Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maak reservekopiën van uw bestanden  (gelezen 4486 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Maak reservekopiën van uw bestanden
« Gepost op: 2009/11/08, 00:43:41 »
De Ubuntu help (Blauwe vraagteken in de bovenbalk) heeft een onderwerp: "Maak reservekopiën van uw bestanden". De Nederlandstalige helptekst heb ik overgenomen in een wiki.

Deze tekst heb ik uitgebreid met een (vrije) vertaling van de Engelstalige Wiki Backup Your System en twee nieuwe artikelen:

Ik geef toe dat het wat veel Terminalvenster gericht is. En daarom minder geschikt voor de Ubuntu wiki? Het zijn programma's (tar, ssh en rsync) die standaard door Ubuntu geïnstalleerd worden (niet voor niets toch?). En dit zijn programma's die ik gebruik en net voldoende kennis van heb om een wiki te beginnen. Wel is grsync als (grafisch :)) onderdeel opgenomen.

Het is een versie-in-aanbouw dus graag lees ik aanpassingen/verbeteringen/toevoegingen in het artikel of reacties in dit topic, want een reserverkopie kan wel eens heel belangrijk worden: :evil:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReservekopieenBestanden
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/08, 01:49:45 »
Goed idee van een artikel over backups te maken, rulus heeft in het verleden eens begonnen aan een artikel over rsnapshot. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BackuppenMetRsnapshot

Zelf heb ik recent rsnapshot (ook een aanrader) geruild voor backintime.
Backintime heeft een gui voor kde en voor gnome, en ik vind het heel gemakkelijk om in te stellen. Bovendien zit het pakket gewoon in de repo's.
http://backintime.le-web.org/screenshots/
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 01:52:27 door siegi »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/08, 11:14:19 »
Het artikel van Rulus over rsnapshot is nog in aanbouw. Nadeel van dit artikel is dat de instellingen worden beschreven op basis van regelnummer in het configuratiebestand. Maar ik heb de (goede) gewoonte is bij een configuratiewijziging commentaarregels toe te  voegen. Met als gevolg dat de regelnummers niet meer kloppen met het artikel. :(

Zelf gebruik ik rsnapshot inmiddels al jaren. Een servertje maakt iedere 4 uur, via het netwerk, een nieuwe snapshot van computers die aanstaan op een versleutelde schijfpartitie.

Pakket backintime kende ik niet. Het is vergelijkbaar met rsnapshot maar dan met een grafische interface. Kandidaat voor een artikel? Helaas zie ik in backintime geen netwerk functionaliteit (anders dan een netwerkschijf vooraf koppelen).

Ook vergelijkbaar is pakket Déjà Dup: http://live.gnome.org/DejaDup/Screenshots
Pakket deja-dup kan wel netwerklocaties gebruiken en versleuteld de backup ook nog eens. Wellicht ook een Nederlandstalig artikel waard?


Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/08, 14:28:07 »
Ik doe mn backups zelf met tar en ssh. Maar ik vind 't interessant om dergelijke dingen uit te zoeken en zelf precies te weten wat er allemaal gebeurt. En hier ook controle over te hebben.

Ik denk dat het voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker het handiger is zo'n backup programma te gebruiken om "reservekopiën van bestanden" te maken. Ik stem voor een artikel die makkelijk uitlegt hoe je dat doet :)

Ik neem aan dat rsnapshot en backintime makkelijker zijn te gebruiken dan "hdup"...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/08, 15:24:43 »
Backintime, vind ik een prettig programma, omdat je in de back-up, de folders nog is in te zien en eenvoudig te bedienen is.
Tevens is het gemakkelijk om uit de backup een document er uit te halen, die je toevallig helemaal gewist hebt.
(Ben dan ook een eenvoudige thuis gebruiken)

Pakket deja-dup kan wel netwerklocaties gebruiken en versleuteld de backup ook nog eens, deze lijkt mij een geschikte optie voor een uitgebreide ubuntu gebruiker en ook eenvoudig te gebruiken.

