Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij  (gelezen 3457 keer)

Goeiedag,


de laptop van mijn vriend, en ook mijn computer, hebben onlangs de nieuwe installatie gekregen van Gutsy gibbon 7.10 in Ubuntu. Mijn computer start goed op en sluit goed af, de laptop sluit echter niet af. Ik denk dat dat niet altijd is maar meer en meer wil hij niet afsluiten.

Weet iemand wat we daarmee moeten doen? Moeten we de installatie op de laptop helemaal terug opnieuw doen of kunnen we ook dat probleem oplossen door een commando in te voeren in de terminal of iets te installeren?

Wie weet raad? Alvast héél vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/08, 20:02:43 »
Wanneer je de laptop opstart, nadat Grub gestart wordt, krijg je dan een melding over acpi ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/08, 20:36:44 »
Dat weet ik niet, dat moet ik morgen eens bekijken. Daarnet sloot hij wel goed af, soms hapert hij dus en soms niet.

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/11, 19:13:26 »
Hallo,


nee, ik denk niet dat ik dat krijg, het gaat zo vlug. Wat ik wel zie, is grub loading, dan 2 seconden later start hij op. Mijn computer start netjes op en sluit mooi af, op de laptop krijg je zelfs niets te zien van het woord Ubuntu met de balk met de oranje streep die groter en kleiner word met het opstarten en afsluiten. Ik heb daarjuist de Gutsy gibbon nog eens helemaal opnieuw geïnstalleerd maar het is nog altijd hetzelfde. Soms sluit hij af, soms niet en je ziet nooit het woord ubuntu en hoort ook niet de geluiden om op te starten en af te sluiten, hoewel het geluid werkt.

Weet hier iemand raad mee?

Groetjes,

Els

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/11, 19:27:11 »
Heb vandaag hier ook een clean install van de Gutsy gedaan, eerst met de live cd maar kreeg bij het heropstarten en na grub een zwart scherm dat enkele minuten duurde en daarna kreeg ik pas het inlogscherm. Enkele foefkes uitgevoerd zonder resultaat, enkele malen terug opnieuw geinstalleerd ook zonder resultaat.
Daarna heb ik de alternate cd genomen en toen was alles in orde.
En daarmee is mijn zondag weer voorbijgevlogen. :)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/11, 19:31:52 »
Wat is de alternate cd?

Offline hvb

  • Lid
Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/11, 19:46:09 »
Els

Wat het afsluiten van de computer betreft helpt misschien het volgende.

Hulpmiddelen - terminalvenster:
typ in: sudo gedit /etc/modules (+enter+wachtwoord+enter)

en voeg in gedit (verschijnt in nieuw scherm) onderstaande regel toe:

apm power_off=1

zodat het volgende beeld ontstaat:

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

fuse
lp

apm power_off=1

Daarna sla je dit vernieuwde bestand op in gedit  en herstart de computer. Bij de volgende keer afsluiten zou het moeten lukken.
Ik heb dit probleem zowel in feisty als onlangs in gutsy gehad en 2 keer was dit bij mij de oplossing.

vr. gr.

Hans

mickvdv

  • Gast
Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/11, 19:55:50 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=191355

Dat vond google, gooi je foutmelding eens door google:D
Mickvdv

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/12, 13:00:39 »
Dag Hans,


ik heb jouw raad opgevolgd en dat allemaal gedaan. Ik heb de laptop terug opgestart en afgesloten, nu sluit hij wel af. Het zwarte scherm bij het opstarten en afsluiten blijft echter. Je bent dan nooit zeker of hij wel goed opstart en afsluit zoals het moet. Het woord Ubuntu met die balk eronder met dat oranje dat kleiner en groter word, zie ik nooit.
Moet ik het gewoon zo laten of moet er nog ergens iets veranderd worden?

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp en uitleg.

mickvdv, ik heb op die website gekeken maar snap er eigenlijk niets van. Ik heb weinig kennis van Engelse computertermen, in 't Nederlands is 't al moeilijk genoeg voor mij.

