Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06  (gelezen 14780 keer)

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Gepost op: 2007/02/22, 13:45:02 »
hallo,

ik heb een asus WL-167g usb adapter (ralink RT2500 chipset)en gebruik ubuntu linux 6.06.
ik krijg deze helaas niet geconfigureerd onder ubuntu

ga hier verder met posts op deze vraag.

grtz,
bas

het begin van deze thread: klik hier

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/22, 13:51:52 »
Citaat van: baszsiejj
hallo

ik weet niet of deze vraag al eens eerder in dit topic is gevraagd, in dat geval sorry voor mijn herhaling, maar weet iemand hoe je mijn wireless usb adapter (speedtouch 212g) kunt instellen in ubuntu 6. ((?¿?deze word namelijk wel in apparaten-beheer getoont, maar niet bij de netwerkinterfaces?¿?))

als deze kaart niet ondersteund wordt, kan iemand mij dan vertellen hoe je mijn (tweede)wireless usb adapter (asus WL-167g) goed kan configureren, bij deze is namelijk het probleem dat hij de verbinding wel maakt, maar in het netwerk scherm geeft hij geen signaalsterkte weer en staat de status van de verbinding op ''rust''.

ik ben net nieuw bij ubuntu maar ik snap niet echt hoe dat terminal-venster werkt en hoe je drivers via de terminal moet installeren, graag verdere uitleg als dit van toepassing is.

bij voorbaat dank;

baszsiejj

edit: heb al meerdere keren (tevergeefs) op google gezocht, zonder enig (werkend) resultaat, ook de toepassingen voor wireless in synaptec pakketbeheer werken niet...

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/22, 13:53:14 »
Citaat van: baszsiejj
ik heb dit forum ff doorgelezen, en ik las wat over iwconfig. die heb ik hierbij dus ff gepost:

  bas@bas-laptop:~$ iwconfig
  lo            no wireless extensions.

  eth0        no wireless extensions.

  sit0         no wireless extensions.

  rausb0    RT2500USB WLAN  ESSID:"Geldhof"
                Mode:Managed  Frequency=2.412 GHz  Bit Rate=11 Mb/s
                RTS thr:off   Fragment thr:off
                Link Quality=0/70  Signal level:-120 dBm  Noise level:-206 dBm
                Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
                Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

het gaat hier dan om rausb0, deze is dan mijn tweede wlan interface, de asus wl-167g.

ps. ik heb een wep key, geen wpa

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/22, 13:55:36 »
Citaat van: Ubuntu_demon
baszsiejj ik vermoed ook dat je met de asus WL-167g meer kans maakt dan met de speedtouch 212g. Er wordt afgeraden om usb wireless te kopen als je een keus hebt.

Volgens mij komt de asus WL-167g met verschillende chipsets (las ik ergens). Laten we hopen dat jij een ralink hebt.

Kun je een $lsusb doen met de asus erin en ons het resultaat geven ?

Eventueel kun je ons meer informatie geven met :
$sudo lshw
$sudo lshw -vv

Van http://linux-wless.passys.nl/language/h … nglish.php :

     For an USB device the procedure is a bit more tricky and not guaranteed to give usefull output. First you can attach the device, and look at the output from: "dmesg". For more/other output, you can also look at the file "/var/log/messages" and/or the file "/proc/bus/usb/devices"

Je kunt dus ook in je dmesg, /var/log/messages en /proc/bus/devices kijken. Maar misschien hebben we al genoeg aan $lsusb om te zien om welke chipset het gaat.

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/22, 13:56:44 »
Citaat van: baszsiejj
Laten we dan die speedtouch vergeten, ik had al zo'n vermoeden dat deze niet met Ubuntu Linux compatibel was.

Volgens mij heb ik er een ralink chipset in zitten, ik post zo wel ff de resultaten van [$lsusb] en [$sudo lshw] en [$sudo lshw -vv], ik zit nu namelijk nog in Windows.

Wat bedoel je precies met de output van mijn wlan stick? dat vat ik niet helemaal...

