Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multifunctionele Canon Pixma mg5650 scant wel maar drukt niet af  (gelezen 931 keer)

Offline malinas

  • Lid
Ik heb zojuist een multifunctionele Canon Pixma mg5650 aangeschaft die via wifi met het netwerk verbonden is, en krijg wel de scannerfunctie aan de praat maar het afdrukken stelt problemen in 14.04 LTS. Dit zowel vanop een desktop met Ubuntu 14.04 LTS als een laptop met Lubuntu 14.04 LTS. Beide 'zien' de printer wel over het netwerk, maar bij elke afdrukpoging krijg ik de melding 'printer is mogelijk niet verbonden'. De driver, gedownload vanop de Canon-site, is op beide PC's geïnstalleerd.
ik heb reeds jaren een Canon Pixma IP4300 die aangesloten is via USB op de Ubuntu-server-desktop. Enkele jaren geleden heb ik al geprobeerd hem  via het netwerk vanop de laptop te benaderen maar ook dat lukte toen niet.
Overigens lukte het vanop de laptop wel om de oude Pixma IP4300 via het netwerk vanop Windows7 te laten afdrukken (terwijl de server-desktop uitsluitend ubuntu draait). De nieuwe reageert ook perfekt op afdrukcommando's vanuit Windows8-PC's (W7 nog niet getest). Daarom denk ik dat het echt aan de client-PC's ligt. Ergens een verkeerde instelling?

Bedankt om mee te willen zoeken.

Offline malinas

  • Lid
Re: multifunctionele Canon Pixma mg5650 scant wel maar drukt niet af
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/24, 20:26:09 »
in zijn handleiding schrijft Canon overigens: "X Window System is required", is dat standaard geïnstalleerd of dien ik dat nog te doen?

Offline malinas

  • Lid
Re: multifunctionele Canon Pixma mg5650 scant wel maar drukt niet af
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/24, 21:50:50 »
na het lezen van de Canon-handleiding vanaf de eerste pagina is 't in orde gekomen. Ik denk soms dat ik slimmer ben dan de rest en een stuk mag overslagen, niet dus   :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: multifunctionele Canon Pixma mg5650 scant wel maar drukt niet af
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/24, 22:33:26 »
Hoi Malinas,

Nou heb je ons wel nieuwsgierig gemaakt! Enne, dat wat jij hebt heb ik trouwens ook. Niet lezen en dan vervolgens je het &*$$@* zoeken.

Wat was de oplossing nou?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline malinas

  • Lid
Re: multifunctionele Canon Pixma mg5650 scant wel maar drukt niet af
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/25, 19:19:40 »
Wel, op de site van Canon staan ook handleidingen die je dient te downloaden. Had ik al gedaan, maar alleen voor het scangedeelte. Er is ook een handleiding voor de printerdriver. Bovendien was ik dadelijk begonnen met het hoofdstuk 'Installation'. Fout dus, als je in beide handleidingen begint bij de stappen in het 'Preparation' gedeelte en alles nauwgezet opvolgt werken zowel scanner als printer.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: multifunctionele Canon Pixma mg5650 scant wel maar drukt niet af
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/25, 19:23:15 »
Hoi Malinas,

Ja, die merkwaardige Canon drivers ken ik wel. Veel ingewikkelder kan je een driver nauwelijks maken, lijkt me haast.

Fijn dat alles draait en leve Linux!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021