Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu newbie vraagt advies  (gelezen 3537 keer)

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Gepost op: 2008/04/11, 21:42:20 »
Hallo,

Waar zal ik eens beginnen? Ik ben eigenlijk wel zat van Microsoft Windows... Vista was helemaal een fiasco en nou ben ik mij aan het orienteren op andere besturingssystemen dan Windows. Ik kwam dus hier terecht en als ik de website zo lees raak ik helemaal enthousiast van Ubuntu! Dan vraag ik mij af waarom Microsoft nog zoveel geld durft te vragen! Vol enthousiasme dus de Desktop CD gedownload en gebrand. Vervolgens de integriteitscheck uitgevoerd en die was OK. Toen verder gegaan met opstarten. Leek in eerste instantie goed te gaan. Ik kwam ook in de desktop terecht, maar het beeld was streperig en vervormd. Nog geprobeerd via voorkeuren de resolutie aan te passen naar 1024 maar daar reageerde hij niet op. De beeldresolutie bleef staan op 1280. Vervolgens weer opnieuw opgestart en via F4 de resolutie op 1024 gezet, maar dit had als resultaat dat het scherm op standby ging wegens " geen signaal" Tot zover dus niet echt een bemoedigend resultaat, waardoor ik het nog niet aandurf Ubuntu te installeren.

Een aantal vragen:
- Zijn er minimale eisen waar je pc aan moet voldoen om Ubuntu te draaien? Mijn pc is niet echt top of de bill... Maar wel vrij nieuw. AMD 64 X2 3600+ dualcore cpu, 2 gb werkgeheugen (waarvan 128 mb afgaat voor de video onboard SiS Mirage Graphics 761), Foxconn mobo 761MX, 500 gb SATA2.

-Kan het zijn dat mijn video adapter niet ondersteund wordt in Ubuntu?

-Heb ik nog drivers nodig voor de SATA2 drive?

-Ik wil graag Ubuntu installeren in een dualboot omgeving. Nu heb ik op de website daar al het 1 en ander over gelezen om wat ruimte van je C partitie af te snoepen en daar dan Ubuntu op te installeren. Mijn HD is ingedeeld in 3 partities. Kan ik ook D opdelen en daar dan ubuntie op installeren? Daar heb ik meer ruimte op namelijk maar het is geen primaire partitie.

-Wat voor format gebruikt Ubuntie eigenlijk? Kan Ubuntie ook NTFS schijven lezen en beschrijven?

-Is er een apart programma om alvast een Linux partitie aan te maken? Zoiets als Fdisk in windows.

Alvast iedereen bedankt die mij op weg kan helpen als beginnende Ubuntu gebruiker. Lijkt mij geweldig je niet meer druk te hoeven maken om virussen, spyware, firewalls en onderhoud aan je pc. Alle bijdragen zijn welkom. Thxs

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/11, 22:00:39 »
Ben zelf redelijk kort geleden met ubuntu begonnen omdat ik Windows ook zat ben. ben eigenlijk tegen weinig problemen aangelopen, en degene die er waren dmv het forum of elders op internet opgelost.

Nu je vragen. Minimum eisen zijn er eigenlijk niet, ubuntu draait op een oude pc goed.

Het voordeel van ubuntu is dat eigenlijk de meeste hardware zonder extra drivers werkt en niet zoals bij windows extra geinstalleerd haven worden. SATA werkt dus meteen. Ik heb mijn installatie op een SATA schijf staan.

Wat een dual boot betreft kan je in de documentatie een prima uitleg hierover vinden.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Ubuntu kan goed overweg met NTFS mits je de ondersteuning er voor installeerd, zowel schrijven als lezen.

Ik zou geen aparte partitie software gebruiken, gparted via installatie werkt prima

Alleen durf ik het van de videokaart niet te zeggen, je zou eens kunnen probereb in vga mode op te starten.

Succes en veel plezier ermee.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline HP

  • Lid
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/11, 22:04:33 »
Welke desktop CD heb je gebruikt? In jouw geval moet je de CD voor 64bits computers gebruiken. Ubuntu installatie CD komt voorts in 2 vormen, de livecd en de alternate cd. In jouw geval zou ik eerst de live CD gebruiken, dan laadt Ubuntu in je geheugen en gebeurt er niets met je Harde schijf. Zo kun je wel zien of je systeem Ubuntu trekt.