Resultaten van de terminal volgen strax.

grtz,
Bas

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/22, 13:57:15 »
Citaat van: baszsiejj
hallo,

ik heb een asus WL-167g usb adapter en gebruik ubuntu linux 6.06.
ik krijg deze helaas niet geconfigureerd onder ubuntu

ga hier verder met posts op deze vraag.

grtz,
bas

het begin van deze thread: klik hier
Heb je nu ndiswrapper en gekke instellingen voor je labtec ongedaan gemaakt ? Als je moeite hebt met het ongedaan maken zou je altijd een schone installatie kunnen doen voor de zekerheid (ik weet niet precies wat voor dingen je hebt uitgehaald en hoe drastisch je dingen hebt zitten te veranderen). Maar als je weet wat je gedaan hebt is het natuurlijk hardstikke overkill om opnieuw te gaan installeren :).

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/22, 13:59:20 »
ow, ja ik was alles ff op een rijtje aant zetten, ach ja, nevermind;)

ik heb dat ndiswrapper ongedaan gemaakt, iig de installatie van die stuurprogjes die niet werkten

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/22, 14:04:21 »
ik typte gewoon $sudo ndiswrapper in en er kwam een soort menu, en toen deed ik $sudo ndiswrapper -l, ik kreeg de drivers die ik geinstalleerd had, hebbik allemaal ongedaan gemaakt.

nog een keer voor de zekerheid $sudo ndiswrapper -l, en de lijst was leeg

dus al die drivers zijn weg.

   ik kan alleen niet de modem op onbeveiligd zetten, ik heb het adres om met de modem te connecten niet(bij mij is het zo: je tikt een of ander getal in ej adres balk van je browser in en je kan dan op de pagina die dan tevoorschijn kmt de instellingen van de modem wijzigen, maar dat adres ben ik kwijt)

bas

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/22, 14:05:14 »
Probeer nu de instructies van :

http://forum.ubuntu-nl.org/message/76582#p76582
Jouw ding heet dus niet ra0 heh. Vervang ra0 dus voor de naam van jouw ding.

Vergelijkbare instructies voor de rt61 hier kunnen ook van pas komen :
http://forum.ubuntu-nl.org/message/76152#p76152

succes!

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/22, 14:05:56 »
Citaat van: ubuntu_demon
Dus we gaan er vanaf nu vanuit dat het een ralink is.

Het installeren van restricted modules kan nooit kwaad (alhoewel je ze voor ralink waarschijnlijk niet nodig hebt) :
$uname -r
en kies een van de volgenden :
$sudo aptitude install linux-386
$sudo aptitude install linux-686
$sudo aptitude install linux-generic

Zet je router op onbeveiligd.

Als je met ndiswrapper hebt gespeeld moet je die stappen ongedaan maken.

Welke versie van Ubuntu draai je ook alweer ?

Probeer eerst even deze module te modproben :

$ sudo modprobe rt2500

Als dit geen error geeft kijk je even bij $iwconfig of er al een nieuwe interface is :
$iwconfig

zet de nieuwe interface in je /etc/network/interfaces (vervang ra0 door de naam van je nieuwe interface) :
$gksudo gedit /etc/network/interfaces

Code:

auto ra0
iface ra0 inet dhcp

En nu je nieuwe interface even omhoog laten komen (vervang ra0 door de goede naam):
$sudo ifdown ra0 && sudo ifup ra0

Als het meezit heb je nu een wireless verbinding.

PS :
we gaan eerst een tijdje klooien met ingebakken drivers voordat we dingen doen als de drivers van ralink halen. Ik had van de week een e-tech geleend met een ralink chipset om te kijken of ik WPA(2) aan de praat kreeg en die kreeg ik ook gewoon met out-of-the-box drivers aan de praat.

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/22, 14:07:58 »
Citaat van: baszsiejj
ik kan alleen niet de modem op onbeveiligd zetten, ik heb het adres om met de modem te connecten niet(bij mij is het zo: je tikt een of ander getal in ej adres balk van je browser in en je kan dan op de pagina die dan tevoorschijn kmt de instellingen van de modem wijzigen, maar dat adres ben ik kwijt)

bas
Het is essentieel dat je je router eerst op onbeveiligd insteld.

