Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van 2 naar 3 partities?  (gelezen 1861 keer)

frank

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Gepost op: 2006/03/10, 12:11:06 »
Dag allemaal,

Ik had tot nu toe versie 5.04 lopen op een (tweede) harde schijf van 80 gig. Waarvan 70 gig voor NTFS (win opslag), 8 gig Linux ext3, 500 Mb swap en blijkbaar is er ook nog een ext partitie van 500 Mb (die ik bij mijn weten niet had aangemaakt?).

Ik wil nu de 5.10 installeren MAAR ik wil een derde Linux partitie hebben om mijn data op te slaan. Zo kan ik volgende keren makkelijker upgraden zonder telkens met de data te moeten klooien.

Vragen:
1/ Mag ik de primaire partitie beperken tot 5 gig? Is dat voldoende voor 5.10? Op mijn huidige van 8 heb ik amper 2.3 gig verbruikt.
2/ Ik maak van die swap beter 1 gig vermits ik 500 Mb ram heb?
3/ Dan een data partitie van 20 gig. Welk formaat best?
4/ Dan een FAT32 partitie van 5 gig om zaken te kunnen delen tussen Win en Ubuntu. Is dat gangbare praktijk?
5/ En dan de NTFS verkleinen tot 39 gig.

Lijkt jullie dit ok?

En dan heb ik nog volgend probleem: Ik moet mijn bestaande gegevens even back-uppen natuurlijk. Maar ik vind mijn mail (Evolution) helemaal niet terug. Niet in home maar waar dan wel?
En als ik straks mijn mail + home weggezet heb en dan 5.10 installeer hoe vertel ik die dan dat ie die derde (data) partitie moet gebruiken?

Veel vragen, sorry, maar alvast bedankt!
Vriendelijke groeten.

wr19026

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/03/10, 12:56:12 »
Citaat van: frank
1/ Mag ik de primaire partitie beperken tot 5 gig? Is dat voldoende voor 5.10? Op mijn huidige van 8 heb ik amper 2.3 gig verbruikt.
Ja, ook voor 5.10 moet dit genoeg zijn

Citaat van: frank
2/ Ik maak van die swap beter 1 gig vermits ik 500 Mb ram heb?
Dat is idd zoals ik het ook begrepen heb

Citaat van: frank
3/ Dan een data partitie van 20 gig. Welk formaat best?
ext3, maar anderen zullen aan andere formaten de voorkeur geven

Citaat van: frank
4/ Dan een FAT32 partitie van 5 gig om zaken te kunnen delen tussen Win en Ubuntu. Is dat gangbare praktijk?
Zo heb ik het ook op m'n dual-boot laptop en het werkt prima als je hoe je vanuit Ubuntu bij die partitie moet komen

Citaat van: frank
5/ En dan de NTFS verkleinen tot 39 gig.
Als dat het gevolg is van wat je hiervoor beschreven hebt lijkt het me logisch ja :)

frank

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/03/10, 13:45:04 »
Thanx voor de antwoorden wr19026! Heb jij of iemand anders toevallig ook advies voor die andere vragen:

En dan heb ik nog volgend probleem: Ik moet mijn bestaande gegevens even back-uppen natuurlijk. Maar ik vind mijn mail (Evolution) helemaal niet terug. Niet in home maar waar dan wel?
En als ik straks mijn mail + home weggezet heb en dan 5.10 installeer hoe vertel ik die dan dat ie die derde (data) partitie moet gebruiken?

Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/03/10, 14:40:40 »
~/.evolution/

Maar je accounts staan in de gconf database, dus je zult ook ~/.gconf etc moeten backuppen.

frank

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/03/10, 15:01:13 »
Dennis, bedankt maar... ik ben echt nog niet zo handig: wat is dat met die ~/. notatie? In welke map vind ik dat nu eigenlijk (homen, usr,...) En met back-uppen bedoel ik: die data naar een (te maken) partitie slepen. Of is er een betere procedure?

wr19026

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/03/10, 15:10:18 »
Citaat van: frank
Dennis, bedankt maar... ik ben echt nog niet zo handig: wat is dat met die ~/. notatie? In welke map vind ik dat nu eigenlijk (homen, usr,...) En met back-uppen bedoel ik: die data naar een (te maken) partitie slepen. Of is er een betere procedure?
Open een terminal terwijl je als jezelf ingelogd bent. Doe dan een ls -al Dit laat je ook de verborgen files en directories zien. In Linux beginnen deze met een . :)

Voor wat betreft de procedure om eea te backuppen; ik zou het persoonlijk op een cd'tje branden voor het geval er tijdens je aanpassingen iets mis gaat.

frank

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/03/10, 21:18:39 »
Nogmaals heel veel dank. Ik heb nu nog een vraag:

Als ik straks mijn mail + home weggezet heb en dan 5.10 installeer hoe vertel ik die dan dat ie die derde (data) partitie moet gebruiken?

Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/03/10, 22:50:31 »
Tijdens het installeren voor "manual partitioning kiezen" en dan zeggen wat-ie wel en niet moet doen :)

wr19026

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/03/10, 23:13:04 »
Voor manual partitioning, om het eens te zien zonder dat je met je eigen machine hoeft te klooien en maar hopen dat het goed gaat, zou ik hier http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_5.10_p2 eens naar de screenshots kijken.

Hou er wel rekening mee dat hij uitgaat van een HD van 30+ GB :)

frank

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/03/14, 13:40:53 »
Hallo,

Hier ben ik nogmaals. Ben er gisteren eindelijk in geslaagd een FAT32 te mounten in Ubuntu. Maar als ik in de terminal nu ls -al doe zie ik in root wel gconf en gconfd maar hoe moet ik die nu backuppen om mijn Evolution gegevens te kunnen overzetten naar die FAT32? Dennis spreekt ook van ~/.evolution maar die is helemaal niet te zien op root met ls -al? Graag nogmaals jullie advies aub?

Groetjes,
Frank

wr19026

  • Gast
Van 2 naar 3 partities?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/03/14, 13:44:07 »
Had je je e-mail account als root opgezet? Waarschijnlijk niet, dus je moet kijken in /home/[gebruikersnaam]

Wel weer een ls -al doen. Daar moet eea staan.