Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: adresbeheer programma suggestie?  (gelezen 3189 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
adresbeheer programma suggestie?
« Gepost op: 2015/12/02, 21:21:45 »
Heeft iemand misschien een suggestie voor een programma om adressen te beheren?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een adresbeheer programma, liefst open source en ook beschikbaar voor Win en Mac. Ik wil de adressen van vrienden en familie kunnen bewaren en liefst ook ineens vanuit het programma op enveloppen of stickers kunnen printen.

Ik ben al eens aan het zoeken geweest, maar niet echt iets geschikt gevonden helaas.

Offline daniel

  • Lid
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/02, 21:32:21 »
OSMO

sudo apt-get install osmo


Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/08, 17:44:30 »
Wat ik zoek is een eenvoudig programma voor adressenbeheer, maar wel met de mogelijkheid om etiketten en/of enveloppen in de meest gebruikelijke maten te printen. Ik hoorde over Easy Rolodex, maar weet niet of de Linux-versie betrouwbaar is (zit niet in het Softwarecentrum). Vroeger had je voor Windows Davi Adres 7: dat was precies wat ik nodig had, maar was niet toepasbaar onder Wine en bestaat nu helemaal niet meer. Davilex heeft een nieuwe versie voor bedrijven: duur en veel te ingewikkeld!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/08, 18:11:00 »
Hoi Valk,

Ik ben jaren secretaris geweest van een kleine vereniging (100 leden). Ik deed alles in Linux en de rest van het bestuur alles in Windows.

De ledenadministratie was een simpele Excel lijst, die ik braaf opende en ook bewerkte in Libreoffice. Die stuurde ik dan weer naar mijn penningmeester, die vrolijk verder ging in Excel. Jaja. Die weet trouwens nog steeds van niks.

Dan voor het verzenden van de bekende periodieke rondzendingen had ik genoemde lijst en trok daar een kopietje van. In die kopie maakte ik een tweede werkblad. De eerste stel kolommen van het Excel aka Calc blad bevatte naam, adres en woonplaats. Op het tweede blad maakte ik dan verwijzigingen naar de overeenkomstige cel in de eerste rij op zo'n manier dat dat op een A5 envelop goed printte.

Vervolgens printte ik de eerste, verwijderde dan de eerste rij en printte vanaf werkblad 2 de volgende enveloppe. Die enveloppe kreeg dan de gegevens van de nieuwe rij één. Dat is dan het tweede adres op de lijst. Zo joeg ik een hele stapel enveloppen er doorheen in een tempo waarin je niet tegenop kan met de bekende stickermethode.

Doodsimpel en hoogst effectief. Het clublogo, het adres van het secretariaat en extra actieteksten erbij in een onderhoek? Geen enkel probleem.

Uiteraard moet je dit wel van te voren uitzoeken qua instellingen. Ik zette allereerst opeenvolgende getallen in de eerste rij en eerste kolom. Dan kon ik eenvoudig op een eerste proefprint uitzoeken waar ongeveer de boel moest komen.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/08, 19:27:07 »
De echte low-tech optie  :) Een ietwat meer geautomatiseerde optie krijg je door mail merge te doen met Openoffice Write. Je databank, die blijft net zo goed in Calc. Voor het maken van de etiketten zelf, gebruik je echter Writer. In Writer maak je (éénmalig) een template aan van hoe de etiketten geprint moeten worden. Via de functie Mail Merge ("Afdruk samenvoegen") kun je automatisch dat template gaan opvullen met de gegevens uit je Calc adressenboek. Hier kan je alvast inspiratie opdoen over hoe dat werkt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/08, 20:24:33 »
Vanadium,

Je hebt hem volgens mij nog niet helemaal goed door als ik zo vrij mag zijn. Ik print geen etiketten, ik print de enveloppen rechtstreeks, inclusief afzender en desgewenst het verenigingslogo en bijvoorbeeld een tekst als "Uitnodiging voor de feestavond".

Leuk hoor, die etiketten, maar het kost meer moeite, meer tijd om de boel op de enveloppe te plakken én de enveloppe ziet er een stuk minder gelikt uit!
« Laatst bewerkt op: 2015/12/08, 20:26:21 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline koos4401

  • Lid
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/08, 20:51:39 »
Dat wordt dus de papiermaat van de envelop ergens in de printer "proppen" lijkt mij (als heel groot pseudo-etiket?) Let wel dat je de klep van de envelop dichtvouwt/dichtgevouwen houdt. De afzender mag tenslotte ook links boven op de voorzijde.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/08, 21:09:43 »
Ik zet er gewoon A5 in qua afmeting. Het is inderdaad de bedoeling dat je de flap van de enveloppe dicht houdt. Veel printers hebben verder een speciale stand voor enveloppen. Een schuif of hendel in de invoerla. Dikke enveloppen lopen er, afhankelijk van de printer, soms niet erg soepel doorheen.

