Ondersteuning > Installatie

Na installeren van xubuntu 24.04 op laptop, start het systeem niet op

(1/5) > >>

ddh43:
laptop : HP probook 6570b
enkel xubuntu geinstalleerd
foutmelding bij opstarten :  booting device not found. Please install an operating system on your hard disk. Hard disk 3F0
memory test : passed, harddrive test smart test en extended check passed
via Gparted krijg ik volgende info betreffende de partities :
partition                / file system          / size              /  used          /  unuses         / flags
dev/sda1              / grub2 core.img  / 1.00 MiB     / -                   / -                      / bios_grub
dev/sda2            / ext4                        / 465.76GiB /  12.74 GiB /  453.02 GiB /
unallocated    / unallocated          / 1.02 MiB     /  -                  /                      - /

geprobeerd om opnieuw te installeren en  reset bios to default settings : geen oplossing.
Iemand een idee wat ik moet doen ?

bart85:
https://www.salvagedata.com/boot-device-not-found/#:~:text=The%20error%20message%20indicates%20that,or%20a%20loose%20cable%20connection.
Gaat over windows, maar de bios instellingen zijn vergelijkbaar.

https://itsfoss.com/no-bootable-device-found-ubuntu/

DeBaas:
Mogelijk UEFI geïnstalleerd terwijl de machine standaard MBR/CMS (voorheen Windows 7) ondersteund,......... of andersom?
Tijdens installatie de juiste boot gekozen?

ddh43:
Hallo,
In de bios is er keuze tussen bootmodes : Legacy , UEFI hybrid with CSM and UEFI UEFI navive without CSM.
Geprobeerd met UEFI hybrid maar dit gaf dezelfde fout.
Fast boot is disabled (in HP moet dit aangevinkt worden) en dit was ook zo bij Windows 10.
Dus ik denk dat ik een bios heb en de eerste USB is in Rufus aangemaakt met MBR / Bios of EUFI met CSM
Ook geprobeerd om een nieuwe opstart USB te maken met Unetbodin sofware maar steeds dezelfde fout.
Wat ik raar vind is dat na de installatie van xubuntu de laptop een zwart scherm vertoonde met enkel een horizontaal streepje links boven en niet afschakelde. Ik heb dan steeds de laptop een harde afschakeling uitgevoerd.Misschien ligt de fout daar ?

emvedeesje:
Moet lukken, ik had zo'n laptop, maar die is al lang de deur uit.

Hier draaide hij in het begin met W10 + Mint in gewone Bios en schijfindeling MBR.
Daarna omgebouwd naar GPT schijfindeling en UEFI.

Ik weet niet meer hoe de BIOS ingesteld was.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie