Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux-boeken  (gelezen 3830 keer)

Linux-boeken
« Gepost op: 2011/09/03, 20:54:03 »
Ha allemaal,

Ik wil graag me wat dieper verdiepen in de Linux-wereld, dus in de commandline en in handige programmaatjes die je kunt gebruiken om problemen op te lossen etc. Daarvoor wil ik eigenlijk wat lesmateriaal hebben. Weet iemand een goed studieboek voor dit soort dingen?

Groet!

Crashit
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Linux-boeken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/03, 21:19:25 »
Als je een (echt, IRL) boek zoekt kan ik je er twee aanbevelen:

'Running Linux, 5th edition' van Dahlheimer en Walsh. Beter bekend onder het pseudoniem 'het paardenboek'  :rolleyes:'. Goed geschreven, een standaardwerk. ISBN 978-0-596-00760-7.

'Unix and Linux system administration handbook, 4th edition' van Nemeth, Snyder, Hein, en Whaley. Evenzeer goed geschreven en een standaardwerk. ISBN 978-0-13-148005-6.

Er zijn over de commandline ook grootse handleidingen geschreven. Ik heb er één ooit gedownload, ik weet absoluut niet meer waarvandaan. Het heet 'The Linux Command Line' van William E. Shotts, jr. Google er eens op, en anders vinden we een truc dat ik die naar je kan overzetten, als je het niet kan vinden. PB me dan maar  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Linux-boeken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/03, 21:33:24 »
Misschien wat te veel shell scripting geörienteerd voor jouw doel, maar ik vind "Linux Command Line and Shell Scripting Bible" ook erg de moeite waard (ISBN: 1118004426).

Re: Linux-boeken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/04, 09:34:30 »
http://www.e-booksdirectory.com/listing.php?category=27

vrije e-books over o.a. de command line
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Linux-boeken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/04, 11:32:19 »
Volgens mij al eens eerde geoemd, maar hier vind je allerlei boeken:

http://www.wowebook.com/

Re: Linux-boeken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/04, 11:38:09 »
Online is er enorm veel gratis beschikbaar.    =D
Zo ben ik ook begonnen.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux-boeken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/04, 13:01:01 »
Van Belgische makelij en reeds lang een autoriteit: Machteld Garrels.

http://www.garrels.be/Digital_Books

Introduction to Linux - A hands-on Guide is wat je zoekt: een stevige introductie tot het echte linux, diepgaand maar op zeer toegankelijke wijze gebracht.

"Ubuntu: Linux voor mensen:" is grotendeels op basis van dat boek gemaakt: je zou daarmee kunnen beginnen: dat is dan nog eens in het Nederlands.

Re: Linux-boeken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/04, 16:13:11 »
Ubuntu : Linux voor mensen is wel gebaseerd op ubuntu 8.04 als ik mij niet vergis. Er is sinds die tijd nogal gesleuteld aan gcc. verder zijn er terminal commando's bijgekomen en weggeknikkerd.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Linux-boeken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/04, 18:07:04 »
Probleemloos overstappen op Linux, van Jan Stedehouder en Gijs de Poel oid, gebaseerd op 8.04 maar mèt een heel hoofdstuk cli :)

Re: Linux-boeken
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/04, 18:46:20 »
Probleemloos overstappen op Linux, van Jan Stedehouder en Gijs de Poel oid, gebaseerd op 8.04 maar mèt een heel hoofdstuk cli :)

cli is zo 2012  =D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Linux-boeken
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/04, 18:49:49 »
Probleemloos overstappen op Linux, van Jan Stedehouder en Gijs de Poel oid, gebaseerd op 8.04 maar mèt een heel hoofdstuk cli :)

cli is zo 2012  =D
Dus eigenlijk lopen ze een jaar voor ???

Re: Linux-boeken
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/04, 20:08:20 »
Probleemloos overstappen op Linux, van Jan Stedehouder en Gijs de Poel oid, gebaseerd op 8.04 maar mèt een heel hoofdstuk cli :)

cli is zo 2012  =D
Dus eigenlijk lopen ze een jaar voor ???

eigenlijk wel ja. maar ik ben dan ook cli verslaafd he  :o
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Linux-boeken
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/04, 21:19:17 »
Probleemloos overstappen op Linux, van Jan Stedehouder en Gijs de Poel oid, gebaseerd op 8.04 maar mèt een heel hoofdstuk cli :)

cli is zo 2012  =D
Dus eigenlijk lopen ze een jaar voor ???

eigenlijk wel ja. maar ik ben dan ook cli verslaafd he  :o

Zo bezien liepen we met dit boek dus vier jaar voor  :P