Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird: kan geen bijlagen openen  (gelezen 3038 keer)

Offline molly w

  • Lid
Thunderbird: kan geen bijlagen openen
« Gepost op: 2014/06/06, 10:00:05 »
Mijn Thunderbird 24.5.0. (Linux Mint 13) heeft iets raars. Als ik een bijlage wil openen (r.muisknop - kies openen met [prg] OF dubbelklik), flitst in linkerbovenhoek van het scherm even een venster open en meteen weer dicht. Ik moet eerst de bijlage opslaan en vervolgens openen. Vind ik lastig. Wat is er loos?

Re: Thunderbird: kan geen bijlagen openen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/06, 23:27:28 »
Hallo, volgens mij is dat een bescherming tegen bijlagen die mogelijke virussen bevatten. Dat is een goed initiatief van Thunderbird, omdat dat programma ook onder Windows draait. Hoe je dat moet uitschakelen onder Ubuntu, weet ik zo gauw niet. Kijk eens bij Voorkeuren, bijlagen, staat daar iets nuttigs bij?

Offline molly w

  • Lid
Re: Thunderbird: kan geen bijlagen openen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/10, 15:12:30 »
Helaas, TB meldt daar niets over. In de voorkeuren kun je aangeven met welk prg je de bijlage wilt openen dan wel of TB dat moet vragen. En je kunt een standaard opslaglocatie opgeven dan wel TB laten vragen waar de bijlage opgeslagen moet worden.

Offline molly w

  • Lid
Re: Thunderbird: kan geen bijlagen openen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/11, 10:19:02 »
Bijlages.....welke zijn het....is het een .pdf of staat er geen extensie achter.
Is het een .exe dan is het idd niet te openen.
allerlei bijlages zoals pdf of doc, geen exe.

Citaat
In Thunderbird kan je precies aangegeven met welk progge je welke extensie kan openen.
Ga naar Bewerken en dan voorkeuren.
Dan tabblad Bijlagen. Daar alles instellen hoe jij het wilt openen.
Standaard staat het op Vragen. En daar kan je ook aangeven waar je ze op geslagen wilt hebben.
Is mij bekend. Voorbeeld: ik heb voor pdf ingesteld dat die standaard geopend wordt met Adobe Reader, maar het gebeurt niet. Ik klik dubbel op bijlage (of: r.muisknop en kies: openen). Flits! in een linkerbovenhoek een venster open en meteen weer dicht.
Bij voorkeuren moeten we de oplossing dus niet zoeken.

Offline molly w

  • Lid
Re: Thunderbird: kan geen bijlagen openen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/11, 12:18:42 »
Citaat
die standaard geopend wordt met Adobe Reader
Dat kan wel kloppen, want die open je in Ubuntu (of Mint of welke Linux dan ook) met Documentviewer.

Dus als dat je veranderd, dan zit daar waarschijnlijk je oplossing. (als het alleen om een pdf gaat dan)
Helaas maakt dat niet uit. Standaard stond daar inderdaad Documentviewer, maar ook met dat prg is daar het flits-kiekeboe-ik-ben-weg-venster. Het probleem zit dus ergens anders. Ik zou het kunnen melden bij de ontwikkelaars van TB, maar dat is waarschijnlijk in het Engels en daar ben ik niet sterk in - in het schrijven van ICT-Engels dan.

Re: Thunderbird: kan geen bijlagen openen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/11, 23:41:06 »
Wacht effe, ik denk dat die flits een signaal is dat Thunderbird die pdf ergens opslaat, bv. in de map Downloads of zo. Firefox - ook van Mozilla - doet dat net zo. Kijk dus even goed wat de bestandsnaam is van het document dat je gaat downloaden, en zoek dan even de harde schijf af op de bekende locaties, of dat ding daar geparkeerd staat soms.

Offline molly w

  • Lid
Re: Thunderbird: kan geen bijlagen openen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/14, 14:34:43 »
Ik heb even gekeken in de map downloads (persoonlijke map > downloads) maar daar staat niets in van wat een bijlage van TB zou kunnen zijn.
Intussen lukt het wel met het openen van de bijlagen in TB, nadat ik het standaardprog. voor pdf had terug gezet naar Documentviewer.
Ook doc's worden geopend met Office. Idem in Firefox. Probleem dus opgelost.
Dank voor meedenken.