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline koos4401

  • Lid
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/08, 21:30:48 »
Probeer of de printer C5 als envelopmaat kent. Die past voor zover ik weet om een A5 (of gevouwenA4) heen. Advies: Google eens wat op envelopmaten/-afmetingen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/08, 22:02:45 »
Koos,

Het pakt soms niet goed uit om een C maat te gebruiken. Bij enveloppen kan je beter wat verder van de randen afblijven. Dat zijn vouwranden. Een goede enveloppe is uiteraard netjes gevouwen, maar vooral de goedkopere en dunnere (die dan meestal wel lekker door je huis, tuin en keuken printer lopen) zijn vaak wat minder goed op dat vlak.

Daarom zeg ik: neem maar gewoon de A5 maat.

Ik heb dat een jaar of vijftien gedaan met allerhande printers en alle mogelijke kwaliteiten enveloppen. Ik had graag ook de postzegels geprint, maar dat was toen in ieder geval nog niet mogelijk (legaal bedoel ik).
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline koos4401

  • Lid
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/09, 10:45:21 »
(legaal bedoel ik). :laugh: :laugh: =D =D
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/09, 14:12:57 »
Hoi Valk,

Ik ben jaren secretaris geweest van een kleine vereniging (100 leden). Ik deed alles in Linux en de rest van het bestuur alles in Windows.

De ledenadministratie was een simpele Excel lijst, die ik braaf opende en ook bewerkte in Libreoffice. Die stuurde ik dan weer naar mijn penningmeester, die vrolijk verder ging in Excel. Jaja. Die weet trouwens nog steeds van niks.

Dan voor het verzenden van de bekende periodieke rondzendingen had ik genoemde lijst en trok daar een kopietje van. In die kopie maakte ik een tweede werkblad. De eerste stel kolommen van het Excel aka Calc blad bevatte naam, adres en woonplaats. Op het tweede blad maakte ik dan verwijzigingen naar de overeenkomstige cel in de eerste rij op zo'n manier dat dat op een A5 envelop goed printte.

Vervolgens printte ik de eerste, verwijderde dan de eerste rij en printte vanaf werkblad 2 de volgende enveloppe. Die enveloppe kreeg dan de gegevens van de nieuwe rij één. Dat is dan het tweede adres op de lijst. Zo joeg ik een hele stapel enveloppen er doorheen in een tempo waarin je niet tegenop kan met de bekende stickermethode.

Doodsimpel en hoogst effectief. Het clublogo, het adres van het secretariaat en extra actieteksten erbij in een onderhoek? Geen enkel probleem.

Uiteraard moet je dit wel van te voren uitzoeken qua instellingen. Ik zette allereerst opeenvolgende getallen in de eerste rij en eerste kolom. Dan kon ik eenvoudig op een eerste proefprint uitzoeken waar ongeveer de boel moest komen.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Bedankt voor de info Just. Ik denk dat ik het inderdaad maar met Calc en Writer aan de slag ga, want andere goede opties heb ik nog niet echt gevonden.

Ik heb overigens wel het programma terug gevonden dat ik onder Windows nog wel eens gebruikte. Adres 2000, best aardig programma, ik zou nog eens kunnen kijken of dat onder Wine wil draaien. Alhoewel het nu meer een algeheel database programma lijkt te zijn geworden. Jaren geleden was het echt alleen adressen...

http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/adres2000/


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/09, 14:21:34 »
Succes, Valk!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/09, 14:46:32 »
Het schijnt dat gLabels in combinatie met Evolution labels kan printen van contacten
https://help.gnome.org/users/glabels/stable/merge-ex3.html.en  dan kun je de adressen bijhouden in Evolution en labels maken via gLabels. Misschien werkt het ook wel met andere PIM software.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/09, 15:13:00 »
Het schijnt dat gLabels in combinatie met Evolution labels kan printen van contacten
https://help.gnome.org/users/glabels/stable/merge-ex3.html.en  dan kun je de adressen bijhouden in Evolution en labels maken via gLabels. Misschien werkt het ook wel met andere PIM software.

Dat zal ik ook nog eens proberen, bedankt voor de suggestie!

Offline jolo

  • Lid
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/09, 15:14:42 »
Had je KaddressBook al overwogen? Zoals je in onderstaande Wikipedia hyperlink kunt lezen, is deze eigenlijk bedoelt voor KDE. Maar kan eventueel ook via Ubuntu Softwarecentrum, geïnstalleerd worden in (X)ubuntu.

https://nl.wikipedia.org/wiki/KAddressBook
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: adresbeheer programma suggestie?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/09, 16:29:12 »
De ledenadministratie was een simpele Excel lijst, die ik braaf opende en ook bewerkte in Libreoffice. Die stuurde ik dan weer naar mijn penningmeester, die vrolijk verder ging in Excel. Jaja. Die weet trouwens nog steeds van niks.
Maar als je diezelfde penningmeester aan de LibreOffice wilt krijgen, dan heeft ie het ineens over uitwisselingsproblemen?!?!  (angst regeert) Lachen hoor dit. Geeft ook wel aan hoe goed LO eigenlijk is.