Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goede Amstrad CPC emulator  (gelezen 4756 keer)

Goede Amstrad CPC emulator
« Gepost op: 2010/11/10, 11:54:14 »
Voor de liefhebber van oude spelletjes (8 bit), heb ik misschien een leuke link.

http://developer.berlios.de/project/showfiles.php?group_id=272

Er is daar een goede CPC emulator te vinden (arnold-nurgle-x86-2009-03-17.tar.bz2).
Uitpakken in een mapje en met een klik op 'Arnold' start de emulator
Deze heeft in tegenstelling tot andere  CPC emulators (en oudere Arnold versies) geen problemen met geluid.
Voor deze oude homecomputer zijn denk ik wel meer dan duizend games te vinden op het net.
Een kleine uitleg, bij drive A kun je een spel kiezen (*.dsk file) en als je 'CAT' intoets op het blauwe schermpje krijg je een directory overzicht. Met RUN"ProgrammaNaam" start hij het spel op.

Groetjes, Theo
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/15, 16:46:18 »
Ik denk niet dat ik het ga gebruiken (ik weet nog niet eens precies wat CPC is :-[), maar niettemin bedankt voor de tip! :) Altijd leuk om nieuwe dingen te leren kennen en voor de liefhebbers is dit zeker een aanrader :)

Offline joop13

  • Lid
Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/15, 22:14:23 »
Ik denk niet dat ik het ga gebruiken (ik weet nog niet eens precies wat CPC is :-[), maar niettemin bedankt voor de tip! :) Altijd leuk om nieuwe dingen te leren kennen en voor de liefhebbers is dit zeker een aanrader :)

Dat was de volgende computer, mijn eerste persoonlijke computer.

http://101videogames.wordpress.com/2009/12/17/christmas-special-podcast-2009/
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/22, 12:28:32 »
Ik denk niet dat ik het ga gebruiken (ik weet nog niet eens precies wat CPC is :-[), maar niettemin bedankt voor de tip! :) Altijd leuk om nieuwe dingen te leren kennen en voor de liefhebbers is dit zeker een aanrader :)

De CPC van Amstrad was een 8 bits homecomputer, een soort van tegenhanger van de Commodore 64, ZX Spectrum, Atari XL/XE en MSX.
Er bestaan overigens nog steeds groepen die leuke dingen met dit computertje doen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline joop13

  • Lid
Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/22, 21:10:56 »
Ik denk niet dat ik het ga gebruiken (ik weet nog niet eens precies wat CPC is :-[), maar niettemin bedankt voor de tip! :) Altijd leuk om nieuwe dingen te leren kennen en voor de liefhebbers is dit zeker een aanrader :)

De CPC van Amstrad was een 8 bits homecomputer, een soort van tegenhanger van de Commodore 64, ZX Spectrum, Atari XL/XE en MSX.
Er bestaan overigens nog steeds groepen die leuke dingen met dit computertje doen.
Vergeleken bij bovenstaande computers was deze computer een state-of-the-art computer met 128 Kb geheugen en een harde flop. Dit kun je vergelijken met de 3.5 inch floppy's die pas veel later in gebruik kwamen bij de PC.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/23, 13:24:10 »

De CPC van Amstrad was een 8 bits homecomputer, een soort van tegenhanger van de Commodore 64, ZX Spectrum, Atari XL/XE en MSX.
Er bestaan overigens nog steeds groepen die leuke dingen met dit computertje doen.
Vergeleken bij bovenstaande computers was deze computer een state-of-the-art computer met 128 Kb geheugen en een harde flop. Dit kun je vergelijken met de 3.5 inch floppy's die pas veel later in gebruik kwamen bij de PC.


