgen.

En kan ik dan ook aanpassen dat ik er ook zonder root rechten in kan?