Maar goed, dat station ben je al gepasseerd....  eerst even bij het begin beginnen. btw. je specs zijn ruim voldoende, lees hier de mogelijkheden van Ubuntu: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20884 ;-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline ton1

  • Lid
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/11, 22:09:15 »
Heel goed om eens door te zien:
http://computertip.googlepages.com/ubuntulinux
daar vind je nogal wat!!
Met goede groet,
Ton.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/11, 23:23:23 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

@HP

Ik heb de 32 bits versie gebruikt want net als bij Windows XP had ik de gedachte dat de 64 bits versie niet alle software ondersteunt die ik graag wil gebruiken. Ben ik bij Ubuntu wel verplicht de 64 bits versie te nemen?

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/11, 23:40:52 »
Nee hoeft niet en is voor een beginner ook niet aan te raden.

Der kunnen nog wat haken en ogen aan zitten om iets goed te zetten, en hogere performance zal je ook 123 niet zien met 64 bit.

Een hele mooie beginners cursus vind je hier , met alles erop en eraan.

http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/13, 22:40:39 »
Ik heb vandaag nog eens geprobeerd de Live CD werkend te krijgen, maar waar het eerder nog enigszinds beeld gaf krijg ik na nu steevast na de opstart tune dat het scherm op standby gaat wegens " geen signaal". Ik kan dus niet eens meer op de desktop komen om Ubuntu te installeren. Is het misschien nog een mogelijkheid om Ubuntu te installeren via de Alternate CD? En werkt dit dan hetzelfde als in de Live CD? Kan ik daarmee ook een dual boot systeem maken? Of kan ik beter Ubuntu voor gezien houden omdat mijn hardware schijnbaar niet compatible is...
Wat ik ook nog overweeg is een losse videokaart aan te schaffen. Levert mij werkgeheugen op en ik kan dan misschien een kaart nemen die wel goed samenwerkt met Ubuntu. Welke kaart kan ik dan het beste nemen? Nvidia of Ati?

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/13, 22:46:33 »
Mijn persoonlijke mening is nvidia. Deze worden goed ondersteund en nvidia maakt ook linux drivers. Van ATI weet ik dat eigenlijk niet.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/13, 22:47:30 »
Nooit ATI pakken, altijd Nvidia!

Offline Erik_m

  • Lid
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/13, 22:53:35 »
Alternate en live maken niet heel veel uit mbt installatie. Je kan precies hetzelfde al ziet het er met live wat gelikter uit tijdens de installatie. Maar dat boeit niet echt lijkt me. Met beide kun je dus dualboot maken.

Je loopt wel het risico dat je daar weinig mee opschiet want je videokaart lijkt lastig te doen. Als het eenmaal geïnstalleerd is kun je misschien nog wat met drivers doen, wat in een live-sessie niet kan. Kan ook zijn dat het gewoon niet gaat werken. Je hebt nu nog een browser, zoek eens op het web zou ik zeggen, of er wat met je kaart te beginnen is.

Het standaard antwoord op je laatste vraag is: neem nvidia! Ati schijnt een ramp te zijn. Nvidia is makkelijk, je krijgt automatisch het verzoek of je de drivers wilt installeren. Ik heb hier een nvidia geforce 8500, werkt zo ongeveer out of the box.

