Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick blijf zichtbaar in Gparted terwijl ie niet in PC zit  (gelezen 527 keer)

Offline soppel

  • Lid
Onderwerp verteld eigenlijk wat er aan de hand is. Maar hoe is het gekomen? Lang verhaal.

Ik wilde Volumio op een USB stick zetten. Hier ging wat mis. Ik zat niet op te letten want dat soort handelingen gaan normaal vanzelf goed. Nu dus niet. Weet niet of er foutmeldingen geweest zijn.
Bleek dat de stick te klein was. 1GB, terwijl er 1,4GB nodig was.
Ik had wel al de drie partities zichtbaar in de filemanager. Op eject gedrukt. Normaal verdwijnen ze dan alle 3.
Nu niet er bleven er 2 staan. (ik meen dat 'boot' verdwenen was.
PC uitgezet om de stick er uit te halen.
Debian wil niet meer opstarten. Krijg zo'n melding dat ie anderhalve minuut gaat zoeken en dat herhaalt ie een paar keer totdat je in kan loggen als root. Geen idee wat ik daar dan moet dus nogmaals proberen.
Weer hetzelfde.
Nou werkte ik nog met Debian-9 en was al een paar weken van plan naar Debian-11 te gaan. Dus mijn idee: het regent, vandaag maar even die oude OS'en vervangen voor vers.
Pc opnieuw opgestart en in Grub gekozen voor AVlinux (oude versie)die ook op de schijf staat.
Maar ook daar staan die 2 regels van Volumio in de filemanager.
In elk geval even snel de laatste spullen kunnen back-uppen.
Tijd voor de Gparted-DVD om wat partities aan te maken zodat de nieuwe OS'en erop kunnen.
Maar zelfs in Gparted staat SDC met die volumio regels!
Terug naar AVlinux. daar geprobeerd ze weg te krijgen. Na de partities geformateerd te hebben kreeg ik ze uit de filemager. YES.....dacht ik.
Gparted erin maar die ziet nog steeds SDC. Welliswaar leeg, maar ik verwacht nu dat als de nieuwe OS'en erop staan dat die usb-stick zichtbaar blijft.

Ik snap dus niet hoe het kan dat zelfs Gparted op DVD een stick ziet die niet in de PC zit. En ik zie al helemaal niet hoe ik dat ga oplossen.

Sorry voor het lange verhaal.






Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: USB stick blijf zichtbaar in Gparted terwijl ie niet in PC zit
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/24, 17:32:22 »
Probleem opgelost,
Niet helemaal maar de grote verwarring.

Feit blijft dat de volumio partities zichtbaar waren/bleven in AVlinux terwijl de usb stick op tafel lag.

Maar Gparted zag die stick niet.
In mijn PC zat nog een lege 1TB schijf. Dat was wat Gparted zag. En ik zat in de stress met die 1GB, dus zag dat over het hoofd.
Ik kan nu dus mijn partities maken en gewoon verder.

Nog een leuk detai: Ik formateerde de USB stick als 1 partitie. Toen stonden de mappen er weer op die erop stonden voordat ik Volumio erop probeerde te zetten.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan