Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dvd maken, 16:9 of 4:3  (gelezen 3488 keer)

Dvd maken, 16:9 of 4:3
« Gepost op: 2009/05/08, 20:33:13 »
Hallo,

ik moet een dvd in elkaar knutselen, moet ik het filmpje er in 16:9 op zetten of 4:3. Het kan bijde.
En als het 16:9 is, krijg je dan op een 4:3-scherm automatisch van die mooie zwarte balken of moet je die er zelf bij voegen op een of andere manier.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: Dvd maken, 16:9 of 4:3
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/09, 11:02:22 »
Je moet als eerste de vraag stellen hoe je de video hebt opgenomen, met wide screen dus 16:9 of de 'oudere camcorders' met het eerdere formaat 4:3.
Tweede vraag is waar speel je de DVD straks het meeste af op een wide screen TV of het 'oude formaat'.
Hiervan hangt alles af. Als je 16:9 opgenomen beelden met 16:9 op DVD gaat branden en je speelt de video af op een oudere TV dan krijg je dus de zwarte balken. Als je 4:3 hebt opgenomen en je speelt af op wide screen dan krijg je heel vaak sterke vertekeningen, die je echter op de TV kunt corrigeren.
Jet is best een ingewikkeld verhaal. Ik heb er van alles mee gedaan en constateer ook dat bepaalde opnames op mijn eigen TV perfect overkomen en bij vrienden (ook een wide screen, maar een wat ouder type) weer gedeeltes wegvallen.
Dus alles hangt af van opname, bewerking en afspeel toestel.
Succes
Ubunturolf

Re: Dvd maken, 16:9 of 4:3
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/09, 16:51:25 »
Het is opgenomen met bijde, omdat er meerdere camera's zijn gebruikt. alle beelden worden bewerkt en zullen aangepast moeten worden.
Wat de verhouding is van het afspeelapparaat verschilt ook, en ik heb geen idee welke het meeste gebruikt wordt.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.