Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig  (gelezen 1097 keer)

Offline Reinhard

  • Lid
kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig
« Gepost op: 2021/08/19, 21:25:39 »
Hallo, ik wens hier thuis een oude pc nieuw leven in te blazen adhv Linux. Installatie loopt vlot en was succesvol. Systeem draait ook stabiel. Echter wat bij verscheidene  distributies terugkomt (momenteel draai ik Lubuntu) is dat lokale video zich traag, schokkerig en onscherp afspelen. Zo ook online video's genre YouTube, Netflix. De grafische kaart lijkt in de bottleneck te zijn?  Aangezien mijn kennis zich volledig beperkt tot de visuele kant van Linux en ik bitter weinig weet van wat onder motorkap zit roep ik hier even hulp in.

Internet leert me dat een bepaalde driver "nouveau" kan vervangen worden door "Nvidia drivers (als dat al een oplossing voor het probleem zou zijn?  Dit probeerde ik al eens maar dit liep mis door commando's in de terminal die ik niet zo goed begrijp en waarbij na een reboot het systeem niets meer deed. In bijlage een output inxi -Fxprmz. Wie kan de vinger op de wonde leggen en een mogelijke oplossing suggereren. Liefst in een duidelijk en transparant stappenplan.  Of is mijn systeem misschien gewoon te zwak.  Nogmaals: mijn kennis is beperkt.

Alvast heel erg bedankt.




Offline vanadium

  • Lid
Re: kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/19, 21:35:01 »
Laat video nu net het grote probleem zijn bij oudere laptops. Video afspelen vergt veel rekenkracht, en kan op modernere systemen voor een deel gedelegeerd worden naar de grafische kaart. Moderne codecs (H.264) zijn ook nog eens veel rekenintensiever dan oudere codecs (mpeg1, 2, divx). Hedendaagse video's hebben doorgaans een hoge resolutie. Aan die beperking zal je niets kunnen doen, behalve dan je beperken tot het afspelen van filmjes in lagere resolutie en geëncodeerd liefst met een oudere codec. De oudere PC zal het wel uitstekend doen voor het bekijken en zelfs wel bewerken van foto's,  en tekstverwerking, en surfen, behalve video dan.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/19, 23:21:45 »
De huidige linux-en hebben geen propriarity, door Nvidia beschikbaar gestelde, driver voor jouw videokaart meer.
Je zult het moeten doen met de nouveau driver en geen hi res video, of, een, pakweg 10 jaar oude en niet meer ondersteunde, Linux of Windows. versie.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Reinhard

  • Lid
Re: kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig
« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/20, 09:18:39 »
Zijn er modernere videokaarten (merk / type) die  nog compatibel zouden zijn met mijn systeem dit performanter zijn en dit probleem kunnen oplossen?  Zou dit soelaas kunnen brengen?  Ik kan er altijd eens achter (2dehands) zoeken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/20, 09:54:52 »
Zijn er modernere videokaarten (merk / type) die  nog compatibel zouden zijn met mijn systeem dit performanter zijn en dit probleem kunnen oplossen?  Zou dit soelaas kunnen brengen?  Ik kan er altijd eens achter (2dehands) zoeken.
Zonde van het geld om nog iets te investeren in die ouwe bak.... Je zou nog kunnen proberen of-ie het iets beter doet met superlichtgewicht Bodhi Linux, want dat kost je niets:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/bodhi.html

Offline MKe

  • Lid
Re: kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig
« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/20, 10:08:50 »
Misschien een paar andere media players proberen? Ik gebruik vaak mpv op oude machines. Dat gebruik ik vaak op oude machines maar is commandline.

Offline Reinhard

  • Lid
Re: kwaliteit video's: slecht, traag, schokkerig
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/20, 10:21:33 »
Zijn er modernere videokaarten (merk / type) die  nog compatibel zouden zijn met mijn systeem dit performanter zijn en dit probleem kunnen oplossen?  Zou dit soelaas kunnen brengen?  Ik kan er altijd eens achter (2dehands) zoeken.
Zonde van het geld om nog iets te investeren in die ouwe bak.... Je zou nog kunnen proberen of-ie het iets beter doet met superlichtgewicht Bodhi Linux, want dat kost je niets:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/bodhi.html

Zonde van het geld ... idd maar zou dit enkel doen als ik er eentje voor een appel en een ei zou vinden. Investeren is idd niet relevant voor zo'n oude bak. Ik zal zeker eens een superlichtgewicht distro uit testen.