Ondersteuning > Installatie

Dualboot Linux installeren op nieuwe laptop met windows and bitlocker

<< < (2/2)

rico70:

--- Citaat van: hkevers op 2024/08/03, 21:54:11 ---
Mijn advies, koop een gebruikte laptop voor Ubuntu.

Ik hoor graag de ervaringen van mensen die het wel gelukt is met een nieuwe laptop.

--- Einde van citaat ---
Of koop een computer zonder windows
+/- 10 jaar geleden een nieuwe BTO laptop zonder windows gekocht, werkt nog steeds.

MKe:

--- Citaat van: hkevers op 2024/08/03, 21:54:11 ---Ik zou ook even op mijn nieuwe Asus Zenbook een dualboot installeren.
Ik ben in alle vallen van MicroSoft getrapt.
Het begint er mee dat van mijn Asus Zenbook de C schijf met bitlocker encrypted was.
De sleutel wordt er niet bij mee geleverd.
Nou boeit mij dat niet zo maar toch.
De sleutel is op te vragen in het MS account, maar dat had ik niet.
Met tegenzin aangemaakt.
Inderdaad staat daar een sleutel maar die klopte niet, ik was weer eens te snel geweest ik had de Win home versie opgewaardeerd naar Prof.
Ik ben heel druk geweest om Win 11 Prof. weer werkend te krijgen, hulde aan Asus met die hulp kon ik mijn laptop weer in de oorspronkelijke staat te herstellen.
Mijn advies, koop een gebruikte laptop voor Ubuntu.

Ik hoor graag de ervaringen van mensen die het wel gelukt is met een nieuwe laptop.

--- Einde van citaat ---

Het is mij inmiddels gelukt om het te installeren door bitlocker in Windows uit te schakelen en vervolgens de secure boot. Heb nog niet geprobeerd om secure boot weer aan te zetten. Dat probeer ik later wel. Ik denk dat it bitlocker niet weer aanzet, aangezien Windows hier alleen gebruikt wordt voor die ene keer dat er iets niet op Linux werkt, dus er zal niet veel data op komen te staan.

hkevers:
Rico70 schrijft:
Of koop een computer zonder Windows
+/- 10 jaar geleden een nieuwe BTO laptop zonder Windows gekocht, werkt nog steeds.

Op zichzelf een prima idee, maar je vergeet wel even dat er aan de PC techniek in 10 jaar veel veranderd is.
Ik woon in een klein boerendorp, ben toen naar ons PC winkeltje gegaan en heb voorgesteld om die wat te dure en iets oudere nieuwe 17 inch ASUS laptop
te kopen plus een SSD als ik een Linux installatie mocht proberen op de plaats van de aanwezige HD met Win 7.
Dat verliep toen prima en ontdekte toen ook dat er in die laptop plaats was voor 2  2,5 inch SSD en zelfs ook nog een M2 kaartje.
Om mijn speelgoedje ook als backup voor muziek en andere multimedia te kunnen gebruiken heb ik de CD speler vervangen door een caddy met daar in een
een dikke SSD en was het voor mij de optimale laptop maar nu ook wel 7 jaar oud.
Het M2 kaartje blijkt niet boottable te zijn.

rico70:
Ik vergeet niks.  PC's / laptops zijn nog steeds zonder windows te koop. Er kan nog steeds Linux op geïnstalleerd worden. En op dat oudje wat ik heb draait ondertussen de nieuwste Linux Mint.

Ron:
[Offtopic]
Ach, mijn oude BTO met SSD en HD en I7 is ook 10 jaar oud, maar is wel een octal boot met HTTP server.
Zonder de HTTP server start deze in 12 seconden.
Gemeten na Grub.
hoezo verouderd?

Mijn huidige Clevo (2 jaar oud) met I5 (ook octal boot) is niet sneller, alleen werkt daar het toetsenbord (nog) volledig :-)
[/OffTopic]

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie