Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van dual boot naar alleen Ubuntu  (gelezen 5094 keer)

Offline track

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/10/01, 19:25:21 »
Hoi Elise,

bij terminal-opdrachten zet je gewoon de  sudo voor het commando, b.v.  sudo ifconfig
en bij grafische programma's  gksu , dus b.v.  gksu nautilus  Dan heb je voor het
desbetreffende commando de nodige rechten.

edit:  dit geldt ook voor commando's die je in een starter hebt staan.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/04, 16:30:00 door track »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2009/10/04, 10:09:23 »
Citaat
Echter voor de extensie die ik heb aangemaakt heb ik ook root rechten nodig. Wat zou ik moeten intypen om die map te openen met terminal om er gelijk met root rechten in te komen?
Over wat gaat dat hier? Wat is die "extensie"? Om in een map te kunnen komen zonder root rechten, moet je de permissies aanpassen.

Om een commandolijn te krijgen met root rechten, kan je "sudo -i" gebruiken (je omgeving is die van de root user) of "sudo -s" (je omgeving blijft die van je gebruiker). Maak er een goede gewoonte van van dergelijke promt weer te verlaten van zodra het werk afgelopen is ("exit")

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2009/10/04, 20:41:53 »
Dus kun je een sub-partitietabel aanmaken (= extended), die weer vier sub-partitties bevat, enz..

De extended kan veel meer dan vier (=logische) partities bevatten; ik heb hier in mijn laptop zeven logische partities in mijn extended.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2009/10/05, 20:46:19 »
De extensie is een ext3 extensie waarop eerst windows heeft gestaan, ik heb deze met de gparted live cd aangemaakt.
Als ik er iets op wil opslaan staat er acces denied, your not the owner. Ook al heb ik me net via sudo -s root rechten gegeven.. Hoe kan ik dit oplossen, is er misschien een commando dat ik zo de rechten kan wijzigen in write en remove, want via de grafische shell lukt dit niet?

Elise_

  • Gast
Re: Van dual boot naar alleen Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2009/10/05, 20:55:04 »
Het is gelukt, ik heb in een shell hetvolgende getypt:)

chown [eigen login naam] /media/disk