Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop en externe monitor  (gelezen 1070 keer)

Offline hvb

  • Lid
laptop en externe monitor
« Gepost op: 2016/08/15, 20:42:28 »

Van een buurvrouw heb ik hier een oude HP pavilion g7 laptop met windows 7. Na een val gaf het scherm eerst rode strepen maar niet veel  later werd en bleef het beeld zwart.
Volgens de computerwinkel was de bedrading beschadigd/kapot tussen scherm en laptop, reparatie kon 150-200 euro kosten.

Nu kun je normaal gesproken een externe monitor/televisie aansluiten en zo deze laptop nog gebruiken, al ben je dan niet  erg mobiel meer. Het punt is nu dat bij aansluiten van de externe monitor er geen beeld op komt.
In de grafische omgeving kun je kiezen tussen bijv.  monitor 1 en 2, maar ik heb geen beeld.

Hoe kan ik toch instellen dat de externe monitor gebruikt moet worden, op internet kom ik er niet uit.
Bestaan hier toetscombinaties voor?
Kan een opstartbare usb stick met ubuntu (nog niet geprobeerd) de externe monitor herkennen en geldt dat dan ook voor windows ?

alle hulp is welkom,

Hans

Re: laptop en externe monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/15, 20:52:54 »
@ hvb,

heb je al de Fn+ F3-toets geprobeerd ( of de toets waar 2 schermpjes op afgebeeld staan)?  -- Daarmee zou je moeten kunnen schakelen naar het externe scherm.
Zelf heb ik dit nog niet kunnen testen/geprobeerd.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/15, 22:15:35 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline hvb

  • Lid
Re: laptop en externe monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/15, 22:06:42 »
@ hvb,

heb je al de F3-toets geprobeerd ( of de toets waar 2 schermpjes op afgebeeld staan)?  -- Daarmee zou je moeten kunnen schakelen naar het externe scherm.
Zelf heb ik dit nog niet kunnen testen/geprobeerd.

groet,
spievensterke.

Ik heb ondertussen ook al fn-f4 geprobeerd  (wat jij bedoelt met dat schermpje),  maar nog geen resultaat.

Re: laptop en externe monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/16, 00:09:45 »
kan ook  Fn+F5 ( er staan twee schermpjes op) zijn. Het verschilt van laptop tot laptop (ik heb er drie, en het verschilt bij alle drie).

Tip: het externe scherm moet vóór het opstarten aangekoppeld / aangesloten worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/16, 00:15:40 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: laptop en externe monitor
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/16, 20:09:04 »
Hans,

Ik vrees ervoor dat er iets meer aan de hand dan alleen de bedrading tussen scherm en laptop.
Als je een externe monitor aansluit, laptop al aan of niet,  zal je zo wie zo iets zien.
Al was het een of ander melding van de monitor zelf.
"No Signal", "No Cable connextion" ......
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline hvb

  • Lid
Re: laptop en externe monitor
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/16, 22:24:36 »
spievensterke

Bij mijn oude medionlaptop staan op zowel f3 als f4 twee schermen getekend, terwijl bij de hp op f3 een "zonnetje" en op f4 één  scherm staat. Op f5 staat een wereldbol en op geen enkele f-toets staan 2 schermen
Ik heb alle combinaties geprobeerd, f3, f4, fn - f3 en fn - f4 maar krijg geen enkel beeld, niet bij een vga , maar ook niet bij een hdmi aansluiting.
Zou het kunnen dat hp een andere toetsencombinatie gebruikt voor een externe monitor?

maurice2

Ik kreeg inderdaad op de monitor te zien no "signal".

Nu komt de grootste verrassing: een half uur geleden had ik wèl beeld op de laptop en op de monitor, zij het met rode streepjes. Het windows inlogscherm verscheen (ik weet het wachtwoord niet), maar bij een 2e poging was het scherm weer zwart.

Bedrading, grafische kaart, of iets anders?
Reparatie is waarschijnlijk niet meer de moeite waard.

bedankt voor de tips en het meedenken

Hans

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: laptop en externe monitor
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/17, 10:01:01 »
Dit heb ik ook ooit gehad met een Acer laptop.
Het bleek, dat er een draadbreuk en/of sluiting zat, in de bedrading die door het scharnier loopt.
Uiteindelijk heb ik het even aan de praat gehad, maar daarna was het afgelopen.
De onderdelen heb ik gebruikt voor een andere oude laptop........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.