Je hebt dus een kabelmodem met draadloze router ingebakken. Als jouw pc direct via kabeltje of wireless aan die kabelmodem hangt is het heel makkelijk om dat adres te vinden :

$route

Waarschijnlijk zie je een van deze nummers dat is dan het adres dat je in je browser moet intypen :
192.168.0.1
192.168.1.1
192.168.100.1
10.0.0.1
10.0.1.1
10.0.100.1

Qua beveiliging gaan we later maar pas nadat onbeveiligd werkt :
1) macfiltering aanzetten
2) WEP

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/22, 14:20:45 »
ik krijg in de terminal bij de uitwerking van $route een ip en een adres, dat ip werkt niet, dat adres wel, maar dan kan ik niet inloggen op mijn modem, ik heb de gebruiksaanwijzing erbij gepakt en het juiste wachtwoord en gebruikersnaam (niet de ESSID en WEP) ingevuld, maar het werkt niet, hij geeft een melding telkens opnieuw, dat mijn gebruikersnaam en/of w8woord niet klopt, misschien lukt het wel op windows, ik weet het niet, ik schakel nu even door naar xp om het daar te proberen

grtz,
bas

ps.: geen van die nummer adressen die jij hebt opgegeven werkt...:(

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/22, 14:25:04 »
Citaat van: baszsiejj
ik krijg in de terminal bij de uitwerking van $route een ip en een adres, dat ip werkt niet, dat adres wel, maar dan kan ik niet inloggen op mijn modem, ik heb de gebruiksaanwijzing erbij gepakt en het juiste wachtwoord en gebruikersnaam (niet de ESSID en WEP) ingevuld, maar het werkt niet, hij geeft een melding telkens opnieuw, dat mijn gebruikersnaam en/of w8woord niet klopt, misschien lukt het wel op windows, ik weet het niet, ik schakel nu even door naar xp om het daar te proberen

grtz,
bas

ps.: geen van die nummer adressen die jij hebt opgegeven werkt...:(
Die nummers komen gewoon vaak voor. Als je er maar op de modem/router komt :). Een veel voorkomende standaard gebruikersnaam en password is admin. Als deze niet werkt moet je het inderdaad even opzoeken.

Je kunt ook de modem/router resetten door er een minuut de stroom af te halen. Vaak worden alle instellingen dan naar standaard gezet (meestal onbeveiligd en standaard password/gebruikers )

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/22, 14:30:05 »
okay, dat doe ik dan maar, ik zit nu namelijk in windows, en daar werkt het nog steeds niet

maar krijg ik geen problemen als ik de modem ''reset''? of kun je de beveiliging weer zo instellen?

grtz,
bas

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/22, 14:33:19 »
Citaat van: baszsiejj
okay, dat doe ik dan maar, ik zit nu namelijk in windows, en daar werkt het nog steeds niet

maar krijg ik geen problemen als ik de modem ''reset''? of kun je de beveiliging weer zo instellen?

grtz,
bas
Tuurlijk kun je de beveliging zo weer instellen. Misschien moet je de beveiliging ook weer opnieuw instellen in windows maar je moet er wat voor over hebben :). (als je WEP / WPA sleutel bewaard en later weer precies dezelfde instellingen met dezelfde sleutel gebruikt hoef je natuurlijk natuurlijk niks aan windows te rommelen)

Het is veel makkelijker om eerst wireless onbeveiligd te laten werken en daarna beveiliging toe te voegen. Je kunt beter een probleem eerst opdelen in stukjes namelijk anders weet je niet waar te beginnen.

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/22, 14:36:03 »
oke, ik snap het;)

dan ga ik daar nu ff aan verder knutselen

grtz,
bas

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/22, 14:38:58 »
Citaat van: baszsiejj
oke, ik snap het;)

dan ga ik daar nu ff aan verder knutselen

grtz,
bas
succes!