Groetjes,

Els

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/12, 13:34:08 »
Dat probleem had ik ook idd, met die schermen bedoel ik. Schijnt een klein bug te zijn in Gutsy. Volg de raad van Johanvd op en je splashscreens zouden weer moeten werken:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/17224

@ Hvb:
Als ik mijn laptop in slaap sus, wordt hij niet meer wakker. Dan kan ik alleen nog hardhandig de computer uitzetten en opnieuw opstarten voordat ie het weer doet. Zou die oplossing die je aan Els hebt gegeven ook voor dit probleem werken?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline hvb

  • Lid
Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/12, 20:48:13 »
@Els

Mooi dat de computer nu goed afsluit, ik hoop voor je dat dat ook zo zal blijven.
Dat die oranje balken niet verschijnen lijkt me niet normaal, maar zolang de computer verder goed opstart en afsluit ook niet echt een probleem. Ik heb geen idee wat (welke bug) hier achter zit, aangezien ik absoluut geen computerdeskundige ben.

@crashit

Dat van die slaapstand is me niet helemaal duidelijk, bedoel je echt de slaapstand zoals die verschijnt in het keuzemenu bij het afsluiten? In dat geval heb ik ergens op dit forum gelezen dat men van die stand niet gecharmeerd is, inderdaad in verband met het weer opstarten.
Mocht je echter het gewone afsluiten bedoelen dan zou je inderdaad mijn oplossing kunnen toepassen. Werkt die oplossing niet bij jou dan kun je die extra regel ook weer heel makkelijk weghalen.
Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Hans

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/12, 22:13:41 »
@ hvb: srry dat ik ff onduidelijk was :) Vond het leuk om het zo op te schrijven. Het gaat idd om de slaapstand van Ubuntu. Die werkt dus niet goed.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

KwastjeModus

  • Gast
Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/12, 23:36:16 »
Citaat van: Els1980
Wat is de alternate cd?
Je kunt de alternate CD van Feisty (Ubuntu) hier vinden. Bij mij werkte de normale cd niet en de alternate wel.

FF naar beneden scrollen en alternate opzoeken en downloaden

http://nl.releases.ubuntu.com/releases/feisty/

Ik heb zelf vanaf Feisty geupdated en dat werkt uiteindelijk het beste bij mij.

yvanmidden

  • Gast
Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/26, 22:33:48 »
Citaat van: r0n.
Wanneer je de laptop opstart, nadat Grub gestart wordt, krijg je dan een melding over acpi ?
Ik krijg die wel. Iets van Bios 1999 en dan het jaartal 2000 en dan wordt er wat gezegd over acpi... En ja, mijn computer sluit niet 100% af..

JimZ

  • Gast
Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/26, 22:48:12 »
Een topic van een ander overnemen is niet echt de gewoonte dus in het vervolg ....... ;)

Maar kijk ook eens even HIER.

Gr,
Jim

Laptop sluit niet meer af sinds installatie van Gutsy gibbon 7.10 bij
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/20, 08:28:40 »
Hallo,


de laptop wil ook al niet leer opstarten zoals het hoort en ook niet afsluiten zoals het moet. Je ziet een zwart scherm als hij opstart en je weet dan nooit hoe ver hij staat met opstarten of afsluiten. Het woord Ubuntu met die oranje balk eronder komt er niet meer op te staan, zowel niet met opstarten als afsluiten. Ik heb al eens grub terug geïnstalleerd maar dat haalde niks uit. Ook dat voorstel met dat afsluiten, met in dat bestand wat te veranderen (die apm power off) helpt niet.

Weet iemand wat ik nu moet doen om hem terug fatsoenlijk op te kunnen starten en af te sluiten? Moet ik een of ander programma installeren, moet ik iets veranderen aan zo 'n tekstbestand of welke cd moet ik gebruiken om dat terug in orde te krijgen? Liefst doe ik dat wel zonder dat ik heel de installatie van ubuntu nog eens moet doen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els