Ik noemde de andere computers ter vergelijking, de Amstrad was/is een hele goede 8 bits computer. Nog een paar leuke weetjes, er kon ook een harde schijf op aangesloten worden (20 mb) en er was een msdos emulator voor te vinden. De CPC+ (en GX4000 spelcomputer) had bovendien hardware scrolling en sprites (dit had bijvoorbeeld een standaard Atari ST niet). Het geluid was stereo en had bijvoorbeeld een DMA. Het grafische gedeelte was meer dan goed, door slim programmeerwerk weet men er meer uit te halen dan wat officieel de specificaties waren. Bewijzen zijn genoeg te vinden op het internet :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/25, 14:30:58 »
Even een bump, maar niet zonder reden :)
Ik heb een cd met honderden games voor de CPC gevonden, ooit eens gebrand na veel download werk.
Nu zet ik alles netjes in een mapje en zat ik te denken om het ook voor anderen beschikbaar te zetten (honderden links aanklikken wordt niemand echt gelukkig van denk ik ;) ).
Het is best veel werk, alles is ingezipt en laat de emulator dat nou net niet accepteren.
Dus alles uitpakken dan maar :S

Ik weet niet of ik er iemand blij mee kan maken, maar dan hoor ik het graag (anders loont het de moeite van het uploaden niet).

Groetjes,
Theo
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/26, 11:52:17 »
Alles uitgepakt, en de games (honderden) in alfabetische volgorde gezet.
Paar uurtjes werk, inclusief wat 'haartrekken' omdat ik sommige zipbestanden niet open kreeg.

Voor de liefhebber: http://www.mediafire.com/?nl5kc0a94l4tj5u
Daar staat: arnold-nurgle-x86-2009-03-17.tar.gz en is 105.41 mb groot

Groetjes,
Theo


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/09, 10:33:28 »
Ik ben zeker geinteresseerd hierin.

Heb zelf nooit een amstrad gehad maar dit soort computers had in mijn ogen leukere spelletjes dan deze die nu uitkomen. Zat indertijd te twijfelen tussen de amstrad en de atari st en is toen de atari geworden. Ongelooflijk hoe ze op deze computers zeer sterke qua grafisch en qua geluid spelletjes en serieuzere software maakten die dan nog eens op 1 diskette pasten. Met de harde schijfprijzen van nu wordt er totaal niet meer gekeken naar compact programmeren. Spijtig want hierdoor moet je ook een steeds zwaardere pc hebben om eigenlijk hetzelfde mee te kunnen doen.

Even een bump, maar niet zonder reden :)
Ik heb een cd met honderden games voor de CPC gevonden, ooit eens gebrand na veel download werk.
Nu zet ik alles netjes in een mapje en zat ik te denken om het ook voor anderen beschikbaar te zetten (honderden links aanklikken wordt niemand echt gelukkig van denk ik ;) ).
Het is best veel werk, alles is ingezipt en laat de emulator dat nou net niet accepteren.
Dus alles uitpakken dan maar :S

Ik weet niet of ik er iemand blij mee kan maken, maar dan hoor ik het graag (anders loont het de moeite van het uploaden niet).

Groetjes,
Theo


Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/25, 10:04:07 »
Ik ben zeker geinteresseerd hierin.

Heb zelf nooit een amstrad gehad maar dit soort computers had in mijn ogen leukere spelletjes dan deze die nu uitkomen. Zat indertijd te twijfelen tussen de amstrad en de atari st en is toen de atari geworden. Ongelooflijk hoe ze op deze computers zeer sterke qua grafisch en qua geluid spelletjes en serieuzere software maakten die dan nog eens op 1 diskette pasten. Met de harde schijfprijzen van nu wordt er totaal niet meer gekeken naar compact programmeren. Spijtig want hierdoor moet je ook een steeds zwaardere pc hebben om eigenlijk hetzelfde mee te kunnen doen.


En is het beetje gelukt? Ik zit hier zelf 3 weken in de lappenmand (chronische aandoening + bonuskwaal).
Dus helaas weinig tijd voor de computer (lig veelal plat).
Zelf heb ik ook geen Amstrad gehad, maar ook Atari's (ik heb nog steeds een 130xe en een 520stm, 1mb).
Ik ben het volledig met je eens, programmeurs lijken lui geworden :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Goede Amstrad CPC emulator
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/28, 14:09:49 »
Spijtig genoeg nog geen tijd gehad om de amstrad emulator te testen maar het staat voor komende weken op de planning ;-)