Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ext. Harde schijf probleem  (gelezen 650 keer)

mrjobby

  • Gast
Ext. Harde schijf probleem
« Gepost op: 2010/11/03, 15:57:08 »
Hallo allen,

De ext. harde schijf van mijn zus is kapot en volgens de winkel heeft deze nu een RAW-bestandsindeling. In windows kon ik dit niet openen en volgens wat website's en forum is dit wel in Ubuntu te openen.

Nu heb ik Ubuntu gedownload en met de live-cd de demo geopend om vervolgens de harde schijf er in te pluggen.

Nu is het probleem dat deze niet herkend wordt. Wanneer ik een USB stick er in stop doet die het wel.

Ligt dit echt puur aan de harde schijf of is er iets wat ik moet veranderen voordat hij lees baar is?

B.v.d

Re: Ext. Harde schijf probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/03, 16:51:33 »
Een RAW bestandsindeling?? Bedoel je niet RAW bestandsformaat?? RAW is een bestandsformaat wat gebruikt wordt bij digitale fotografie. Een foto gemaakt in het RAW formaat is te vergelijken met een negatief uit de "gouwe ouwe" tijd van analoge fotografie. RAW kun je openen met divrse tools die standaard in synaptic te vinden zijn (zoeken op RAW).

Ik denk eerder dat de externe schijf helemaal naar z'n ouwe moer is. Als je hem in Windows al niet kan openen en de live-cd van Ubuntu herkent hem ook niet... Wat als je Gparted es opent, Ziet Gparted hem wel?

Welke besturingssysteem heb jij op jouw pc staan? Windows? Of ook Ubuntu?
Met de live-cd kan je dit ook proberen:
- Open een terminal (Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminal venster)
- tik in: lsusb
- plaats de uitkomst ervan hier op het forum