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/13, 22:55:30 »
Bcool, je Pc moet geen probleem geven met Ubuntu. Als je voor een nieuwe grafische kaart wilt kopen is een Nvidia de beste keuze. Deze werken worden prima herkent door Ubuntu. ATI kan wel maar je heb meer problemen om deze goed werkent te krijgen onder Ubuntu. Je kan het proberen met de Alternate, dit is een text based installatie,zoiets als met windows. Goed de M5 check sum nakijken of deze gelijk is met de site en van de download. Ook even de cd op fouten controlleren, dit kan in het menu.
Succes met je installatie.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/14, 11:08:29 »
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb de checksum gecontroleerd en de integriteit van de CD ook. Beiden zijn goed. Heb de CD zelfs gekopieerd en aan mijn vader gegeven en daar werkt hij prima! Die is laaiend enthousiast over Ubuntu nu... Terwijl dat notabene een verstokte Windows draaier is! :-p Ik kan helaas nog niet helemaal meegaan in zijn enthousiasme. Als ik google op dit onderwerp kom ik vrijwel geen nuttige info tegen waar ik verder mee kan. Ik ben dan ook maar van plan dus een Nvidia kaartje aan te schaffen en dat in mijn Pci-express slot te drukken. Jullie geven aan dat Nvida het best ondersteund wordt door Ubuntu. Als ik het zover heb en de kaart zit erin hoop ik hier te kunnen melden dat ik met succes op Ubuntu aan het werken ben. :-)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/14, 12:11:28 »
bcool,

Ik denkt dat dat inderdaad het handigste is! Ga er maar gewoon vanuit dat alles werkt als je een Nvidia kaart erin hebt gestoken...

Citaat
-Is er een apart programma om alvast een Linux partitie aan te maken? Zoiets als Fdisk in windows.
Je kan de Gparted LiveCD downloaden en branden http://gparted.sourceforge.net/livecd.php , maar dat hoeft op zich niet aangezien Gparted ook op de Ubuntu LiveCD staat....

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/14, 14:50:37 »
Hallo, was ik weer. Toch ff ge-expirimenteerd met de Live CD en ik heb ontdekt dat als mijn monitor op standby gaat wegens "geen signaal" ik dan op de muis klik en weer beeld krijg! (weliswaar nog steeds vervormd, maar toch) Ik kom dan weer in de desktop. Ik heb daarop toch Ubuntu geinstalleerd. Na installatie was het beeld nog steeds vervormd. Ik kreeg ook een melding dat er een beperkte driver werd gebruikt, genaamd HAL. Maar ik heb dus nu Ubuntu op mijn pc staan en het werkt. Wel heb ik dus vastlopers (dan kan ik alleen nog de pc rebooten) en het gekke is dat mijn wired netwerkverbinding ook niet goed werkt. Ik kan naar google gaan, en andere sites, maar veel sites blijven ook gewoon onbenaderbaar... Zoals deze site zelf. Als ik meelift op het draadloze netwerk van mijn buurman is er niks aan de hand. Ik heb overigens Alice ADSL. Ben in ieder geval weer een stapje verder gekomen. Nu nog ff puzzelen hoe 1 en ander op te lossen valt en na installatie van Ubuntu raak ik steeds meer overtuigd van het feit dat ik toch maar ff een grafisch kaartje moet halen wat beter aansluit bij Ubuntu. Ik heb namelijk ook het commando gebruikt om je grafische omgeving te herstellen en dat deed 't hem ook niet.

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/14, 16:46:07 »
@Hendrikdegraaf
Die versie op de Live-cd is een beetje uitgekleed en geeft je niet dezelfde vrijheid als de orginele versie.
Bijkans nog dat het wel het beste is om via de Live cd te booten ( Gparted) indien je HD zaken wilt doen.

Je bent er dan namelijk zeker van dat er niets is wat op dat moment gebruik maakt van de HD.

@bcool
Doe alles stap voor stap en schrijf op of print uit die dingetjes die je gedaan hebt.

Ik denk dat je SIS kaartje niet zo heel best ondersteund word....
Maar schaf je een leuk Nvidia kaartje aan, bijv. zoiets : http://webshop.emule.nl/view_product.php?product=NX7600GS-T2D512EH
of de GT versie.