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/22, 14:40:06 »
hmmm.... volgens mij is die modem daar tegen bestand, als ik namelijk hem na een tijdje weer aanzet geeft de wireless in windows eerst een onbeveiligd netwerk aan en na te connecten is het precies als voorheen.

dus ik moet dit echt in de instellingen wijzigen, via dat adres...

bas

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/22, 14:41:58 »
dat connecten gaat automatisch, maar het probleem is dat als ik connect hij weer hersteld, ik denk dat we hier een klein probleempje hebben:(

bas

ik kijk nog ff de handlijding grondig door

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/22, 14:45:20 »
ik kijk er vanavond nog wel naar rond 8 uur, ik ga ff een luchtje scheppen op het strand.

latooeer
bas

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/22, 14:49:05 »
Citaat van: baszsiejj
hmmm.... volgens mij is die modem daar tegen bestand, als ik namelijk hem na een tijdje weer aanzet geeft de wireless in windows eerst een onbeveiligd netwerk aan en na te connecten is het precies als voorheen.

dus ik moet dit echt in de instellingen wijzigen, via dat adres...

bas
Bedoel je dat als je de modem opstart dat hij dan eerst onbeveiligd is en daarna beveiligd ? (dus als je er niet op connect)

Wat bedoel  je precies met "precies als voorheen" ? Het is logisch dat je in windows makkelijk kunt connecten op een onbeveiligd netwerk daarvoor hoef je niet veel of niks aan je instellingen te doen.

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/22, 14:50:10 »
Citaat van: baszsiejj
ik kijk nog ff de handlijding grondig door
Kan geen kwaad. Je komt ook de stroom er wat langer aflaten. Het is belangrijk dat je op je router kunt inloggen. Los dat eerst maar eens op :).

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/22, 14:51:37 »
Citaat van: baszsiejj
ik kijk er vanavond nog wel naar rond 8 uur, ik ga ff een luchtje scheppen op het strand.

latooeer
bas
Have fun :).

Ik weet niet wanneer ik je weer kan helpen. Ik heb vandaag toevallig wat tijd maar vanavond niet. Dus mijn hulp zal wat langzamer gaan of misschien wil iemand anders je ook wat tips geven.

succes ermee

asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/22, 15:38:29 »
Als je je router voor elkaar hebt probeer dan de instructies van :

http://forum.ubuntu-nl.org/message/76582#p76582
Jouw ding heet dus niet ra0 heh. Vervang ra0 dus voor de naam van jouw ding.

Vergelijkbare instructies voor de rt61 hier kunnen ook van pas komen :
http://forum.ubuntu-nl.org/message/76152#p76152

Ik heb die de inhoud van die posts een klein beetje aangepast.

baszsiejj

  • Gast
asus WL-167g USB WLAN adapter configureren in ubuntu 6.06
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/22, 16:33:45 »
Citaat van: ubuntu_demon
Citaat van: baszsiejj
hmmm.... volgens mij is die modem daar tegen bestand, als ik namelijk hem na een tijdje weer aanzet geeft de wireless in windows eerst een onbeveiligd netwerk aan en na te connecten is het precies als voorheen.

dus ik moet dit echt in de instellingen wijzigen, via dat adres...

bas
Bedoel je dat als je de modem opstart dat hij dan eerst onbeveiligd is en daarna beveiligd ? (dus als je er niet op connect)

Wat bedoel  je precies met "precies als voorheen" ? Het is logisch dat je in windows makkelijk kunt connecten op een onbeveiligd netwerk daarvoor hoef je niet veel of niks aan je instellingen te doen.
ik zal de stappen even opschrijven:
1) ik doe de router uit, na een minutje -zoals jij zij- doe ik hem weer aan.
2) als ik kijk in de beschikbare netwerken zie ik dat mijn netwerk onbeveiligd is.
3) als ik mijn onbeveiligde netwerk connect, gaat dat zonder problemen.
4) maar als ik verbonden ben met mijn netwerk, en ik kijk weer in de beschikbare     netwerken, is dit netwerk ineens weer beveiligd (zoals voorheen)

dit alles in windows xp

grtz,
bas