Offline siegi

  • Lid
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/08, 16:06:24 »
Misschien nog een tip voor mensen met een encrypted home, in principe kan men ook /home/.ecryptfs/username/ backuppen. Voordeel is dat alles gewoon encrypted wordt gebackupt.
Ook backup je op deze methode de encryptie key, (die natuurlijk nog wel moet worden ontsleutelt met inlog wachtwoord.)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/08, 23:15:03 »
Misschien nog een tip voor mensen met een encrypted home, in principe kan men ook /home/.ecryptfs/username/ backuppen. Voordeel is dat alles gewoon encrypted wordt gebackupt.
Ook backup je op deze methode de encryptie key, (die natuurlijk nog wel moet worden ontsleutelt met inlog wachtwoord.)

Dat lijkt een goede tip. Toch krijg ik een foutmelding. Ik maak eerst map /backup/naam aan, geef de gebruiker rechten en maak dan een kopie.
naam@naam-desktop:~$ sudo mkdir /backup
naam@naam-desktop:~$ sudo mkdir /backup/naam
naam@naam-desktop:~$ sudo chown naam:naam /backup/naam
naam@naam-desktop:~$ cp /home/.ecryptfs/naam /backup/naam/
cp: map `/home/.ecryptfs/naam’ wordt omzeild
Omzeild? Er wordt in ieder geval geen kopie gemaakt. Moet dit vanuit de recovery-mode? Sudo voor de cp opdracht maakt geen verschil.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/08, 23:20:09 »
Je gaat een map kopiëren met gewoon cp dit gaat niet.
Zelf heb ik nogal een voorkeur voor "cp -r" (--recursive) van  zal een betere job doen alhoewel bij een backup "cp -a" (a van archive, een completere job zal doen)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/08, 23:24:56 »
Ahum, cp -a.... :-[

Werkt natuurlijk wel.

Ik zit hier een beetje te slapen geloof ik. Neemt U mij niet kwalijk...
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/08, 23:32:18 »
Wat voor bestandjes maakt backintime ervan? Gewone ordinaire tar.gz archieven hoop ik?

Edit: Nou jah ... hij kopieert gewoon de bestanden naar een andere map :o
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 23:38:31 door Nickname55 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/08, 23:38:31 »
@testcees
Geen probleem. :)
Hmm, Ik lag bij mijn vorig bericht pressies ook half te slapen. (of toch niet gezegd wat ik wou zeggen)
Optie -r is noodzakelijk en ik heb zelf nogal een voorkeur voor -a, deze omvat enkele opties die nuttige zijn bij het backuppen van files.

@Nickname55
Compressie lijkt me redelijk vertragend bij dit type backup.
Het backupt de bestanden zonder aanpassing, maar backupt alle unieke bestanden maar een keer. Het maakt hiervoor gebruik van harde koppelingen.

Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/08, 23:45:31 »
harde koppelingen.
Hard links ... wat word daar mee bedoelt? ???

Offline siegi

  • Lid
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/08, 23:50:23 »
Voor ik moeilijk doe om het te proberen uit te leggen.  Dit stukje uit de wiki over rsnapshot, geld ook voor backintime.
Citaat
Rsnapshot maakt slim gebruik van de 'hard link' functionaliteit van moderne UNIX bestandssystemen. Men lijkt elke keer een volledige backup te bekomen terwijl het in feite een incrementele is waarbij de ongewijzigde bestanden verwijzen naar dezelfde bestanden uit de vorige backup. De incrementaliteit is dus volledig transparant weggewerkt: dit biedt de eenvoud van meerdere volledige backups, terwijl toch slechts de ruimte van één backup en de wijzigingen benodigd is.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/08, 23:52:57 »
Hard links ... wat word daar mee bedoelt? ???
Met andere woorden:
Dat niet de data van een bestand wordt gekopieerd maar een extra verwijzing (hard link) wordt gemaakt. Het bestand blijft aanwezig zolang er minstens 1 hard link is.

Of Engelstalig: http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/#Incremental
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ri3kj3

  • Lid
Re: Maak reservekopiën van uw bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/24, 12:34:26 »
Ik zoek een programmaatje om backups op een externe harde schijf te zetten, en dan zo dat hij  de veranderingen bijhoudt. Begrijp ik goed dat RSync dan het juiste programma daarvoor is?


Edit: Ik kwam hier via de zoekfunctie, zie nu pas dat dit wellicht niet de goede plaats is om deze vraag te stellen. Excuses.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 13:18:57 door ri3kj3 »