ATI is altijd al een ramp gewest met zijn drivers en niet alleen in Linux maar ook bij MS.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/14, 22:52:24 »
Ik ben inmiddels weer een stapje verder. Ik heb inmiddels een goed beeld door nogmaals het herstellen van de grafische omgeving uit te voeren d.m.v dat sudo command (hopelijk zeg ik dat goed) en daarbij alles hetzelfde te laten behalve de driver. Die heb ik op Vesa gezet. Nu heb ik dus en stabiel beeld. Wat niet wegneemt dat ik toch maar een nieuwe grafische kaart ga kopen voor nog betere ondersteuning. Alles werkt nu naar behoren. Ook geen vage vastlopers meer. Alleen kan ik nog steeds niet internetten via wired netwerk.  Wel via wireless netwerk maar dat is geen blijvende oplossing. Als hij op wired staat kan ik alleen google benaderen en een paar sites zoals bv. www.speedtest.nl maar bij de meesten blijf hij wachten op antwoord van die sites (onder in de statusbalk) Weet iemand misschien hier wat meer over?

Hendrikdegraaf

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/15, 11:51:29 »
Werkt je bedrade verbinding wel goed onder Windows?
Via google kom je vaak rare meldingen tegen over Alice ADSL, zoals bijvoorbeeld deze:
Citaat
Ik heb nu anderhalve maand Alice ADSL. In het begin wel wat problemen gehad dat het modem iedere keer de verbinding verloor en weer inlogde. Meestal was dit na zo'n 2 uur weer voorbij. Hier heb ik de laatste 4 weken geen last meer van gehad dus in dat opzicht ben ik wel tevreden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/29750987#29750987

Problemen met wireless komen vaak voor, maar over slecht ondersteunde ethernetkaarten lees ik eigenlijk niet zoveel op het Ubuntu forum. Misschien ligt het probleem elders.....

Succes ermee!
Hendrik

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/15, 13:12:04 »
In windows werkt mijn verbinding perfect. Ik heb geen problemen gehad met Alice. Het ligt dan ook niet aan de verbinding. Zo het ermee te maken kunnen hebben dat Alice op het PPPoA protocol werkt inplaats van het PPPoE protocol? Kan het mij haast niet voorstellen omdat ik dacht dat dat een interne afhandeling is in het modem zelf.

NLsandman

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/15, 21:18:29 »
klopt, die protocollen handelen het modem af.
Wat heb je bij dns instellingen in ubuntu staan? systeem, beheer en dan netwerk
Daar moet je de gateway van je router invoeren

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/15, 23:02:37 »
Daar staat de gateway van de router maar dat is ook niet e oplossing. Bedankt voor het meedenken.

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/15, 23:52:16 »
Probeer voor de aardigheid Windows op te starten, je hebt toch een dual boot?, en type in de commando lijn cmd, krijg je het dosschermpje, en toets daarin
ipconfig /release let op de spatie tussen ipconfig en /release.
Start je PC opnieuw op en boot Ubuntu. En kijk of je wel verbinding hebt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

bcool

  • Gast
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/16, 09:14:55 »
@ Gijsbert

Dat was 1 van de eerste dingen die ik al geprobeerd had. Is dus ook niet de oplossing helaas. Ik zit er aan te denken om een draadloze router tussen te zetten, daar Ubuntu perfect werkt met draadloze verbindingen. Maar het blijft natuurlijk een kromme oplossing want puur voor mezelf heb ik geen netwerk nodig. Ik heb alleen een draadloze ethernetkaart in mijn pc omdat ik mijn verbinding ooit eens gedeeld heb met de FON community. Als ik die niet had gehad had ik dus via Ubuntu niet eens online kunnen komen.

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/16, 11:25:36 »
Indien je een aantal of veel site's niet kan benaderen heeft je pc moeite om de DNS te berijken.

Zet een paar DNS servers vast in je netwerk gedeelte zodat hij direct ernaar toe gaat en niet hoeft te zoeken.
Het werkt dan sneller en zekerder.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/16, 16:51:36 »
Voor wat Gandyman schrijft http://www.opendns.org/ daar is ook beschreven hoe dit in Ubuntu te doen. Tenzij je al een dns server hebt gevonden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline tabasco

  • Lid
Ubuntu newbie vraagt advies
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/16, 17:30:01 »
Hey bcool, het is niet handig om in twee draadjes hetzelfde onderwerp te bespreken dat roept veel verwarring en onnodige berichten op. Verwijs desnoods naar één van de twee.
zie:

Ubuntu newbie vraagt advies : Meerdere problemen
en
draadverbinding werkt niet goed : Netwerk probleem