Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar is.  (gelezen 2277 keer)

Trevisnl

  • Gast
Waar is.
« Gepost op: 2007/09/02, 13:29:06 »
Hallo.
Ik heb een vraag over ubuntu
Ik ben opzoek naar wat de map documents and settings in windows was en de map waarin alle programma's worden opgeslagen (ik moet een paar plugins in een map zetten maar kan de map met programma's niet vinden)
alvast bedankt
Trevis

lordwodan

  • Gast
Waar is.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/02, 13:33:57 »
"documents and settings" is min of meer gelijk aan /home
"mijn documenten" is dan /home/

De plaats van de programma's heb je niet zo veel mee te maken in Ubuntu maar is volgens mij /bin

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Waar is.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/02, 13:36:36 »
Alle instellingen van programma's worden in je /home map bewaard. De programma's zelf ergens in je root map /
Deze zijn echter verborgen. Open je /home map en ga naar: view -> show hidden files
 (nederlandstalige vertaling heb ik niet bij de hand)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Waar is.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/02, 13:36:39 »
Citaat van: lordwodan
"documents and settings" is min of meer gelijk aan /home
"mijn documenten" is dan /home/

De plaats van de programma's heb je niet zo veel mee te maken in Ubuntu maar is volgens mij /bin
Maar plugins voor bijvoorbeeld firefox kunnen wel in je home-map geplaatst worden, want ook daar zijn (verborgen)mappen van programma's te vinden!
Oftewel ga naar je persoonlijke map en stel het in op 'verborgen bestanden weergeven'.

Trevisnl

  • Gast
Waar is.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/02, 13:39:08 »
Okee bedankt..
nu nog een vraag
ik wil die plugin nu naar mn plugin map schrijven maar hij zegt u heeft geen schrijfrechten voor deze map..
wat te doen?

Waar is.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/02, 13:39:24 »
Trevis,
Om te beginnen: niet meer vergelijken met Windows - Linux is echt iets heel anders..... :)

Het zou handig zijn om te weten: welke plugins voor welke software? Sommige plugins (de meeste) kun je namelijk gewoon in Synaptic (een soort verzameling softwarepakketten) installeren.

Ga eens naar je Persoonlijke Map en druk dan eens de combinatie "ctrl+H". Er verschijnen dan verborgen mappen (in Ubuntu zijn dat altijd mappen waarvan de naam met een punt begint). Soms zit daar de map waar plugins zitten.

Voordat je echter gaat knoeien:
Laat eerst eens weten welke plugins? En kijk anders zelf eens in Synaptic met de zoekfunctie?
Systeem | Beheer | Synaptic pakketbeheerder (hij vraagt een password) en klik aldaar op Zoeken en geef je zoekterm in.

EDIT tjee wat een snelheid hier.... ik was te laat

Waar is.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/02, 13:42:01 »
Schrijfrechten krijg je door in de terminal "sudo" voor het comando te plaatsen.

Wat je ook kan doen: in de terminal "sudo nautilus" intikken. Dan kom je als root (beheerder) in de "verkenner".

Trevisnl

  • Gast
Waar is.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/02, 13:45:48 »
Ik heb de map van de plugins voor (AMSN) al gevonden
maar het probleem met de schrijfrechten blijft.
maar ik snap niet voor welk commando? ik werk niet met commando's ik installeer programma's via Toepassingen --> Installeren/Verwijderen maar commando's heb ik nog nooit mee gewerkt

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Waar is.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/02, 13:51:28 »
Om welke plugins gaat het precies?
De plugins voor amsn zet je in /home/jouwgebruikersnaam/.amsn/plugins
.amsn is een verborgen map omdat de naam met een punt begint.
Hier heb je geen bijzondere rechten voor nodig, dus gebruik niet sudo nautilus

Trevisnl

  • Gast
Waar is.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/02, 13:53:44 »
Niet om een bepaalde plugin..
Dat is ook niet mijn probleem..toch bedankt:), de map heb ik al gevonden maar als ik het bestand in die map wil zetten zegt hij dat ik geen schrijfrechten heb.

Waar is.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/02, 14:13:13 »
Citaat van: Trevisnl
Niet om een bepaalde plugin..
Dat is ook niet mijn probleem..toch bedankt:), de map heb ik al gevonden maar als ik het bestand in die map wil zetten zegt hij dat ik geen schrijfrechten heb.
Zoals eerder vermeld is moet je dan in terminal "sudo nautilus" gebruiken.
Een nieuw file browser-venster opent dan met de juiste rechten.

Vervelend inderdaad, maar hier moet je met commandos werken, al is het er maar eentje.
Weet je wat terminal is?

Trevisnl

  • Gast
Waar is.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/02, 14:15:51 »
bedankt !! het is gelukt:)

Waar is.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/02, 22:44:16 »
Mooi!

Waar is.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/02, 22:47:29 »
Citaat van: lordwodan
"documents and settings" is min of meer gelijk aan /home
"mijn documenten" is dan /home/

De plaats van de programma's heb je niet zo veel mee te maken in Ubuntu maar is volgens mij /bin
Excuseer, maar toch nog even een korte na-vraag.....

Bij mij gaat dit verhaal toch niet op..... De instellingen staan bij mij niet in /home maar in /home/ (oftewel: de persoonlijke map). Kortom: de "documents and settings" is in Ubuntu hetzelfde als de "Mijn Documenten"? Hoe moet ik dat zien?

Waar is.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/02, 22:50:21 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: lordwodan
"documents and settings" is min of meer gelijk aan /home
"mijn documenten" is dan /home/

De plaats van de programma's heb je niet zo veel mee te maken in Ubuntu maar is volgens mij /bin
Excuseer, maar toch nog even een korte na-vraag.....

Bij mij gaat dit verhaal toch niet op..... De instellingen staan bij mij niet in /home maar in /home/ (oftewel: de persoonlijke map). Kortom: de "documents and settings" is in Ubuntu hetzelfde als de "Mijn Documenten"? Hoe moet ik dat zien?
Niet, het zijn twee verschillende systemen.
Er hoeft toch niet noodzakelijk een equivalent te zijn voor elke map?

Waar is.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/02, 23:24:47 »
Nee. dat hoeft van mij ook niet. Het ging mij meer om de opmerking en mijn bevindingen - die klopten niet. Ik was even bang dat ik hier iets fout had gedaan.

Niettemin is het wel apart, dat programma-instellingen en documenten in dezelfde map zitten..... Maar het maakt me niet uit hoor, verder.

Waar is.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/02, 23:32:24 »
Citaat van: sisosteven
Nee. dat hoeft van mij ook niet. Het ging mij meer om de opmerking en mijn bevindingen - die klopten niet. Ik was even bang dat ik hier iets fout had gedaan.

Niettemin is het wel apart, dat programma-instellingen en documenten in dezelfde map zitten..... Maar het maakt me niet uit hoor, verder.
Dat kan ik nog enigzins begrijpen.
Het is dan immers voldoende om enkel die map mee te nemen naar je nieuwe systeem terwijl je zowel je bestanden als instellingen behoud.... 1mapje maar :)